Klets/motivatie topic voor sportieve bokkers

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 15:27

Jaa ik meld me hier ook. Ik heb een beetje een stok achter de deur nodig :')

Door medicatiegebruik en mn recente bekkenbreuk ben ik in 2 jaar tijd van maat S en 60 kilo naar maat L en 75 kilo gegaan. Nu vind ik de kilo's niet zo heel erg, maar mijn lichaam is zo veranderd, daar heb ik wel moeite mee. Het enige waar ik blij mee ben, is dat mn borsten van non-existing naar een fatsoenlijke C zijn gegaan _O- Inmiddels heb ik ook bijna mijn hele garderobe vernieuwd. Dat was ook wel een beetje pijnlijk...
Vooral mijn bovenbenen en buik zijn het probleem. Mijn buik is vooral gewoon slap, ik had eerst een behoorlijk wasbordje, maar nu verslappen de spieren en de huid. Dus dat wil ik weer gewoon strakker krijgen. Ik ga richting de 40 dus ik heb niet de illusie dat ik ooit weer word zoals ik was.
De bovenbenen lijken ook vooral veel vocht vast te houden.

Nu zit bij mij het probleem dat ik door chronische vermoeidheid en chronische depressie niet zomaar even ga bewegen. Dat is gewoon moeilijk en daarnaast heb ik ook nog last van bewegingsintolerantie; mijn lichaam maakt te weinig endorfine aan waardoor ik sporten niet als plezierig ervaar.

De afgelopen tijd was ik ook echt te moe om te bewegen, door de vermoeidheid was ik bijna uitgeput. Dan heb je gewoon geen reserves meer om te sporten. De dag doorkomen was al een uitdaging :=

Maar nu gaat het beter en aangezien we 7 maart op vakantie gaan naar de Filipijnen, wil ik voor die tijd wel iets proberen aan mijn lijf te werken. Dit is voor mij echt nieuw, want ik was altijd (te) dun. Dus ik moet hier nog even aan wennen :') En dat het ook oké is om aan mijn lijf te willen werken.

En vandaag is het dus 'gelukt', ik heb voor het eerst gesport. 7 minuten volle bak op de crosstrainer die naast de bank staat. En ik ben daar trots op, en ik vond het toch wel lekker om te doen. 7 minuten wordt nu het minimum en vanuit hier wil ik opbouwen. Ik weet alleen nog niet precies hoe. Mijn doel is elke dag op de crosstrainer te stappen. Ik ben zoals je merkt de drempel om op dat apparaat te stappen zo belachelijk laag gemaakt, maar dat heb ik dus ook echt nodig. :=

Heel verhaal, maar uiteindelijk hoop ik hier wat steun te vinden op de dagen dat het wat moeizamer gaat. :)

Pikeur

Berichten: 6312
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 16:30

Goed bezig Earth! Ik ben qua gewicht een beetje vergelijkbaar dus inderdaad precies zo'n gewicht dat je denkt als ik er nu niks aan doe loopt het uit de hand.

Vandaag gelukkig alle apparaten kunnen vinden in de fitness dus ik was helemaal blij! Ik ben ook een helder licht he sinds ik fitness, dus nu 8 dagen geloof ik, heb ik zo'n hoofdpijn dus ik dacht al mooie boel is dat. Denk ik gezond te doen krijg ik hoofdpijn, maar was ook gelijk gestopt met cola drinken dus ben eerlijk gezegd gewoon aan het afkicken denk ik. Nu dat ook maar volhouden dan weet ik het binnenkort zeker of het daar aan lag maar moet haast wel.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 17:16

Pikeur schreef:
Goed bezig Earth! Ik ben qua gewicht een beetje vergelijkbaar dus inderdaad precies zo'n gewicht dat je denkt als ik er nu niks aan doe loopt het uit de hand.

Vandaag gelukkig alle apparaten kunnen vinden in de fitness dus ik was helemaal blij! Ik ben ook een helder licht he sinds ik fitness, dus nu 8 dagen geloof ik, heb ik zo'n hoofdpijn dus ik dacht al mooie boel is dat. Denk ik gezond te doen krijg ik hoofdpijn, maar was ook gelijk gestopt met cola drinken dus ben eerlijk gezegd gewoon aan het afkicken denk ik. Nu dat ook maar volhouden dan weet ik het binnenkort zeker of het daar aan lag maar moet haast wel.


