Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ieris

Berichten: 1787
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 19:02

Isunshine, wat leuk, die kleur is ook gewoon superblits, blijf maar foto's maken hoor!
En goed gedaan je pb!

SV, fijn dat je je al zoveel beter voelt na die lange trail!
En ik ga ook voor je duimen dat je snel een leuke job vind!

Irisje, bedankt voor de uitleg, wat leuk ik ken de dat concept niet.
Heeft iedere deelnemer dan een eigen volg auto? En hoe weet je dat het jou volg auto is? Word je nummer dan opgeroepen?
Was het voor een goed doel?
Goed gedaan hoor, hopelijk weer snel hersteld!

Sherivey, gefeliciteerd met jullie huis!

Suliko, hier ook 2 mensen thuis met kinkhoest, en dat duurt al minimaal 2 maanden, ook overgeven na eten, en vaak dichte keel.
Mijn man erger dan mijn zoontje, ik weet wat het is, en ben blij dat ik er niet door getroffen ben, klopt af!
Ik wens je heel veel sterkte, want het is echt mega vervelend.
En vind het superknap dat je toch nog de zevenheuvelen trail hebt gelopen!

Ik heb gister 10km gelopen, zo dat ging niet makkelijk zeg.
Was echt zo moe.
Vandaag maar op tijd naar bed!

Sherivey
Berichten: 8748
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-24 19:07

Suliko, jeetje, jij hebt het wel te pakken zeg! Beterschap :(:)

Sunshine, netjes, je PB :D

iiSunshine

Berichten: 1273
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 19:17

goof, ik moest ze zoals ik al dacht gewoon even inlopen/wennen, want ik snap nu helemaal wat je bedoelt!

bedankt & sherivey :)

CalipsoLover

Berichten: 5585
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 20:02

Wat jammer van de kuit irrissjjee, maar wel heel goed gedaan! Lijkt me ook een fijne wedstrijd om aan mee te doen!

SV, kan me voorstellen dat je lichaam na zo'n afstand wel even rust nodig heeft. Fijn dat je lekker geslapen hebt en er terug zin in hebt :) Geniet van je vakantie! En heel veel succes met je sollicitatie.

Haha een twee-daagse kater herken ik ook Sunshine :') Heel goed gedaan!! *\o/* En je schoenen zijn ook echt heel leuk, zou er ook blij mee zijn.

Gefeliciteerd Sherivey!! *\o/*

Wat balen Suliko :knuffel: Ik hoop echt dat het snel beter gaat, is wel extra lastig als je je over het algemeen niet ziek voelt. Wel weer hele leuke plaatjes. <3 En mij is verteld in Turkije (waar ook heel veel everzwijnen zitten) dat ze meestal eigenlijk niet aanvallen, tenzij je echt te dichtbij komt en ze zich bedreigt voelen. Hier ook vaak die schrik gehad :') Gelukkig nooit een tegengekomen tijdens het wandelen of lopen, wel al in de auto.

Goed gedaan ieris!

Ik was na mijn 15km gisteren ook helemaal uitgeput. Kreeg op Strava weer veel commentaar over mijn hartslag, een vriend van me stuurde me dan ook een appje dat dit echt 'niet normaal' is voor iemand met mijn conditie en achtergrond, dus ik heb overmorgen een afspraak met een sportarts :( Vandaag ook langs geweest bij het runnerslab, ze hebben mijn zolen van mijn schoenen aangepast zodat ik geen nieuwe schoenen moet kopen omdat ze daar eigenlijk nog wat te nieuw voor zijn. Hopelijk helpt dit ook voor mijn knie.

Supervixen

Berichten: 12924
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 21:28

Ben benieuwd wat de sportarts ervan zegt!

