Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
welmoed__

Berichten: 6566
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 05:12

Nathachou, gefeliciteerd met jullie nieuwe woning!

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Re: Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 08:54

Ik heb al even niet meer gereageerd hier, ondertussen zijn er wat baby's geboren. Gefeliciteerd allemaal, ik hoop dat jullie lekker van elkaar kunnen genieten <3 <3

Verder heb ik weinig te melden haha := Het gaat z'n gangetje hier. Vandaag 29 weken dus het schiet al best wel op! Gek dat het eigenlijk nog maar zo kort is maar kijk er wel naar uit om de kleine man te ontmoeten.

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 17:58

Bellex intussen nu 42wk, ben benieuwd of je een baby meisje in je handen hebt :D

Bellex

Berichten: 9301
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 23:17

We waren zeker al in gesprek over hoe verder ja :)
Na mislukte strippogingen en een mislukte inleiding op 41+2 is onze dochter met 41+5 dmv een keizersnede geboren. Een hele mooie ervaring die ze echt geweldig hebben uitgevoerd en we heel goed op terug kijken!
De kleine meid doet het super. Heel relaxt en tevreden, ook het drinken begint steeds beter te gaan (ze is een vrij luie drinker). Het kolven pakte meteen goed op, en is na flinke overproductie nu een stuk beter te handelen.

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 06:22

Gefeliciteerd! Fijn dat jouw keizersnede ook zo mooi was. Hoe gaat het met jou zelf?

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 09:12

Gefeliciteerd Bellex :D wat fijn dat je het zo positief ervaren hebt! Goed ook om te lezen dat je productie op peil is en kolven goed gaat.

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 09:52

Hoe heb jij de overproductie aangepakt? Ik heb het redelijk op het zelfde niveau nu maar nog steeds ruim meer dan ze drinkt. Maar echt veel stuwing gehad en nu bijna een borstontsteking dus durf niet te weinig te kolven.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:10

Vraag was niet aan mij gericht, maar misschien heb je er iets aan:
Ik heb 3 dagen na de bevalling een borstontsteking gehad. Incl overproductie en enorme stuwing. Adviezen liepen nogal uiteen.
- zoveel mogelijk aanleggen, laat maar lekker vaak drinken
- goed leegkolven
- Max elke 3 uur aanleggen, ene keer links andere keer rechts. Komt ze na 1,5 tot 2,5 uur? Dan dezelfde borst nog een keer aanbieden. Niet kolven.

Gezien overproductie vorige keer, waarbij ik advies 1 en 2 op heb gevolgd maar met klote eindresultaat, ben ik nu voor optie 3 gegaan. En ik heb dus antibiotica gekregen. Productie is nu een fijn stuk teruggelopen. Nog steeds last van stuwing, maar is wel te houden.

linoleum

Berichten: 6462
Geregistreerd: 01-03-12

Re: Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:25

De nieuwste adviezen voor borstontsteking zijn zo weinig mogelijk aanzitten, zo weinig mogelijk kolven/voeden en verder veel rust, koelen en aspirine slikken.
Dat heeft mij goed geholpen toen ik borstontsteking had.

Het oude advies gaf inderdaad nog aan om juist vaak te voeden/kolven en ook leeg te kolven en te masseren. Maar dat advies is weer ingetrokken.

Voor overproductie weet ik zo niet wat de adviezen zijn. Zelf geen ervaring mee. Maar de site van La Leche League stond bij m’n dochter standaard beschikbaar. Daar kan je super veel informatie op vinden en is ook op basis van meest recente onderzoeken.

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:37

Ja ik had inderdaad gezien dat de adviezen zijn veranderd! Ipv warm en veel aanleggen en masseren juist koelen. Ik denk dat de ontsteking nu wel weg is, en de overproductie moet ik even in de gaten houden. Bij onze eerste heb ik de overproductie te hard aangepakt en toen liep het te snel terug dus ik ben nu wat voorzichtiger.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:39

Ohja koelen. Heb een paar dagen met bevroren luiers in mijn nu rondgelopen :))

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:58

Wat bij mij hielp tegen de pijn vorige keer waren boterhamzakjes vullen met appelstroop en die in de vriezer leggen.

