Extreme vermoeidheid, ervaringen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Love2sk8
Berichten: 418
Geregistreerd: 20-06-15

Extreme vermoeidheid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-23 17:55

Beste bokkers,


Ik loop al enige tijd met extreme vermoeidheidsklachten en vermoed dat dit iets met een disbalans in mijn lijf te maken heeft (spijsvertering, metalen, ziekte, oid). Voor de informatie: ik ben begin twintig, net afgestudeerd en begonnen met een leuke baan 4 dagen per week, daarnaast heb ik mijn paard (aan huis) en loop momenteel 3x per week hard.
Hoe lang ik deze vermoeidheid al heb kan ik niet precies zeggen, maar ik kan mij de laatste keer dat ik vaker dan 1 ochtend achter elkaar uitgerust wakker werd niet meer herinneren. Afgelopen zomer heb ik burn-out klachten gehad ivm veel thuisstudie en geïsoleerd leven waardoor ik mezelf helemaal opvrat van binnen :+ Hier heb ik coaching voor gehad, en behalve wat leuke inzichten over mijzelf ben ik daar niet veel mee geholpen. De burn-out klachten hebben zich gaandeweg zo goed als opgelost, en ik heb inmiddels een leuke baan waar ik energie an krijg. De vermoeidheid is er echter nog steeds, en was er ook al deels (maar iets minder) voor het hele lockdown gebeuren. Naar mijn idee was de mentale vermoeidheid er altijd in golven wel, maar sinds twee/drie jaar ongeveer ben ik ook fysiek vaak uitgeput.
Ik kan wel sporten en dit gaat meestal ook goed, zonder dat het heel veel invloed heeft op mijn energie levels. Het vervelendst vind ik dat ik nooit lekker uitgerust wakker word. Loop voor mijn gevoel altijd achter de feiten aan, kan niet goed meer oprecht genieten en sluit me snel af voor de buitenwereld.

Deze week heb ik 4 dagen gewerkt en 2x paardgereden, hardlopen heb ik overgeslagen omdat ik me zo leeg voelde. Na de (lange) buitenrit van vanmorgen met twee anderen heb ik met moeite lunch gemaakt (en stiekem een plak cake gegeten want ik was echt hopeloos op zoek naar extra energie) en ben toen in bed gaan liggen. Wilde wat taken op mijn laptop gaan doen maar ik voelde me zo vermoeid dat ik nu op de bank dit verhaal zit/lig te typen. Soms zit ik op werk met mijn hoofd in mijn handen te rusten op het toilet omdat ik niet meer weet waar ik de energie vandaan moet halen. Ik val gewoon bijna in slaap soms, en de warmte maakt het er niet beter op. De ene dag kan ik me goed concentreren, maar de volgende gewoon weer super moe zijn zonder een voor mij aanwijsbare reden.

Waar ik nu zo moe van ben? Geen idee! Ik slaap tussen de 7,5 en 9 uur, eet heel gezond (de laatste tijd vaker (2x per week) suiker producten omdat ik echt op zoek ben naar meer energie en steeds hoop dat dat me dan beter laat voelen). Gemiddeld zet ik zo'n 8000 stappen per dag. Soms iets minder, soms meer bij langere hardloopsessies. Ik heb geen overgewicht en voor zover ik weet geen ziektes of allergieën. Wel heb ik het vermoeden dat mijn spijsvertering niet gezond is omdat ik echt bijna nooit stevige ontlasting heb. Het is altijd zacht en soms wel 3x per dag (en een andere dag weer helemaal niet). Soms komt eten er onverteerd weer uit (paprika, sla, en nootjes) :Y) Ontlasting en bloed testen via de huisarts wijzen niets uit helaas (of gelukkig?). Hier ben ik getest op tekorten, allergieën en parasieten, maar ik betwijfel of deze test wel alles er uit kan halen.

Wat mij opvalt, maar misschien hebben jullie dit ook wel, is dat ik vaak mijn hartslag door mijn hele lijf hoor en voel (benen, armen, hoofd) en met name als ik mij zo vermoeid voel. Vergelijkbaar met wanneer je ziek bent of nadat je uren achter elkaar in de zon op het strand bent geweest of fysiek heel hard hebt gewerkt.


Ik moet zeggen dat dit jaar behoorlijk druk is met afstuderen, nieuwe baan, klussen, en een geplande bruiloft in augustus waar we nog veel voor moeten regelen, maar toch denk ik niet dat dit de oorzaak is van mijn vermoeidheid.

Vandaag heb ik wat gegoogeld en zag een aantal thuistesten voor allergieën en overgevoeligheden (incl. vitaminen, metalen, spijsvertering) die worden geanalyseerd in een lab. Wellicht zijn die beter/uitgebreider dan die van de huisarts? Ik ben mijn vertrouwen in de huisarts een beetje kwijtgeraakt omdat ze me 9/10 keer niet echt kunnen helpen of juist doorverwijzen. Zijn er bokkers die ervaring hebben met zo'n test, of andere manieren waarop je erachter bent gekomen waar jouw vermoeidheid vandaan komt/kwam?

