Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RSLevi
Berichten: 114
Geregistreerd: 16-09-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 16:15


RSLevi
Berichten: 114
Geregistreerd: 16-09-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 16:19

En sorry voor het zomaar binnenvallen, jullie hebben me een tijd niet gezien maar ik heb al die tijd wel heel trouw met jullie meegelezen.

Hier even een flinke sportdip (en op veel andere vlakken ook een dip) sinds september. Ik probeer het hardlopen inmiddels weer op te pakken maar gek genoeg speelt juist nu ook de oude blessure (lopersknie) weer op, dus het is even zoeken. Ik denk dat ik weer even onder de meeleessteen kruip, maar koudetraining was even iets waarvoor ik er graag onderuit kwam (omdat ik zelf consequent getraind heb met koud afdouchen en ijsbaden, maar er geen positieve effecten van had en het wel ontzettend koud kreeg (ook als ik heel kort ging). Mijn lijf werd niet beter in omgaan met kou helaas (daar hoopte ik op)).

BeFunny

Berichten: 10816
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 16:25

RSLevi schreef:
Ja inderdaad, die bedoelde ik! Als je niet wilt zoeken: https://slimmer-presteren-podcast.nl/in ... cas-fuchs/

Met uit de shownotes nog het volgende onderzoek: Meta-analyse waaruit blijkt dat het negatieve effect van een koud water bad op trainingsaanpassingen vooral geldt voor krachttraining maar niet zozeer voor duurtrainingen: https://link.springer.com/article/10.10 ... 20-01362-0


Dat wordt idd vaker gezegt.
Maar wel naast dat het niet zozeer een positief effect heeft op duursport maar dat het een placebo effect geeft. Als de sporter erin gelooft dan werkt het.

https://www.fit.nl/herstel/koudwaterbad-spierherstel

Suliko

Berichten: 4352
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 16:37

Ah ja, dat onderzoek had ik inderdaad gevonden, maar daar wordt het dus dagelijks na een training toegepast en dan werkt het (mogelijk, ook dat onderzoek is niet waterdicht) averechts als het gaat om spiermassa opbouwen.
Zo is er ook een onderzoek bij prof volleyballers gedaan tijdens een intensieve trainingsperiode, waarbij de mensen die wel in koud water dipte na 16 dagen hogere sprongen hadden dan de controlegroep. Maar ook daarbij vraag ik me af in hoeverre er naar andere factoren is gekeken.

Dat de heisa rondom Wim Hof overdreven is, dat geloof ik zeker. Vooral omdat hele lage temperaturen richting ijswater niet eens nodig zijn en dat langer dan 15 min zitten geen verder effect brengt. Dus uren in je bikini met een muts op door de besneeuwde bergen wandelen, zal vast mentaal een leuke uitdaging zijn voor sommige, maar dat je daarvan een of andere megasterke superheld van wordt die nooit meer ziek wordt is natuurlijk onzin.

Het effect op spieren lijkt tot nu toe wisselend uit onderzoek te komen, waarbij de frequentie wel mee lijkt te spelen of het negatief uitvalt. Maar voor je weerstand en het tegengaan van pijn en ontsteking zijn er al wel veel onderzoeken gedaan die het effect aantonen. Alleen de vraag is of je daarvoor in koud water hoeft te dippen, want dat gaat eigenlijk om de voordelen van een acute stressreactie, die kan je ook op andere manieren oproepen. Acute stressreacties zijn goed voor de gezondheid en zo'n schrik in koud water, zowel fysiek als mentaal, roept dat op. In die schrik kunnen ontspannen is ook een goede mentale training.
Dus ik persoonlijk haal er veel uit, maar ik zou niet zeggen dat het een must is voor spierherstel of dat iedereen het moet doen.

BeFunny, dat het enkel placebo is, dat klopt niet, want het roept een acute stressreactie op en dat doet altijd iets met je systeem, net als dat chronische stress dat (negatief) doet.
Dat ik minder ziek/verkouden ben geworden, kan natuurlijk toeval zijn of ergens anders aan liggen, maar ik vind het wel opvallend, omdat ik echt een redelijk vast ziektepatroon heb in de herfst en winter en weinig anders doe aan beweging of voeding. Het enige andere verschil is meer buiten sporten, maar ook dat is een vorm van koude training, dus valt eigenlijk onder dezelfde noemer als dat effect geeft. :')

BeFunny

Berichten: 10816
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 17:25

Bij buiten sporten krijg je het warm.
Het met name Koud Douchen of een koude duik nemen na het sporten als je lichaam dus warm is (lijkt mij in de winter alles behalve gezond) Ik geloof ook niet dat je er een betere weerstand van krijgt (Dat ben ik hè en dat is my way of thinking ) En daar zijn dus ook onderzoeken die dat tegenspreken maar ook onderzoeken die juist aangeven dat zo'n accute stress reactie goed is. Fight of Flight wordt het bij dieren wel genoemd. Een moment van accute stress waarbij ze bijvoorbeeld voor hun leven moeten gaan rennen. Mensen die een kortstondig moment mee maken van accute stress kunnen op dat moment voordelen ervaren maar niet voor de langere termijn. Maar koud water doet meer dan alleen zo'n accuut stress moment. Het kan voor een schokeffect op bloedsomloop, hart, longen en darmen zorgen.
Terwijl er betere manieren zijn om je weerstand op pijl te houden.

