Hooikoorts ik weet het even niet meer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Evelyne79

Berichten: 4005
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Hooikoorts ik weet het even niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 12:20

Fijn dat je het dan toch bent gaan proberen ondanks dat je er niet in geloofde.
en zeker fijn dat je er dan ook echt baat bij hebt.
Dus niet meteen alles afwimpelen zo zie je maar weer ;)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37305
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 11:10

Ik ben sinds gistermiddag 1400 voorzien van 4 stroken tape. Twee achterop en twee voor. Bij de eerste strook voor plakken kreeg ik een enorme hoestbui. Zwaarder dan ik in tijden heb gehad. En leek het als of ik mijn longen leeghoestte. Daarna nog een paar minimale hoestjes alleen die snel stoppen ipv de steeds opnieuw benauwdmakende hoestbuien. Aantal niesbuien sinds 1400 gistermiddag 0. Wel een lichte loopneus ipv de continue snotneus anders.

Na het tapen ben ik als een blok in slaap gevallen, zonder hoesbuien en 2 uur doorgeslapen en wakker geworden met twee neusgaten waar ik door kon ademhalen. Dat is echt heel erg lang geleden.

Snap ik er iets van nee absoluut niet :o? hoe kunnen vier stukjes tape iets doen? 8)7 Maar de wegblijvende niesbuien zelfs na langs bloeiend mahonie lopen. Neus kriebelde wat maar het wekte geen niesbui op. Die kan ik niet verklaren, nog heb ik ze eerder ingebeeld. Het lijkt erop dat het toch een soort accupressuur is die toegepast wordt door de tapedruk.

Gewoon raar, vreemd, onbegrijpelijk en volstrekt onlogisch ook. Maar hee als het zo blijft ben ik een heel blij mens. *\o/*

Als deze tapelaag loslaat kan ik me weer melden bij de fysio. :j Na de tweede laag kan ik het desnoods zelf ook. Tenminste laten doen thuis. De tape heb ik liggen al voor mijn knie.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34724
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 12:08

Lekker toch?

Hier 2e ronde tape erop.

Zertab

Berichten: 12304
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 12:11

Ik heb het hele topic niet doorgelezen, dus excuses als ik iets voorstel wat je al geprobeerd hebt. Ik heb normaal gezien ook al in deze periode hooikoorts, maar ik ben afgelopen december gestart met honing eten van de lokale imker. Elke ochtend een lepeltje honing gewoon zo op eten. En ik slik daarnaast nog propolis.

Ik heb tot op heden nog geen hooikoorts klachten. Ook niet in die hele mooie week, kon heerlijk zonder snotneus en kriebels buiten zitten. :D

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37305
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 12:25

Zertab dat heb ik ook gedaan. Zelfs honing van meerdere regios waar ik vaker kwam. Het hielp gewoon niks. Ik ben ook voor zoveel planten allergisch, ook planten waar bijen niet veel mee doen. -O-

Net weer rondje hond gedaan. Vreemde gewaarwording, ik passeer bloeiende planten waar ik tot gistermiddag niezend en half stikkend van de hoest langsliep. En nu een kriebel in de neus en keel en dat is het. Gewoon zo vreemd en raar dat het iets lijkt te doen. Zeker heel erg fijn maar mijn logische wetenschapshoofd probeert het te willen verklaren. En er is voor mij gewoon geen logische verklaring te vinden behalve die accupressuur logica. :')

Susan ah jij ronde twee. Benieuwd of het bij jou ook doorzet zo :j

Ik kreeg het advies na de tweede plakbeurt een paar dagen aan te zien en bij meteen klachten weer me te meldenen plakken. Ze kan me tussendoor wurmen :j. Als in kun je over 5 minuten :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34724
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 12:52

Ja dat advies heb ik ook gehad

En honing is geen goed idee bij mij. Kan niet tegen geraffineerde suiker en reageer ook niet best op honing.

Boras
Berichten: 9962
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 13:03

Over lokale honing eten las ik eens dit

Internist-allergoloog Hanneke Oude Elberink, in Nederland de expert op het gebied van insecten en hooikoorts, kent de verhalen. 'Mensen denken dat ze zich daarmee blootstellen aan het stuifmeel waar ze allergisch voor zijn. Dat idee is leuk, maar de logica ontbreekt', zegt ze.

Want wat is het geval? Het zijn vooral stuifmeelkorrels van windbestuivers die hooikoorts veroorzaken. Dat zijn planten die voor hun voortplanting afhankelijk zijn van de wind, voornamelijk bomen en grassen. En die zitten nu juist nauwelijks in honing. Oude Elberink: 'Er komen wel wat pollenkorrels in de honing terecht, maar die zijn vooral van planten die voor hun voortplanting van insecten afhankelijk zijn. Bloemen dus.'

Dat klopt, zegt Tjeerd Blacquière, bijenbioloog en senior onderzoeker bij Wageningen Plant Research, die ook imker is. Hij analyseerde de honing van 190 imkers in Nederland om te kijken of er pollen in zit. 'Bijna niks', luidt zijn conclusie. 'We vonden 0,043 tot 0,67 promille pollen op gewichtsbasis en van die minuscule hoeveelheid waren er slechts weer enkele procenten potentieel allergeen. Dan heb je het bijna over homeopathische verdunningen.'

Goed tegen je allergie? 'Nee. Tenzij je erin gelooft en de honing lekker is', zegt Blacquière opgewekt. 'Bovendien is het onzin dat je lokale honing zou moeten eten. Soms zit er stuifmeel in de lucht van planten uit andere landen, want het pollen van windbestuivers kan gigantisch ver reizen.

