SPD: Skin Picking Disorder

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 00:59

Zo stom, ik las dit topic toen het net geplaatst was en dacht, wow dit heb ik ook. Me er de afgelopen maand veel bewuster van geworden maar toen ik tijdens mijn laatste ongesteldheid voor het eerst in lange tijd weer een onderhuidse pukkel had toch weer in de val getrapt, met als resultaat een gigantische plek op mijn kin, en het uitknijpen is niet eens gelukt :')

Ik kwam deze maand ook bij toeval Cassandra Bankson tegen op YouTube, zij heeft hier zelf ook mee te maken gehad en praat er veel over. Het is volgens haar vaak een uiting van stress en een gewoonte die je misschien zou kunnen ombuigen.

Bij mij uit het zich normaal niet meer zo erg op mijn gezicht, maar ik kan me nog steeds helemaal uitleven op een pukkeltje op mijn rug of bil (die dan veel langer zichtbaar blijft dan nodig) en op het eelt van mijn hakken.

Nu ik weet dat er een naam voor is lukt het me wel om me er wat minder voor te schamen trouwens. Hoe gaat het met jou nu TS?

Faelynn

Berichten: 3151
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 18:38

Ik geef dit topic even een schopje voor ik een eigen topic open.

Ik heb dit helaas ook al een jaartje of 4 inmiddels, ik hoopte dat het mijn mijn 25ste over zou zijn (de acne) gezien de gemiddelde leeftijd dat het meestal voor komt, maar helaas.. Ik heb inmiddels contact gehad met de huisarts en die willen mij niet op spreekuur zien, maar mocht wel een e-consult sturen, zo gezegd zo gedaan.

Ik heb nu clindamycine zalf voorgeschreven gekregen voor de komende 6 weken, maar denk wel dat dit lastig is, want in ieder geval mijn rug kan ik niet bij (woon al jaren alleen en ga dit niet aan een vreemde vragen) en veel plekken zijn door het pulken open wonden, dus weet niet of ik daar zalf op kan smeren.
Ik plaats liever nog even geen foto, maar vergeleken met de foto's van TS, heb ik het extreem veel erger, zou willen dat het er nog zo goed uit zag bij mij zegmaar :+
iemand ervaring nog met andere dingen die ik kan proberen? Of met deze zalf, heeft het gewerkt bij mensen?
Ik pulk me ook helemaal suf, maar wel alleen aan bestaande plekken, dus geen plekken is ook niet pulken, daar hoop ik nu naar toe te kunnen werken.

Janneke2

Berichten: 22791
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: SPD: Skin Picking Disorder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 18:50

Efkes twee vragen.
Hoezo wil de huisarts jou niet zien...? Is dat om je een nare confrontatie te besparen...?

En was het jouw beslissing om het de volgende keer over skin picking disorder te hebben...?
Een rustige huid is veel waard, daar niet van.
... maar het klinkt bijna alsof je een psycisch probleem aankaart en de huisarts (met de beste wil van de wereld, dat kan best) alleen het lichamelijk aspect aanpakt.

Suusjepluus

Berichten: 790
Geregistreerd: 14-09-17
Woonplaats: Tussen iets en niets

Re: SPD: Skin Picking Disorder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 19:34

Vervelend dat je hier last van hebt. Ik weet helaas hoe moeilijk het is om er 'maar gewoon vanaf te blijven'. Ik heb er zelf 20 jaar mee geworsteld. Ongeacht de oorzaak van het gedrag, het symptoom mag je ook proberen te verminderen. Ik zat op mijn 32e nog steeds onder de acne. Via de dermatoloog heb ik roaccutane gekregen. Daarna eindelijk 95% verlost van acne EN van het eindeloze pulken. Want er was ineens niets meer om aan te pulken. Het heeft mijn leven enorm veranderd, ook hoe anderen naar me kijken en mijn eigenwaarde. Daarnaast ook de oorzaak van het gedrag aanpakken, maar de behandelingen kunnen zeker naast elkaar.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2465
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 21:42

Goh, ik wist helemaal niet dat dit een naam had maar inderdaad :o

Ik pulk sowieso al sinds dat ik kind ben constant aan mijn huid. Puistjes, wondjes, droge plekken, eelt, als het gepulkt kan worden dan kan ik er niet afblijven. Ook de randjes om mijn nagels heen of andere loszittende stukjes vel (nagels dan gelukkig weer niet). Mijn moeder tikte me regelmatig aan als ik weer bezig was. :Y)

Als het slechter met me gaat mentaal dan begin ik ook echt mezelf te verwonden via deze wijze… Constant krabben of pulken tot echt wel bloedende wonden toe. Enige tijd hielp het dat ik acryl nagels had, maar inmiddels zijn we een paar maanden verder en krab ik weer net zo hard verder.