Haha ik moet ook minderen met cola, wat een ellende :') Ik drink meestal 2 of 3 glazen per dag. Maar wel elke dag. := (typ ik terwijl ik een slok cola neem :') )

MuSLi

Berichten: 5277
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 22:08

Deze was intens, op z'n zachts gezegd...

Afbeelding

Bijna 600kcal verband in net over een uur :Y)

Pikeur

Berichten: 6312
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 03:58

:o bizar, goed bezig!

Pikeur

Berichten: 6312
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Klets/motivatie topic voor sportieve bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 08:53

Heb even wat opgezocht over hyrox maar dat ziet er leuk uit zeg! Ga ik in gedachten houden voor als ik straks wat verder ben

MuSLi

Berichten: 5277
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 10:04

Het mooiste is nog wel; (nog) geen spierpijn. Dus mijn lichaam is redelijk aangepast op alle oefeningen tussen het rennen door :j

Het is een heel leuk evenement @Pikeur. De afwisseling maakt het echt een uitdaging. Je moet van alles wat kunnen eigenlijk... :)

Pikeur

Berichten: 6312
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Klets/motivatie topic voor sportieve bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 12:24

Ja ik zat dus juist te denken, ik reed altijd veel paard en juist die wedstrijden waren motivatie om nog een tandje extra bij te zetten en dat dat met fitness voor mijn gevoel minder is maar het bestaat dus toch

En goed bezig dat je geen spierpijn hebt! Dat zegt wel wat over je training ja

Josien_

Berichten: 9042
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 12:02

Pikeur schreef:
Ja ik zat dus juist te denken, ik reed altijd veel paard en juist die wedstrijden waren motivatie om nog een tandje extra bij te zetten en dat dat met fitness voor mijn gevoel minder is maar het bestaat dus toch

En goed bezig dat je geen spierpijn hebt! Dat zegt wel wat over je training ja


Voor mij heel herkenbaar! Ik doe dit ook deels om een doel te hebben om voor te sporten.
Zo werkt het bij mij met trainen te paard en ook voor trainen in de sportschool!

Hier gisteren ook even wat Hyrox prep gedaan. Qua gewichten moeten wij iets meer met de mixed double, maar 160 kg sled push/pull, farmers carrier met 2x 20kg en lunges met 20kg gaan allemaal prima.
De conditie zal bij mij het zwaarste punt worden.

Tot nu toe alleen nog maar mixed doubles gedaan, in april mijn eerste womens double. Ben benieuwd of ik de gewichten dan licht vindt :Y) .

CupCakes_

Berichten: 3364
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 14:13

Spannend Josien! Ik ben benieuwd hoe het gaat.

Hebben jullie misschien tips voor stretch oefeningen? Ik kan morgen pas bij een fysio terecht.
Zaterdag heb ik mij vertild aan vlas pakken en zondag schoot het in mijn rug. Bepaalde bewegingen zijn echt niet fijn, maar ik kan niet de hele dag gaan zitten helaas. Ik zoek daarom ook iets van stretch-oefeningen die ik eventueel kan doen om het te verlichten, verhelpen of sneller eruit te laten gaan.

Of ik ben gewoon te ongeduldig. :+

Pikeur

Berichten: 6312
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 23:02

[]
Leuk om deze oefeningen vast te lezen van jullie. Ben er nog niet aan toe om nog wat nieuws te leren maar wel heel enthousiast! En sorry geen advies dus aan mij heb je niks :') maar wel heel veel sterkte er mee! Zul je precies zien hé dat je altijd hele zware oefeningen doet en dat je je precies vertilt aan een pak vlas.

