Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sall

Berichten: 6757
Geregistreerd: 20-05-03

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 12:01

Hoi!!
Wauw mooie foto’s befunny! Lekkere run!

Ik heb vandaag een interval gedaan
Kwam minder fris aan het eind dan vorige week met de 14k run :+ :')


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 12:18

@ Befunny: Mooie foto's! ziet er uit als een mooi loopje.

@ Calipsolover: Ik heb ik juli 2021 mij enkel gebroken. Wel al een tijdje geleden maar het herstel heeft heel lang geduurd. Alle normale dagelijkse dingen kon ik wel vrij snel weer nadat het gips er af was maar echt lang staan en wandelen heeft lang geduurd. Over hardlopen nog maar niet te spreken }:0 Dat lukt nu 2,5 jaar later eindelijk pas weer.
Heb je geen shin splints opgelopen? Omdat je aangeeft pijn in je scheenbeen te hebben. Dat is helaas een veel voorkomende hardlopersblessure en is ook vrij hardnekkig helaas. Je komt er moeilijk vanaf en kan voor flinke irritaties zorgen. Bij mij is het destijds ontstaan doordat ik op schoenen liep waar de demping al lang uit was in combinatie met te snel opbouwen. Ik ben er van af gekomen door rust te nemen en naar een sportfysio te gaan.

@WowAmigo: Dat is een flinke uitdaging :D

@ Suliko: Ik denk dat het echt even tijd nodig heeft om je enkel te laten herstellen. Wat rustig wandelen en fietsen is wel goed om het vocht kwijt te raken!

@ Sall: intervals zijn ook pittig hoor. Ik ben ook veel vermoeider op een korte interval training dan op een langer loopje :+

Voor de mensen die morgen Rotterdam gaan lopen, heeel veel plezier en succes! het wordt wel prima hardloopweer als ik het zo zie.

Hier vanmiddag paard even kort rijden als ze zich een beetje goed voelt met het warme weer. Ze heeft helaas sinds kort last van astma die we niet onder controle krijgen. Ik ben al iedere dag aan het vernevelen en na het vernevelen moet ik haar rijden zodat het slijm los komt maar het lijkt maar niet goed los te komen. Na het rijden moet ze steeds flink hoesten. Maandag weer nieuwe medicatie ophalen bij de DA -O-

Morgen staat er een rustig rondje van 8,5 km gepland. Vorige week had ik er 8 gedaan dus nu rustig verder werken naar de 10. Het opbouwen gaat sneller dan verwacht dus ga qua afstand even wat rustiger opbouwen en door de weeks wat meer focussen op kortere intervals/temporuns. In dit tempo moet het wel lukken om mijn eerste halve marathon in september te lopen.

Goof

Berichten: 28918
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 13:11

Het lukt me niet om alles bij te lezen, ik heb op de camping geen wifi en mijn internet is erg traag. Excuus.

Allereerst heel veel plezier voor degenen die morgen lopen on Rdam!! Een vriendin van me loopt de volle marathon, knap hoor.

Suliko, ik geloof dat ik toch even rust zou pakken als ik jou was. Pff.
Calipsolover, wat balen dat je er niet lekker in zit. Pijn in je scheenbeen lijkt me rot, ik ken het gelukkig niet.
Befunny, lekker rondje.
En Sall ook.

Ik heb vanmorgen net geen 15,5km gelopen. Mijn hartslag was extreem hoog, dus ik had al snel besloten om na iedere 2,5km 100 meter te wandelen om mijn hartslag even te laten zakken. Dat was wel fijn. Uiteindelijk met het wandelen erbij toch nog gelopen op een gemiddelde van 7.14/km dus dat viel me niks tegen. Zeker gezien de hoogtemeters (die voor mij echt als bergen aanvoelden), ik was echt moe op sommige stukken. Bij thuiskomst even gecheckt: totaal 63 hoogtemeters _O-

Anyway, lekker gelopen en genoten.

Afbeelding

Suliko

Berichten: 4347
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 08:33

Heel kort even, heel veel succes en plezier aan alle marathonlopers vandaag! *\o/*

Ninus
Berichten: 1733
Geregistreerd: 10-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 08:50

Ontzettend veel succes vandaag allemaal, jullie kunnen het **\O/** **\O/** **\O/**

Puera

Berichten: 8109
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 08:52

*\o/* Succes vandaag toppers! *\o/*

Anoniem

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 09:00

Succes vandaag!! En vooral veel plezier :D

Puera

Berichten: 8109
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 09:03

Oh wauw, zie net dat ik dit jaar nog niet gepost heb hier. :+

Heb een hele tijd in de meeleesmodus gezeten. Weinig te melden.

