Ervaringen afgescheurde kniebanden gevraagd.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JJ4

Berichten: 644
Geregistreerd: 14-02-18
Woonplaats: Op de grens van Drenthe met Groningen

Ervaringen afgescheurde kniebanden gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-23 12:28

Hi lieve bokkers,

Gisteren ben ik omver gelopen door mijn lieve paardjes :o en heb naast leuke schaafwonden ook mijn knie en kruisband waarschijnlijk volledig afgescheurd. Van mevrouw de huisarts moet nu eerst de zwelling afnemen, na 1 of 2 weken een afspraak voor de Mri en dan hoogstwaarschijnlijk opereren.

Wie heeft dit ook meegemaakt en wil die ervaring met me delen, met eventuele tips en tricks voor een zo voorspoedig mogelijk herstel. Ik heb nog nooit iets met mijn knieën gehad, dus geen idee wat ik allemaal kan verwachten.

JJ4

Berichten: 644
Geregistreerd: 14-02-18
Woonplaats: Op de grens van Drenthe met Groningen

Re: Ervaringen afgescheurde kniebanden gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-23 22:15

Even een schopje hoor. ;)

maxie

Berichten: 2215
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 22:31

Ik zit op dit moment in het gips met een tibiaplateau breuk op 2 plekken en heb mogelijk mijn achterste kruisband kapot. De breuken hadden alleen voorrang op het bandenletsel dus het is voor mij nog even afwachten verder.

Ze hebben in het zkh wel benoemd dat het ze letsel lastig kunnen zien als er nog zwelling zit.
Laatst bijgewerkt door maxie op 22-05-23 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 22:34

Niet volledig afgescheurd, maar wel kruisbanden ingescheurd + waarschijnlijk m'n meniscus een deel kapot. Vorig jaar april gebeurd met volleybal en ik heb dagen dat ik er nog steeds last van heb ondanks bijna een jaar fysio. Waarschijnlijk wordt het ook niet beter dan dit of ik moet rekening houden met nog 1 jaar of 1,5. Meniscus duurt heel lang omdat er bijna geen bloed heen gaat blijkbaar...

Ik volleybal wel weer sinds oktober vorig jaar (ik was als de dood om weer te beginnen) en rijdt gewoon paard. Kan alles weer, maar voel het wel stiekem.

Overigens nooit een mri of iets gehad. De dokter wilde me geen eens zien :') het was gelijk "ga maar naar de fysio". Fysio zegt wel dat de behandeling hetzelfde was geweest omdat het wel duidelijk was dat het niet volledig was afgescheurd.

Dennis

Berichten: 31481
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Ervaringen afgescheurde kniebanden gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 08:04

[MWS] Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Kijk hier eens voor kruisbanden en andere knieën ellende.

Ik heb een paar jaar geleden mijn voorste kruisband gescheurd, knieband extreem overrekt en een botkneusing in mijn bovenbeen op gelopen, uiteraard door een paard :') . Ik moest maar gewoon gaan lopen toen ik van de 1e hulp af kwam, dat ging natuurlijk niet. Uiteindelijk tijd op krukken, bij de orthopeed een brace gekregen en pas na ruim 2 maanden een MRI die aantoonde dat de boel wel stevig stuk was (ja, dat zei ik op de 1e hulp al).

Selente
Berichten: 1866
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Ervaringen afgescheurde kniebanden gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 08:08

Twee keer voorste kruisband afgescheurd hier. Waarbij ook m’n meniscus ingescheurd was. Ik vermoed dat die nu weer een scheurtje heeft. :+

Ik heb 2x reconstructie gehad en heb het herstel eigenlijk allebei de keren super voorspoedig gehad. Herstel is ook heel afhankelijk van hoeveel kraakbeen schade je hebt… Heb met nogal mensen gezeten die echt veel langer aan het revalideren waren dan ik. Voor paardrijden zat ik er na 2 maanden eigenlijk alweer op.

JJ4

Berichten: 644
Geregistreerd: 14-02-18
Woonplaats: Op de grens van Drenthe met Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-23 22:01

Dennis schreef:
[MWS] Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Kijk hier eens voor kruisbanden en andere knieën ellende.

Ik heb een paar jaar geleden mijn voorste kruisband gescheurd, knieband extreem overrekt en een botkneusing in mijn bovenbeen op gelopen, uiteraard door een paard :') . Ik moest maar gewoon gaan lopen toen ik van de 1e hulp af kwam, dat ging natuurlijk niet. Uiteindelijk tijd op krukken, bij de orthopeed een brace gekregen en pas na ruim 2 maanden een MRI die aantoonde dat de boel wel stevig stuk was (ja, dat zei ik op de 1e hulp al).


