Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aight
Berichten: 3190
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 18:27

ik vind het advies van de PT een beetje dubbel, ik dacht eerst ''wow wat een slim advies, even jezelf geen restricties opleggen zodat je daarna weer verder kan zonder dat je het gevoel hebt dat je restricties hebt/mist/craved''. Maar als je het te vaak doet, dan neigt het wel lichtelijk naar binge-eating (mag niks, mag niks mag niks mag niks - !!mag alles!!eet alles!!! - mag niks mag niks mag niks) in een vicieuze circel (net zoals jojo-en).

Het kan natuurlijk ook je binge eating relatie helpen: all food is equal - je ontzegt jezelf niks om daarna te merken wat je lichaam echt nodig heeft.

Anyhow, lekker wazig, maar hoe meer ik erover nadenk hoe moeilijker ik hem vind :') Het begint eigenlijk bij de oorsprong, dat we producenten hebben toegestaan om eten te produceren wat overeten stimuleert door het hoge vet, hoge suiker gehalte en allerlei andere trucs om ons er méér van te laten willen eten....

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 18:44

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zertab

Berichten: 12304
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 19:14

Renee1991 schreef:
Nou nou, wat een vriendelijke reactie. Kan toch best zijn dat ze al een week last heeft van eetbuien? Belangrijkste is dat ze nu de draad weer oppakt.


Dit dus. Uiteten gaan, naar de film, feestje enzo gehad. En kon niet van het ongezonde afblijven ook al was ik mijzelf in mijn hoofd aan het afstraffen. Maar vandaag gaat het tot nu toe prima :)

lor1_1984

Berichten: 12062
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 19:37

Hier ging het de laatste weken ook net niet lekker.
Jammer dan, blijven proberen en als het niet lukt; morgen weer een nieuwe dag, nieuwe kans.
De paaseitjes zijn inmiddels op dus die verleiding ligt ook niet meer te lonken.
Ik mag van mezelf elk jaar maximaal 2 kleine zakjes paaseitjes kopen, die van 350-500gr zegmaar en daarnaast krijg ik vaak vd woonvorm ook nog paaseitjes (voorheen zo'n luxe holle met bonbons etc erin vd bakker, nu een weckpotje ofzo gevuld met goedkope eitjes).
Er wordt met de pasen gegourmet of ik gooi een kleine kiprollade met kaas in de airfryer en eet daar bonenrolletjes in spek en aardappelgratintaartjes bij.
En uiteraard een lekker toetje. :9
Uitgebreid brunchen ook nog maar ik skip het ontbijt en ga 's morgens heel vroeg of in de nacht nog voor de lange wandeling eruit met de honden.
Ik pak 200ml glazen voor het sap en de optimel, pak waar mogelijk light en zero frisdrank bij het gourmetten en ook kleine glazen.
Wat groenten erbij om te knabbelen en zo kom ik de feestdagen relatief gezond door.
En daarna een keertje extra een lange wandeling meepakken tov de normale routines, nét wat beter opletten qua tussendoortjes en een keer extra maaltijdsalade maken ipv gewoon avondeten/lunch ofzo. :)
En die <110kg kom ik volgende week ofzo wel weer op, zolang ik weer zo ongeveer gelijk blijf ben ik al tevreden.

Overigens heb ik bijna wekelijks wel een patatdag ofzo, wel wat kleinere portie patat, de helft minder saus, ipv 2-3 snacks 1-2 snacks en afhankelijk van of het een vettehapdag is of gewoon kies ik of de patat en snacks de frituurpan in gaan of de airfryer.
Vaak maak ik er een portie groenten of een bak salade bij. :9
En waar ik de ene keer pizza bestel, haal ik de andere keer zo'n pizzakit (deeg met potje saus) en beleg dat met kaas, ham/salami, ui, champignons, paprika en broccoli. :9
Vaak maak ik 3 pizza's van zo'n kit, mik ik er 1 in de airfryer en de rest vries ik per stuk in zodat ik ze zo kan uithalen en afbakken wanneer ik er zin in heb.

Door porties ongezonde dingen te verkleinen en aan te vullen met groenten/salade lukt het mij om én relatief gezond te eten én te genieten ervan zonder mezelf allemaal restricties op te leggen en uiteindelijk door te slaan in eetgestoord gedrag (vreetbuien of juist te weinig eten etc).