Eind juli vorig jaar speelde m’n blessure weer op. Invalfysio kreeg het niet weg helaas. Zelfs nog naar een bedrijf geweest om te horen of die wat konden betekenen qua sportzolen (je probeert wat). Maar de dame waar ik een afspraak bij had, kreeg de apparatuur niet aan de praat. Wat een aanfluiting was dat. :=

Half januari een afspraak gemaakt bij de sportarts omdat ik toch een beetje vreesde dat er misschien wat meer aan de hand zou zijn dan alleen die blessure. Maar dat was volgens de sportarts met grote zekerheid niet van toepassing. Advies om de krachtoefeningen weer goed op te pakken en de fysio mocht ik ook wel heen.

Kon gelukkig weer bij m’n eigen fysio terecht. Heb bijna al m’n behandelingen voor dit jaar al op maar ik ben er bijna weer helemaal. Begin maart de Sallandtrail gelopen, de 25 km. Jemig, wat was die zwaar met al die hoogtemeters. :=
En gisteren RFR Hart van Drenthe 28 km. Daar was het warm maar het was een prachtige dag en wederom een fantastisch evenement!

Ik lig mooi op schema want half juni wil ik de Slachte gaan lopen.

Sall

Berichten: 6757
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 09:16

Iedereen die in Rotterdam loopt: heel erg veel
Plezier!! *\o/*

Hoi Puera, wat een traject heb je achter de rug! Wat fijn dat je nu toch echt weer aan het hardlopen bent!

BeFunny

Berichten: 10734
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 09:18

Veel plezier vandaag en Succes in RDam *\o/* , maar jullie zijn toppers dus gaat het gaat sowieso goedkomen, goed loop weer ook :j

Puera ondanks de blessure ben je toch weer lekker aan het lopen.
En pittige loopjes ook zo te zien.
Hopelijk blijft het nu goed gaan.

leonie87

Berichten: 4467
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 09:28

Reageer later op alle andere reacties maar voor iedereen in Rotterdam vandaag;
*\o/* **\O/** :):) ~~}> :):) **\O/** *\o/*
Go go go!!

Sherivey
Berichten: 8734
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 12:32

Even een egopost, sorry! :o

Net de 10 km in Rotterdam gelopen. Ben redelijk kapot nu. Niet van het lopen overigens, maar van de prikkels. :+
Een beuk gehad van iemand bij de dixies van tevoren. Mens was niet van plan om gewoon in de rij te gaan staan. Terug gebeukt toen ze het hokje uit kwam. :o

Verder enorm veel moeten zigzaggen om wandelaars/ langzamere lopers heen die midden op het parcours liepen, 3/4/5 man breed en tig keer afgesneden/ bijna omver gelopen. :=

Al met al nog een prima tijd gelopen, al ging het me daar eigenlijk niet om.
Voorlopig ook even geen wegwedstrijden of events meer voor mij :n

Afbeelding

Puera

Berichten: 8109
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 12:43

Jammer van de mindere ervaring maar super gedaan! Je ziet er nog heel fit uit! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 13:23

Goed gedaan Sherivey!

Snap goed dat het veel prikkels waren. Volgens mij is het ook wel een van de drukste evenementen van Nederland als ik dat zo een beetje hoor :7 Toch een hele mooie tijd gelopen!

Hier vanochtend 9km gelopen. Plan was om op een lage hartslag te lopen maar mijn hartslag schoot al vrij snel flink omhoog. Ik kreeg hem niet lager. Na 4 km even een stukje gaan wandelen om de hartslag weer omlaag te krijgen en daarna ging het wel iets beter. Na 8 km begon mijn enkel wel wat te zeuren, maar die pijn kon ik vrij goed negeren. Die pijn mag ik van mijzelf negeren. Alle andere pijntjes neem ik serieus :j

Na dat ik klaar was voelde ik wel even flink de verzuring in mijn bovenbenen zeg. Dat gaat morgen spierpijn worden!


Afbeelding

CalipsoLover

Berichten: 5582
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 13:48

Wat stom dat het niet de leukste ervaring was maar wel super goed gedaan Sherivey!!