Zó zonde. Mijn huid is hierdoor eigenlijk ook nooit echt rustig. Ik heb geluk dat ik zelf weinig littekens eraan heb overgehouden. Maar vaak als ik mezelf in de spiegel zie denk ik ook, was ik er maar vanaf gebleven. :=

Wel fijn om te lezen dat er zoveel meer Bokkers hiermee worstelen.

Rivendell

Berichten: 6825
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: SPD: Skin Picking Disorder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 06:13

Ik herken het ook. Kan heel moeilijk van korstjes af blijven. Vooral op m'n armen. Je weet dat je het niet moet doen, maar je doet 't toch.
Het wordt een verslaving omdat het pulken endorfine vrij maakt en je dus beloond wordt voor je gedrag.

SnuitjeLove
Berichten: 1084
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 07:53

Ik heb al eens eerder gereageerd in dit topic dat ik hier dus erg veel last van heb en constant velletjes rondom mijn nagels eraf pulk. Wilde hier ook graag hulp voor en heb aangeklopt bij een psycholoog. Daar werd gezegd dat dit echt wel heel duidelijk OCD is en nu ben ik op een wachtlijst gezet voor cognitieve gedragstherapie. Ik hoop dat dat gaat helpen.

MyWishMax

Berichten: 25373
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 09:04

Janneke2 schreef:
Efkes twee vragen.
Hoezo wil de huisarts jou niet zien...? Is dat om je een nare confrontatie te besparen...?

En was het jouw beslissing om het de volgende keer over skin picking disorder te hebben...?
Een rustige huid is veel waard, daar niet van.
... maar het klinkt bijna alsof je een psycisch probleem aankaart en de huisarts (met de beste wil van de wereld, dat kan best) alleen het lichamelijk aspect aanpakt.


Wat is er mis met het lichamelijke aanpakken als iemand aan geeft er niet aan te zitten als er niks zit? Wat gaat alleen psychische hulp dan oplossen? Juist de acne en andere dingen die zichtbaar zijn werken vaak al niet goed voor het psychische aspect. En juist met dit lichamelijk aan te pakken zorg je ervoor dat je dus ook niet allerlei littekens krijgt. En in dit geval dus ook dat het gedrag stopt...
Ik zou juist hulp willen hebben bij het lichamelijke en zou niet blij zijn met een arts die alleen het psychische aan wil pakken. Of zoals bij mij dat er heel simpel gedacht wordt over het lichamelijke en je daar vrijwel geen hulp bij krijgt.

Ik ben zelf dus ook bezig met huid, zowel hoofd als gezicht en daardoor wordt het beter. Maar met dingen die vrij verkrijgbaar zijn gaat het niet volledig weg en blijf ik dus pulken. Ook lippen heb ik geen goede oplossing voor gevonden. Ik zou willen dat arts er meer hulp bij zou bieden.

Janneke2

Berichten: 22791
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 10:40

MyWishMax schreef:
Janneke2 schreef:
Efkes twee vragen.
Hoezo wil de huisarts jou niet zien...? Is dat om je een nare confrontatie te besparen...?

En was het jouw beslissing om het de volgende keer over skin picking disorder te hebben...?
Een rustige huid is veel waard, daar niet van.
... maar het klinkt bijna alsof je een psycisch probleem aankaart en de huisarts (met de beste wil van de wereld, dat kan best) alleen het lichamelijk aspect aanpakt.


Wat is er mis met het lichamelijke aanpakken als iemand aan geeft er niet aan te zitten als er niks zit?

Daar is op zich niets mis mee, maar als het gaat over SPD, doet het mij denken aan een huisarts die naar de diëtist verwijst bij een eetstoornis.
... ook dan KAN de diëtist nuttig werk verrichten, maar een eetstoornis is toch vooral een psychische kwestie.
Citaat:
Wat gaat alleen psychische hulp dan oplossen? Juist de acne en andere dingen die zichtbaar zijn werken vaak al niet goed voor het psychische aspect.


... wat mij betreft is het ook niet of-of, maar eerder en-en.
:o Waarbij ik vind dat dat het niet puur gaat om gedrag dat moet stoppen...
Ja, ook wel - graag zelfs, maar vooral omdat het niet meer psychisch nodig is.
Citaat:
Ik zou juist hulp willen hebben bij het lichamelijke en zou niet blij zijn met een arts die alleen het psychische aan wil pakken. Of zoals bij mij dat er heel simpel gedacht wordt over het lichamelijke en je daar vrijwel geen hulp bij krijgt.

Ja, herkenning hier.
Ik heb ooit een huisarts gehad die niets van mijn lichaam snapte en vrolijk op de psychische toer ging... |(
Citaat:
Ik ben zelf dus ook bezig met huid, zowel hoofd als gezicht en daardoor wordt het beter. Maar met dingen die vrij verkrijgbaar zijn gaat het niet volledig weg en blijf ik dus pulken. Ook lippen heb ik geen goede oplossing voor gevonden. Ik zou willen dat arts er meer hulp bij zou bieden.