Thanx daar ga ik even rondneuzen.

Is het wel weer goed gekomen met je knie?

Dennis

Berichten: 31481
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Ervaringen afgescheurde kniebanden gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 22:31

Uit eindelijk een reconstructie, bijna een jaar uit het werk geweest, functioneer weer maar knie blijft een dingetje.
Mijn werk als hoefsmid is natuurlijk ook niet het meest gezonde werk wat dit soort dingetjes betreft :')

Jorinda

Berichten: 13463
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Re: Ervaringen afgescheurde kniebanden gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 22:39

Ik heb uiteindelijk mijn voorste kruisband gereconstrueerd gekregen september 2021. Bij mij kwam het door een hond :7 Maar voordat ik geopereerd ben, is er eerst zeker een jaar conservatief beleid gevoerd met het optrainen van de omliggende spieren bij de fysiotherapeut. Bij mij alleen dus niet afdoende geweest waardoor alsnog geopereerd.

JJ4

Berichten: 644
Geregistreerd: 14-02-18
Woonplaats: Op de grens van Drenthe met Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-23 23:31

Jorinda schreef:
Ik heb uiteindelijk mijn voorste kruisband gereconstrueerd gekregen september 2021. Bij mij kwam het door een hond :7 Maar voordat ik geopereerd ben, is er eerst zeker een jaar conservatief beleid gevoerd met het optrainen van de omliggende spieren bij de fysiotherapeut. Bij mij alleen dus niet afdoende geweest waardoor alsnog geopereerd.


Heb je er ook functieverlies aan over gehouden, of is ie goed hersteld?

JJ4

Berichten: 644
Geregistreerd: 14-02-18
Woonplaats: Op de grens van Drenthe met Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-23 15:06

Waar de huisarts vermoedde dat er tenminste 2 banden volledig afgescheurd zouden zijn, zei de orthopeed dat er waarschijnlijk alleen een fikse kneuzing is met misschien een klein scheurtje in de buiten meniscus. Pfffff de opluchting…..

Ik mag weer beginnen met pijngestuurd belasten, dus vandaag weer voorzichtig hier en daar wat geprobeerd en dat ging wonderwel goed. Alleen het zitten kan ik niet goed, maar dat komt vanuit mijn rug die natuurlijk ook aangedaan is door de botsing (oude hernia blessure).

diesuus
Berichten: 192
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: over de grote sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 16:03

Ik 5 jaar geleden alle 4 de banden door, omver gelopen door een paard.
Na 2 mnd operatie, jaar revalidatie, en nu na 5 jaar nog elke week naar de fysio.
Bij mij staat mijn onderbeen niet meer recht onder mijn bovenbeen, dus is het niet meer goed gekomen.
Daarom ook paard moeten verkopen omdat ik niet meer kan paardrijden en hij te jong was om te laten staan.
Maar als jij je been nu al wat kan belasten dan zal het hopelijk wel meevallen.
Ik weet ook dat er mensen zijn waar de spieren alles opvangen en ze nooit hersteld worden.
Sterkte

JJ4

Berichten: 644
Geregistreerd: 14-02-18
Woonplaats: Op de grens van Drenthe met Groningen

Re: Ervaringen afgescheurde kniebanden gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-23 11:37

Wat een verhaal en wat verdrietig dat je er nu nog steeds mee worstelt :(:)
Ik heb gisteren teveel gedaan (stallen uitgemest, boodschappen gedaan) en had gisteravond even flink last. Toch vanochtend goed opgestaan gelukkig.

Vandaag doet manlief de stallen en heeft hij mij in een luie stoel geplant met uitzicht op de paardjes, dus hopelijk morgen weer iets verbetering. :j

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Re: Ervaringen afgescheurde kniebanden gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 14:38

Weet de orthopeed zeker dat er niks met de banden aan de hand is?

Hier 3 weken geleden voorste kruisband gescheurd. Mri gehad. Nog een paar kleine andere dingen erbij. Breukje in scheenbeen en wat slijtage. Voor nu 3 mnd fysio en over 6 weken voor controle van hoe het gaat. Al weet ik dat het toch uitkomt op een reconstructie. Dit is mn 3e keer deze blessure. Allebei de knieën al gehad en nu voor de 2e keer bij mijn linkerknie.