Suliko

Berichten: 4352
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 22:05

Goof, ik kende kinkhoest ook alleen in de context dat het gevaarlijk is voor zwangeren en kleine kindjes. Maar opeens hoor ik zoveel gevallen om me heen en als volwassene is het dus ook echt niet mals om te krijgen, vooral het niet kunnen ademhalen en dan ook nog over je nek gaan, je krijgt gewoon een angst voor hoesten. :=

BeFunny, ik heb precies deze route een paar maanden terug ook gelopen, veel sneller, maar met een lagere hartslag, amper zone 5 geraakt, half zone 3 en half zone 4. Nu zat ik met wandelen al tegen zone 5 aan. :') Dus mijn hartslag deed wel echt raar nu, de warmte hielp natuurlijk ook niet mee.
Poeh, anderhalf uur in zone rood lijkt me wel erg heftig voelen!

iiSunshine, wat goed zeg, gefeliciteerd! Mooie tijd heb je neergezet!
Ik hou helemaal niet van roze, maar ik geniet ervan dat jij zo van je schoenen geniet. :D

ieris, ooh bah zeg! Wat naar voor je man en zoontje. Wat een mazzel dat het jou heeft overgeslagen! Ik knijp in mijn handen dat ik nog niet heb moeten overgeven na het eten. Tot nu toe telkens zodra ik wakker werd en overeind kom. Dan zit er niets meer in mijn maag, dus meer dan slijm komt er niet uit. Geen leuke start van de dag, maar kan wel gewoon ontbijten erna. Gevoel alsof je keel continu wordt dicht geknepen is wel heel herkenbaar, zo vermoeiend! Veel sterkte en beterschap voor je man en zoontje, hopelijk zijn ze er snel vanaf!
Jammer dat het lopen niet lekker ging gister, hopelijk heb je morgen meer energie!

CalipsoLover, thanks! Ik vind wilde zwijnen wel echt spannend, vooral als ze jongen hebben. Ik hoop inderdaad dat ze mij, als klein mensje, niet bedreigend vinden. :') Maar ik zag dat ze gewoon relaxt hun ding bleven doen en niet eens opkeken, dus dat stelde me wel gerust. Wel heel bijzonder om ze van zo dichtbij met jongen te zien!
Lastig zeg, van je hartslag. Aan de ene kant denk ik, hartslag is zo persoonlijk, dat is niet te vergelijken. Aan de andere kant zie ik wel bij mezelf hoe het ook gezakt is ten opzichte van toen ik begon, terwijl ik ook een hogere hartslag heb dan gemiddeld. Ik ben heel benieuwd wat de sportarts gaat zeggen, hopelijk geeft het duidelijkheid, maar geen zorgen. :)

Sall

Berichten: 6761
Geregistreerd: 20-05-03

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 07:54

Druk druk druk hier (in het topic en in real life ;-) )

Goedemorgen! Sterkte voor allen die aan het kwakkelen zijn! Hopelijk snel weer gezond !

Ik zie prachtige runs en foto’s voorbij komen, dat werkt wel motiverend hoor!

Ik heb gisteren 6km gelopen, zie in het schema dat ik wat snel begon
Dacht rond de 3 km mijn knie weer te voelen, heb 3 minuten gewandeld en heb erna de run kunnen uitlopen

Ik kreeg de tip om voor de wedstrijd zondag mijn knie te laten tapen? Al zou het maar psychisch steun geven?
Heeft daar iemand ervaring mee?

Afbeelding
Afbeelding

Sherivey
Berichten: 8748
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-24 08:37

Sall, ik ben niet zo van het intapen, eerlijk gezegd. In ieder geval niet om een wedstrijd te kunnen lopen ermee.
Mijn fysio en sportmasseur zouden dit ook afraden, denk ik. Die tapen volgens mij alleen als het het herstel bevordert.

Ik ben vanochtend weer een rondje wezen lopen. Ging wat moeizaam. Het was niet zo heel warm, liep kort/kort en toch begon ik al snel te zweten. :=
Opzich wel aardig gelopen.

Afbeelding
Afbeelding

iirrssjjee

Berichten: 5954
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 08:40

@ieris, was voor mij ook nieuw! Er waren op 7 plekken ter wereld een zogeheten "flagship" run waarbij je dus met een paar 1000 man tegelijkertijd startte en dus met 1 echte auto. Die ging gewoon rijden, ingehaald = gefinisht. Je had ook gewoon een startnummer met chip, dus dan werd gewoon de gelopen kms mee uitgelezen. Dus dat was heel simpel eigenlijk. Iedereen kreeg dus gewoon 30min de tijd en daarna ging de auto pas rijden. Hoe harder je rent, hoe verder je dan dus komt. Je kon natuurlijk ook gewoon verder rennen, alleen telde dat dan niet meer mee voor het klassement.

