Zwanger, uitgerekend midden/zomer 2023

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 10:12

Ballard_L schreef:
Thanks iedereen! Ik heb gisteren wat kleine stukjes banaan gegeven en dat ging best goed. Ik geef haar liever niet te veel banaan, omdat ze heel snel verstopt en kiwi niet omdat ik er zelf allergisch voor ben, maar vandaag gaan we maar eens aardbei proberen. We moeten het toch gaan proberen anders eet ze met 1 jaar nog steeds gepureerd :') het is fijn om te lezen dat ze niet snel stikken, jullie geven me hoop haha


Het is hoe dan ook wel aan te raden een kinder ehbo te doen overigens. Mijn vriend heeft de praktijkdag gedaan en ik heb de theorie bekeken want die staat online. Het gaat noet vaak fout maar het is wel fijn te weten wat je moet doen als er iets gebeurd.

(Overigens staat daar ook echt in zo van: Hoest je kind? Top, lekker laten hoesten :+ )

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Zwanger, uitgerekend midden/zomer 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-24 19:20

En kind weer 39 graden koorts. Super sneu. Zit ook niet mee.

KSHancox
Berichten: 1251
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 19:22

Ahh, zielig -O-

Cabelona

Berichten: 1699
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: Zwanger, uitgerekend midden/zomer 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 22:04

Dat eerste jaar is vaak echt vreselijk qua ziek zijn. We hebben deze week de buikgriep ook weer overleefd. Mathijs heeft maandag op dinsdag zijn hele bed 2x onder gespuugd. Kind lag echt in een plas spuug. Dus hup onder de douche en ik heb het bed afgehaald en verschoond. Even later waren we er op tijd bij met de emmer. Wouter en ik hadden maandag en dinsdag een rare buik. Daphne heeft afgelopen nacht mij helemaal onder gespuugd. Daarna gelukkig nergens meer last van.

Nu is iedereen weer aan het snotteren +:)+ Welke ziekte kaart heeft jullie kind deze week van het kdv meegenomen?

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Zwanger, uitgerekend midden/zomer 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 22:19

Kinder ehbo wilde ik inderdaad graag nog halen! Goed dat je me eraan herinnert:)

Heftig al die zieke kindjes…lijkt me niks aan! Beterschap voor ze <3

Esra is eerlijk gezegd nog maar 2 keer wat verkouden geweest en dat is het. Niet gek voor 7 maanden oud. Ze gaat niet naar het KDV, dus als ze straks daar wel heen gaat, krijgen we waarschijnlijk alles in één keer.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-24 22:26

Cabelona schreef:
Dat eerste jaar is vaak echt vreselijk qua ziek zijn. We hebben deze week de buikgriep ook weer overleefd. Mathijs heeft maandag op dinsdag zijn hele bed 2x onder gespuugd. Kind lag echt in een plas spuug. Dus hup onder de douche en ik heb het bed afgehaald en verschoond. Even later waren we er op tijd bij met de emmer. Wouter en ik hadden maandag en dinsdag een rare buik. Daphne heeft afgelopen nacht mij helemaal onder gespuugd. Daarna gelukkig nergens meer last van.

Nu is iedereen weer aan het snotteren +:)+ Welke ziekte kaart heeft jullie kind deze week van het kdv meegenomen?


Deze keer snot, koorts en hoesten. Buikgriep net achter de rug allemaal.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-24 22:27

Ballard_L schreef:
Kinder ehbo wilde ik inderdaad graag nog halen! Goed dat je me eraan herinnert:)

Heftig al die zieke kindjes…lijkt me niks aan! Beterschap voor ze <3

Esra is eerlijk gezegd nog maar 2 keer wat verkouden geweest en dat is het. Niet gek voor 7 maanden oud. Ze gaat niet naar het KDV, dus als ze straks daar wel heen gaat, krijgen we waarschijnlijk alles in één keer.


Gecondoleerd alvast met de doffe ellende tegen die tijd :+

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Zwanger, uitgerekend midden/zomer 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 20:55

Hier 1 dag in de week opvang, en vooral veel snot mee naar huis genomen. Verder nog ziektevrij. Ik ben wel afgelopen week ziek geweest en Sanne heeft wel wat gekke poepluiers, maar verder is ze in gedrag nog gewoon normaal, hooguit iets hangeriger (maar ja, sprong, tandjes…).