'Zo hadden we een paar jaar geleden een enorme lading stuifmeel in de lucht van dennen uit Noorwegen. Veel mensen bleken daarvoor erg allergisch te zijn. Tja, dan zou je dus honing uit Noorwegen moeten importeren.'

Het advies van Oude Elberink en Blacquière: eet honing omdat je het lekker vindt. De rest is marketing.



Bron: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bc5c46f8/
Laatst bijgewerkt door Boras op 30-03-22 13:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Zertab

Berichten: 12304
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Hooikoorts ik weet het even niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 13:05

Tja dan is het maar een placebo effect. Vorig jaar zat ik in februari al aan de hooikoorts pillen en nu niet. Dus ik ben blij en ga lekker door :D

Boras
Berichten: 9962
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Hooikoorts ik weet het even niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 13:08

Dat is ook prima en heel fijn voor jou natuurlijk :)

Maar even voor de nuance.

Janneke2

Berichten: 22827
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Hooikoorts ik weet het even niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 15:21

De nuance is dat Zertab ook propolis slikt.
Dat is een heel ander goedje dan honing.

Boras
Berichten: 9962
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Hooikoorts ik weet het even niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 15:46

Ok, dat is dan jouw nuance.

Zertab

Berichten: 12304
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Hooikoorts ik weet het even niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 15:50

Nou wat het ook is, normaal ben ik een van de eersten die snottert en nu niet. Dus er zal vast iets in de propolis zitten wat helpt. :+
(Verder heb ik niets verandert qua voeding etc.)

BigOne
Berichten: 38377
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hooikoorts ik weet het even niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 16:04

In propolis zitten de stoffen die hooikoorts geven dus inname betekend dat je lichaam kan wennen. Een soort natuurlijke immuun therapie.

Zertab

Berichten: 12304
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 17:18

bigone schreef:
In propolis zitten de stoffen die hooikoorts geven dus inname betekend dat je lichaam kan wennen. Een soort natuurlijke immuun therapie.


Ik slik sinds september propolis

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34724
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 19:09

Ik hou het bij tape :j echt wonderspul.

rien10
Berichten: 14758
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 19:37

SusanH schreef:
Ik hou het bij tape :j echt wonderspul.

Zo leuk, jij bent echt “om”.

BigOne
Berichten: 38377
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 21:03

SusanH schreef:
Ik hou het bij tape :j echt wonderspul.

Even afwachten hoe het gaat wanneer het verwijderd is. Mijn zoon hielp het goed, tot het er af ging.

rien10
Berichten: 14758
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Hooikoorts ik weet het even niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 21:36

Klopt. Het helpt zolang het er op zit.

Evelyne79

Berichten: 4005
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 16:12

SusanH schreef:
Ik hou het bij tape :j echt wonderspul.


:D

kinel
Berichten: 2192
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Hooikoorts ik weet het even niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 12:46

Ik gebruik de propolis momenteel het hele jaar door. En heb er ook goeie baat bij.
Werk ook tegen andere kwalen. Verkoudheid, keelpijn oa.

Annemeik

Berichten: 4243
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 13:06

SusanH schreef:
Arethe schreef:
Heb je wel eens immuun therapie gedaan? Mijn man doet dit nu en hij is vorig jaar voor het eerst zonder medicatie de hooikoorts periode doorgekomen.


Nee maar ik ben daar wel heel benieuwd naar. Is wel iets wat ik met de huisarts wil bespreken.

Tapen misschien dan toch eens proberen. Het kan verder geen kwaad natuurlijk.


J heeft mega last van hooikoorts, hij gebruikt al jaren Avamys het jaar rond. Nu is dat niet het fijnste spul, en als hij ermee stopt krijgt hij behoorlijk wat ontwenningsverschijnselen. Daardoor is hij naar een immuuntherapeut geweest in Arnhem. Die therapeut zei dat hij er eigenlijk gewoon mee moest leren leven, zijn allergieën zijn gewoon teveel bij elkaar. Dus je zou het daar wel kunnen proberen, maar of het kan?

Zelf blijf ik het redden met lichttherapie en gewoon heel veel spoelen met neusspray. Zonnebril op buiten en de kleren niet aan de waslijn. Maar je wordt er zo moe van...

Annemeik

Berichten: 4243
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 13:12

SusanH schreef:
Ik hou het bij tape :j echt wonderspul.


Ah, lama :')

Zertab

Berichten: 12304
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 13:26

kinel schreef:
Ik gebruik de propolis momenteel het hele jaar door. En heb er ook goeie baat bij.
Werk ook tegen andere kwalen. Verkoudheid, keelpijn oa.


Slik je er dan eentje per dag?

kinel
Berichten: 2192
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Hooikoorts ik weet het even niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 14:19

Zertab ik gebruik de tinctuur van propolis. Dan neem ik ongeveer 8-10 druppels smorgens met beetje water in. En als het te heftig is savonds nogmaals. Daarnaast nog een maal daags twee theelepels pollenkorrels en voor de acute momenten heb ik hooifree korrels bij me.

Zertab

Berichten: 12304
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 14:46

kinel schreef:
Zertab ik gebruik de tinctuur van propolis. Dan neem ik ongeveer 8-10 druppels smorgens met beetje water in. En als het te heftig is savonds nogmaals. Daarnaast nog een maal daags twee theelepels pollenkorrels en voor de acute momenten heb ik hooifree korrels bij me.


Ah oké! Ik slik propolis van Holland and barret