Heb zaterdag zo gelachen ik moest met zo'n touw aan een paal een facepull doen en ik pak met 2 handen dat touw beet en ik dacht echt ohhh jongens deze beweging voelt echt totaal niet goed dus ik nog een keer op m'n telefoon een filmpje kijken ik dacht nou dit is het ook niet hoor dus raakte soort in paniek dat ik voor schut stond. Komt ineens m'n neef aangerend hij zei wat voor oefening moet je doen? Dus ik zo nou dat en dat, bleek dat ik bij een verkeerd apparaat stond want ik moest er 1 hebben waarbij dat touw in hoogte versteld kon worden anders is die beweging dus inderdaad nogal onnatuurlijk. Ik zei nou bedankt voor de redding en ergens anders zag ik ook nog iemand zitten kijken en zomaar een beetje lachen :+ nouja goed voor de sfeer toch als er af en toe wat te lachen valt haha
Afbeelding

MuSLi

Berichten: 5277
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 09:01

Kan me voorstellen dat je voor dit soort apparaten soms nogal zoekende bent.
Heel veel lijkt ook nog eens best op elkaar :j fijn dat je neef te hulp schoot.

Ik heb gisteren weer een workout meegepakt bij bootcamp/Hyrox prep.
Was een flink intensieve weer. Eerst even warming up met rennen en suïcides (korte sprintjes).
Daarna wat oefeningetjes met kettlebells (in een kringetjes staan/squat/plank en aan elkaar doorgeven op verschillende manieren). Goed voor de core zegmaar.

Vervolgens nog serieus 4 x 10 minuten een circuit achtig ding. Ene persoon van het duo ging een rondje rennen (30 sec ongeveer), andere persoon deed dan een oefening. 1e serie benen, 2e serie armen, 3e serie cardio, 4e serie core. Pffff 8)7 Killing, maar toch ook lekker...

Zertab

Berichten: 12341
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Klets/motivatie topic voor sportieve bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 12:07

Jullie zijn goed bezig! :D
Hier heb ik het enorm druk. Kan deze week maar 1x gaan en dat was gisteravond. Lesje bodycombat en daarna met mijn moeder 20 minuten in de infrarood sauna gezeten. Dat zit bij onze abonnementen inbegrepen van de sportschool:)

Esmee_RS

Berichten: 4888
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 12:27

Mag ik hier ook komen meepraten? Ik ben sinds een jaar fanatiek aan het sporten omdat er echt wat af moest. Ondertussen 10 kilo afgevallen.

Ben begonnen met 1 keer in de 2 weken personal training en daarnaast zelf nog 2 keer in de week naar de sportschool. Ik heb vroeger regelmatig gefitnesst en hield het eigenlijk nooit vol. Gebrek aan motivatie en daarnaast kreeg ik altijd rugpijn dus mijn houding was niet goed. :Y) De personal trainer heeft me daar zeker mee geholpen want ik heb nergens meer last van (uitgezonderd spierpijn :P)

Ondertussen sport ik iets meer. Geen exacte cijfers maar ik streef ernaar 3 - 4 keer in de week naar de sportschool te gaan, 1 - 2 keer in de week te gaan kickboksen of bokszaktraining te doen en 1 keer in de week of 1 keer in de 2 weken te gaan zwemmen. 1 of 2 rustdagen in de week en regelmatig een paar dagen of een hele week niks omdat ik dan weg ben voor werk.
In de sportschool train ik op kracht en het boksen en zwemmen vind ik fijn voor de conditie.

Ik heb een drukke, onregelmatige baan, een sociaal leven en een relatie dus het is echt een kwestie van goed plannen. Maar het geeft wel een soort van kick om het allemaal te combineren. :D Voeding heb ik lang niet heel erg opgelet. Wel minder gesnackt, maar niet echt bezig met wat ik nou wel binnen krijg. Tegenwoordig let ik vooral op mijn eiwitten en ik merk echt verschil. Kom nu ook aan een goed aantal calorieën. :) Het is op deze manier echt goed vol te houden en het is echt routine geworden.
Daarnaast hou ik enorm van uit eten gaan en borrelen, dus dat ontzeg ik mijzelf ook niet in de weekenden (of wanneer ik daar zin in heb). :D

Pikeur

Berichten: 6312
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Klets/motivatie topic voor sportieve bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 13:46

