Ziek na sauna bezoek?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10539
Geregistreerd: 14-04-06

Ziek na sauna bezoek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 19:34

Hoi,

Voor dat ik mijn verhaal begin: ik ben echt een doorgewinterde sauna ganger en ga met enige regelmaat. Ik weet dus dat je goed moet drinken en moet koelen, ik douche altijd koud na elke sauna ook mijn hoofd en plons met regelmaat in het dompelbad ook met het hoofd kopje onder. Ik heb eigenlijk nooit problemen onder vonden maar de laatste twee keer waar onder vandaag ben ik echt ziek thuis gekomen.

En dan bedoel ik echt knallende hoofdpijn, misselijk, duizelig en beven als een rietje. Inmiddels ben ik 3 paracetamol en 1 ibuprofen verder, de hoofdpijn en de duizelingen zijn redelijk afgezakt. Maar nog steeds heb ik het koud en voel ik mij beroerd. Iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn?

Ik vind het zo fijn om met regelmaat even te ontspannen in de sauna, maar dit verpest het wel.

chanicha

Berichten: 12168
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 19:37

Drink je echt goed?
Ik voelde me zo toen ik uitgedroogd was, heb je toevallig ORS of drinkbouillon in huis of sportdrank?
Het is te proberen.

Petrichor

Berichten: 10539
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 19:40

chanicha schreef:
Drink je echt goed?
Ik voelde me zo toen ik uitgedroogd was, heb je toevallig ORS of drinkbouillon in huis of sportdrank?
Het is te proberen.

Ja ik heb juist vandaag extra veel gedronken omdat ik het de vorige keer dus ook al had, ik moet zelfs gewoon best nog veel plassen nu.

tokedri
Berichten: 1555
Geregistreerd: 17-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 19:40

Petrichor schreef:
Hoi,

Voor dat ik mijn verhaal begin: ik ben echt een doorgewinterde sauna ganger en ga met enige regelmaat. Ik weet dus dat je goed moet drinken en moet koelen, ik douche altijd koud na elke sauna ook mijn hoofd en plons met regelmaat in het dompelbad ook met het hoofd kopje onder. Ik heb eigenlijk nooit problemen onder vonden maar de laatste twee keer waar onder vandaag ben ik echt ziek thuis gekomen.

En dan bedoel ik echt knallende hoofdpijn, misselijk, duizelig en beven als een rietje. Inmiddels ben ik 3 paracetamol en 1 ibuprofen verder, de hoofdpijn en de duizelingen zijn redelijk afgezakt. Maar nog steeds heb ik het koud en voel ik mij beroerd. Iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn?

Ik vind het zo fijn om met regelmaat even te ontspannen in de sauna, maar dit verpest het wel.


Mss toeval en gewoon ziek

_djoeke_
Berichten: 285
Geregistreerd: 31-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 19:41

Heb je al een zelftest gedaan? Klinkt ook als klachten die bij Corona horen namelijk. Al is het dan wel raar dat je het nu twee keer na elkaar hebt.

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Ziek na sauna bezoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 19:43

Bij mij begon de corona zo, mega koude rillingen en bleek ik koorts te hebben.

Lijsken
Berichten: 1032
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 19:43

Neem je genoeg rust, dus echt sauna-koelen-rust en dan pas weer iets anders?
Voelde je je daar wel goed, maar pas naderhand ziek of ook daar al niet lekker?

Ik heb wel een groot verschil in wat ik aan kan qua sauna. Sommige dagen kan ik gerust overal bovenin zitten en ga ik er fluitend door, andere dagen is onderin echt al zo heet dat ik warmtevlekken krijg en (als ik er dan in blijf) misselijk/duizelig word.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 19:45

Onaardige vraag: maar: hoe oud ben je? Mocht het tegen/in de overgangsfase zijn dan kan je 'interne' temperatuurregeling wat van slag zijn, met klachten als gevolg (iets met ervaringsdeskundige O:) ).

Lijsken
Berichten: 1032
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 19:46

turtlelito schreef:
Onaardige vraag: maar: hoe oud ben je? Mocht het tegen/in de overgangsfase zijn dan kan je 'interne' temperatuurregeling wat van slag zijn, met klachten als gevolg (iets met ervaringsdeskundige O:) ).


