Zorgverzekering 2023

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37328
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 12:09

Ik zit nog steeds bij mijn eerste zorgverzekeraar ooit. zilveren kruis Destijds Agis ziekenfonds en daarna blijven plakken ivm anders niet aanvullend kunnen verzekeren. waarschijnlijk stap ik komend jaar wel over als ik de laatste premiebedragen binnen heb gekregen. Ik kan dan voor hetzelfde bedrag en dekking ook tandarts erbij verzekeren, tenminste dat was met de voorlopige premies zo. Dat scheelt dan best wel wat en is ook gewoon nodig. Dan zou ik bij aevitea terecht komen.

Maar ik wacht eerst even alle definitieve premies af voor ik de keuze maak. Anders blijf ik waar ik ben. Ga weer best meer betalen maar ik kan niet meer schrappen dan ik nu al doe.

Wel zal voor veel mensen vrees ik het flink duurder worden. Ivm het verboden worden van collectieve verzekeringen.

Urbanus

Berichten: 44958
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 12:35

karuna schreef:
Wel zal voor veel mensen vrees ik het flink duurder worden. Ivm het verboden worden van collectieve verzekeringen.


Geldt alleen voor basis, maar wij zijn aanvullend en kunnen nog wel gebruik maken van de collectieve korting.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37328
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 12:42

Ik heb hoe dan ook geen enkel recht op collectieve korting helaas -O- hier dus altijd duur uit.

Maar ik hoor zo hier en daar dat dat voor veel mensen best een probleem gaat worden bovenop de andere al duurdere bedragen.

purny

Berichten: 27563
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Zorgverzekering 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-22 12:49

Cz schijnt de basisverzekering met 3,75 per maand te verhogen.

mystery1980
Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 12:56

Volg hier ook even. Denk over overstappen dit jaar.
Zit nu bij DSW, maar veel wordt niet vergoed of alleen met degene met wie zij afspraken hebben.
Zoek iets waar misschien wat meer vergoeding biedt in de alternatieve hoek.
Daarbij vind ik tandarts ook wel belangrijk. En ik ben ouderwets ingesteld, regel dingen het liefst via post en niet digitaal. Digid heb ik geen vertrouwen in.
Maar verder heb ik weinig nodig en ga ik voor lage kosten.

zonnebloem18

Berichten: 24865
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Zorgverzekering 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 12:59

Bijzonder Mystery1980, wat wordt niet vergoed dan? Ik heb in de afgelopen jaren echt van alles gedeclareerd en altijd alles netjes vergoed. Ze bieden vrije zorgkeuze, dus het zou niet uit moeten maken waar je de zorg afneemt.

mystery1980
Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 13:16

zonnebloem18 schreef:
Bijzonder Mystery1980, wat wordt niet vergoed dan? Ik heb in de afgelopen jaren echt van alles gedeclareerd en altijd alles netjes vergoed. Ze bieden vrije zorgkeuze, dus het zou niet uit moeten maken waar je de zorg afneemt.


Heb het je uitgelegd in een pb.

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 13:22

mystery1980 schreef:
En ik ben ouderwets ingesteld, regel dingen het liefst via post en niet digitaal. Digid heb ik geen vertrouwen in.
Maar verder heb ik weinig nodig en ga ik voor lage kosten.

Ik denk niet dat je een verzekering met lage kosten en weinig digitaal kunt vinden. Ik zou goed opletten: veel goedkope polissen willen bijvoorbeeld ook de medicijnafhandeling via internet en postbezorging doen, en prioriteit geven aan digitale consulten en apps.

chanicha

Berichten: 12188
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 13:23

Het enige wat DSW niet vergoed bij ons was een bril, verder alles vergoed gekregen.

purny

Berichten: 27563
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-22 13:26

zonnebloem18 schreef:
Bijzonder Mystery1980, wat wordt niet vergoed dan? Ik heb in de afgelopen jaren echt van alles gedeclareerd en altijd alles netjes vergoed. Ze bieden vrije zorgkeuze, dus het zou niet uit moeten maken waar je de zorg afneemt.

Maar dan wel even in de gaten houden waar je je zorg afneemt en of je zorgverlener een contract heeft met de instelling. Anders heb je alsnog een rekening.

Boras
Berichten: 9968
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Zorgverzekering 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 16:05

Ik ga weer op zoek naar een tandverzekering die de T codes voor paradontologie vergoed; in januari mag ik weer voor een fijne behandeling (naast het prijzige, reguliere onderhoud 3-4 keer per jaar).