Appelstroop bevriest namelijk niet, dus dan heb je koude zakjes met “gel”.

Ik heb er ook de “onderkant” mee gekoeld (wel in een hydrofiel washandje doen).

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 13:22

Dat was bij mij nog niet bijna koud genoeg… heb die snel ingeruild voor icepacks uit de koelbox :Y)

Nathachou

Berichten: 1264
Geregistreerd: 13-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 13:34

Gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter Bellex! Fijne kraamperiode gewenst :) en een voorspoedig herstel!

welmoed__

Berichten: 6566
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 19:12

Gefeliciteerd Belle!!

Bellex

Berichten: 9301
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 22:02

Dank jullie wel!

Set_elkol ik heb de gebeurtenissen voorafgaand echt wel moeten verwerken, dat heeft er wel ingehakt al helpt de fijne ervaring van de keizersnede daar zeker bij. Maar fysiek gaat het herstel eigenlijk meteen al heel goed. Voor nu is mijn grootste zorg het eten weer oppakken na een HG zwangerschap, dat gaat nog niet helemaal vanzelf maar vandaag hele fijne tips gehad van een diëtist dus alle vertrouwen.

Mijn overproductie, wij zijn gaan koelen direct na de voedingen en dan heel veel. Ook 2x per dag helemaal leegkolven (ik kolf volledig) voor een reset en dan de golftijd op de andere momenten halveren zodat er minder vraag naar melk was. En echt alleen kolven op verzoek als zij voor de fles komt, niet vaker of langer als ik last had. Na 1.5 dag deed ernaar kijken geen pijn meer en was er rust. Wel liep het direct gelijk met mijn stuwing en dus misschien een 'makkelijk' moment omdat het dus heel vroeg in het proces was. Maar goed, het blijft nog wat wiebelig maar in ieder geval te doen gelukkig

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 22:42

Nou neem je tijd voor het verwerken Bellex? Is dat vooral rondom de inleiding?

Bedankt voor het delen van jouw ervaring, ik vind het altijd fijn om methodes te vergelijken!

Bellex

Berichten: 9301
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Re: Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 23:22

Hoe gaat het hier met iedereen?

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Re: Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 08:26

Rond en gezond, wachten tot verlof :D
Krijg last van mn bekken deze termijn maar niet heel gek, ben wel echt aant aftellen tot ik mag stoppen met werken :Y) Nog 13 werkdagen.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 12:58

Ik kruip langzaam weer onder mijn steen vandaan, heb net de laatste 5 pagina's bijgelezen.
Alle dames gefeliciteerd met jullie babies! Hoop dat alles goed gaat met jullie en de kleintjes <3
Ik lees vooral veel snelle bevallingen, dames die al snel (te)veel willen doen en slapeloze nachten :D

Overproductie heb ik ook gehad en door raynaud (vaatspasmen) in mijn tepels was koelen geen optie. Wat voor mij heeft geholpen is blokvoeden en daarnaast maar 1 borst per voeding aanbieden.

Wij hebben vooral 12 hele zware weken achter de rug. Het was in de kraamweek al duidelijk dat ons mannetje een hele onrustige baby was. Hij sliep lastig en als hij dan sliep sliep hij kort, hij was enorm onrustig aan de borst en was gewoon duidelijk niet happy. Dit ging van kwaad tot erger tot hij na een paar weken halverwege elke voeding stopte om zeker een kwartier lang zo hard als hij kon te krijsen. Lang verhaal kort zitten we inmiddels aan de Nutramigen (koemelkvrije voeding), esomeprazol (maagzuurremmer) en houden we een vrij strak 1.5 uurs ritme aan en daarmee lijkt het sinds deze week eindelijk wat beter te gaan. Hij slaapt beter en blijkt een echt lachebekje te zijn <3

Ik merk wel dat ik er een behoorlijke tik van heb gehad. Ik ben blij dat het mijn 2e is en dat ik alles (meestal) wel gerelativeerd krijg, maar mijn hele lijf schiet nog steeds in een soort van paniek-modus als hij een keer begint te mopperen terwijl hij op dit moment eigenlijk helemaal niet meer zo lang en ook niet zo heftig huilt. Hopelijk slijt dat nog :)

Ik hoop dat jullie de eerste weken wel wat meer een roze babywolk hebben gehad!