Idem :+
Dat maakte bij mij ook veel uit

Petrichor

Berichten: 10539
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 19:51

Corona voelde destijds wel anders bij mij dus nee nog geen test gedaan, mocht het morgen nog zo zijn kan ik wel een testje kopen.

Ik ben 30 dus overgang denk ik niet, maar ja het kan al jong. :+

Vandaag voelde ik wel tijdens de sauna al hoofdpijn opkomen. Maar toen ik in de auto zat werd het steeds erger (een vriendin reed) en voelde ik mij haast wagenziek worden zoals ik dat vroeger had, ik was ook zo blij toen ik het huis had gehaald. Verder niet overgegeven maar als ik nog veel langer in haar auto had gezeten wellicht wel.

KimD

Berichten: 20438
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Ziek na sauna bezoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 19:54

Ja hoor, ik heb dit al een keer of drie gehad de dag nadat ik een dag naar de sauna was geweest. _O-

Blijkbaar werden mijn ziektekiemen daar allemaal spontaan wakker. Ik was dan echt een paar dagen grieperig. :=

MarliesV

Berichten: 15206
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 19:57

Heb je in je voeding iets aangepast de laatste tijd.

Te kort aan zout kan ook deze klachten geven, doordat je zweet en aanvult met water kan je onbalans krijgen in je interne huishouding.

Heb je naast veel drinken wel gegeten en wat dan?

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 19:57

Petrichor schreef:
Corona voelde destijds wel anders bij mij dus nee nog geen test gedaan, mocht het morgen nog zo zijn kan ik wel een testje kopen.

Ik ben 30 dus overgang denk ik niet, maar ja het kan al jong. :+

Vandaag voelde ik wel tijdens de sauna al hoofdpijn opkomen. Maar toen ik in de auto zat werd het steeds erger (een vriendin reed) en voelde ik mij haast wagenziek worden zoals ik dat vroeger had, ik was ook zo blij toen ik het huis had gehaald. Verder niet overgegeven maar als ik nog veel langer in haar auto had gezeten wellicht wel.


Ok, overgang lijkt dus niet voor de hand liggend inderdaad.
Heb je ook meegedaan aan opgietingen? Ik heb een tijd gehad dat ik dat niet goed aankon, terwijl het daarvoor (en nu ook weer) geen enkel probleem was. Zelfs op de onderste rij met goed koelen in de 'pauze' kreeg ik dan echt wegtrekkers en ook rare kringen op mijn lichaam (zeg maar witte vlekken op rode ondergrond).

Als je weerstand wat lager was (door een sluimerend virusje ofzo) kan de sauna natuurlijk ook letterlijk 'de druppel zijn' :D . Bijna raar om daarop te hopen, maar dat zou wel betekenen dat je hierna weer lekker kunt genieten.

Petrichor

Berichten: 10539
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 20:15

Wat heb ik gegeten: ontbijt 2 beschuiten met smeerkaas en een gekookt ei, lunch: 2 eieren roerbakken met een punt paprika, bosui, brocoli, spek en kaas.

Opgieting heb ik niet aan meegedaan.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37276
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 20:52

Eieren spek kaas. Oef dat klinkt als een best zware lunch. Ik zou daar echt beroerd van worden in de sauna. Hoeveel tijd zat er na de lunch voor je weer de sauna inging?

JorineV
Berichten: 1096
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 20:57

Petrichor schreef:
chanicha schreef:
Drink je echt goed?
Ik voelde me zo toen ik uitgedroogd was, heb je toevallig ORS of drinkbouillon in huis of sportdrank?
Het is te proberen.

Ja ik heb juist vandaag extra veel gedronken omdat ik het de vorige keer dus ook al had, ik moet zelfs gewoon best nog veel plassen nu.


Extra veel water gedronken? Daar kun je juist ook flauw van worden. Je spoelt dan alle zouten en suikers je lijf uit.

Ik dronk vroeger altijd braaf extra veel (water), maar voelde me dan toch vaak niet top na een saunadag. Ik zweet niet zoveel, en moest gewoon extra vaak plassen. Net als jij, als ik het goed lees. Nu ik gewoon drink naar behoefte, voel ik me veel beter.