Ik verwacht niet dat jullie mijn probleem kunnen oplossen, maar ik weet gewoon niet zo goed waar ik hulp moet zoeken en ik hoop dat jullie tips hebben, want er moet wel echt iets veranderen! Ik hoor graag jouw ervaring met vermoeidheid en of en hoe dit (deels) opgelost kon worden. Ik wil zo graag kunnen genieten van leuke dingen doen, zin en energie hebben om te sporten, meer proactief te kunnen zijn ipv dingen uitstellen of afzeggen, maar vooral uitgerust wakker worden!

BigOne
Berichten: 38316
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Extreme vermoeidheid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 18:13

Ben je op simpele zaken ook getest ? Suikerziekte, vit en min tekort, schildklier? Al die zaken horen er echt bij !! Dus toch hup naar de huisarts indien dit niet is gebeurd

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Extreme vermoeidheid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 18:49

Waarschijnlijk een volledig overbelast autonoom zenuwstelsel. Kun je in je hoofd nog naar een situatie waarin je echt volledig ontspannen bent? Het voor je zien en die rust voelen?

Supervixen

Berichten: 12857
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 20:20

Draag je een sporthorloge die van alles bijhoudt? Zo ja, wat zegt die qua hartslag, stress, vermoeidheid, enz.

Ik heb ooit, lang geleden, ook eens zo'n periode gehad, was ook kapot gewoon. Het was echt het werk overleven en daarna kon ik niks, omdat ik te moe was.
Bij de huisarts niks te vinden. Bij de bedrijfsarts geweest, omdat ik me vaak ziek moest melden.
De bedrijfsarts heeft me doorgestuurd naar de praktijk voor biologische geneeskunde. Ik stond daar heel sceptisch tegenover.
Zij hebben bloed en urine getest en naar aanleiding daarvan heb ik een jaar lang een speciaal dieet gevolgd.
Dit heeft supergoed geholpen, want daarna was het over.

sasja0705
Berichten: 2020
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 20:28

Heel simpel : ga naar de dokter en laat je bloed checken.

Er zijn legio's redenen voor vermoeidheid... magnesiumtekort, lage bloeddruk,diabetes, zomaar als voorbeeld, maar ook psychisch...
Wij kunnen hier gissen en tips geven maar dat heeft alles weinig nut en zal je niet helpen, want zoals ik zei er zijn ontelbare redenen.
Beterschap

_Mar3
Berichten: 470
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 21:15

Wat naar dat je zo erg moe bent TS. Hoe gaat het als je nog wat rustiger aan doet? Het klinkt alsof je genoeg te doen hebt, misschien kan je hier of daar wat gas terug nemen?

Daarnaast: eet je genoeg? Heb je een gezond gewicht?

En inderdaad: zijn je vitamines en schildklier etc. al gecheckt?

Ook vraag ik me af of je klachten misschien nog met je burn out te maken hebben?

Esther_

Berichten: 3999
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Extreme vermoeidheid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 21:38

Idd eerst bloedonderzoek.
Maar een ontregeling zenuwstelsel (wat ook past bij burn-out) veroorzaakt veel klachten. En zoek een goede diëtist, die niet het standaard riedeltje doet, want een ontlasting hoort goed te zijn, je eten hoort goed te verteren en je hoort ook zonder suiker genoeg energie uit je voeding te kunnen halen.

Eilinora

Berichten: 11919
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 21:38

PCOS (hormoon onbalans) en schildklier problemen veroorzaken ook extra vermoeidheid.
De moeite waard om even te onderzoeken

Amber_anne

Berichten: 6924
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Extreme vermoeidheid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 21:44

Ik ben de afgelopen twee weken ook zo ontzettend moe. En het kloppen van het hart was mij ook opgevallen.

Ik heb geprobeerd uit te rusten maar ik merk dat ik toch er een beetje doorheen moet gaan. In de avond voel ik me vaak ook beter. De ochtend is echt het ergste.

Ik lees wel even mee

pinto_1

Berichten: 2565
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 21:52

Hutcherson schreef:
Waarschijnlijk een volledig overbelast autonoom zenuwstelsel. Kun je in je hoofd nog naar een situatie waarin je echt volledig ontspannen bent? Het voor je zien en die rust voelen?


Dit zou ook mijn eerste gedachte zijn. Dat je misschien teveel hooi op je vork hebt op dit moment...

Nog een kleine tip, ga niet voor suikerproducten als je een energiedip hebt. Dat helpt misschien op korte termijn, maar kan ook voor een volgende dip zorgen waarbij je lichaam om nog meer suiker gaat vragen.