19marjo90

Berichten: 962
Geregistreerd: 13-04-11
Woonplaats: thuis

Re: Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:28

Dat schiet op Yonker!!!

Oh wat pittig lijkt me dat, Vanillia! Hopelijk komt die roze wolk alsnog bij je.

Hier gaat het, op de krampjes en het bijbehorende gebrul na, goed! Hij groeit als kool!

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 17:45

Je bent er bijna Yonker :):)

Pff Vanillia, dat is uitdagend geweest. Ik hoop dat jullie nu de oplossing gevonden hebben en vanaf hier vooruit en omhoog kunnen!

Hier gaat ‘ie goed. We zijn tegen wat kleine dingetjes aangelopen (borstontsteking, zoeken naar de juiste speen voor de fles, slapeloze nachten, een grote broer die ontregeld was), maar we vinden onze weg wel. Luus slaapt nog maar korte periodes, ik kijk uit naar de eerste keer 4 uur tussen 2 voedingen O:)

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 18:10

Die dagen vliegen hopelijk voorbij yonker, wat gaat het snel! En dan wordt het echt aftellen.

Dat klinkt heftig Vanillia, begrijpelijk dat je een soort van paniek modus hebt. Er fijn dat jullie oplossingen hebben gevonden voor hem. Ik merk dat ik al paniek voel als ze lang brult hier qua krampjes dus ik kan me niet eens voorstellen hoe dat voor jullie was.

Hier gaat alles goed, net als marjo dus krampjes met wat gebrul erbij. ik had ook een milde borstontsteking, maar dat lijkt onder controle. De nachten gaan wel goed maar ook 4 uurtjes tussen de voedingen, misschien 1x 5. Dus ik zou langer leuk vinden maar ergens ook fijn dat ze lekker voeding binnen krijgt. Het komt vanzelf. Eind van de middag/ avond is ze wat langer wakker en in de ochtend slaapt ze veel.

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 10:28

Bellex schreef:
We waren zeker al in gesprek over hoe verder ja :)
Na mislukte strippogingen en een mislukte inleiding op 41+2 is onze dochter met 41+5 dmv een keizersnede geboren. Een hele mooie ervaring die ze echt geweldig hebben uitgevoerd en we heel goed op terug kijken!
De kleine meid doet het super. Heel relaxt en tevreden, ook het drinken begint steeds beter te gaan (ze is een vrij luie drinker). Het kolven pakte meteen goed op, en is na flinke overproductie nu een stuk beter te handelen.


Van harte gefeliciteerd! Fijn dat je overproductie nu beter is. Hopelijk blijft het lekker lopen! Respect voor fulltime kolven hoor


Yonker schreef:
Rond en gezond, wachten tot verlof :D
Krijg last van mn bekken deze termijn maar niet heel gek, ben wel echt aant aftellen tot ik mag stoppen met werken :Y) Nog 13 werkdagen.


Hoeveel weken ben je nu? Dadelijk lekker genieten dan!


Vanillia schreef:
Ik kruip langzaam weer onder mijn steen vandaan, heb net de laatste 5 pagina's bijgelezen.
Alle dames gefeliciteerd met jullie babies! Hoop dat alles goed gaat met jullie en de kleintjes <3
Ik lees vooral veel snelle bevallingen, dames die al snel (te)veel willen doen en slapeloze nachten :D

Overproductie heb ik ook gehad en door raynaud (vaatspasmen) in mijn tepels was koelen geen optie. Wat voor mij heeft geholpen is blokvoeden en daarnaast maar 1 borst per voeding aanbieden.