Balen hoor...!

Faelynn

Berichten: 3151
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 13:13

MyWishMax schreef:
Janneke2 schreef:
Efkes twee vragen.
Hoezo wil de huisarts jou niet zien...? Is dat om je een nare confrontatie te besparen...?

En was het jouw beslissing om het de volgende keer over skin picking disorder te hebben...?
Een rustige huid is veel waard, daar niet van.
... maar het klinkt bijna alsof je een psycisch probleem aankaart en de huisarts (met de beste wil van de wereld, dat kan best) alleen het lichamelijk aspect aanpakt.


Wat is er mis met het lichamelijke aanpakken als iemand aan geeft er niet aan te zitten als er niks zit? Wat gaat alleen psychische hulp dan oplossen? Juist de acne en andere dingen die zichtbaar zijn werken vaak al niet goed voor het psychische aspect. En juist met dit lichamelijk aan te pakken zorg je ervoor dat je dus ook niet allerlei littekens krijgt. En in dit geval dus ook dat het gedrag stopt...
Ik zou juist hulp willen hebben bij het lichamelijke en zou niet blij zijn met een arts die alleen het psychische aan wil pakken. Of zoals bij mij dat er heel simpel gedacht wordt over het lichamelijke en je daar vrijwel geen hulp bij krijgt.

Ik ben zelf dus ook bezig met huid, zowel hoofd als gezicht en daardoor wordt het beter. Maar met dingen die vrij verkrijgbaar zijn gaat het niet volledig weg en blijf ik dus pulken. Ook lippen heb ik geen goede oplossing voor gevonden. Ik zou willen dat arts er meer hulp bij zou bieden.


Oh ik zie dit nu pas. Ik wil het ook puur lichamelijk aanpakken, wist voordat ik contact opnam met de huisarts afgelopen week nog niet eens dat SPD bestond of een ding was, tot dit topic.. Dat ik er veel aan krapte en dat beter niet zou kunnen doen wist ik natuurlijk wel :Y)
Maar ik doe het wel echt alleen aan mijn acne, niet nagels of velletjes e.d. Puur omdat ik puistjes echt afschuwelijk vind en alles wat uitsteekt met een bobbeltje (wel ook al stuk gemaakte korstjes dus) moet ik automatisch aanzitten, voornamelijk in periodes van stress.

geen idee waarom de huisarts mij niet wou zien, ik belde gewoon (na een jaar moed bij elkaar rapen) en de reactie van de assistente was stuur maar een e consult met foto's, dat is voldoende. Dus zo gezegd zo gedaan.

Bij mij is het ok wel zo simpel dat als ik niks heb om aan te pulken ik ook niet pulk, alleen als er wat nieuws naar boven komt.. aargghhh.. Dat krijg ik error en moet het stuk :o
het gaat hier ook met uitbraken. Heb t wel altijd en als het weinig is, dan nog steeds wel een stuk of 20 plekjes en 500 littekens, maar als ik een uitbraak krijg.. Pff, mn hals ziet er nog redelijk oké uit, die is nu rustig en het litteken weefsel gaat nog, maar mijn rug en kin zijn drama. Vooral mn kin wil ik vanaf, want die kan ik niet bedekken en inmiddels heb ik daar dus permanente plekken door het littekenweefsel, voor mijn rug en borst trek ik hoge kleding aan in het openbaar.

MyWishMax

Berichten: 25373
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 13:26

Snap ik hoor. Daarom snap ik volkomen dat je het juist lichamelijk aan wilt pakken. Heb ik ook, want dat is het ergste.

E consult kan ook omdat het heel erg druk is en dit ook via foto's kan, andere dingen kunnen niet via e consult dus die moeten langskomen. Heeft mijn huisarts ook wel. Liever foto's sturen, dan krijg je veel eerder hulp en als dat niet werkt kan je nog langskomen. Vooral boj zaken waar je toch eerst ding 1 moet uitproberen voordat ze verder kijken. Dan kan dat net zo goed via e consult, scheelt zowel voor jou als ha tijd.
Hier wel eens gehad dat de 1e plek pas na anderhalve week was,via een consult had ik binnen 2 dagen medicatie binnen.

CalipsoLover

Berichten: 5578
Geregistreerd: 14-08-11

Re: SPD: Skin Picking Disorder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 18:01

Het is idd logisch dat je het lichamelijk wil aanpakken. Al is skin picking disorder niet perse enkel en alleen omdat je acne hebt. Ik krab mijn hoofdhuid helemaal kapot en trek daarbij mijn haren uit. Gelukkig heb ik over het algemeen een redelijk rustige huid, op af en toe een uitbarsting na (door medicatie meestal), bij mij hielp Benzac wash 5% ook wel heel goed tegen acne.