Ivm vermoeidheidsklachten en zeer laag belastbaar te zijn daardoor zoek ik het ook niet in sport maar in een extra grote uitlaatronde wanneer er voldoende energie is of ipv rechtstreeks naar mijn ex te lopen (±20 minuten) met een omweg (±50 minuten).
Als er dan op de terugweg nog voldoende energie over is neem ik nogmaals een omweg naar huis (±35-40 minuten).
Binnenshuis loop ik tig keer op en neer als ik thee zet ofzo.
Bijvoorbeeld: naar de keuken, waterkoker aanzetten, terug naar de woonkamer/slaapkamer, mok pakken, in de keuken mijn thermosbeker missen en dus weer op en neer, dan weer op en neer omdat ik mijn koffiebeker/waterfles vergeten ben en vervolgens na het koffie/thee/water vullen weer een paar keer op en neer.
Dat is mss 26-50 stappen per keer op en neer maar doe dat 2 keer en je hebt toch weer ±130-200 stappen per dag.
Idem dito met vuilnis naar de containers brengen: gewoon elke keer 1 zak/bak meeslepen ook al is het licht/klein genoeg om alles in één keer mee te nemen.
Het stelt eigenlijk geen fluit voor als je normaal al heel actief bent, voor mij is het soms een enorme opgave om 1x naar die containers te lopen en op deze manier pak ik toch wat extra beweging mee. :D

Zertab

Berichten: 12304
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 18:50

Vandaag een betere dag. Wel 5 mini marsjes op... Maar de rest allemaal aan mijn eetschema kunnen houden! :)
Nu nog de appelflap weerstaan...

BusyMissy

Berichten: 978
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Midden Brabant

Re: Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 00:56

Niet om te hakken, maar 5 minimarsjes zijn ongeveer 400kcal. Als je "omdenkt" kun je daarvoor een gezonde maaltijd eten waar je meer verzadigd van raakt en waardoor je dan misschien niet eens meer verleid raakt door die appelflap.
Dit heeft mij al heel veel geholpen. Caloriën tellen heeft mij weinig gebracht maar de bewustwording van wat en hoeveel ik naar binnenschoof met dingen die mij alleen maar triggerden naar méér(zoet) wel.
Ik kan na 1 minimars ook niet stoppen, dus die eet ik om die reden niet meer. Dan weegt het "genot" niet meer op tegen het schuldgevoel achteraf. Beetje dat cijfer geven aan iets lekkers voordat je het eet, wat hier al vaker genoemd is. Wel top dat de rest van je dag al beter ging volgens je eetschema, dat is echt superfijn!

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 01:50

Afbeelding


Maak deze!

Dadel kokos balletjes met cacao poeder en nootjes.

Je kunt er 25 uit halen en als je 2 eet dan zit je ook rond de 400 kcal, maar dan heb je wel gezonde dingen gegeten, en je zit een langere tijd vol dan die marsjes

weet neit of ik het recept hier mag delen?

Renee1991

Berichten: 5985
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-23 10:05

Tuurlijk mag dat :j

BusyMissy

Berichten: 978
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Midden Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 10:16

Die zijn héél lekker inderdaad, heb die ook als gezonder recept gekregen van een vriendin. Het suikergehalte in de dadels is alleen best hoog maar wel met natuurlijke suikers, dat is altijd beter en in combinatie met de noten geeft het ook een meer verzadigd gevoel. Maar het triggert mij helaas tot het eten van meer balletjes dan 2 en dan zijn het toch ook serieuze caloriebommen, maar het proberen waard of jullie die verleiding wel kunnen weerstaan.
Maar dat is ook mijn grootste zwakte, ik kan op bepaalde momenten niks laten staan, dus ik heb daarom niks meer in huis. En af en toe koop ik dan 1 lekker "iets" om van te genieten (kan van alles zijn van een croissant tot een stukje taart) maar dan is er daarna niks meer. Kan ik toch genieten en niet meer doorslaan .

lotlot2
Berichten: 1355
Geregistreerd: 21-09-12
Woonplaats: xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 11:03

Vandaag mijn tweede weeg moment gehad.
Ben 2 weken geleden begonnen op 82,25 en weeg nu 80,15.