Hevonen

Berichten: 5626
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Extreme vermoeidheid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 22:49

Ik ben wel 15 jaar lang dood- en doodmoe geweest. Viel in slaap op mijn werk, tijdens gesprekken en eigenlijk overal. Ook veel last van hartkloppingen. Bloedonderzoek kwam niks uit. Vaak naar huisarts geweest, die had geen idee.

IVm een operatie moest ik een slaapapneucontrole doen. Ik bleek 62 ademstops per uur te hebben, dat betekent ook dat je nooit diep slaapt, al weet je dat niet.

Apneubehandeling gehad en echt mijn leven is totaal veranderd. Ik ben nog weleens moe, en slaap vaak slecht (pieker te veel), maar kan weer gewoon functioneren! Ik zou dat in elk geval laten testen. Het is niet zo dat je geen apneu kunt hebben als je niet snurkt.

Overigens ben ik ook heel erg moe geweest tijdens de zwangerschappen, (vermoedelijk) ver voor ik apneu had.

JitskeJeldau

Berichten: 241
Geregistreerd: 29-06-13

Re: Extreme vermoeidheid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 08:57

Ik heb een paar jaar geleden ook last van onverklaarbare vermoeidheid. Ik kreeg als tip van de psycholoog waar ik toen liep (voor overwerkt klachten) om eens naar een mesoloog te gaan. Die meten via acupunctuurpunten je spijsverteringsstelsel door en kunnen je ook vertellen van welke producten je lijf minder blij wordt. Bij mij bleek dat lactose te zijn en na 2 weken geen lactose te hebben gegeten was bij mij de vermoeidheid zo goed als weg. Ik laat mezelf 3 á 4 keer per jaar even doormeten om te kijken of ik nog in balans ben en of ik sublementen ter ondersteuning nodig heb. Wellicht is dit een optie voor je.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Extreme vermoeidheid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 09:05

Klinkt voor mij alsof je niet van je burn-out hetsteld bent.
Heb je onopgemerkt Pfeiffer gehad misschien? Dat kan ook een enorme nasleep hebben.

Druif_01

Berichten: 8838
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Extreme vermoeidheid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 09:15

Als lichamelijk uiteindelijk alles is uitgesloten (de vraag is dus even of dat nu het geval is) zou ik het toch eens op psychisch vlak gaan zoeken. Zeker omdat je een burn-out hebt (gehad).

Ander voorbeeld, maar ik heb ptss en ben ook regelmatig echt compleet gesloopt. Als het echt te druk is geweest voor mij kan ik soms op de bank liggen met het gevoel alsof ik griep heb, maar dan zonder de koorts. Overprikkeling is vaak de oorzaak bij mij, maar die kan dus veroorzaakt worden door vanalles. Teveel in huis gedaan, sporten, boodschappen, noem maar op, niet altijd te achterhalen dus. Zit je veel op laptop/telefoon/ipad? Het kan misschien het proberen waard te zijn om wat minder prikkels daarin op te zoeken en te kijken of dat iets doet.

Elisa2

Berichten: 37313
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 09:21

Love2sk8 schreef:
Beste bokkers,


Ik loop al enige tijd met extreme vermoeidheidsklachten en vermoed dat dit iets met een disbalans in mijn lijf te maken heeft (spijsvertering, metalen, ziekte, oid). Voor de informatie: ik ben begin twintig, net afgestudeerd en begonnen met een leuke baan 4 dagen per week, daarnaast heb ik mijn paard (aan huis) en loop momenteel 3x per week hard.
Hoe lang ik deze vermoeidheid al heb kan ik niet precies zeggen, maar ik kan mij de laatste keer dat ik vaker dan 1 ochtend achter elkaar uitgerust wakker werd niet meer herinneren. Afgelopen zomer heb ik burn-out klachten gehad ivm veel thuisstudie en geïsoleerd leven waardoor ik mezelf helemaal opvrat van binnen :+ Hier heb ik coaching voor gehad, en behalve wat leuke inzichten over mijzelf ben ik daar niet veel mee geholpen. De burn-out klachten hebben zich gaandeweg zo goed als opgelost, en ik heb inmiddels een leuke baan waar ik energie an krijg. De vermoeidheid is er echter nog steeds, en was er ook al deels (maar iets minder) voor het hele lockdown gebeuren. Naar mijn idee was de mentale vermoeidheid er altijd in golven wel, maar sinds twee/drie jaar ongeveer ben ik ook fysiek vaak uitgeput.
Ik kan wel sporten en dit gaat meestal ook goed, zonder dat het heel veel invloed heeft op mijn energie levels. Het vervelendst vind ik dat ik nooit lekker uitgerust wakker word. Loop voor mijn gevoel altijd achter de feiten aan, kan niet goed meer oprecht genieten en sluit me snel af voor de buitenwereld.