Morganlefay

Berichten: 8712
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Zorgverzekering 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 16:11

Al jaren bij DSW verzekerd uit principe. Geen gezeur over zorgverleners of medicatie. ER in termijnen en ze hanteren geen collectiviteitskortingen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 16:35

Morganlefay schreef:
Al jaren bij DSW verzekerd uit principe. Geen gezeur over zorgverleners of medicatie. ER in termijnen en ze hanteren geen collectiviteitskortingen.

Wel gezeur over zorgverleners want je krijgt alleen volledige vergoeding voor de zorgverlener waar ze een contract mee hebben.

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 16:44

Bij ons word door de DSW bril heel weinig vergoed, voor beugel waren we ook nog genoeg kwijt. Tandarts is ook steeds minder.
Soort van masseur ( kom even niet op de naam) word niet vergoed.

Daarom ook de reden dat wij nu meer gaan rond kijken.

Boras
Berichten: 9968
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Zorgverzekering 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 17:08

Je moet je er van tevoren gewoon goed in verdiepen. Net zo goed bij DSW. Dat is de enige manier om gezeur en teleurstellingen achteraf te voorkomen. Zo goed mogelijk weten waar je aan toe bent.

Zo zou mij een aanvullende verzekering van DSW juist gezeur gaan opleveren. Met mijn erfelijke, chronische aandoening bijvoorbeeld moet je juist niet bij DSW zijn.

Maar gelukkig kun je ook bij andere verzekeraars in termijnen betalen. Collectiviteitskorting wordt sowieso afgeschaft.

Ik moet me er nog in gaan verdiepen. Benieuwd bij wie ik voor volgend jaar uit ga komen. Ik sta overal voor open :)

x_spekkie_x

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 18:59

Ik kies bewust voor een restitutiepolis, dus een verzekering waarbij je écht vrije keuze hebt in welke behandelaar je wilt. Nu zijn ze dit al jaren aan het uitkleden en komend jaar is ook mijn verzekeraar aan de beurt. Zonde, want ik was erg tevreden. Maar als zelfs UMC zorgverzekering (oorspronkelijk bedoeld voor mensen die in een universitair medisch centrum werken) geen restitutiepolis meer gaat aanbieden, dan vrees ik echt voor het aanbod komend jaar en de jaren daarop.

Vanaf 1 januari 2023 is deze basisverzekering niet langer een restitutiepolis, maar een combinatiepolis.
Volgend jaar verlagen wij de maximale vergoeding bij een zorgverlener zonder contract voor geestelijke gezondheidszorg (GGZ) en verpleging en verzorging (V&V). Voortaan betaalt u een deel van de kosten zelf.


Naast dat ze niet meer 100% vergoeden, verandert ook het te vergoeden bedrag. Dit was maximaal 100% van het marktconform tarief. En wordt nu 90% van het gemiddeld gecontracteerd tarief. Voor zorgverleners zonder contract. (Precies de reden waarom ik een restitutiepolis heb.)

Echt te belachelijk voor woorden. Helemaal omdat het gecontracteerd tarief bepaald wordt door de zorgverzekeraar zelf!!!
Dus bijvoorbeeld de tandarts, daar zijn wettelijke maximum tarieven voor, zeg 25 euro voor een controle. De verzekeraar kan bij de GGZ/V&V dus zeggen, jaaaa, maar dat is te duur, we vergoeden nu nog maar 15 euro voor die behandeling. En dan krijg je dus 90% van het ontoereikende tarief vergoed, terwijl de zorgverlener die 25 euro nodig heeft om kostendekkend te draaien. Kortom, je betaalt nog wel meer dan die resterende 10% aan die zorgverlener.

Ik betaal bewust al jaren meer premie omdat ik die vrijheid wil behouden.
Ik ben dus erg benieuwd of ik komend jaar nog kan kiezen voor een échte restitutiepolis.


Dreamy schreef:
Ik lees mee. Ik ben nu heeel erg basis verzekerd en moet echt aanvullend gaan nemen voor psycholoog en fysio :+

In jouw geval, opletten dus ivm de wijzingen voor GGZ vergoedingen.

Lieke schreef:
Ik denk dat ik bij OHRA blijf. Restitutiepolis is voor mij de belangrijkste reden, maar wel even kijken of ze dat niet verder gaan uitkleden.

