Sup ( stand up paddling)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supervixen

Berichten: 12850
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Sup ( stand up paddling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 17:15

In een waterdichte tas kun je toch een handdoek doen en wat droge kleren?

Ik ben nog nooit van mijn sup gevallen.

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 17:16

Dan warm je best snel op in je wetsuit.
Als de zon schijnt, is zo’n pak al snel heel warm en zweterig.
Dan ben je blij dat je even in het water gevallen bent.

Ik neem aan dat je altijd een leash aan je enkel bevestigd hebt en dat je zeker als het water nog koud is, op ondieper water supt en bij voorkeur niet alleen.

En natuurlijk wat supervixen zegt. Droge kleding in droogtas of achter in de auto.

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Sup ( stand up paddling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 12:18

Jazeker, het is een soort meertje op een recreatiegebied, heb inderdaad een waterdichte tas waarin wat mee kan en een leash om mijn enkel. Een wetsuit zou meer voor het geval dat zijn om al wat eerder in het jaar ook te kunnen suppen, zo vanaf mei.

JoyenUnory
Berichten: 76
Geregistreerd: 19-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 21:45

Een volledig wetsuit is warm hoor! Dat zou ik alleen aanraden als je van plan bent meer in het water te liggen dan op je board te staan.

Zelf sup ik het hele jaar door, 's winters draag ik een long john, thermoshirt en een windjack. Die laatste kan uit als het te warm wordt. Verder draag ik een Restube pfd om mijn middel en heb ik zo'n reddingsdeken + droog vest of windjack mee in een drybag op mijn board. Van de winter verschillende keren met ijsbloemen op mijn board van het water af gekomen :brr:

Het is wel verstandig om je te kleden op de watertemperatuur. Ondanks dat het soms al behoorlijk warm is voor de tijd van het jaar, is het water pas 10-11 graden. Vanaf 15 graden is de kans op koudwatershock minder groot.
Afbeelding
Afbeelding

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 13:04

Ik meld me ook, na een keer een les was ik verkocht. Toen nog een keer gehuurd, maar toch maar besloten om een eigen bord te kopen.
Mijn bord is een ex-huurbord, maar was eigenlijk nieuw vanwege corona :D
Afbeelding

Afbeelding
En met Leo en Fitz :Y)

Hoop dit jaar weer wat mooie tochtjes te maken al zal het wat meer plannen worden met een baby thuis :D

Ik de zomer laat ik hem vaak opgeblazen bij een vriendin liggen die aan het water woont :)

x_Jeanine_x

Berichten: 9087
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Sup ( stand up paddling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 13:10

Hee leuk board Goldie, ik heb bijna dezelfde. Alleen andere kleurstelling.

Ik hoop binnenkort de belangrijke fase in mn werk af gerond te hebben en dan is het weer beter weer en dan ga ik ook meer genieten op het water! Al stond ik vorige week wel op het punt om te gaan, trok alleen mn long John aan, te groot :+ Dus ben maar niet geweest.

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Sup ( stand up paddling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 18:19

Dankjewel voor de tips. En wat dapper joyenunory zo in de kou. Qat is dat precies voor sup?

Goldy dat is ook een mooie! En wat enorm handig dat je hem niet elke keer hoeft op te blazen! Dat vind ik best een gedoe!

Ik ga toch het liefst met mooi weer, maar ik vertrouw er niet helemaal op dat ik er niet in val, nog wat zoeken naar stabiliteit. Heb een stardupp evo elite.

Als iemand nog mooie leuke plekken om te suppen weet in Twente hoor ik het ook graag.

JoyenUnory
Berichten: 76
Geregistreerd: 19-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 21:48

madeliefw schreef:
Dankjewel voor de tips. En wat dapper joyenunory zo in de kou. Qat is dat precies voor sup?

Een echte sup :o Haha nee sorry, hoe vaak mijn board al niet uitgescholden is voor kano... Het is een Starboard sprint, fullcarbon wedstrijdboard. Supersnel, maar ook heel smal en daardoor instabiel. Een goede balanstraining, vooral met veel 'klots' (bijvoorbeeld de start tijdens wedstrijden).
Afbeelding

Tink89
Berichten: 2942
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Sup ( stand up paddling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 09:45

Het lijkt ook wel op een sit-on-top kajak, dus ik snap hem wel :-D

Ik wil zelf alleen een opblaasbare sup, ook ivm meenemen op vakantie enzo. Maar ga eerst maar eens wat dingen uitproberen en marktplaats in de gaten houden.

havermout
Berichten: 854
Geregistreerd: 13-09-05

Re: Sup ( stand up paddling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 18:31

Hallo allemaal! Ik kwam dit topic tegen, heel fijn wat ik wil graag een sup kopen! Hebben jullie een aanrader qua merk? Gewoon voor mooi weer gebruik :). Dus liefst niet te duur

x_Jeanine_x

Berichten: 9087
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Sup ( stand up paddling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 13:38

Ik ben wel altijd voorstander van beter kwaliteit dan kwantiteit.
Heb een erg fijne brunotti en mistral supboard.