Deze week heb ik 4 dagen gewerkt en 2x paardgereden, hardlopen heb ik overgeslagen omdat ik me zo leeg voelde. Na de (lange) buitenrit van vanmorgen met twee anderen heb ik met moeite lunch gemaakt (en stiekem een plak cake gegeten want ik was echt hopeloos op zoek naar extra energie) en ben toen in bed gaan liggen. Wilde wat taken op mijn laptop gaan doen maar ik voelde me zo vermoeid dat ik nu op de bank dit verhaal zit/lig te typen. Soms zit ik op werk met mijn hoofd in mijn handen te rusten op het toilet omdat ik niet meer weet waar ik de energie vandaan moet halen. Ik val gewoon bijna in slaap soms, en de warmte maakt het er niet beter op. De ene dag kan ik me goed concentreren, maar de volgende gewoon weer super moe zijn zonder een voor mij aanwijsbare reden.

Waar ik nu zo moe van ben? Geen idee! Ik slaap tussen de 7,5 en 9 uur, eet heel gezond (de laatste tijd vaker (2x per week) suiker producten omdat ik echt op zoek ben naar meer energie en steeds hoop dat dat me dan beter laat voelen). Gemiddeld zet ik zo'n 8000 stappen per dag. Soms iets minder, soms meer bij langere hardloopsessies. Ik heb geen overgewicht en voor zover ik weet geen ziektes of allergieën. Wel heb ik het vermoeden dat mijn spijsvertering niet gezond is omdat ik echt bijna nooit stevige ontlasting heb. Het is altijd zacht en soms wel 3x per dag (en een andere dag weer helemaal niet). Soms komt eten er onverteerd weer uit (paprika, sla, en nootjes) :Y) Ontlasting en bloed testen via de huisarts wijzen niets uit helaas (of gelukkig?). Hier ben ik getest op tekorten, allergieën en parasieten, maar ik betwijfel of deze test wel alles er uit kan halen.

Suiker zorgt voor een snelle bloedsuikerspiegel stijging, waarna deze weer heel hard daalt en waardoor je ook erg moe kan worden. Ga voor langzaam verteerbare koolhydraten. Sla en nootjes zijn heel moeilijk te verteren voor je lichaam dus ik vind het niet zo gek dat dit niet goed lukt. Rauwkost en noten kun je beter niet nemen als al problemen hebt met de spijsvertering. Het klinkt alsof je wellicht niet voldoende maagzuur hebt/ andere spijsverterings problemen/ zwakte. Ik zou je willen aanraden om daar naar te gaan kijken bij een goede orthomoleculaire arts/ darm therapeut die inderdaad wat meer en uitgebreidere spijsverteringstesten kan doen dan bij de huisarts.

Wat mij opvalt, maar misschien hebben jullie dit ook wel, is dat ik vaak mijn hartslag door mijn hele lijf hoor en voel (benen, armen, hoofd) en met name als ik mij zo vermoeid voel. Vergelijkbaar met wanneer je ziek bent of nadat je uren achter elkaar in de zon op het strand bent geweest of fysiek heel hard hebt gewerkt.

Ben je weleens getest op een B12 tekort? hoe is je ijzer?

Ik moet zeggen dat dit jaar behoorlijk druk is met afstuderen, nieuwe baan, klussen, en een geplande bruiloft in augustus waar we nog veel voor moeten regelen, maar toch denk ik niet dat dit de oorzaak is van mijn vermoeidheid.

Vandaag heb ik wat gegoogeld en zag een aantal thuistesten voor allergieën en overgevoeligheden (incl. vitaminen, metalen, spijsvertering) die worden geanalyseerd in een lab. Wellicht zijn die beter/uitgebreider dan die van de huisarts? Ik ben mijn vertrouwen in de huisarts een beetje kwijtgeraakt omdat ze me 9/10 keer niet echt kunnen helpen of juist doorverwijzen. Zijn er bokkers die ervaring hebben met zo'n test, of andere manieren waarop je erachter bent gekomen waar jouw vermoeidheid vandaan komt/kwam?

Zijn zeker beter, maar het beste kun je dat doen met iemand die ze ook goed kan interpreteren en een behandeling voor kan schrijven.

Ik verwacht niet dat jullie mijn probleem kunnen oplossen, maar ik weet gewoon niet zo goed waar ik hulp moet zoeken en ik hoop dat jullie tips hebben, want er moet wel echt iets veranderen! Ik hoor graag jouw ervaring met vermoeidheid en of en hoe dit (deels) opgelost kon worden. Ik wil zo graag kunnen genieten van leuke dingen doen, zin en energie hebben om te sporten, meer proactief te kunnen zijn ipv dingen uitstellen of afzeggen, maar vooral uitgerust wakker worden!

