Gebroken teen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Gebroken teen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-23 22:03

Hoi,

Precies een week geleden is er een emmer van 5 kilo van 1.5 meter hoogte op mijn kleine teentje gevallen. In het begin (eerste minuut) dacht ik dat het goed was gegaan en voelde ik niet veel pijn. Maar al snel kreeg ik gigantisch veel pijn en begon mijn teen te zwellen en blauw te worden. Tja het kunnen 2 dingen zijn: gebroken of gekneusd. Volgens internet kan de huisarts in beide gevallen niet erg veel betekenen. Daarom en in gedachte dat het vanzelf wel over zou gaan ben ik niet naar de huisarts gegaan.

Inmiddels ben ik precies een week verder en de pijn en zwelling zijn niet verminderd. Wel trekt de blauwe kleur nu wat weg. Gisteren besloten mijn teen aan mijn andere teen vast te tapen maar dit veroorzaakt nog veel meer pijn.

Nu twijfel ik om maandag naar de huisarts te gaan, omdat ik dus weet dat het eigenlijk niet zoveel zin heeft. In de tussentijd vraag ik mij wel af: zijn er dingen die je zelf kan doen om erachter te komen of het een kneuzing of een breuk is?

Edit: vlak nadat het gebeurde heb ik mijn teen gekoeld. Dat was geen groot succes want het was onaangenaam om gewicht op mijn teen te hebben.
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 02-06-23 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 22:09

Oef auw!

Wat gebeurd(e) er als je koelt? Bij een botbreuk wil koelen nog wel eens goed pijnlijk zijn. Bij kneuzingen vrijwel nooit.

Maar voor de rest... Zonder röntgen weet je het als niet-arts nooit zeker. En als arts ongetwijfeld ook niet ;) En daarom zou ik wel aanraden de huisartsenpraktijk komende week even te bellen als de pijn blijft. Dan kunnen hun wel beoordelen of je langs de huisarts kan. Immers.. Als het gebroken is en verkeerd vastgroeit, dan heb je daar je verdere leven last van.

Coco4life
Berichten: 1217
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Re: Gebroken teen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 22:12

Ik heb dit een paar maanden terug gehad, soms als ik hem stoot dan voel ik wel weer pijn. Maar ik zou het niet weten, kan je er nog op lopen? En ik zou voor de zekerheid naar de huisarts gaan

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Gebroken teen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-23 22:13

Koelen was geen pretje maar dit kwam ook omdat het gewicht van een doek ondraagbaar was.

Normaal lopen is erg moeilijk, ik kan wel lopen maar op mijn manier zeg maar.

Coco4life
Berichten: 1217
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Re: Gebroken teen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 22:15

Hmm moeilijk, voor de rest heb ik geen tips meer. Nog beterschap met je kleine teen

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Gebroken teen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 22:17

Je teen an sich gaan ze niets mee doen. Wat je kunt doen is hem aan je teen ernaast tapen.

Mocht je twijfelen, een foto voor je middenvoetsbeentjes kan nooit kwaad. Dat willen ze nog wel eens gipsen

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Gebroken teen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 22:25

Ik heb ook een keer zoiets gehad. Huisarts gaf aan dat ze alleen iets met een teen doen als het je grote teen is, omdat die je manier van lopen nogal beïnvloedt. Bij je andere tenen was dat volgens haar minimaal. Dan doen ze er niks aan, maar zou je evt. een spalkje kunnen proberen.

Als je ook last hebt van je middenvoetsbeentje zou ik zeker wel even laten checken of daar iets mis zit.

Emoreoa
Berichten: 217
Geregistreerd: 24-08-15

Re: Gebroken teen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 22:28

Twee maanden geleden heb ik dit ook gehad maar dan in de sportschool. Ik kon er ook niet normaal op lopen en bij mij was het ook erg gezwollen. Nu in week 8 heb ik er eindelijk minder last van. Gaat dus vanzelf over maar duurt echt wel ff

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 22:37

Sokje_6 schreef:
Ik heb ook een keer zoiets gehad. Huisarts gaf aan dat ze alleen iets met een teen doen als het je grote teen is, omdat die je manier van lopen nogal beïnvloedt. Bij je andere tenen was dat volgens haar minimaal. Dan doen ze er niks aan, maar zou je evt. een spalkje kunnen proberen.