_emmma_

Berichten: 313
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 21:03

Nou in het ziekenhuis wordt dan natuurlijk gelijk aan legionella gedacht. Maar aangezien je klachten eigenlijk al tijdens de sauna zelf begonnen lijkt het me bijna onmogelijk dat het iets is wat je daar hebt opgelopen (al zijn er vast uitzondering hoor)
Maar misschien heb je al eerder wat opgelopen en dat de sauna net even te veel was voor je lijf?

Amber_anne

Berichten: 6927
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 21:03

Slaap je ook in de middag ? Dat helpt bij mij altijd heel goed

daantjuhhh

Berichten: 26877
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 21:22

Koud en rillen. Zo kwam ik vorige week ook thuis.
Corona.

Hoofdpijn en ik kon het niet warm krijgen..

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 21:41

Hier ook al 2 keer Corona en het begon 2 keer echt heel anders, zeker dat koud hebben herken ik.

Petunia27

Berichten: 207
Geregistreerd: 29-06-17

Re: Ziek na sauna bezoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 23:27

Klinkt voor mij ook alsof je vochtbalans niet goed is. Beetje hetzelfde als een flinke kater na het drinken :+

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 23:31

Ergens doet het mij aan een heftige histamine reactie denken. Ik weet niet of je bekend bent met allergieën, of histaminegevoeligheid? Als ik teveel histamine binnenkrijg krijg ik ook hoofdpijn, word ik intens moe en krijg ik het ijskoud van binnenuit. Jouw reactie is een stuk heftiger zo te lezen maar ik kan me er wel iets bij voorstellen door wat een sauna met je lichaam doet.

xSCWx
Berichten: 7061
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 00:51

Klinkt wel wat als oververhitting/hitte beroerte, ik heb er ervaring mee. Begint in de sauna inderdaad met wat lichte hoofdpijn en ik werd later best beroerd, had het erg koud en misselijk met erge hoofdpijn. Ook met goed koelen kan je het krijgen als je bv te lang in de sauna blijft zitten, of misschien net te veel/te weinig gegeten/gedronken etc.

Ninaka

Berichten: 1417
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: In de buurt van Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 01:18

JorineV schreef:
Extra veel water gedronken? Daar kun je juist ook flauw van worden. Je spoelt dan alle zouten en suikers je lijf uit.

Ik dronk vroeger altijd braaf extra veel (water), maar voelde me dan toch vaak niet top na een saunadag. Ik zweet niet zoveel, en moest gewoon extra vaak plassen. Net als jij, als ik het goed lees. Nu ik gewoon drink naar behoefte, voel ik me veel beter.


Dit misschien idd, die suikers en zouten.
Ik heb altijd een literfles bij me. Daar drink ik er tijdens een saunadag (met opgietingen) 3 a 4 van weg.
Maar 1 daarvan is altijd water met aanmaaklimonade (suikers), 1x met magnesiumcitraat (zakje Lucovitaal) en de andere gewoon water.
Als ik een broodje eet, doe ik daar altijd wat extra zout overheen.

Dat voorkomt bij mij in ieder geval flauwte aan het eind van de avond

Afanaisa91

Berichten: 1348
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 07:47

Petrichor schreef:
Wat heb ik gegeten: ontbijt 2 beschuiten met smeerkaas en een gekookt ei, lunch: 2 eieren roerbakken met een punt paprika, bosui, brocoli, spek en kaas.

Opgieting heb ik niet aan meegedaan.


Dat zijn idd erg weinig koolhydraten. Eet je bewust koolhydraatarm, of is dit toeval? Ik ben benieuwd of meer kortwerkende kh gedurende de dag je klachten kunnen verminderen.

Daarnaast vraagt de afwisseling van flinke warmte/koudeprikkels ook heel veel aanpassingen van je bloedcirculatiesysteem en stimuleert het je immuunsysteem. Beide zouden je klachten kunnen verklaren, maar aangezien je dit al langer naar de sauna gaat lijkt het me wat minder voor de hand liggend.