Amber_anne

Berichten: 6924
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 10:08

JitskeJeldau schreef:
Ik heb een paar jaar geleden ook last van onverklaarbare vermoeidheid. Ik kreeg als tip van de psycholoog waar ik toen liep (voor overwerkt klachten) om eens naar een mesoloog te gaan. Die meten via acupunctuurpunten je spijsverteringsstelsel door en kunnen je ook vertellen van welke producten je lijf minder blij wordt. Bij mij bleek dat lactose te zijn en na 2 weken geen lactose te hebben gegeten was bij mij de vermoeidheid zo goed als weg. Ik laat mezelf 3 á 4 keer per jaar even doormeten om te kijken of ik nog in balans ben en of ik sublementen ter ondersteuning nodig heb. Wellicht is dit een optie voor je.


Ik gebruik normaal ook geen lactose producten maar heb toevallig twee weken geleden een pak melk gekregen en dus maar op gemaakt. Dat is ongeveer gelijk geweest met deze klachten.

Dankjewel voor je ervaring, ik was er zelf nooit op gekomen dat het zo iets kon zijn

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:15

https://www.umcutrecht.nl/nl/hoe-stel-j ... 20allergie.
Die dure bloedtesten kun je net zo goed niet doen.

Hoe dan ook, uit je verhaal heb ik zelf het gevoel dat je burnout niet volledig aangepakt is. Misschien goed om hier toch nog eens hulp voor te zoeken. Onderschat niet wat een burnout ook doet met je lijf, daar krijg je ook die fysieke vermoeidheid die je noemt van. De spijsverteringsklachten kunnen ook heel goed komen door stress en burnout.

En niet om je coach onderuit te schoffelen, want geen idee wie het is, maar coach is geen beschermde titel. Er zijn 10000 prutsopleidingen die je voor een paar honderd euro kunt doen en waarbij je nooit een coachee van dichtbij ziet. Daar is je burnout dus niet mee opgelost.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Extreme vermoeidheid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:18

Wel ervaring, geen oplossing.
Wil je vooral veel sterkte wensen :knuffel:

Love2sk8
Berichten: 418
Geregistreerd: 20-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 14:15

Bedankt voor jullie reacties allemaal! Ik heb ze gelijk gelezen en actie ondernomen door een afspraak te plannen bij de mestloog. Het lukte mij niet om gelijk te reageren, maar bij deze zal ik op iedereen kort antwoorden.

BigOne schreef:
Ben je op simpele zaken ook getest ? Suikerziekte, vit en min tekort, schildklier? Al die zaken horen er echt bij !! Dus toch hup naar de huisarts indien dit niet is gebeurd


Als ik het mij goed herinner is dit een tijdje terug allemaal getest bij de HA.


Hutcherson schreef:
Waarschijnlijk een volledig overbelast autonoom zenuwstelsel. Kun je in je hoofd nog naar een situatie waarin je echt volledig ontspannen bent? Het voor je zien en die rust voelen?


pinto_1 schreef:
Dit zou ook mijn eerste gedachte zijn. Dat je misschien teveel hooi op je vork hebt op dit moment...

Nog een kleine tip, ga niet voor suikerproducten als je een energiedip hebt. Dat helpt misschien op korte termijn, maar kan ook voor een volgende dip zorgen waarbij je lichaam om nog meer suiker gaat vragen.


Dit zou idd goed kunnen! Ik denk dat mijn spijsvertering en mentale vermoeidheid wel met elkaar in verhouding staan, aangezien afgelopen week bij beide de klachten een stuk erger waren. Minimaal 3x per dag dunne ontlasting, erg moe, en gisteravond en vandaag pijn rechts onderin mijn buik (blinde darm?). Zoals boven genoemd is, afspraak bij de mestloog is gemaakt voor over 3 weken. Ze appt me als er eerder een plekje vrij komt. Die suikerproducten neem ik soms (om de week) als ik echt niet meer weet waar ik de energie vandaan moet halen. Slapen helpt dan vaak niet eens, ik voel me soms echt uitgewrongen wat dat betreft (maar ik drink voldoende!). Over het algemeen eet ik geen chocola, snoepjes, cake etc. Vind het helemaal niet zo lekker ook.


Supervixen schreef:
Draag je een sporthorloge die van alles bijhoudt? Zo ja, wat zegt die qua hartslag, stress, vermoeidheid, enz.

Ik heb ooit, lang geleden, ook eens zo'n periode gehad, was ook kapot gewoon. Het was echt het werk overleven en daarna kon ik niks, omdat ik te moe was.
Bij de huisarts niks te vinden. Bij de bedrijfsarts geweest, omdat ik me vaak ziek moest melden.
De bedrijfsarts heeft me doorgestuurd naar de praktijk voor biologische geneeskunde. Ik stond daar heel sceptisch tegenover.
Zij hebben bloed en urine getest en naar aanleiding daarvan heb ik een jaar lang een speciaal dieet gevolgd.
Dit heeft supergoed geholpen, want daarna was het over.