Wat goed zeg Esmee! Merkte jij al snel verschil in hoe je lichaam er uit zag? Als je die calorie tellers ziet op de apparaten moet je flink wat bewegen voor er verschil is. Ik dacht dat wordt een lange weg maar ben nog maar 2 weken bezig dus kan nog niks ervan zeggen. knap dat je het zo goed kunt combineren. Vind ik wel weer een voordeel van fitness. Je kunt precies plannen hoe lang je bezig wilt zijn. Met paardrijden duurde alles juist 10 keer zo lang als een paard denkt dat je haast hebt

Esmee_RS

Berichten: 4888
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 17:29

In alle eerlijkheid doet het plaatje in mijn hoofd niet zo mee met afvallen. Ik weet dat ik ben afgevallen, merk het aan kleding en hoor het van anderen, maar ik zie het echt nog niet zo veel. Ik heb ook foto's gemaakt in ondergoed aan het begin (dat is sowieso een aanrader, en dan altijd vanuit dezelfde hoek en in hetzelfde licht) en die maak ik nog steeds regelmatig. Daar zie ik wel een verschil, maar ook nog niet 100% tevreden mee hoor. Moeilijk :+

Ik wil ook nog wel een aantal kilo afvallen. Ik kom van de 86,7, zit nu een tijdje stabiel op 76 - 77 maar zou graag meer richting de 70 gaan. Ik ben niet klein (1.80) dus het is voor mijn lengte een prima gewicht, maar ik wil gewoon nog strakker worden. Het demotiveert soms ook wel als ik zie hoe snel andere mensen afvallen, maar aan de andere kant gaat het bij mij op een verantwoorde manier, doe ik niet aan crashdieëten, let ik veel op eiwitten en afwisseling en is dit daarnaast echt vol te houden (en ik hoop ook beter op de lange termijn :)). Ik ben voor mijn gevoel niet aan het diëten zeg maar.

Echt een lichamelijk doel van een specifiek spier/vetpercentage of gewicht heb ik niet. Mijn eerstvolgende harde deadline is 100 kilo kunnen deadliften. Ik zit nu op de 92,5 dus dat moet te doen zijn als ik lekker blijf doortrainen :D

Pikeur

Berichten: 6312
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 13:53

Haha ik herken dat wel ja, ik woog altijd een beetje 62 kilo, rond 2017 even een dipje in hoe ik me voelde 59 en nu 71.5. Ben ong 1.68 ofzo maar ben bij alle gewichten nooit echt strak slank geweest ofzo. Ik denk ook echt dat ik nu van sporten eerder breder en gespierder ga worden dan slank want dat is denk gewoon niet mijn bouw. Maar ik doe het ook niet alleen daarvoor het is ook gewoon leuk en gezellig.

En 92.5 kilo pff :D

Eulogy
Berichten: 5746
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 14:01

Oké ik kom ook graag weer meepraten als jullie dat goed vinden, vooral voor stok achter de deur wat cardio betreft :D

Ik doe aan (competitief) powerliften dus train sowieso altijd al 4 keer per week zo'n 1-2 uur, maar wil de komende maanden iets meer focus op hypertrofie en ook iets meer cardio/wandelen. Niet dat ik geen cardio deed, maar gewoon 2-3 keer per week 15-30 minuten extra na m'n trainingen en wat meer met de hond lopen om m'n conditie een beetje op peil te houden en misschien ook een beetje droger te worden. Gewicht vind ik niet zo heel boeiend, ik heb als krachtsporters ook wel meer dan gemiddeld spiermassa dus ben sowieso zwaarder dan ik eruit zie :+

Zie nu na 2,5 week voor m'n gevoel al wel echt verschil trouwens maar dat is zo lastig objectief te zeggen altijd. Misschien moet ik elke week even foto's maken of zo :+

Pikeur

Berichten: 6312
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Klets/motivatie topic voor sportieve bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 14:06

Leuk nog een ervaringsdeskundige waar ik me aan op kan trekken (leuk gezegde hier in dit geval). Zijn er vaak competities daarin?

Eulogy
Berichten: 5746
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Klets/motivatie topic voor sportieve bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 14:10

Ja best wel! Het is echt een groeiende sport met inmiddels gemiddeld wel elke maand een wedstrijd ergens in Nederland :j Het is sowieso een sport waarbij je vrij lang uittrekt voor een wedstrijdvoorbereiding (ik hou het meestal op 2, hooguit 3, keer per jaar, maximaal).