Moet zeggen dat het gezonde eten me redelijk makkelijk afgaat. De eerste paar dagen had ik er echt moeite mee om “lekkere” dingen af te staan, maar nu geen enkel probleem. Was ook in t begin bang om snel weer terug te vallen, maar merk dat ik nu een stuk meer motivatie heb dan alle andere keren dat ik gezonder probeerde te leven :')

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 11:35

Zoek lekkere dingen die tw doen zijn kwa kcal en pas dat in in je dagbehoefte
Maar kies idd iets wat niet te klein is, om snaaien tegen te gaan
Ik mag van mezelf om de dag een eierkoek, niet super gezond, maar ook niet heel hoog in kcal
En bij mijn kwark na het sporten doe ik wat honing
Een bifi worstje vind ik ook een goed alternatief, of paar blokjes kaas

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 14:18


Renee1991

Berichten: 5985
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 10:36

Tja, lastig allemaal hè.. Het valt of staat altijd met de mate van zelfdiscipline helaas.

Hier gaat het weer wat minder even. Ik kwam terug uit Duitsland met Pasen, super blij dat ik niet aan was gekomen want het was een behoorlijk vreetweekend. Maar daarna zo de rush naar slecht eten (door het weekend) dat ik maar moeilijk op dezelfde voet door kon gaan. Stom. Geen complete eetbuien, maar wel steeds een beetje op het randje.
Dus morgen maar weer op de weegschaal om te kijken wat de schade is en dan mezelf maar weer proberen te herpakken. Ik was ook nog ongesteld overigens, dat helpt qua snaaierij ook niet zo mee :+

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 10:46

Ik verval niet in slechte gewoontes, maar ik val ook geen gram af
Schommel alleen paar honderd gram naar boven en weer terug

cp112

Berichten: 14744
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 10:54

Ik moet ook echt niet beginnen met iets snaaien want dan gaat alles op :=
Ik doe niet streng dieeten als in ik eet met de normale maaltijden gewoon wat ik lekker vind. Alleen alle snacks en snaai laat ik voor 99% weg.
Gisteren lekker uit eten geweest en dan neem ik gewoon een lekker dessert. Soms moet dat gewoon kunnen haha.
Ondanks het uit eten -0.9 ten opzichte van vorige week.
Ik heb wel echt heel fanatiek gesport. Vandaag stond dat ook op de planning maar ik heb nog zo’n spierpijn :') dus dat wordt morgen.
Vandaag paardrijden, morgen sportschool, woensdag paardrijden, donderdag sportschool en vrijdag weer paardrijden dan heb ik les.
Normaliter zou ik nog een keer ruiterfit hebben maar dat red ik deze week niet. Daarvoor in de plaats zou ik een extra keer sportschool willen doen maar we zijn het weekend op pad voor de hengstenkeuring dus dat wordt m ff niet deze week.

mariekeoo

Berichten: 3652
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Zuidhorn

Re: Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 16:09

Iemand die even 0,6 kilo er van mij af wil blazen?

Het is zo’n fijn gevoel dat kleding ruimer gaat zitten. Dat je denk dat het eigenlijk wel een maatje kleiner kan. Van mijn uniform heb ik sinds tijden weer maatje M. Het zorgt ervoor dat ik mij een stuk zelfverzekerder voel, en dat terwijl ik nog maar op de helft van mijn afvalrace ben.

Zertab

Berichten: 12304
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 17:35

Nou hier zei een collega die mij al twee weken niet gezien heeft dat ze in mijn gezicht kan zien dat ik al wat afgevallen ben. Dus misschien valt de schade mee? :')

Ik stel het wegen nog maar uit...

Palmboom95

Berichten: 426
Geregistreerd: 02-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 19:53

Lastig hè die wisselende discipline. Hier ging het al bijna twee maanden erg goed, tot dit weekend. Twee keer uit eten en daarna zondag een eetbui (denk als reactie op de suikers die ik met de toetjes binnen heb gekregen). Pluspunt is dan wel weer dat ik het vandaag weer netjes heb opgepakt en de snaaizin heb kunnen weerstaan, dus hopelijk trekt die vanaf morgen ook weer wat meer weg.

