Meer mensen met ARFID?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Meer mensen met ARFID?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 01:22

Honger sowieso heeft er bij mij heel weinig mee te maken. Maar ik weet ook niet zo goed of dit nou door de Arfid komt of mijn autisme.

Hongergevoel heb ik amper, vergeet soms om te eten zelfde voor dorst. Ben wel eens uitgedroogd geraakt en had het eigenlijk niet eens door dat het kwam omdat ik 24+ uur niks gedronken had. Maar water is ook een best probleem voor mij, wordt er vaak ontzettend misselijk van. Ik drink ook eigenlijk alleen de groene thee van de lidl. Als dat niet in huis is dan drink ik eigenlijk amper.

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Re: Meer mensen met ARFID?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 02:58

Autist zonder diagnose arfid, maar ik zit wel op het randje.

Als ik mezelf van eten moet voorzien moet het op 5min klaar zijn of op voorhand klaargemaakt zijn.
Als anderen koken ben ik minder kieskeurig, al lust ik heel veel niet qua smaak en textuur.

Safe foods zijn voor mij, chips, rijst en pasta.
Die laatste twee heb ik lang ontweken omdat het te lang duurt, maar ik heb onlangst een rijstkoker gekocht en dat is de beste uitgave van een Lange tijd geweest.
Sinds de aankoop 2 weken geleden heb ik meer Dan de helft van de dagen eten gemaakt. Tegenover 1x om de twee weken iets opwarmen in de oven/air fryer.


Hongergevoel heb ik Amper, zeker niet meer sinds ik ADHD medicatie Neem. Een hulp daarbij zijn maaltijdrepen. Heb er altijd een in mijn Zak op het werk zodat ik er regelmatig aan Denk dat ik moet eten.

Selina

Berichten: 14298
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 18:02

Nou toch naar aanleiding van tips hier een Innocent drankje gekocht. Appelsap lust ik namelijk wel en het is 82% appelsap.
Vind het niet per se lekker, maar ook niet vies.

Afbeelding

fleurtjeuh
Berichten: 10318
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 18:10

Selina schreef:
Nou toch naar aanleiding van tips hier een Innocent drankje gekocht. Appelsap lust ik namelijk wel en het is 82% appelsap.
Vind het niet per se lekker, maar ook niet vies.

[ [url=m/ZYEXwc.jpg]Afbeelding[/url] ]

*\o/* hoera voor nieuwe dingen proberen!

Charmander
Berichten: 65
Geregistreerd: 05-12-22

Re: Meer mensen met ARFID?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 01:22

Super goed bezig!

Ik heb *trommelgeroffel* brood met korst gegeten. Een vriendin heeft een broodbakmachine en is 4 weken in het buitenland, dus ik heb hem nu. Heb de korst ingesteld op light zodat hij lekker zacht zou blijven en het is zo waar gelukt *\o/*

Selina

Berichten: 14298
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-23 09:51

Charmander schreef:
Super goed bezig!

Ik heb *trommelgeroffel* brood met korst gegeten. Een vriendin heeft een broodbakmachine en is 4 weken in het buitenland, dus ik heb hem nu. Heb de korst ingesteld op light zodat hij lekker zacht zou blijven en het is zo waar gelukt *\o/*


Fijn dat je dat kon doen met de broodbakmachine!

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 09:54

Goed bezig!

Heeft iemand misschien nog tips voor tandpasta? Mijn zoontje lust dus geen mint. Vooral dat scherpe frisse gevoel in je mond vind hij vreselijk :+

fleurtjeuh
Berichten: 10318
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 10:14

Van schreef:
Goed bezig!

Heeft iemand misschien nog tips voor tandpasta? Mijn zoontje lust dus geen mint. Vooral dat scherpe frisse gevoel in je mond vind hij vreselijk :+

Ik heb daar ook een hekel aan..
Elmex is al beter, verder zou je eens bij Holland&Barrett (de tuinen) kunnen kijken voor alternatieven

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 10:54

Van schreef:
Goed bezig!