Dit is trouwens mijn eindstand op het wereldwijde klassement;
Afbeelding


Je kon ook zelfstandig meedoen aan de race middels de app. Deze gaf dan aan; de auto is gestart met rijden (en dan welk tempo). Als hij ging versnellen gaf de app dat aan en uiteindelijk gaf de app dan ook aan dat je dus virtueel was ingehaald.

Je kon ook via een georganiseerde app run meedoen, maar daarvan weet ik niet precies hoe het werkte, aangezien ik met een flagship run heb meegedaan.

Ik kan trouwens pas volgende week naar de fysio, want hij is net papa geworden. Heel leuk voor hem natuurlijk, iets minder voor mij :+ . Pijn is gelukkig wel minder maar bij lange na nog niet weg. Ik houd iig rust totdat ik bij hem langs ben geweest.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33855
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 11:19

Wat goed Irisje!
Sherivey: lekker bezig! Mooi rondje idd!
Sall: knap gedaan! Succes alvast met je wedstrijd!

Hier net wezen lopen; het was wel warm. Maar het ging alsnog lekker. Ben alleen allergisch voor gras en overal was net gras gemaaid. Lekker snotteren. :=

Maar als je mij een paar maanden terug had verteld dat ik 8 minuten achter elkaar kon rennen had ik je uitgelachen. :))

Mijn tempo verbetert ook mooi. Net als m’n afstand. Ben echt trots. :o


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sall

Berichten: 6761
Geregistreerd: 20-05-03

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 11:50

Wat heerlijk MarlindeRoos!! Terecht dat je trots bent! heerlijk om zo die vooruitgang te zien en te voelen.

Goof

Berichten: 28942
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 11:58

En terecht trots, supergoed! Misschien kunnen we samen een keer een rondje?

Ik heb net een suggestie van Garmin gelopen, vond het ook warm, maar wel erg lekker in het bos.
Ik moest 2 blokjes van 3x 15 seconde sprinten op 3.44. Hilarisch, ik ben echt geen sprinter. Mijn snelste tijd was 4.48 en de andere tijden zaten rond 5.00 of hoger _O-
Inlopen, rust en uitlopen moest op 7.45 en daar heb ik gemiddeld keurig op gelopen. Prima rondje.

Afbeelding

Afbeelding

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33855
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 12:16

Haha je hebt gesprint dat telt toch Goof! Goed bezig! En samen een rondje is een leuk idee! :D

En thanks Sall!

Supervixen

Berichten: 12924
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 12:22

MarlindeRooz daar mag je zeker trots op zijn en als je zo verder opbouwt sta je over een half jaar te kijken van wat je kunt.

Ziet er toch netjes uit Goof? Ik zeg goed gedaan!

Ik heb een korte trail gedaan met een vriendin. Mijn hamstrings waren nog wat gevoelig en de hartslag nog wat hoog, maar ik mag niet klagen zo kort na die ultra.
Was flink zweten al!

Afbeelding

Sall

Berichten: 6761
Geregistreerd: 20-05-03

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 18:09

SV super bikkel ben je!!

Wat een leuke run Goof! Zoiets wil ik ook nog wel een x proberen!

Mijn (flink jongere nichtje) loopt ook hard (en snel en lang ;-) ) gaf aan dat ze zo’n moeite had om langzame runs te doen, dus ik heb aangeboden dat ze wel een x met mij mee kan lopen :+

Suliko

Berichten: 4352
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 19:50

Sall, ik heb wel goede ervaring met tapen van de knie voor het stabiliseren en ontlasten als het overbelast is, maar om het voor een wedstrijd te doen zou ik overleggen met een fysio.

Sherivey, lekker bezig ben je!

MarlindeRooz, terecht om trots te zijn!

Goof, ach ja, wel op jouw tempo gesprint. :D

Supervixen, knap dat het zo goed ging zo vlak na je ultra, mooie afstand!