Bij UMC zorgverzekering dus wel, deze valt onder de VGZ koepel.

Menino schreef:
Ik zit nu te kijken, ik zit bij FBTO en denk dat we daar ook blijven. Mijn enige eis is restitutiepolis en dan zijn zij de goedkoopste. Vroeger ook bij gezeten, en altijd fijn geholpen.

Ben benieuwd, ik hou ze in de gaten.

Nico12
Berichten: 816
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 19:55

Morganlefay schreef:
Al jaren bij DSW verzekerd uit principe. Geen gezeur over zorgverleners of medicatie. ER in termijnen en ze hanteren geen collectiviteitskortingen.


DSW heeft geen vrije keuze zorgverleners. Alleen gecontracteerd.

Mijn echtgenote is er nog wel verzekerd maar ik niet omdat ik een vrije keuze zorgverleners wil. Niet gecontracteerde zorgaanbieders waar ik kom zijn (terecht) duurder en DSW wil geen medewerking verlenen. Wel bestaat er bij DSW een mogelijkheid om een aanvraag te doen voor niet gecontracteerde zorgaanbieder.

Muronia

Berichten: 19647
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Zorgverzekering 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 20:12

Ik zit bij VGZ en daar moet ik ook blijven. Zij hadden de beste vergoeding voor orthodontie, al moest ik wel eerst een jaar premie betalen. Inmiddels heeft mijn dochter haar beugel en die houdt ze komend jaar ook nog dus nu overstappen zou niet slim zijn.

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 20:25

Ik volg ook even mee. Altijd basisverzekering gehad, maar aangezien ik nu ziek ben moet ik me er wel wat beter in gaan verdiepen.

Hoe doen jullie dat? Pluizen jullie alle websites uit of gebruiken jullie een vergelijker o.i.d.?

Nielojram

Berichten: 7852
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 20:37

snip
Laatst bijgewerkt door Nielojram op 11-11-22 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Nielojram

Berichten: 7852
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 20:39

karuna schreef:
Maar ik hoor zo hier en daar dat dat voor veel mensen best een probleem gaat worden bovenop de andere al duurdere bedragen.


De collectieve korting ligt zo rond de tien à vijftien euro.
Maakt dat echt hèt verschil bij die mensen?

Ik heb maak nooit zeker al 10 jaar geen gebruik van mijn zorgverzekering, dus ik probeer wel elk jaar over te stappen naar de goedkoopste.. Count my blessings :o

prugelpiet

Berichten: 12594
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 21:52

Ik lees even mee. Nu verzekerd bij Menzis en opzich prima tevreden maar ik wil voor komend jaar kijken of het wellicht goedkoper kan. Ik ben weinig nodig, maar vind het wel fijn dat mocht ik onverwachts toch iets met mijn tanden krijgen of naar een manueel therapeut wil, dit wel vergoed kan.
Laatst bijgewerkt door prugelpiet op 11-11-22 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_88

Berichten: 14115
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Zorgverzekering 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 21:53

Ik zit sinds jaar en dag bij Univé. Nooit overgestapt naar iets goedkopers, vind het prima bij deze verzekeraar. Heb mijn auto en reisverzekering er ook.

Siers83

Berichten: 7383
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 22:40

marleen_88 schreef:
Ik zit sinds jaar en dag bij Univé. Nooit overgestapt naar iets goedkopers, vind het prima bij deze verzekeraar. Heb mijn auto en reisverzekering er ook.

Unive doet vanaf volgend jaar ook collectief als je meerdere verzekeringen hebt. Eerder waren ze nooit de goedkoopste/beste keuze voor mij. Ik ga er toch serieus naar kijken dit jaar. Vind hun service met andere verzeringen heel goed

deksel

Berichten: 3805
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 22:53

Siersma schreef:
marleen_88 schreef:
Ik zit sinds jaar en dag bij Univé. Nooit overgestapt naar iets goedkopers, vind het prima bij deze verzekeraar. Heb mijn auto en reisverzekering er ook.

Unive doet vanaf volgend jaar ook collectief als je meerdere verzekeringen hebt. Eerder waren ze nooit de goedkoopste/beste keuze voor mij. Ik ga er toch serieus naar kijken dit jaar. Vind hun service met andere verzeringen heel goed

Oh! Goed om te weten. Ik heb ook een doorlopende reisverzekering dus wellicht is die collectieve korting dan wat.