Heeft iemand misschien nog tips voor tandpasta? Mijn zoontje lust dus geen mint. Vooral dat scherpe frisse gevoel in je mond vind hij vreselijk :+

Hier hetzelfde probleem (Geen ARFID). Elmex Menthol-vrij smaakt vagelijk naar fruit (banaan/sinasappel).

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Meer mensen met ARFID?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 10:58

vrij veel kindertandpasta's hebben ook fruitsmaak.
Ik heb hier de dentalcare paw patrol variant ( :+ ) staan en die smaakt naar iets tussen bubbelgum en fruit in.

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Meer mensen met ARFID?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 11:15

Hij heeft nu inderdaad een kindertandpasta maar die is voor 3-8jaar. Hij is 8 dus wil nu toch alvast kijken naar een andere.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Meer mensen met ARFID?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 11:26

Je kan even met de tandarts overleggen. Het verschil tussen volwassen en kindertandpasta is de fluoride. Wellicht kan die op een andere manier geboden worden.

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 11:26

De groene Elmex is niet mint achtig. Ik vind hem eerder iets dropachtigs hebben.

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Re: Meer mensen met ARFID?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 03:25

Mijn moeder 60+ gebruikt ook gewoon kindertandpasta omdat ze niet tegen munt kan. Ze heeft wel voornamelijk enkel valse tanden, dus de fluoride zal bij haar wat minder uitmaken.

Ik moet ook echt geen brood met harder korst hebben hoor. Ik koop enkel boerenbrood voor de zachte korst.

Tink89
Berichten: 2939
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Meer mensen met ARFID?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 08:47


Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 21:39

Tink89 schreef:
Er is een heel scala aan andere tandpasta. Oa met kokos bijvoorbeeld. En zelfs smaakloze. Loop even je kruidvat/etos/da ofzo binnen, er gaat een wereld voor je open :D

https://www.voordeeldrogisterij.nl/prod ... r9EALw_wcB
Hier niet te vinden, alleen kindertandpasta. Kokos hoef ik ook niet mee aan te komen.
De elmex menthol vrij is afgekeurd iig :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 10:36

Van schreef:
Goed bezig!

Heeft iemand misschien nog tips voor tandpasta? Mijn zoontje lust dus geen mint. Vooral dat scherpe frisse gevoel in je mond vind hij vreselijk :+

En van die tabletjes? Of poeder heb je tegenwoordig ook van het merk Ben & Anna.

Zoiets : https://www.oceonics.nl/nl/tandpasta-aa ... HBEALw_wcB

Ik weet dat je de tabletjes ook in allerlei smaakjes kunt krijgen.

IMAY1990

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 11:38

Van schreef:
Hij heeft nu inderdaad een kindertandpasta maar die is voor 3-8jaar. Hij is 8 dus wil nu toch alvast kijken naar een andere.


Parodontax eventueel? Heeft wel ook een sterke smaak, maar absoluut geen mint.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 21:06

alice0cullen schreef:
Honger sowieso heeft er bij mij heel weinig mee te maken. Maar ik weet ook niet zo goed of dit nou door de Arfid komt of mijn autisme.

Hongergevoel heb ik amper, vergeet soms om te eten zelfde voor dorst. Ben wel eens uitgedroogd geraakt en had het eigenlijk niet eens door dat het kwam omdat ik 24+ uur niks gedronken had.


Amper honger of dorstgevoel hebben komt heel vaal voor bij adhd en autisme. Dat heet enteroceptie. Je lichaam reageerd dan niet of niet goed op prikkels zoals bijvoorbeeld honger en dorst, pijn, vermoeidheid, naderende overprikkeling enz.