Pikeur

Berichten: 6312
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Klets/motivatie topic voor sportieve bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 14:18

Leuk en dan gaat het gewicht elke keer wat hoger ofzo en degene die het sterkste is in de klasse wint? Of kijken ze ook naar techniek voor punten?

Eulogy
Berichten: 5746
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 14:25

In een notendop:
Je hebt 3 beurten voor elke lift (squat, bankdrukken en deadlift, in die volgorde). Iedereen in de groep doet eerst 1e beurt, dan 2e beurt etc dus er zit steeds zo'n 5-10 minuten tussen je beurten. Je kiest zelf het gewicht voor elke beurt, minimum is 25kg (omdat dat is wat de halter en sluiters samen wegen) en je volgende beurt moet altijd minstens 2,5kg hoger zijn (je kunt niet naar beneden bijstellen als je een beurt bijvoorbeeld niet gehaald hebt).
Op elk onderdeel moet je minstens 1 goede beurt hebben, anders zet je geen totaal neer. Je totaal is dus de som van je beste beurten op elk onderdeel (dus beste squat beurt, beste bankdruk beurt en beste deadlift beurt) en degene in de gewichtsklasse met het hoogste totaal wint inderdaad :)

Wat techniek betreft zijn er een aantal regels, dus als je de beurt wel haalt maar een regel "overtreedt", dan telt 'ie alsnog niet. Squats moeten bijvoorbeeld diep genoeg zijn (je heup moet minstens parallel komen aan je knie op het diepste punt), bij bankdrukken moet de halter je borst raken en pas als die stil ligt mag je drukken (daar krijg je een commando voor van de scheidsrechter) en bij deadlifts mag je niet teveel op je bovenbenen steunen en moet je bovenin helemaal gestrekt staan. Er zijn meer regels maar dit zijn zo even snel de belangrijkste :D

Pikeur

Berichten: 6312
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Klets/motivatie topic voor sportieve bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 14:31

Bedankt voor de goede uitleg!

Esmee_RS

Berichten: 4888
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 15:08

Eulogy schreef:
In een notendop:
Je hebt 3 beurten voor elke lift (squat, bankdrukken en deadlift, in die volgorde). Iedereen in de groep doet eerst 1e beurt, dan 2e beurt etc dus er zit steeds zo'n 5-10 minuten tussen je beurten. Je kiest zelf het gewicht voor elke beurt, minimum is 25kg (omdat dat is wat de halter en sluiters samen wegen) en je volgende beurt moet altijd minstens 2,5kg hoger zijn (je kunt niet naar beneden bijstellen als je een beurt bijvoorbeeld niet gehaald hebt).
Op elk onderdeel moet je minstens 1 goede beurt hebben, anders zet je geen totaal neer. Je totaal is dus de som van je beste beurten op elk onderdeel (dus beste squat beurt, beste bankdruk beurt en beste deadlift beurt) en degene in de gewichtsklasse met het hoogste totaal wint inderdaad :)

Wat techniek betreft zijn er een aantal regels, dus als je de beurt wel haalt maar een regel "overtreedt", dan telt 'ie alsnog niet. Squats moeten bijvoorbeeld diep genoeg zijn (je heup moet minstens parallel komen aan je knie op het diepste punt), bij bankdrukken moet de halter je borst raken en pas als die stil ligt mag je drukken (daar krijg je een commando voor van de scheidsrechter) en bij deadlifts mag je niet teveel op je bovenbenen steunen en moet je bovenin helemaal gestrekt staan. Er zijn meer regels maar dit zijn zo even snel de belangrijkste :D

Heel leuk! Op welke gewichten zit jij? :)

Eulogy
Berichten: 5746
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 15:28

Op mijn laatste wedstrijd zat ik op 135kg squat (niet m'n beste squat want anderhalf jaar eerder 137,5kg gesquat en sindsdien een beetje een plateau :') ), 70kg bench press en 167,5kg deadlift. Ben toen na een deadlift battle (haha) 3e geworden, was ik heel blij mee :D