Ben wezen testen bij het Grevelingenmeer. En later paar sup lessen gedaan bij de Loosdrechts plassen, dus mijn nieuwe sup weet ik al wat ik wil hebben en dat word een RED board.

Ik heb een tweede hands board erbij gehad, maar die was slap, niet stevig een banaan op het water, gleed niet mooi over het water, voor waar ik hem gekocht had.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Sup ( stand up paddling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 15:30

Ik
Heb een stardupp evo die is prima

mystery1980
Berichten: 4234
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Sup ( stand up paddling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 15:45

Ik wil het deze zomer ook weer gaan oppakken, maar durf nu echt nog niet. Water veel te koud en ik verstijf dan van schrik heb ik al ervaren, dus ook best link. Ik wacht tot het water warm is, voor dit weer nog geen goede kleding kunnen vinden.

Tink89
Berichten: 2942
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Sup ( stand up paddling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 08:34

Ik ga maar weer op zoek naar een tweedehandsje. Toch geen bijzonder boeiende dag op kantoor vandaag :-D

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Sup ( stand up paddling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 09:36

Ik heb mn enkel gebroken in januari dus weet niet of ik kan suppen dit jaar ik heb nog niet genoeg kracht en stabiliteit. Ik heb er gelukkig een kajakzitje bij dus kan toch wel het water op. Vraag me wel af of een echte kajak/kano niet comfortabeler is

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Sup ( stand up paddling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 09:39

Bluefin heeft nu geloof ik een kayak zitje wat iets hoger is. Zo’n zitje als een platte pannenkoek vind ik helemaal niets.

Mijn peddel kan in drie delen, als ik moe ben neem ik vaak wel mijn tweede peddelblad mee, zodat ik een kayak peddel kan maken.

Tink89
Berichten: 2942
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 10:01

Billy schreef:
Ik heb mn enkel gebroken in januari dus weet niet of ik kan suppen dit jaar ik heb nog niet genoeg kracht en stabiliteit. Ik heb er gelukkig een kajakzitje bij dus kan toch wel het water op. Vraag me wel af of een echte kajak/kano niet comfortabeler is


Ik heb zowel gesupt als gekajakt (wildwaterkajak van mezelf, maar ook in een canadees en op een sit-op-top (SOTje). Ik vind voor kajakken/zittend peddelen absoluut de kajak/kano comfortabeler. Je zit stabieler, wordt ook minder nat, het is makkelijker om je peddel dieper in te steken en dus fijner peddelen. De SOT vind ik persoonlijk het minst, maar die is dan wel weer fijn als je omgaan/vast komen te zitten in de kuip spannend vindt.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Sup ( stand up paddling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:06

Wordt dan ook een opblaaskajak hoor geen harde
En ik heb idd de peddel uitbreiding

Tink89
Berichten: 2942
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Sup ( stand up paddling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 18:09

Opblaaskajak vind ik dan weer niks. Het is harder werken dan een gewone kajak en ik vind de dikke rand vervelend met peddelen.

Amyyy

Berichten: 3498
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Sup ( stand up paddling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:05

Ik gebruik mijn sup altijd als kano. Gewoon met het zitje wat bijgeleverd is. Ik heb een lifegoods, daar ben ik heel tevreden over. Ik haal met gemak 4-5,5 km per uur, en vind het niet oncomfortabel.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:39

Tink89 schreef:
Opblaaskajak vind ik dan weer niks. Het is harder werken dan een gewone kajak en ik vind de dikke rand vervelend met peddelen.

Dat kan maar ik durf niet met zon ding op de auto te rijden, daarbij zou ik niet weten waar ik hem moest opbergen in de achtertuin

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:54

Tink89 schreef:
Ik ga maar weer op zoek naar een tweedehandsje. Toch geen bijzonder boeiende dag op kantoor vandaag :-D

Neem wel een van 15 cm dik anders is hij niet stijf genoeg en buigt hij door heb ik me laten vertellen. Wellicht overbodig maar…

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Sup ( stand up paddling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:57

En sup met lamellen is ook veel stijver dan een sup met luchtkamers, ook al zijn ze even dik.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Sup ( stand up paddling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 21:17

Ik zit ook vaak op m'n Sup. Ik wissel af met af en toe staan. M'n vriend heeft een opvouwkano en een sup.

x_spekkie_x

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 21:55

Ik heb ook een sup gekocht. Verschillende websites bezocht die allemaal iets anders adviseerden. Op aanraden van een vriendin toch voor de Bluefin Cruise 10'8 gegaan. Compleet pakket met dual-action pomp, tas, waterdicht telefoonhoesje, leash, kanozitje, kanopeddel én 'gratis' elektrische pomp erbij voor een actieprijs van €458. Omdat ik een kanozitje en kanopeddel wilde, was dit een erg scherpe deal, zeker met die elektrische pomp erbij. Vond trouwens wel dat het lang duurde met oppompen, van plat naar dik was binnen een minuut, maar daarna nog zeker tien minuten nodig om hem naar 15 PSI te krijgen (en een herrie dat die elektrische pomp maakt :') )

Even uitgetest dit weekend op de Amersfoortse gracht met het kanozitje. Heerlijk! <3