Gips en jeuk/irritatie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zertab

Berichten: 12230
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Gips en jeuk/irritatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-22 23:39

Hoi allemaal,

Sinds donderdagochtend heb ik gips rondom mijn enkel. Diagnose: letsel aan binnenste enkelbanden en een zware kneuzing. Reden om te gipsen van de orthopeed: volledige immobilisatie dus volledige rust.

Echter heb ik veel last van mijn gips. Jeuk, irritatie (op de plek van het letsel) en pijn. Het gips drukt voor mijn gevoel op de plek van het letsel.
Nu is dat natuurlijk allemaal vrij normaal, maar ik vraag me af, tot hoever in irritatie etc. Normaal?

Ik kan prima met mijn vinger onder mijn gips komen. Zowel van boven (been) als van onder (voet). Tenen zien er ook prima uit, zijn beweeglijk, tintelen etc. Niet. Dus het zal dan denk ik toch niet te strak zitten?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 23:41

Als het alleen om de jeuk gaat, dan zijn daar spuitbusjes voor met een soort talkpoeder erin (met een rietje/slangetje erbij om het in je gips te spuiten) en dat verlicht wel.

Veel sterkte en beterschap!

[edit] Even een link gezocht. Dit soort spuitbusjes:
https://www.bol.com/nl/nl/p/cooltalc-an ... 110869966/
[/edit]

Zertab

Berichten: 12230
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-22 23:43

Oscar schreef:
Als het alleen om de jeuk gaat, dan zijn daar spuitbusjes voor met een soort talkpoeder erin (met een rietje/slangetje erbij om het in je gips te spuiten) en dat verlicht wel.

Veel sterkte en beterschap!

[edit] Even een link gezocht. Dit soort spuitbusjes:
https://www.bol.com/nl/nl/p/cooltalc-an ... 110869966/
[/edit]



Die heb ik inderdaad besteld. Heb er geld extra voor over zodat deze morgen bezorgd wordt :')

Enige wat nu helpt is op bed liggen, been buiten boord hangen.. heerlijk die koelte

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 13:55

Ik werd op een gegeven moment zo gek van de jeuk (had gips om mijn pols) dat ik het opengeknipt hebt en daarna (lekker gewassen, gedroogd en talkpoeder erop) heb ik het er weer omheen gedaan en met een elastisch verband weer dichtgebonden.
Is natuurlijk niet aan te raden maar ik begrijp hoe gek je kan worden van de jeuk en irritatie.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Gips en jeuk/irritatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 14:04

Nou, dat snap ik wel hoor. Je wordt dan letterlijk gek van de jeuk.
Ik heb een keer 6 weken in het gips gezeten en dan vanaf mijn teen tot aan mijn lies. Ook nog midden in de zomer. Ik dacht echt dat ik achterlijk werd.......

Goed dat je een busje gekocht hebt, TS! Hopelijk verlicht het een beetje.

Zertab

Berichten: 12230
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Gips en jeuk/irritatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-22 14:23

Maar echt... liever pijn (daar is vaak nog iets tegen te slikken) dan jeuk waar je niet bij kan...

Heb het busje binnen! Net even getest op mijn andere enkel, en trekt echt heel snel in en gelukkig (nog) geen allergische reactie erop gekregen :)

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Gips en jeuk/irritatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 14:25

Jeuk hoort erbij helaas. Ik ging er met een breinaald in poeren, maar daar zijn ze nooit zo blij mee met risico op wonden maken enzo :=
Wel effectief overigens :))

maj0

Berichten: 6592
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 14:32

verootjoo schreef:
Jeuk hoort erbij helaas. Ik ging er met een breinaald in poeren, maar daar zijn ze nooit zo blij mee met risico op wonden maken enzo :=
Wel effectief overigens :))


Haha ik had ook iets scherps gevonden wat hielp. Nou heb ik ook eczeem dus mijn hele hand was kapot :') Maar ik mocht naar 2 weken ook weer zonder.

Dat ging echt zo. Na 2 weken weer afspraak
Ja hoe gaat het goed! Gips kan er wel af blijven, gips kerel kijkt me keer aan kun je hem bewegen?
Ik ja hoor (en dat ging ook wel)
Dus hij overleggen ja oke mag er af blijven.

Achteraf gezien is het wel te snel geweest. Af en toe merk ik het nog wel. Nu had ik een klein scheurtje dus dat is wel wat anders dan een gecompliceerde breuk.


Ts ik mocht toen met mijn enkel banden juist geen gips omdat je dan helemaal niet beweegt. Ik kreeg een brace aangemeten. En kreeg oefeningen mee die ik moest gaan doen naar geloof week of 2 rust.

Zertab

Berichten: 12230
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-22 14:35

maj0 schreef:
verootjoo schreef:
Jeuk hoort erbij helaas. Ik ging er met een breinaald in poeren, maar daar zijn ze nooit zo blij mee met risico op wonden maken enzo :=
Wel effectief overigens :))


Haha ik had ook iets scherps gevonden wat hielp. Nou heb ik ook eczeem dus mijn hele hand was kapot :') Maar ik mocht naar 2 weken ook weer zonder.

Dat ging echt zo. Na 2 weken weer afspraak
Ja hoe gaat het goed! Gips kan er wel af blijven, gips kerel kijkt me keer aan kun je hem bewegen?
Ik ja hoor (en dat ging ook wel)
Dus hij overleggen ja oke mag er af blijven.

Achteraf gezien is het wel te snel geweest. Af en toe merk ik het nog wel. Nu had ik een klein scheurtje dus dat is wel wat anders dan een gecompliceerde breuk.


Ts ik mocht toen met mijn enkel banden juist geen gips omdat je dan helemaal niet beweegt. Ik kreeg een brace aangemeten. En kreeg oefeningen mee die ik moest gaan doen naar geloof week of 2 rust.


Ik heb al zes weken rust gehad, een week een brace en geen effect. Drie weken tape van de fysio ook nog. En ik neem aan dat een orthopeed echt wel weet wat hij doet als hij zegt het nu te willen gipsen.

Dus alsjeblieft, ik vraag wat normaal is qua jeuk en irritatie. Niet of gips de juiste keuze is, want dat is het voor mij wel. :)

maj0

Berichten: 6592
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Gips en jeuk/irritatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 19:52

Oh sorry. Snap dat je geïrriteerd bent dat je nu niets kan. Maar hoef je niet op mij af te schuiven, ik bedoelde het goed.

Ik heb ook gereageerd op de jeuk maar goed ik wil je wel veel sterkte wensen en hopelijk ben je snel weer van het gips af