Bedankt Supervixen! Volgens mij heb ik niet iets van een bedrijfsarts, maar klinkt interessant! Ik hou het zeker in gedachten en heb nu dus een afspraak bij de mestloog gemaakt. Mag ik vragen wat er speciaal was aan jouw dieet? Waren er bepaalde producten of stoffen uitgesloten?
Ik heb inderdaad een sporthorloge (pas sinds kort) en mijn body battery gaat vrij snel naar beneden gedurende de dag. Soms laadt hij 's nachts niet helemaal op, maar ik voel me sowieso moe als ik opsta, of mijn body battery nou 50 of 100 is. Stress is over het algemeen laag, met per dag 3/4 uitschieters naar boven. Hartslag is 's nachts rond de 44, overdag 60 en bij hardlopen 170.

sasja0705 schreef:
Heel simpel : ga naar de dokter en laat je bloed checken.

Er zijn legio's redenen voor vermoeidheid... magnesiumtekort, lage bloeddruk,diabetes, zomaar als voorbeeld, maar ook psychisch...
Wij kunnen hier gissen en tips geven maar dat heeft alles weinig nut en zal je niet helpen, want zoals ik zei er zijn ontelbare redenen.
Beterschap


Zo simpel is het voor mij dus helaas niet. De HA heeft me zo veel keren eerder niet verder kunnen helpen en ook met dit probleem voelde ik geen begrip. Vandaar mijn keuze voor de mesoloog: die is zowel arts als ook expert in de alternatieve geneeskunde.


_Mar3 schreef:
Wat naar dat je zo erg moe bent TS. Hoe gaat het als je nog wat rustiger aan doet? Het klinkt alsof je genoeg te doen hebt, misschien kan je hier of daar wat gas terug nemen?

Daarnaast: eet je genoeg? Heb je een gezond gewicht?

En inderdaad: zijn je vitamines en schildklier etc. al gecheckt?

Ook vraag ik me af of je klachten misschien nog met je burn out te maken hebben?



Eilinora schreef:
PCOS (hormoon onbalans) en schildklier problemen veroorzaken ook extra vermoeidheid.
De moeite waard om even te onderzoeken



Ik heb inderdaad genoeg te doen, maar denk dat ik het in mijn hoofd vererger waardoor ik in een passieve houding blijf hangen en nog meer ga piekeren. Dit ging toevallig deze week beter! Gas terug nemen alsin minder werken, sporten etc is moeilijk, maar ik probeer meer bewust rust in te bouwen en niet doelloos iets gaan doen. Op die manier krijg ik toch alles gedaan maar kan ik tussendoor goed rusten. Ik eet en drink voldoende (vezels, groente, fruit, eiwit, magnesium, ijzer, B12) en weeg 70 kilo (bij 1,75m en veel spiermassa). Vitamines zijn gecheckt. Schildklier weet ik niet zeker, maar had aangegeven dat ik overal op getest wilde worden, waar dus niets uit kwam helaas. Het kan idd zijn dat mijn klachten nog met die burn-out verschijnselen te maken hebben, maar ik heb niet het gevoel dat mijn hoofd nu de klachten veroorzaakt, maar dat het elkaar in stand houdt. Alsof er een disbalans is in mijn hele lijf.


Esther_ schreef:
Idd eerst bloedonderzoek.
Maar een ontregeling zenuwstelsel (wat ook past bij burn-out) veroorzaakt veel klachten. En zoek een goede diëtist, die niet het standaard riedeltje doet, want een ontlasting hoort goed te zijn, je eten hoort goed te verteren en je hoort ook zonder suiker genoeg energie uit je voeding te kunnen halen.


Bedankt Esther. Ik denk zelf niet dat mijn dieet het probleem is, tenzij is een allergie of intolerantie heb wat vrij plotseling is ontstaan. Ik eet echt heel divers en krijg voldoende van alles binnen.


Amber_anne schreef:
Ik ben de afgelopen twee weken ook zo ontzettend moe. En het kloppen van het hart was mij ook opgevallen.

Ik heb geprobeerd uit te rusten maar ik merk dat ik toch er een beetje doorheen moet gaan. In de avond voel ik me vaak ook beter. De ochtend is echt het ergste.

Ik lees wel even mee


Vervelend Amber anne... Hoe gaat het nu? Je bent de eerste die ook luid kloppen van het hart herkent. Iedereen die ik in mijn omgeving vroeg herkent dit niet echt.