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-24 09:31

Sting schreef:
Hier 1 dag in de week opvang, en vooral veel snot mee naar huis genomen. Verder nog ziektevrij. Ik ben wel afgelopen week ziek geweest en Sanne heeft wel wat gekke poepluiers, maar verder is ze in gedrag nog gewoon normaal, hooguit iets hangeriger (maar ja, sprong, tandjes…).


Gelukkig maar! Hoe bevalt de opvang?

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 17:12

Gnome schreef:
Ballard_L schreef:
Kinder ehbo wilde ik inderdaad graag nog halen! Goed dat je me eraan herinnert:)

Heftig al die zieke kindjes…lijkt me niks aan! Beterschap voor ze <3

Esra is eerlijk gezegd nog maar 2 keer wat verkouden geweest en dat is het. Niet gek voor 7 maanden oud. Ze gaat niet naar het KDV, dus als ze straks daar wel heen gaat, krijgen we waarschijnlijk alles in één keer.


Gecondoleerd alvast met de doffe ellende tegen die tijd :+


Haha thanks :P

Ik ben overigens begonnen met meer stukjes fruit geven en dat gaat steeds beter! Ze begint ook echt te kauwen nu :) Bedankt voor de tips :)

KSHancox
Berichten: 1251
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 17:19

Fijn! Als ze dat kauwen een beetje doorhebben kan het opeens rap gaan met wat je ze allemaal kan geven.

Alhoewel, die van mijn drukte net een hele reep mango in z'n mond om er vervolgens achter te komen dat dit niet het beste idee van de dag was. :') Achja, leert 'ie van...

Wij krijgen waarschijnlijk in de loop van dit jaar of volgend jaar ook doffe ellende. Ons aapje gaat ook nog niet naar de opvang.

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 18:18

Gnome schreef:
Gelukkig maar! Hoe bevalt de opvang?

Prima! Ze vind het gezellig en komt moe, maar blij, weer thuis <3. En ze vinden haar erg leuk, maar dat zullen ze wel van meer baby's zeggen :')

Flowery

Berichten: 2445
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 11:33

Hier gaat het eten van stukjes echt bizar slecht... Misschien dat jullie nog tips hebben maar alles wat maar een beeeetje structuur heeft begint hij van te kokhalzen en spuugt daarna alles eruit (incl een flesje wat hij dan een tijdje ervoor al gehad heeft |o ) . Laatst begon hij zelfs te kokhalzen van een 6+ potje terwijl hij ondertussen alweer bijna 8,5 maand is.

Ik had wel gelezen dat ze eraan moeten wennen, maar het lijkt alleen maar erger te worden. Gisteren van 1 hapje met een beetje structuur direct kokhalzen en hoppaaa weer alles eruit |( Ik heb ons wel aangemeld bij een logopedist maar die heeft onwijze wachtlijsten en ondertussen zit ik met een baby die niet groeit én dus alleen glad gepureerd eten eet -O-

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Zwanger, uitgerekend midden/zomer 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 11:40

En als hij zelf iets in zijn mond steekt, zoals een maispuff of zoiets?
Dat heeft bij de onze wel geholpen....daar kunnen ze zelf beetje op sabbelen en zuigen.
of regelmatig een lepel in zijn handen geven, zodat hij die zelf in zijn mond kan steken. Even kijken of zijn kokhalsreflex dan wat minder heftig wordt door dat hij dit regelmatig oefent.

hapjes met structuur gaan ook liever niet. Brood sinds 2 dagen in kleine stukjes met boter en pindakaas.

Hij is nu 7 maanden.
En vooral jezelf niet te druk proberen te maken....er zijn maar weinig tieners die geen stukjes eten ;)

Ik probeer maar een beetje het principe food under 1 is just for fun aan te houden...Als hij tegen die tijd nog heel moeilijk doet met sommige dingen, kijk ik dan wel.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 13:30

Flowery schreef:
Hier gaat het eten van stukjes echt bizar slecht... Misschien dat jullie nog tips hebben maar alles wat maar een beeeetje structuur heeft begint hij van te kokhalzen en spuugt daarna alles eruit (incl een flesje wat hij dan een tijdje ervoor al gehad heeft |o ) . Laatst begon hij zelfs te kokhalzen van een 6+ potje terwijl hij ondertussen alweer bijna 8,5 maand is.

