Ervaring aligner beugel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Ervaring aligner beugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 15:37

Toen ik jong was ging ik altijd slapen mét bitje en kwam wakker zonder bitje :+, vandaar mijn idee dat het niet zo handig is. Maar als het amper voelbaar is is dat mss wel anders idd.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:59

Hebben jullie nog een tip over het schoonmaken van de aligners/ nachtbitje ? Ik heb nu speciale bruistabletten, maar dat moet toch simpeler kunnen ?

Suzanne F.

Berichten: 49263
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 15:06

Maris schreef:
Hebben jullie nog een tip over het schoonmaken van de aligners/ nachtbitje ? Ik heb nu speciale bruistabletten, maar dat moet toch simpeler kunnen ?


Ik kreeg de tip om hem schoon te maken met handzeep en een tandenborstel. En dat doe ik elke ochtend trouw, en gaat super. Gewoon een pompje handzeep en met de tandenborstel poetsen.
Van tandpasta krijg je krasjes en dan wordt hij dof en lelijk. Eens in de zoveel tijd leg ik hem met een bruistablet in een beker. Of een laagje antikal ofzo. Maar met de handzeep houd ik hem keurig schoon.

boris_rakker

Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 15:52

Ik heb wel eens bij gebrek aan beter schoongemaakt met handzeep maar toen bleef er een vage parfumsmaak in mijn mond hangen, ondanks heel goed naspoelen onder de kraan.

Nu heb ik afwasmiddel in een handpompje staan, mini druppeltje op een tandenborstel en daar maak ik mee schoon. Mocht er toch wat zeep residu achterblijven is het iig niet meer zo vies :') en vast ook minder slecht voor je dan zeep die niet bedoelt is voor je servies.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:33

Hmmm zeep lijkt me niet zo fijn ? maar ik las ook al over 1 deel azijn en 3 delen water om mee schoon te maken. Ik kom overigens met een gewone tandenborstel niet helemaal tot aan de bodem van de aligner aan de voorzijde. Nu een speciale tandenborstel met langere haren en nu gaat het duidelijk beter.

Suzanne F.

Berichten: 49263
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Ervaring aligner beugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:26

Ik proef echt niks hoor van de handzeep waar ik hem mee schoonmaak. Je spoelt hem af he?

Marije_jiplover

Berichten: 25333
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:35

Zeep kan mij ook niet bekoren.
Ik deed het met de tandenborstel en een beetje mondspoelwater zonder alcohol en warm water.

Eretria

Berichten: 448
Geregistreerd: 03-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 08:12

Marije_jiplover schreef:
Zeep kan mij ook niet bekoren.
Ik deed het met de tandenborstel en een beetje mondspoelwater zonder alcohol en warm water.


Warm water mag je juist niet gebruiken, en bij de meeste aligners bruistabletten ook niet ;)
Ik deed het gewoon met tandpasta en tandenborstel, als er geen whitening in zit en je spoelt m goed na en ff napoetsen met enkel water dan komt het helemaal goed.

Marije_jiplover

Berichten: 25333
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Ervaring aligner beugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 08:57

Ik gebruik wel warm water, zijn mijn aligners niks minder van geworden. En mijn nachtbitjes ook niet.
Heet water mag idd niet, maar handwarm water kan prima, je mond is ook gewoon 37 graden van binnen he.
Ik dronk er overigens ook gewoon thee en koffie mee, zonder enig probleem.

BenaLaars
Berichten: 1368
Geregistreerd: 14-10-10
Woonplaats: Leusden

Re: Ervaring aligner beugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:25

Hier gingen mijn aligners (van invisalign) gewoon in heet water met een bruistablet. Mocht officieel niet, maar had geen gevolgen en kwam perfect schoon eruit. Dit heb ik het hele traject dagelijks gedaan en ik heb er geen negatieve gevolgen van ondervonden. Mijn nachtbitje (ivm tandenknarsen) behandeling ik ook zo.