Hier ook weer een halfbakken poging gedaan. Ik heb eindelijk een voordeel van kinkhoest ontdekt, ik kon van een (voor mij) relatief langzame 5 km een anaerobische training maken. :')
Het begin ging eigenlijk heel goed met een mooie hartslag rond 155, mijn benen hadden echt zin om te bewegen, dus blijkbaar ging ik steeds iets sneller en opeens zag ik dat mijn hartslag op 196 zat, echt absurd. Daarna is het niet meer gelukt om hem onder de 180 te krijgen, ondanks meerdere malen vertragen en echt rustig lopen. Nu liep ik gewoon vlak, maar nog steeds zo'n bizarre hartslag. Arme longen. :(:)
Een ding scheelt, de hoestbuien zijn niet erger tijdens het lopen, eventjes erna, maar daarna weer zoals normaal.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

iiSunshine

Berichten: 1273
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 20:02

.
Calipso, ben ook erg benieuwd wat de sport arts er over zegt, hou ons vooral op de hoogte als je wilt.

Sall en Sherivey, netjes gelopen! heb geen tips voor je knie sall.

Super goed zeg marlinde, lekker bezig met opbouwen!

Goof, die sprint trainingen die garmin bedenkt zijn qua snelheid idd wel echt bizar! goed gedaan hoor.

SV ook weer een mooi rondje, ziet er weer gezellig uit op instagram.

Jeetje Suliko, 196 is niet niks. Dat was ook mijn hartslag gisteren maar dan wel na 5 kilometer echt op mijn max hardlopen, kun je na gaan. Bizar wat zo’n bacterie met je lichaam kan doen. Wel goed geprobeerd in ieder geval, en fijn dat het hoesten minder wordt.

Hier gewoon een prima lekker loopje. In het begin iéts te enthousiast qua tempo, had blijkbaar de snelheid van gisteren nog in de benen, haha. Qua tempo hier en daar wat afgewisseld, ik wou eigenlijk onder de 7:00 lopen maar dan het liefst wel in zone 3, maar 7:00 zit net op de grens naar zone 4, dus uiteindelijk afwisselend zone 3 en 4 gelopen. Ondertussen ook een nieuw paadje ontdekt, dat is ook altijd leuk. Op het einde dacht ik nog even een rustige kilometer uit te lopen, maar toen kwam er een goed nummer op en kon ik het niet laten toch weer de benen te strekken en te versnellen. Uiteindelijk dus gewoon echt lekker gelopen. Wel wat last van de beenspieren er na, dat komt natuurlijk ook door gisteren, dus nu maar weer eventjes een paar dagen rust nemen.

Afbeelding
Afbeelding

Supervixen

Berichten: 12924
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 20:10

Sall is wel gezellig met je nichtje lopen, hopelijk kan ze jouw lage tempo bijhouden.

Wow Suliko wat heftig zeg, dat je hartslag zo keihard omhoog gaat.
Hopelijk is die kinkhoest snel opgezouten uit je lichaam.

IiSunshine nieuwe paadjes ontdekken is zo leuk! Lekker om zo te versnellen op het eind, zeker met een goed nummer in je oren.

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 20:47

Leuk paadje Isunshine.

En wow, een hartslag van 196. Dat is echt hoog.

En Sal, ik ben ook langzaam. Dat vind ik behoorlijk jammer en ik hoop nog echt sneller te worden.

Hier vandaag tot 165 gegaan en dat is voor mij al hoog. Het ging werkelijk meer dan ruk en slecht. Idee was cadansoefeningen. Hoe mensen aan een cadans van 180 komen, geen idee, ik loop gewoon lekker bij 145. En ook tijdens de oefeningen met als doel 175 haal ik de 160. En dan ben ik na 30 seconden moe omdat ik het niet gewend ben.
Verder stond er 5 keer 800m op 7 minuut per km op het programma. Nou, dat ging dus gewoon niet. Ik kreeg te weinig lucht en het hoesten was te erg. De eerste 3 keer heb ik na 400m de timer even stopgezet om daarna weer door te gaan en zo heb ik het tempo wel gehaald en daarna heb ik dus 2 keer de 800m wel aan 1 stuk gelopen, maar te langzaam. Het zat er gewoon niet in. Maar 'Jef Galloway' is nog wel tevreden na 3 weken Garmin Coach.