Als je ook last hebt van je middenvoetsbeentje zou ik zeker wel even laten checken of daar iets mis zit.

Eens :j

Bij ons (radiologie) is het protocol bij een gebroken kleine teen waar alles nog recht in lijn is terug naar de huisarts sturen, en die zal inderdaad zeggen spalken en stevige schoenen dragen. Veel meer kan je er niet aan doen.

Maar ik zou wel de foto laten maken, ook om te kijken dat er niks scheef staat want dan moet er wel wat gebeuren.
Ik zou zeker tot maandag wachten want je loopt er nu ook al een week mee. Ook met kosten in het achterhoofd, tripje HAP of SEH schiet flink door je eigen risico en foto van de huisarts heen en weer is als ik het goed begrijp gewoon vergoedt.

Maar om je vraag te beantwoorden; uit ervaring schat ik dat de kans best aanwezig dat hij gebroken is, maar dat weet je niet zonder röntgen :)

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Gebroken teen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 22:45

Een gebroken teen kan je herkennen aan pijn als je op het topje van je teen tikt. Als dat zeer doet is het vaak een breuk.
Maar idd, ze doen er niks mee.
Weet je zeker dat het je teen is of kan het ook je middenvoetsbeentje zijn? Bij die is het wel handig als ie goed aan elkaar groeit, dus doen ze wel gips omheen.

Karlijn_dv

Berichten: 380
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 22:49

Als het echt alleen je teen is word er inderdaad niks aan gedaan behalve aan de andere teen tapen maar das met het kleintje vaak ook geen pretje wat je zelf al merkt... Heeft ook geen meerwaarde om een foto te maken. Scheefstand is alleen relevant als je teen ook daadwerkelijk scheef staat wat je ook ziet met je blote oog zegmaar :p ik zou alleen een foto laten maken als je ook pijn hebt richting je middenvoetsbeentje, richting de voet.
Asdrukpijn is een tekenen van een breuk, dus tegen topje aan duwen in de lengterichting. Is bij tenen wel lastig kneuzing kan ook flink pijn doen

Tilmar

Berichten: 3315
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 09:38

Ik heb een jaar of 10 geleden mijn teen bezeerd in een boekenkast (vraag niet hoe..) ik had al meteen door dat het niet goed was. Teen superdik, rood en pijn!!! Huisartsenpost gebeld en inderdaad.. we doen niets aan een kleine teen. Hoog houden, paracetamolletje en tapeje er omheen door de dokter.

Nou.. weken pijn gehad en na 3 maanden kalmeerde het wel. Maar in de jaren daarna ging mijn teen steeds uit de kom. Op een schaal van 1 tot 10 is het pijn 11, wat een verschrikking. Gekke was dat hij na een paar dagen strompelen vanzelf weer terugging.

Op een goed moment had ik de teen maar steeds vastgezet met tape omdat hij zo vaak uit de kom ging, maar toen ging hij zelfs met tape verkeerd. Dus eindelijk naar de huisarts. Die zag het alarm niet zo, maar oke dan ik mocht een foto gaan maken.

Afbeelding

Bleek dus dat het helemaal ontzet was.. kreeg ineens een spoed-afspraak bij de trauma chirurg. Bleek dat het hele gewricht kapot was en alle bandjes door. Dus er was helemaal geen 'in de kom' meer.
Geniepige was dat het per saldo wel redelijk recht stond.. maar binnenin niet.
Die heeft toen een schroef van 4 cm in mijn kleine teen gezet!!

Afbeelding

Ik kon al heel snel aardig lopen, op blote voeten.. naar een schoen kon ik nog niet eens kijken.. Dan ben je lekker gehandicapt kan ik je vertellen.
Het heeft echt wel een jaar geduurd voordat mijn teen helemaal rustig was en niet meer ging opzwellen, gloeien of juist ijskoud werd.

Nu is het nog steeds wel lastig met schoenen, want zo'n teen met schroef er in kan niet meer makkelijk opvouwen. En de nagel is heel groot en gek.

Beauty26
Berichten: 2036
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: Gebroken teen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 09:53

Ik heb een jaar of 2 geleden m'n grote teen gebroken gehad. Het ziekenhuis kon weinig doen voor mij, ik moest een flink stevige schoen dragen.. die had ik niet dus een schoen van ziekenhuis gehad, zo een met een mega dikke zool... maar uiteindelijk wel goed genezen.