Hevonen schreef:
Ik ben wel 15 jaar lang dood- en doodmoe geweest. Viel in slaap op mijn werk, tijdens gesprekken en eigenlijk overal. Ook veel last van hartkloppingen. Bloedonderzoek kwam niks uit. Vaak naar huisarts geweest, die had geen idee.

IVm een operatie moest ik een slaapapneucontrole doen. Ik bleek 62 ademstops per uur te hebben, dat betekent ook dat je nooit diep slaapt, al weet je dat niet.

Apneubehandeling gehad en echt mijn leven is totaal veranderd. Ik ben nog weleens moe, en slaap vaak slecht (pieker te veel), maar kan weer gewoon functioneren! Ik zou dat in elk geval laten testen. Het is niet zo dat je geen apneu kunt hebben als je niet snurkt.

Overigens ben ik ook heel erg moe geweest tijdens de zwangerschappen, (vermoedelijk) ver voor ik apneu had.


Wat een bijzonder verhaal Hevonen! Ik ga dit in gedachten houden, dank je wel! Fijn dat je nu je leven weet terug hebt, want ik kan me helemaal voorstellen hoe dat moet zijn geweest. Heftig!

JitskeJeldau schreef:
Ik heb een paar jaar geleden ook last van onverklaarbare vermoeidheid. Ik kreeg als tip van de psycholoog waar ik toen liep (voor overwerkt klachten) om eens naar een mesoloog te gaan. Die meten via acupunctuurpunten je spijsverteringsstelsel door en kunnen je ook vertellen van welke producten je lijf minder blij wordt. Bij mij bleek dat lactose te zijn en na 2 weken geen lactose te hebben gegeten was bij mij de vermoeidheid zo goed als weg. Ik laat mezelf 3 á 4 keer per jaar even doormeten om te kijken of ik nog in balans ben en of ik sublementen ter ondersteuning nodig heb. Wellicht is dit een optie voor je.


Heel bijzonder ook! Ik heb voor onze paarden ook enorm goede ervaringen in het 'alternatieve' circuit. Salmonellabesmetting van een paar maanden was hier binnen een week opgelost. Ik heb over drie weken een afspraak staan en ze belt me als er een plekje vrijkomt.

Sizzle schreef:
Klinkt voor mij alsof je niet van je burn-out hetsteld bent.
Heb je onopgemerkt Pfeiffer gehad misschien? Dat kan ook een enorme nasleep hebben.


Dit heb ik zelf ook weleens gedacht. Of lyme. Pfeiffer is wel te testen, en is twee jaar terug ook gedaan, maar lyme is moeilijker. Toch denk ik dat nu het probleem voornamelijk bij mijn spijsvertering ligt, in combinatie met die burn-out.


Druif_01 schreef:
Als lichamelijk uiteindelijk alles is uitgesloten (de vraag is dus even of dat nu het geval is) zou ik het toch eens op psychisch vlak gaan zoeken. Zeker omdat je een burn-out hebt (gehad).

Ander voorbeeld, maar ik heb ptss en ben ook regelmatig echt compleet gesloopt. Als het echt te druk is geweest voor mij kan ik soms op de bank liggen met het gevoel alsof ik griep heb, maar dan zonder de koorts. Overprikkeling is vaak de oorzaak bij mij, maar die kan dus veroorzaakt worden door vanalles. Teveel in huis gedaan, sporten, boodschappen, noem maar op, niet altijd te achterhalen dus. Zit je veel op laptop/telefoon/ipad? Het kan misschien het proberen waard te zijn om wat minder prikkels daarin op te zoeken en te kijken of dat iets doet.


Daar heb je gelijk in. En heel vervelend dat je dit zelf zo meemaakt! Ik ga idd eerst de fysieke dingen aanpakken en/of uitsluiten, want het psychische is zo veel meer gedoe en heeft me voorheen ook niet echt veel geholpen.


@Elisa2 De suiker ben ik me van bewust. Zoals hierboven in dit bericht staat, ik eet het eigelijk alleen als ik echt niet meer weet hoe ik anders energie kan krijgen. B12 krijg ik in principe voldoende binnen door chlorella en ijzer supplement (150% adh).



Fortitude schreef:
Die dure bloedtesten kun je net zo goed niet doen.

Hoe dan ook, uit je verhaal heb ik zelf het gevoel dat je burnout niet volledig aangepakt is. Misschien goed om hier toch nog eens hulp voor te zoeken. Onderschat niet wat een burnout ook doet met je lijf, daar krijg je ook die fysieke vermoeidheid die je noemt van. De spijsverteringsklachten kunnen ook heel goed komen door stress en burnout.

En niet om je coach onderuit te schoffelen, want geen idee wie het is, maar coach is geen beschermde titel. Er zijn 10000 prutsopleidingen die je voor een paar honderd euro kunt doen en waarbij je nooit een coachee van dichtbij ziet. Daar is je burnout dus niet mee opgelost.