Ik had wel gelezen dat ze eraan moeten wennen, maar het lijkt alleen maar erger te worden. Gisteren van 1 hapje met een beetje structuur direct kokhalzen en hoppaaa weer alles eruit |( Ik heb ons wel aangemeld bij een logopedist maar die heeft onwijze wachtlijsten en ondertussen zit ik met een baby die niet groeit én dus alleen glad gepureerd eten eet -O-


En als je dan nog een paar keer aanbied? De eerst hap doet Nimue ook vaak alsof we haar vergiftigen als het een nieuwe smaak of structuur is, inclusief kokhalzen en overgeven. Maar daarna gaat het elke hap beter.
We geven wel heel kleine beetjes tot ze het door heeft. Ze moet de kans hebben haar mond leeg te werken.

Flowery

Berichten: 2445
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 13:32

Sky_As schreef:
En als hij zelf iets in zijn mond steekt, zoals een maispuff of zoiets?
Dat heeft bij de onze wel geholpen....daar kunnen ze zelf beetje op sabbelen en zuigen.
of regelmatig een lepel in zijn handen geven, zodat hij die zelf in zijn mond kan steken. Even kijken of zijn kokhalsreflex dan wat minder heftig wordt door dat hij dit regelmatig oefent.

hapjes met structuur gaan ook liever niet. Brood sinds 2 dagen in kleine stukjes met boter en pindakaas.

Hij is nu 7 maanden.
En vooral jezelf niet te druk proberen te maken....er zijn maar weinig tieners die geen stukjes eten ;)

Ik probeer maar een beetje het principe food under 1 is just for fun aan te houden...Als hij tegen die tijd nog heel moeilijk doet met sommige dingen, kijk ik dan wel.

Maispuffs vind ik enge dingen, de laatste keer dat we die gaven stikte hij, liep paars aan en legde bijna het loodje… Dus die slaan wij even over :+ Brood hebben we op alle manieren geprobeerd maar geven allemaal hetzelfde resultaat: kokhalzen en daarna kotsen.

Het is gewoon irritant want het CB hamert op vast voedsel omdat hij niet groeit, dan lees je weer ergens anders dat ze het beste groeien op melk en ik ben zelf ook van “food under one is just for fun”. Maar als hij over 2,5 week zijn groei niet heeft bijgetrokken dan moeten we naar het ziekenhuis en dat wil ik natuurlijk ook voorkomen -O-

Flowery

Berichten: 2445
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 13:33

Azmay schreef:
Flowery schreef:
Hier gaat het eten van stukjes echt bizar slecht... Misschien dat jullie nog tips hebben maar alles wat maar een beeeetje structuur heeft begint hij van te kokhalzen en spuugt daarna alles eruit (incl een flesje wat hij dan een tijdje ervoor al gehad heeft |o ) . Laatst begon hij zelfs te kokhalzen van een 6+ potje terwijl hij ondertussen alweer bijna 8,5 maand is.

Ik had wel gelezen dat ze eraan moeten wennen, maar het lijkt alleen maar erger te worden. Gisteren van 1 hapje met een beetje structuur direct kokhalzen en hoppaaa weer alles eruit |( Ik heb ons wel aangemeld bij een logopedist maar die heeft onwijze wachtlijsten en ondertussen zit ik met een baby die niet groeit én dus alleen glad gepureerd eten eet -O-


En als je dan nog een paar keer aanbied? De eerst hap doet Nimue ook vaak alsof we haar vergiftigen als het een nieuwe smaak of structuur is, inclusief kokhalzen en overgeven. Maar daarna gaat het elke hap beter.
We geven wel heel kleine beetjes tot ze het door heeft. Ze moet de kans hebben haar mond leeg te werken.