Aranel
Berichten: 20201
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-24 18:52

Schopje, ik ben vandaag gestart met mijn aligners! Ik ben voor dr. Smile gegaan uiteindelijk. Niet de goedkoopste als ik hier zo andere prijzen lees, maar als het zijn werk doet ben ik blij :D

Begin oktober moet ik klaar zijn. Ik vind het nu al vervelend dat ik nu niet zo makkelijk meer kan snacken, maar wel goed voor de lijn :+

Ik ga morgen maar wat rietjes aanrukken want het uitdoen vind ik nog best lastig, dus ik ga mijn kopje thee maar door een rietje drinken dr komende maanden.

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Ervaring aligner beugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 22:16

Ik ben benieuwd! Ik heb vandaag de scan gehad en hoor volgende week het eventuele behandelplan en prijs, dus ik ben wel benieuwd.
Hoe zijn de andere mensen hier in het topic nog tevreden mee? Ik vind het ergens wel wat commercieel overkomen. Een scan en wat gewone fotos en ze kunnen een plan opstellen?

Marije_jiplover

Berichten: 25333
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 22:45

Ik ben super tevreden met hoe mijn traject verlopen is.

Bij mij was het opgesteld als voorbereiding op implantaten, er moesten enkele kiezen weer "terug op hun plek" zodat de geplande implantaten ook hun eigen ruimte konden gaan innemen. Maand of 8 aan de bitjes gezeten.

Het eindresultaat is echt super.

Ik heb alleen nog nachtbitjes nu, maar als ik die eens een nacht vergeten ben, merk ik daar kwa niet passen enzo niks van.


@Duhelo: bij mij is het idd zo gegaan, een scan en wat breedbekkikkerfoto's en daarna kreeg ik een plan, compleet met animaties wat ik nog eens rustig thuis kon bekijken, met hoeveel bitjes en toen ik akkoord ging is het op basis van die scan en het plan uitgevoerd.

@Aranel: ik ben uiteindelijk thee en koffie gewoon met bitjes in gaan drinken, zonder te klooien met rietjes of steeds uit doen (was op mijn werk niet altijd een optie nl).
Ik heb regelmatig een setje oude bitjes naast een splinternieuw setje gelegd en geen kleurverschil oid opgemerkt.
Ik ben dus minder kritisch geworden naar mate ik mijn aligners langer in gebruik had.
Met eten wel altijd bitjes uit gedaan.

Aranel
Berichten: 20201
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-24 14:10

Duhelo schreef:
Ik ben benieuwd! Ik heb vandaag de scan gehad en hoor volgende week het eventuele behandelplan en prijs, dus ik ben wel benieuwd.
Hoe zijn de andere mensen hier in het topic nog tevreden mee? Ik vind het ergens wel wat commercieel overkomen. Een scan en wat gewone fotos en ze kunnen een plan opstellen?


Ook bij Dr Smile?
Ik vind het ook commercieel hoor en dat is het natuurlijk ook gewoon, haha. Achteraf had ik misschien wel voor iets gekozen waarbij je meer fysieke controles hebt. Maar dat is misschien ook omdat ik zelf een beetje in mineur zit nu omdat het draagcomfort me tegenvalt :+

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Ervaring aligner beugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 14:17

bij mij zou het invisalign worden, Dr Smile is hier niet echt bekend, de goedkopere merken ook niet. En het is een ortho waar ik relatief snel plaats had (enkel invisalign, voor de rest een patiëntenstop, dus ik gok dat er een behoorlijk verdienmodel achter zit.)
Maargoed, blokjes zie ik niet meer zitten, ik heb ook vrij zwakke tanden dus ik vrees dat met die blokjes en metalen ringen ik mijn tanden nog meer beschadig. en dan kan dit wel een alternatief zijn.

Suzanne F.

Berichten: 49263
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Ervaring aligner beugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 20:46

Ja een beugel is niet leuk, zelfs de doorzichtige bitjes niet. Je moet niet verwachten dat je ze niet voelt ofzo. En je praat er ook anders door. Is lastig met eten en drinken.

Marije_jiplover

Berichten: 25333
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Ervaring aligner beugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 22:45

Heb je bij DrSmile geen tussentijdse controles bij je ortho of tandarts?

Ik had aligners van ClearCorrect en ik was elke 4 weken bij mijn tandarts voor een check en dan kreeg ik een nieuw setje in mijn mond en een nieuw setje voor over 2 weken.
En dan weer terug voor check en weer 2 setjes.