Dank je wel. Ik weet dat de coach die ik heb gehad welvoegelijk goed is en veel ervaring heeft. Ik wilde niet het hele GGZ traject in voor een psycholoog, en er zijn inderdaad veel 'pruts coaches' out there. Zelf oplossen ging niet op dat moment. En nu denk ik wel dat ik voldoende kennis en inzichten heb om in dat opzicht goed voor mezelf te zorgen.


DuoPenotti schreef:
Wel ervaring, geen oplossing.
Wil je vooral veel sterkte wensen :knuffel:


Dank je wel!!

hwn
Berichten: 4720
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Extreme vermoeidheid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 14:39

Ik volg even. Hier 14 à 15 jaar geleden ook die vermoeidheid icm hartkloppingen gehad na griep en darmproblemen. Alle symptomen zijn weggegaan, behalve de vermoeidheid. Die mesoloog klinkt wel interessant, maar dat heb je in België denk ik niet. En ik wil ook niet het zweverige circuit in.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 14:44

Even een route die hier nog niet is geopperd; je lijkt best wel bezig met je voeding. Wat krijg je binnen op een dag qua voedingsmiddelen en kcal?

Love2sk8
Berichten: 418
Geregistreerd: 20-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 16:46

hwn schreef:
Ik volg even. Hier 14 à 15 jaar geleden ook die vermoeidheid icm hartkloppingen gehad na griep en darmproblemen. Alle symptomen zijn weggegaan, behalve de vermoeidheid. Die mesoloog klinkt wel interessant, maar dat heb je in België denk ik niet. En ik wil ook niet het zweverige circuit in.


Oei, vervelend zeg! Mijn ervaring is dat alternatieve geneeswijzen (wel in combinatie met een opleiding tot arts!) sneller tot de juiste diagnose en behandeling komen. Ik ben Christen en wil ook geen spirituele behandelingen oid, maar het is wel gewoon zo dat wij mensen elektromagnetische wezens zijn met allerlei energetische balansen. Het is het proberen waard, maar wat ik zelf belangrijk vind is dat iemand ook een achtergrond heeft als regulier arts.

Love2sk8
Berichten: 418
Geregistreerd: 20-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 16:55

Vanillia schreef:
Even een route die hier nog niet is geopperd; je lijkt best wel bezig met je voeding. Wat krijg je binnen op een dag qua voedingsmiddelen en kcal?


Dank je wel voor de aanvulling. De reden waarom ik veel bezig ben met voeding is omdat ik gezond eten erg belangrijk vind om gezond te zijn en blijven. Ik ben niet bezig met diëten of afvallen oid.

De mesoloog vroeg via het intake formulier ook naar mijn gemiddelde maaltijden op een dag.
Calorieën weet ik zo niet, maar hier een voorbeeld van mijn dagmaaltijden op een dag zonder training:

Ontbijt: 2 fijn volkoren boterhammen met plantaardige boter 100% pindakaas en een banaan.

Tussendoor: appel/crackers

Lunch: 4 boterhammen met plantaardige boter, appelstroop (lage suiker) en belegen kaas. Soms met hummus en soms een maaltijdsalade met geitenkaas en pasta.

Tussendoor: sinaasappel/ appel/ crackers/ boterham/ beetje yoghurt met gezonde granola

Avondeten: veel groente, altijd iets van (volkoren) bladerdeeg, pasta, rijst en meestal met kaas. Ik denk wel 400-500 kcal.

Vaak ‘s avonds nog een handje ongezouten noten en/of een bakje yoghurt met gezonde muesli/granola (als ik dat niet als tussendoortje heb gehad).

Daarnaast drink ik zeker 2L water per dag.

Elisa2

Berichten: 37313
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Extreme vermoeidheid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 17:38

Ben je weleens getest op coeliakie/ glutenintolerantie? Je eet best veel granen..zou best een rol kunnen spelen. Maar dat komt er dan bij de mesoloog ook wel uit.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Extreme vermoeidheid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 18:11

Is bij het prikken van je ijzer ook naar ferritine gekeken? Ik heb een tijdje een te laag ferritine gehalte gehad en dat zorgde bij mij voor flinke vermoeidheidsklachten.

Op basis van je verhaal zou ik fysieke vermoeidheid als gevolg van mentale klachten niet uitsluiten. Een burn-out is niet iets wat zich in een paar maanden spontaan oplost.

Citaat:
Ik moet zeggen dat dit jaar behoorlijk druk is met afstuderen, nieuwe baan, klussen, en een geplande bruiloft in augustus waar we nog veel voor moeten regelen, maar toch denk ik niet dat dit de oorzaak is van mijn vermoeidheid.


Ben je wel helemaal eerlijk tegen jezelf? Het klinkt alsof je al langere tijd een overvolle agenda hebt.