Hebben we nog niet gedaan indd, maar hij raakt er zó overstuur van dat ik hem ook geen trauma wil geven en stoppen met aanbieden na het overgeven :)

KSHancox
Berichten: 1251
Geregistreerd: 02-06-22

Re: Zwanger, uitgerekend midden/zomer 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 13:36

Vervelend... lust hij wel pap? Dus haverpapje ofzo toevoegen aan de fles. Dat is misschien een manier om calorieën toe te voegen zonder de structuur te heftig te wijzigen?

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 13:39

Flowery schreef:
Sky_As schreef:
En als hij zelf iets in zijn mond steekt, zoals een maispuff of zoiets?
Dat heeft bij de onze wel geholpen....daar kunnen ze zelf beetje op sabbelen en zuigen.
of regelmatig een lepel in zijn handen geven, zodat hij die zelf in zijn mond kan steken. Even kijken of zijn kokhalsreflex dan wat minder heftig wordt door dat hij dit regelmatig oefent.

hapjes met structuur gaan ook liever niet. Brood sinds 2 dagen in kleine stukjes met boter en pindakaas.

Hij is nu 7 maanden.
En vooral jezelf niet te druk proberen te maken....er zijn maar weinig tieners die geen stukjes eten ;)

Ik probeer maar een beetje het principe food under 1 is just for fun aan te houden...Als hij tegen die tijd nog heel moeilijk doet met sommige dingen, kijk ik dan wel.

Maispuffs vind ik enge dingen, de laatste keer dat we die gaven stikte hij, liep paars aan en legde bijna het loodje… Dus die slaan wij even over :+ Brood hebben we op alle manieren geprobeerd maar geven allemaal hetzelfde resultaat: kokhalzen en daarna kotsen.

Het is gewoon irritant want het CB hamert op vast voedsel omdat hij niet groeit, dan lees je weer ergens anders dat ze het beste groeien op melk en ik ben zelf ook van “food under one is just for fun”. Maar als hij over 2,5 week zijn groei niet heeft bijgetrokken dan moeten we naar het ziekenhuis en dat wil ik natuurlijk ook voorkomen -O-


maar is hij ook mager/extreem klein? Of heb je het idee dat hij iets tekort komt?

Want die lijntjes van het CB waar ze binnen moeten vallen wordt ik ook niet goed van.
Onze kleine was erg groot bij zijn geboorte, maar wij (zijn ouders) zijn beide niet heel groot. Dus de kans dat hij een keer stil gaat staan met groeien is ook gewoon aanwezig.

En anders moet je zien dat je misschien iets aan zijn melk toe kan gaan voegen? dus misschien groentehap met melk mengen en dan gewoon uit fles geven. Als hij gepureerd wel gewoon goed eet, dan toch maar meer van dat? het gaat er toch om dat hij dan meer eet, niet om wat hij dan eet?

Flowery

Berichten: 2445
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 13:51

Sky_As schreef:
maar is hij ook mager/extreem klein? Of heb je het idee dat hij iets tekort komt?

Want die lijntjes van het CB waar ze binnen moeten vallen wordt ik ook niet goed van.
Onze kleine was erg groot bij zijn geboorte, maar wij (zijn ouders) zijn beide niet heel groot. Dus de kans dat hij een keer stil gaat staan met groeien is ook gewoon aanwezig.

En anders moet je zien dat je misschien iets aan zijn melk toe kan gaan voegen? dus misschien groentehap met melk mengen en dan gewoon uit fles geven. Als hij gepureerd wel gewoon goed eet, dan toch maar meer van dat? het gaat er toch om dat hij dan meer eet, niet om wat hij dan eet?


Dit is nu zijn gewichtscurve:
Afbeelding

Zijn lengte zit onderaan op het onderste lijntje.