En soms moest er dan door de tandarts nog ergens een blokje op mijn tand gelijmd worden, of wat extra ruimte gevijld tussen 2 elementen.

Ik heb dus gedurende het hele traject elke maand mijn tandarts, of op zijn minst een assistente gezien.

Aranel
Berichten: 20201
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-24 21:51

Jawel, maar veel minder dan bij Invisalign bijvoorbeeld.
Heb ik inmiddels ook al spijt van hoor :+ Maar goed, ik ben nu eenmaal voor deze gegaan en kan nu niet meer terug.

Ik kan wel extra controles aanvragen hoor, maar de dichtbijzijnde praktijk zit op ruim een half uur rijden dus dat is ook weer even een tijdsinvestering.

Nu heb ik bijvoorbeeld nog steeds echt last van mijn kiezen bij het eten en kan ik geen harde dingen eten (sinds dinsdag draag ik ze nu). Bij een standaardcontrole kun je makkelijker even vragen hoe dat zit natuurlijk, nu heb ik het maar via de app gedaan.

Lithya

Berichten: 2506
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 22:21

Invisalign heeft een minimale afname en hoger starttarief dan de andere merken. Bijvoorbeeld Spark en SureSmile hebben de optie om alleen per aligner te betalen, die rekenen een klein bedrag voor het verwerken van de gegevens.

laura1987

Berichten: 7138
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Re: Ervaring aligner beugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 22:37

Ik lees even mee.
Heb een spleetje tussen mijn voortanden die mij gruwelijk irriteert.

gonniee
Berichten: 510
Geregistreerd: 26-04-21

Re: Ervaring aligner beugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 10:57

Let alsjeblieft erg goed op bij Dr Smile! Ze zullen vast goed werk leveren, maar als ik mijn eigen tandarts mag geloven, krijgt hij veel oud-patienten van Dr Smile waarbij hij behoorlijk wat herstelwerk te verrichten heeft!
Ik hoop voor jou Aranel dat het meevalt, let goed op hoe ze je tanden slicen! Dat dit netjes gebeurt en geen harde randen oplevert!

Aranel
Berichten: 20201
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-24 14:20

Bedoel je IPR? Dat ze een stukje glazuur tussen je tanden weghalen?

Dat is bij mij voor zover ik zie en kan voelen prima gedaan gelukkig.

gonniee
Berichten: 510
Geregistreerd: 26-04-21

Re: Ervaring aligner beugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 23:21

Ja klopt, dat bedoel ik. Fijn dat het bij jou goed gedaan is! Ik heb foto's gezien van dr. smyle patienten waar dat absoluut niet het geval was. Maar die hadden dat zelf ook wel kunnen voelen.
Wil je ook echt niet ongerust maken!

Hollyleaves
Berichten: 1945
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Ervaring aligner beugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 23:20

Ik heb me zondagavond aangemeld als patiënt bij mijn oude orthodontist welke inmiddels overgenomen is, voor een invisalign traject. Ben benieuwd! Weet van een oriënterend consult 1,5 jaar terug dat ik eerst bij de tandarts m'n bovenste voortanden een tikje smaller moet laten maken. Hopelijk valt t niet teveel tegen. Mensen die nu een invisalign hebben, hebben jullie nou alleen die bitjes of wordt er ook een soort blokje op je hoektanden geplaatst? Zo ja, heeft iemand daar een close up foto van? Ik kan niets vinden via Google en was alvast even benieuwd hoe dat eruit ziet!

Marije_jiplover

Berichten: 25333
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Ervaring aligner beugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 23:27

Of er blokjes worden geplaatst en waar, hangt af van wat er aan je gebit moet worden veranderd.

Ik had in totaal gedurende mijn traject bij ClearCorrect een periode 4 blokjes op verschillende elementen, waarbij de elementen náást die met de blokjes de elementen waren die het meest moesten verplaatsen, of draaien, bijvoorbeeld. Door de blokjes heeft de aligner extra grip en werkt die beter in.

Ik had ze niet op mijn hoektanden, maar op een aantal kiezen en een snijtand.

Het was gewoon wit "lijm" ofzo, het viel heel niet op, al voelt het voor je mond wel als "enorme" blokjes.