Veel succes aan iedereen die nu aan het lopen is!!! *\o/*

Goof

Berichten: 28918
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 13:52

Goed gedaan Sherivey.
Een vriendin van me loopt ook en had op insta een kort filmpje gedeeld van de drukte voordat ze van start ging. Mijn man en ik werden er allebei naar van. Ik kan je frustraties dus echt helemaal begrijpen.
Maar je hebt het toch maar weer gedaan.

CalipsoLover

Berichten: 5582
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 13:55

Goof schreef:
Goed gedaan Sherivey.
Een vriendin van me loopt ook en had op insta een kort filmpje gedeeld van de drukte voordat ze van start ging. Mijn man en ik werden er allebei naar van. Ik kan je frustraties dus echt helemaal begrijpen.
Maar je hebt het toch maar weer gedaan.

Een vriendin van me doet ook mee, ik ben benieuwd wat ze erover zal vertellen… Is wel helemaal niet fijn om zo te lopen lijkt me. Starten ze niet in verschillende tijdsloten?

Sherivey
Berichten: 8734
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 14:09

Er wordt idd in verschillende tijdsloten gestart, maar mensen zijn zo enorm gehaast/ gejaagd voor de start.
Vond dat vorig jaar bij de hele marathon een stuk minder intens. :=

Ze hadden het denk ik ook niet heel handig aangepakt door de dixies zo dicht bij de startvakken te zetten. Was echt chaos daar. :=

LV, lekker gelopen! :D

Supervixen

Berichten: 12905
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 14:43

Puera welkom terug!

Sherivey ik snap je helemaal, daarom voor mij zo weinig mogelijk grote wedstrijden.

Hier vanmorgen de Amerongse Bergtrail gelopen met mijn groepje trailvriendjes, 21km met 300HM.
Parkeren op 50m van de start, geen drukte, geen dixies, heerlijk.
Echt enorm genoten van de route.
Daarna nog gezellig geluncht met zijn allen. Topdagje zo.

Afbeelding
Afbeelding

Myka

Berichten: 708
Geregistreerd: 15-06-18
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 17:30

Ben inderdaad ook lekker overprikkeld van Rotterdam, al vond ik het aanmoedigen van de hele nog zwaarder dan het lopen van de kwart. :') Maar het was een thuiswedstrijd, dus alle vrienden langs de kant was onwijs leuk om te zien!

En ik was altijd van liever alleen lopen, maar zonder mijn vriendin was ik echt zo snel niet gegaan, vooral de laatste kilometers nog even aanzetten.. Al is dat meer mentaal dan fysiek. Al met al echt super trots, mijn PR ongeveer met 3 min. verbeterd!

Afbeelding
Afbeelding

Supervixen Klinkt een stuk relaxter. Hele andere omgeving ook := mooi!!

BeFunny

Berichten: 10734
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 17:41

Goed gelopen hoor Sherivey en Myka en gefeliciteerd met jullie medaille .
Die loopjes zoals RDam maar ook hier in Alphen aan Den Rijn of Leiden zijn niks voor mij vanwegen de drukte. Ik zal daar echt nooit aan mee doen. Dus ik vind het starten al een prestatie zeg maar.

SV mooie route <3

Ik heb weer een wandeling gedaan die ik van komoot had gehaald. 13km. V.a station Den Dolder ook wel hele mooie trail route. Misschien als ik het weer aan durf ga ik mijn eerste trailtje daar weer lopen.

germie

Berichten: 26047
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 18:39

Rotterdam is nog wat te veel van het goed.
Maar gisteren wel ergens een 4 mijl gedaan. Blijkt na inschrijving dat het grootste gedeelte van het parcours onverhard is en het was een pad waar een tractor over gereden had, dus je had allemaal van die ribbels van de banden. Maar goed, het was wel mooi door open veld lopen. Eigenlijk veel te warm, dat ben ik ook echt niet meer gewend. De eerste 4 kilometer mezelf helemaal over de kop gelopen, mijn hartslag zat tussen de 165 en 170, terwijl ik normaal op 145 loop. Dus echt veel te hoog. Dat brak me wel wat op, waardoor ik het echt rustiger aan moest doen op het laatste stuk. Uiteindelijk in 48.30 over de finish, retetraag dus. Maar zo snel heb ik sinds die hondenbeet niet meer gelopen. Ik had wel eerst zoiets van wat doe ik hier? Ik ken er niemand, ik heb geen echte hardloopkleding, ik ben langzaam, maar goed, ik betaal ook gewoon om mee te doen. En uiteindelijk ook nog wel wat gezellige praatjes gemaakt.
En vandaag? spierpijn en nog meer spierpijn. Wel 2 duiken gemaakt, maar ik ben best wel stijf. Overigens heeft de pees het goed gehouden. Die is niet extra gevoelig.
Maar je kreeg wel een leuke medaille. Dus die krijgt wel ergens een plekje. En een kortingsbon van 20 euro voor nieuwe schoenen bij een winkel waar ik toevallig mijn schoenen ook gekocht heb. Dus die bon ga ik dan vast wel gebruiken over een paar maanden.
En gistermiddag heb ik meteen mezelf getrakteerd op een korte broek voor hardlopen en een echt hardloopshirt. ;)