Ze willen hem over 2,5 week het liefst op het 2e lijntje van onder zien, maar sowieso binnen de onderste lijn.
Hij eet nu (gelukkig) ‘s morgens 70/100 gram fruit, ‘s middags 70/100 gram uit het groentepotje en tussendoor nog 100ml pap. Daarnaast drinkt hij ook nog eens 600ml dus ik hoop dat we hem zo genoeg vetmesten :') Baal alleen van het vastere voedsel omdat ik nu al weet dat ik gezeik ga krijgen dat hij straks nog steeds geen 2 broodjes eet…

Ik ben zelf maar 1.54 en altijd onder de curve gezeten en mijn partner is 1.70 en zat ook onderaan in de curve. Daarom snap ik ook niet waarom er zoveel druk op ons gezet wordt en we (waarschijnlijk) naar het ziekenhuis moeten. Dante is gewoon een vrolijke baby die zich prima ontwikkelt en erg druk is, dus zal nooit een dikke baby worden.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Zwanger, uitgerekend midden/zomer 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 14:43

maar dat lijntje zegt me dus niks. Hoe ziet je baby eruit :-)
heb je het idee dat hij te kort komt of mager wordt/afvalt..

net als met paarden....ze kunnen in theorie wel 15 kg hooi per dag moeten, maar als ik dat mijn pony geef, staat hij binnen een maand bevangen en kan ik hem rollen.

voeren/kijken op het oog ;)

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Zwanger, uitgerekend midden/zomer 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 14:54

en het CB is niet verplicht he? Als je het idee hebt dat hij niks te kort komt en het goed doet? Dan zou je natuurlijk ook kunnen kiezen om de vaccinaties (als je die laat geven) bij de (kinder)arts te doen.

Ik wil natuurlijk absoluut niet verkeerde adviezen geven, maar volg ook een beetje (heel erg ;)) je moederinstinct. Bij sommige CB zijn ze echt raar met adviezen geven en kunnen ze mensen echt heel onzeker maken.
Zelf ben ik daar gelukkig niet zo vatbaar voor, maar ik hoor wel eens verhalen dat ik denk...tjonge jonge.....

Flowery

Berichten: 2445
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 15:09

Sky_As schreef:
en het CB is niet verplicht he? Als je het idee hebt dat hij niks te kort komt en het goed doet? Dan zou je natuurlijk ook kunnen kiezen om de vaccinaties (als je die laat geven) bij de (kinder)arts te doen.

Ik wil natuurlijk absoluut niet verkeerde adviezen geven, maar volg ook een beetje (heel erg ;)) je moederinstinct. Bij sommige CB zijn ze echt raar met adviezen geven en kunnen ze mensen echt heel onzeker maken.
Zelf ben ik daar gelukkig niet zo vatbaar voor, maar ik hoor wel eens verhalen dat ik denk...tjonge jonge.....

Ja klopt, ik zit er ook over na te denken om daar gewoon te kappen en dan de vaccinaties ergens anders te laten zetten. Voel me altijd een onwijs slechte moeder als ik daar vandaan kom. Mag je dan nog wel naar die inloopuurtjes om te meten/wegen?

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Zwanger, uitgerekend midden/zomer 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 15:21

Geen idee, dat is vast op internet te vinden. En anders is dat via je verloskundige misschien nog wel te regelen? Of bij de kinderarts kan dat vast ook.
Volg echt vooral je eigen hart (en verstand). Weet ook niet of je in je buurt baby's hebt die ongeveer even oud zijn? Dan kun je vaak ook wel zien of ze voor- of achterlopen.
En ieder kind ontwikkelt op zijn eigen manier. Natuurlijk is het fijn om te weten dat er geen hele afwijkende dingen zijn en dat dingen op tijd geconstateerd worden, maar sommige dingen kun je nu eenmaal niet forceren.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Zwanger, uitgerekend midden/zomer 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 16:24

Wat erg, maar roch nap ik niet hoe dat werkt dan. Aan de hoeveelheid vast voedsel zal het niet liggen toch? Vind al dat je veel geeft.

Ik ben donderdag uit ellende maar naar het CB gegaan voor tips voor het slapen. Die zeiden ze is niet goed gegroeid dus ze zal wel honger hebben, geef haar maar volle kwark en avocado enzo. Maar ja als zij 3 eetlepels kwark eet heeft ze al prima gegeten, daar krijg ik echt geen 100+ gram van iets in hoor :x

Afbeelding

Ze heeft ook een paar dagen enorm hard gebeten door de doorkomende tandjes. We hebben nu dus ook kunstvoeding staan als bijvoeding. Want ik was bang dat ik het met kolven niet redde. Maar nu zijn alle voortanden door en sliep ze vannacht ook 3 uur achtereen ipv 2 uur. Duimen dat dat door zet.