Wij hebben vooral 12 hele zware weken achter de rug. Het was in de kraamweek al duidelijk dat ons mannetje een hele onrustige baby was. Hij sliep lastig en als hij dan sliep sliep hij kort, hij was enorm onrustig aan de borst en was gewoon duidelijk niet happy. Dit ging van kwaad tot erger tot hij na een paar weken halverwege elke voeding stopte om zeker een kwartier lang zo hard als hij kon te krijsen. Lang verhaal kort zitten we inmiddels aan de Nutramigen (koemelkvrije voeding), esomeprazol (maagzuurremmer) en houden we een vrij strak 1.5 uurs ritme aan en daarmee lijkt het sinds deze week eindelijk wat beter te gaan. Hij slaapt beter en blijkt een echt lachebekje te zijn <3

Ik merk wel dat ik er een behoorlijke tik van heb gehad. Ik ben blij dat het mijn 2e is en dat ik alles (meestal) wel gerelativeerd krijg, maar mijn hele lijf schiet nog steeds in een soort van paniek-modus als hij een keer begint te mopperen terwijl hij op dit moment eigenlijk helemaal niet meer zo lang en ook niet zo heftig huilt. Hopelijk slijt dat nog :)

Ik hoop dat jullie de eerste weken wel wat meer een roze babywolk hebben gehad!


Pfoeh heftige periode gehad dus. Fijn dat het nu beter gaat, klinkt alsof je vooral hebt moeten overleven. Gezien het aantal wrken, nu weer aan het werk? Krijg je dat een beetje gecombineerd gezien ook de zware periode die je gehad hebt?


Doubtless schreef:
Je bent er bijna Yonker :):)

Pff Vanillia, dat is uitdagend geweest. Ik hoop dat jullie nu de oplossing gevonden hebben en vanaf hier vooruit en omhoog kunnen!

Hier gaat ‘ie goed. We zijn tegen wat kleine dingetjes aangelopen (borstontsteking, zoeken naar de juiste speen voor de fles, slapeloze nachten, een grote broer die ontregeld was), maar we vinden onze weg wel. Luus slaapt nog maar korte periodes, ik kijk uit naar de eerste keer 4 uur tussen 2 voedingen O:)


:z slapeloze nachten zijn killing zeker als ze vaak komen. Hopelijk is dat gauw beter.

Ik vind Luus echt een leuke en originele naam trouwens!


Set_Elkol schreef:
Die dagen vliegen hopelijk voorbij yonker, wat gaat het snel! En dan wordt het echt aftellen.

Dat klinkt heftig Vanillia, begrijpelijk dat je een soort van paniek modus hebt. Er fijn dat jullie oplossingen hebben gevonden voor hem. Ik merk dat ik al paniek voel als ze lang brult hier qua krampjes dus ik kan me niet eens voorstellen hoe dat voor jullie was.

Hier gaat alles goed, net als marjo dus krampjes met wat gebrul erbij. ik had ook een milde borstontsteking, maar dat lijkt onder controle. De nachten gaan wel goed maar ook 4 uurtjes tussen de voedingen, misschien 1x 5. Dus ik zou langer leuk vinden maar ergens ook fijn dat ze lekker voeding binnen krijgt. Het komt vanzelf. Eind van de middag/ avond is ze wat langer wakker en in de ochtend slaapt ze veel.



Fijn dat het op standaard dingetjes na goed gaat en de borstontstekinf nu ook onder controle is.



Ik durf na jullie verhalen bijna niet te delen hoe het bij ons gaat. Want kan niet anders zeggen dat alles hier van een leien dakje gaat. Heb geen problemen met borstontsteking oid ik voed(de) met tepelhoedjes maar vanaf gister nog maar 1x gebruikt verder alle voedingen zonder.

Ons dochtertje is echt heel makkelijk, ze slaapt goed, komt ongeveer 1x per nacht, geen last van krampjes, huilt amper en als ze huilt heeft ze honger, voeden gaat dus goed, slaapt ook buiten de deur makkelijk (waren gaan lunchen en had ze braaf een uur in de wandelwagen geslapen). Ons zoontje was ook niet lastig, maar zó makkelijk als ons dochtertje niet. Maar als ik het mag zeggen met destijds (bij ons zoontje) onze portie wel gehad met burn out en postnatale depressie. Dus dit is welheel fijn (al zou ik hetiedereen gunnen hoor!)

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 14:56

Super Maartje, wat fijn dat jullie zo genieten!
En dankjewel voor het compliment :D