Hier wordt het hoesten nog niet minder helaas. En het is ook net of ik geen conditie meer heb, het gaat allemaal zo zwaar. En daarom stel ik ook de opgave voor die run zaterdag maar uit, maar eigenlijk wil ik gewoon meedoen. En van de organisatie mag ik hem uitlopen in het tempo wat ik wil, dus ook met 90 minuten mag ik nog over de finish komen als allerlaatste. De reden waarom ik mede eigenlijk ook mee wil doen is omdat ik mezelf de vorige keer zo over de kop gejaagd heb in de eerste 2km dat ik na 4km dood was. Dus je moet eigenlijk wel wat runs doen om daar aan te wennen zeg maar.
Vanaf nu dus tot zaterdag rust is het plan (vindt mijn heup ook wel fijn, want die is nu na dat loopje weer minder blij).

BeFunny

Berichten: 10811
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 21:54

Goof netjes gedaan :j

Sv trailtjes noem je dat. Ik vind dat nog een bestelling afstand en dat na een ultra, je blijft een topper.

Suliko bikkel met die vervelende hoest.

Sall ook goed gedaan :j

Wij hadden vandaag met de hardloop groep iets anders gedaan er was bootcamp en op een andere locatie.
Ik wilde graag toch iets hardlopen dus ben heen en terug hardlopend gedaan. Met de bootcamp ook 20min hard gelopen maar dat ben ik natuurlijk vergeten op te nemen.

Maargoed heen en terug.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 07-05-24 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

iiSunshine

Berichten: 1273
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 21:59

goed gedaan befunny, mooie plaatjes van het park! wat vond je van de bootcamp? en heb je inmiddels een beetje een week ritme kunnen vinden wat betreft sporten/hardlopen ? kan me herinneren dat je laatst bezig was met hier en daar wat puzzelen.

Sherivey
Berichten: 8748
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-24 22:02

Suliko, die hartslag is wel echt hoog zeg! :oo

BeFunny, pittig, bootcamp en hardlopen! :D

Sunshine, herkenbaar, versnellen op een goed nummer :))
Ik luister dus ook podcasts op lange duurlopen omdat ik dan minder de neiging heb om snel te lopen.

BeFunny

Berichten: 10811
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 22:08

iiSunshine schreef:
goed gedaan befunny, mooie plaatjes van het park! wat vond je van de bootcamp? en heb je inmiddels een beetje een week ritme kunnen vinden wat betreft sporten/hardlopen ? kan me herinneren dat je laatst bezig was met hier en daar wat puzzelen.


Bootcamp is niet iets voor mij maar onze oude trainster neemt totaal afscheid. We gaan nu trainen bij Alphen vitaal. Dus kon haar vandaag voor het laatst zien vandaar toch maar gegaan.

Ik ben nog steeds aan het puzzelen. Ik vind hardlopen leuk en wil dat echt 3 dagen minimaal doen. En ook twee keer fitness maar XCore/burn vind ik ook leuk dus blijf puzzelen. Wel voel ik me steeds sterker en fitter worden dus voorlopig gaat het goed zo. Al heb ik deze week maandag de fitness over geslagen.

iiSunshine

Berichten: 1273
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 22:20

sherivey, snap ik helemaal, ik raak ook wel echt opgezweept door de muziek. maar in het geval van gisteren en vandaag was dat ook wel een beetje de bedoeling, wou gewoon even lekker het gas er op zetten. een podcast heb ik een keer geprobeerd, maar toen raakte ik juist uit mijn ritme omdat ik de hele tijd moest lachen :+ maar wellicht toch weer eens proberen binnenkort.

befunny, ah, oke. lastig idd. dat met minimaal 3 dagen heb ik ook, het liefst 4, maar ik doe dan voor de rest geen andere sporten. 5 of zelfs 6 dagen sporten is best veel elke week, herstel is ook training zoals SV laatst mooi zei. maar snap ook dat je het leuk vind en er voldoening uit haalt. succes met je puzzel iig.

Supervixen

Berichten: 12924
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 07:31

Wat een prachtige foto's BeFunny <3.