Bij mij helpt het vaak ook wel goed trouwens om de dag van tevoren alvast de hele aankomende dag in MFP te zetten. Zo kan ik zien wat ik door de dag heen 'kan' eten, of mijn macro's een beetje op orde zijn en dan kan ik het nadenken over eten verder afsluiten omdat ik niet meer hoef te beslissen over wat ik wel en niet ga pakken die dag.

Jorex

Berichten: 9988
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 21:03

Ik zit ook opeens weer op 81,7 kg. Vandaag even lekker gewandeld/gejogd met mijn tweespan. Nu nog ze afleren dat ze me niet hoeven te trekken aan de hand _O-
Ik moet vooral echt beter gaan bewegen nu weer. Ik heb sinds mijn verstandskiezen getrokken zijn dat namelijk niet goed weer opgepakt en eigenlijk moet het dagelijks ff.

Ik snaai alleen als ik mag. Vandaag mag ik alleen mijn banaan nog vanavond en dan maar met een leeg gevoel naar bed. Misschien pak ik er voor de snaai een kaasstengel bij, want ik heb behoefte aan zout nu. :')

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 21:53

ik heb ook soms idee dat ik te weinig eet. Maar volgens zo calculator mag ik rond de 1800 om niet aan te komen of af te vallen dus moet ik om af te vallen rond de 1500 zitten.

Ik ben soms ook een slechte eten in dingen die ik niet lust.. Het is bij mij of gewoon slecht eten... Ik ben ook snel vol met eten maar wel weer snel honger zegt maar. Misschien toch maar overwegen om een dieetiste op te zoeken.. die mij echt kan helpen met voeding.

Jorex

Berichten: 9988
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 07:18

Correctie 81,7 zou in mijn geval wat veel zijn. Ik bedoelde 68,7. Mijn hoofd haalt graag nummer door elkaar. Ik schommel sowieso rond de 68 nu ipv verder te zakken. Dus tijd voor meer beweging.

Zertab

Berichten: 12304
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 12:03

Ik probeer wel te compenseren. Dus gister was er taart in de lunch, dan eet ik wel mijn lunch en tussendoortjes en avondeten zoals gepland, maar na het avondeten niet meer. Dan doe ik het op worteltjes in plaats van mijn rijstwafels met mager vleesbeleg of iets anders gezonds. Gister ook mijn banaan geskipt en was een klein stukje taart maar :)
En ik heb lekker gewandeld.

En toch gewogen gisteravond, ben in 2 weken 0,5 kg aangekomen. Dus het valt nog mee... Ik weet waar het vandaan komt en weet dat ik ze zo weer kwijt ben als ik weer op mijn voeding let

Aight
Berichten: 3190
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 12:47

misschien kan een diëtiste je inderdaad helpen plutolover met het maken van gezondere keuzes die je ook nog lekker vindt/goed vullen! Ook als je snel weer trek krijgt enzo!

Klinkt als een goede balans Zertab! Het gaat om de lange termijn!

Hier heb ik gisteren mijn goed bedoelde bloemkoolrijst-nasi in ''moeten'' ruilen voor 3 rosé en hapjes op het terras :') Dat vind ik het lastigste, om dan goede keuzes te maken. En die gezellige momentjes lijken weer steeds vaker voor te komen, maar de rest van de week weer een gezondere planning!

Vandaag even beseft hoeveel verschil er zit in ''mager rundergehakt'' bij de AH :wow: in de biologische rundertartaar zit 125 kcal, in mager rundergehakt 190 kcal en in normaal rundergehakt 228 kcal! Dat is nogal een verschilletje zeg! Helaas ook wel een prijsverschil per kg... De vegan rulstukjes zijn slechts 109 kcal per 100 gram :)

fokfanaat

Berichten: 20217
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 12:54

ik doe mijn gehakt even in een vergiet na het bakken, ben je zo ook het extra vet en calorieën kwijt en veel voordeliger

Jorex

Berichten: 9988
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 14:31

Ik heb gisteravond ook alleen nog sla gegeten als avondeten zo ongeveer. En dan s avonds nog een banaan en die kaasstengel. Ik ben nu weer 400 gram lichter ook. Op naar weer onder de 68. :P