Ik heb zelf bovenstaande en ook autisme. Ik kom er regelmatig rond 16.00 uur achter dat ik die dag (of eigenlijk vanaf de vorige dag 20.00 uur) nog niets gegeten of gedronken hebt. Ik heb dan ook geen dorstgevoel. Dorstgevoel komt pas nadat ik wat gedronken heb. Alsof m'n lichaam dan wakker wordt en zich bedenkt dat ik moet drinken.
Ik moet echt een dopper voor m'n neus zetten en wekkertjes zetten anders drink ik niet. Soms dagen dat ik maar 400 ml gedronken heb.
Collega's vragen bij mij niet eens meer of ik ook wat te drinken wil hebben, ze zetten uit hunzelf al een extra groot glas voor m'n neus omdat ik automatisch al zeg dat ik niets hoef.
Alleen wanneer ik echt bewust m'n lijf probeer te "voelen" voel ik dorst of honger. Soort van :" oh ja, voel en hoor m'n maag knorren. Moet wat eten"

Selina

Berichten: 14298
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-23 19:26

Inmiddels heb ik 3 exposure sessies gehad.
Waarvan die van afgelopen maandag de meest pittige was. Het idee dat ik dat (in mijn geval tomaat) nog een keer moest eten raakte ik van in paniek. Had de neiging om ermee te stoppen.

Maar daarna werd ik weer wat rustiger in de wetenschap dat het uiteindelijk makkelijker zal worden. En dat ik het maar per dag moet bekijken. Dus net weer tomaat gegeten, met moeite.

M’n psycholoog zei ook dat het voor mij eigenlijk voelt als een eetproef uit expeditie robinson. Alsof je iemand zou vragen stierenballen of geitenogen te eten. Dat vond ik wel een mooie uitleg.

wyoming

Berichten: 2505
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 08:25

Selina hoe gaat het nu?

Ik heb mijzelf gisteren weer over een drempel kunnen zetten.
Ik had al een paar keer kipstuckjes gekocht (keer of 3) maar mijzelf er niet toe kunnen zetten ze dan ook daadwerkelijk te gebruiken. Dus dan verdwenen ze de vriezer in en vervolgens de prullenbak, zonde natuurlijk.
Maar nu waren ze vorige week weer in de aanbieding dus toch maar weer gekocht, recept uitgezocht waar ze in konden ipv kip en gemaakt. En ik heb ze gegeten *\o/*

Selina

Berichten: 14298
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-23 10:43

wyoming schreef:
Selina hoe gaat het nu?

Ik heb mijzelf gisteren weer over een drempel kunnen zetten.
Ik had al een paar keer kipstuckjes gekocht (keer of 3) maar mijzelf er niet toe kunnen zetten ze dan ook daadwerkelijk te gebruiken. Dus dan verdwenen ze de vriezer in en vervolgens de prullenbak, zonde natuurlijk.
Maar nu waren ze vorige week weer in de aanbieding dus toch maar weer gekocht, recept uitgezocht waar ze in konden ipv kip en gemaakt. En ik heb ze gegeten *\o/*


Goed bezig!

Hier inmiddels 7 exposure sessies gehad en de verwachting is, is dat ik er nog 3 nodig heb.
Voornamelijk groenten en fruit geprobeerd. En elke keer is het me gelukt het te eten en dan nog 3x per week zelf ermee geoefend. Ik probeer ook in m’n eigen tijd veel nieuwe dingen dus er is een vlammetje aangegaan. Ik heb nog nooit zo gezond gegeten in 28 jaar :o Dus nu hopen dat ik het kan volhouden. Maar de angst om nieuwe dingen te proberen is steeds kleiner. Het is me ook gelukt om met de pot mee te eten dus bijv. een bloemkoolschotel of lasagne.

Charmander
Berichten: 65
Geregistreerd: 05-12-22

Re: Meer mensen met ARFID?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 14:59

Wat goed en stoer! Vind het heel dapper van je en goed om te lezen dat het je zo helpt.

Karma_k

Berichten: 62
Geregistreerd: 15-12-11
Woonplaats: aarde

Re: Meer mensen met ARFID?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 19:21

Ik kom mij hier ook melden als het mag. Ik heb er zelf gelukkig in mindere mate last van. Zodra het slecht met me gaat en ik te overprikkeld raak dan gaat het aanzienlijk slechter. Een poosje terug las ik een artikel over ARFID, misschien heeft iemand er hier wat aan? https://www.linda.nl/persoonlijk/opvoed ... devoeding/