Afbeelding

Sherivey
Berichten: 8734
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 19:34

BeFunny, ik snap je hoor.
Voor mij ook ff niet meer. Focus gaat nu naar kilometers in de benen krijgen en trailen om sterker te worden. :)

Germie, netjes gedaan!

Ik heb net nog even een rondje gewandeld met ons ene paard, andere paard gelongeerd en twee boxen uitgemest. Nu wel moe. :')

leonie87

Berichten: 4467
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 20:40

Klinkt als een tof plan amigo! lekker bezig.

Wel erg vervelend dat het zo voelt Calipso. Hopelijk kom je er straks gewoon weer sterker uit!

Befunny, dat was inderdaad het rondje. Iets te enthousiast door de duinen heen gepland dus ipv de gangbare routes :o
Wat een prachtige foto's heb je gemaakt!

Interval is altijd killing Sall! Maar het maakt je wel sterker ~~}>

Lekker aan het opbouwen LV. Zeker gewoon je tijd ervoor nemen. Dan komt het altijd goed.
wel balen van je enkel. Ik heb eigenlijk nooit spierpijn van het hardlopen. Heb je dan je bewegingspatroon aangepast door de pijn of heb je dat gewoon vaker?

Mooie ronde Goof! soort van lange duur interval :D

haha welkom terug Puera. Lekker bezig!!

Wauw Sherivey wat onwijs jammer dat je ervaring zo was. Ik heb met verbazing zitten kijken op tv en zei ik eerder hier dat dit DE marathon zou zijn... wat een drukte!
Knap dat je zo goed hebt kunnen lopen! Netjes gedaan.

Ziet er weer top uit SV! En stukken rustiger iig :')

Gefelicteerd met je PR Myka! en dat in die drukte. Heel knap gedaan.

Germie ook een mooie run gedaan! Lekker bezig *\o/*

Oud trainingsgenootje van me liep ook mee in het NK v40. Liep super mooi op een 2de plek maar was te snel gestart en is letterlijk ingestort bij de 28km. Bleek uiteindelijk flink onderkoeld te zijn en heeft hem dus niet uit kunnen lopen. Echt super poedersuiker. VOrig jaar brak ze haar enkel 2 weken van te voren :( Wat een pech. Haar doeltijd was 2:45 :wow: zo bizar snel...

Ben benieuwd hoe het de marathonmeiden uit dit topic is vergaan!

Ik roep al ruim een week, het wil niet, ik ben moe. En daar heb ik nu echt naar moeten luisteren dit weekend. Het wil echt niet. Donderdag natuurlijk al mijn rondje moeten staken. Vrijdag nog wat HIIT training gedaan, gister alleen wat gefietst en paard gereden (tel ik beide niet als training) en vandaag wilde ik een 10 lopen van rond de 50 min lopen maar ik voelde me toch een partij slecht. Toch lekker eigenwijs gaan lopen, vechten met mijn hoofd, vechten met mijn lijf en uiteindelijk na 7km en een gemiddeld tempo van 5:23 dan toch besloten gewoon te stoppen en naar huis te wandelen.
Wel nog 2 mooie plaatjes geschoten :')
Afbeelding
Afbeelding
ik denk dat ik even wat rust moet inlassen om te zorgen dat ik niet overtraint raak. Heb sinds januari ook wel erg veel getraind dus even pas op de plaats vrees ik. :(

Supervixen

Berichten: 12905
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 21:41

Mooie platen en goed dat je naar je lijf luistert.
Misschien gewoon wat korte loopjes op laag tempo inlassen, alleen om je conditie wat te onderhouden?
Meet je horloge ook je hrv?

Mooie medaille Germie.

Ik heb gezien dat ieris en suusje allebei gefinisht zijn, dus ze hebben het gehaald. Ik weet ook hun tijden, maar ze vinden het vast leuker om daar zelf wat over te vertellen.