Maargoed als iemand er wel baat bij heeft juist lekker doen.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 22-03-24 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Berichten: 28948
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 17:30

Ik vind (vooral in de zomer) koud afdouchen na het sporten echt de bom. Superlekker, ik krijg er echt een energieboost van.
Maar inderdaad, iedereen zijn ding. De theorieën erachter ken ik niet.

BeFunny

Berichten: 10816
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 17:35

Zomers ben ik ook voor een frisse duik in natuurwater ook tijdens het hardlopen bijv. Maar dan is het water vaak een heel stuk warmer dan in de winter en doe ik het echt voor de lekker. En lauw douchen vind ik dan ook heerlijk.

Sherivey
Berichten: 8751
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-24 17:54

Pfoe, koudwaterdippen, niks voor mij.
Wel eens geprobeerd een poos koud af te douchen, maar vond het niks. :')

Verder dan tot kuithoogte in het water tijdens een trail kom ik niet.

Douchen na een obstaclerun (enkel koud water) vond ik ook vreselijk.

Supervixen

Berichten: 12927
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 18:34

Ik sla het ook over. Geen fan.

Hier net 11km gelopen en wat ging het heerlijk vandaag. Volop genoten en had eigenlijk nog wel langer gewild.
Tempo lekker een beetje afgewisseld en blij met de gemiddelde hartslag.

Afbeelding

Afbeelding

Wat jammer dat je in zo'n dip zit RSLevi. Hopelijk lukt het opbouwen straks weer zonder dat je last hebt van je knie.

BeFunny

Berichten: 10816
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 19:01

Wat een tempo SV ik blijf me echt verbazen over de tijden van een aantal mensen. In positieve zin.

Goof

Berichten: 28948
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 19:02

Poeh, ik ook. Ik tik de 5.20 aan als ik intervallen can een minuut loop, maar langer krijg ik ademnood. Laat staan wat mijn hartslag doet dan.
Knap gelopen SV.

Ninus
Berichten: 1742
Geregistreerd: 10-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 19:06

Heerlijk SV! Ik had vanochtend dezelfde afstand, in de stromende regen en harde wind en mijn tempo lag lager (5:45 gemiddeld) en mijn hartslag hoger (149 gemiddeld). Ik kreeg van Garmin wel een leuke suggestie voor een pittige interval, maar ik rolde gisteren tegen half 11 pas de trein uit en had niet zo goed geslapen :D Maar heb heerlijk gelopen.

Ik kwam gisteravond in Utrecht allemaal hardlopers tegen Suliko, ik had me nog afgevraagd of je er tussen zou zitten, maar zo te lezen niet :D

Ik douche al ruim 20 jaar koud na, ooit vertelde een collega dat ze dit altijd deed en nooit verkouden was. Dat leek me wel wat en ik zal niet zeggen dat ik nooit verkouden ben, maar niet vaak, dus ik houd het er maar in :)) Verder heb ik me er helemaal niet in verdiept en laat ik me nog wel eens verleiden tot een dip, maar niet omdat ik denk dat het een helende werking heeft, meer omdat ik me vaak niet wil laten kennen :=

Heerlijke plaatjes Lisitano! Ook al lekker met de hond. Zo jammer dat ik met onze hond niet kan hardlopen, dat zouden de buren ook hilarisch vinden denk ik, 40kg Bulldog voorop en ik maar proberen bij te benen :+

Het werk is bijna klaar en dan is het tijd voor bootcamp, het is in ieder geval droog!

BeFunny

Berichten: 10816
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 19:09

Jij ook goed gelopen Ninus.
Haha ik kan ook niet met mijn hondjes hardlopen. Onze voegen chi x kon wel mee lopen. Maar die twee nu echt niet. Zou het wel echt gezellig vinden.

lies_sparkle

Berichten: 6135
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 20:00

Die wedstrijd met de auto die je in kan halen klinkt geniaal, nog nooit van gehoord.

Qua koud dippen, dat heb ik dus ook een tijdje gedaan. Maar voor mij werkte het niet, ik werd daarna niet meer warm en moest eerst slapen voordat ik weer warm was. Dit verbeterde ook niet over weken dus deze koukleum heeft dat maar opgegeven :+

Mooi loopje zo SV!

Ik had ook wat intervallen. Ik moet er om denken dat ik ze niet te enthousiast ga lopen want de bedoeling is dat de rust een dribbeltje is en niet ik die op de kop moet staan om weer op adem te komen. Nu de 400 en 800 meters netjes op 4:00 min/km kunnen houden. Ik kan dat wel leren :D

iiSunshine

Berichten: 1273
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 21:00

leonie, wauw jouw verhaal van de wings for life run, dat klinkt wel heftig, en dan meteen 10km onder het uur!

top gelopen weer SV en Ninus met mooie tempo’s. blijf het knap vinden.

netjes gedaan lies_sparkle! herkenbaar over het te enthousiast willen zijn.

koud dippen, douchen, duiken of dompelen sla ik ook over. de wings for life loop klinkt wel erg tof!
vandaag dag 5 achter elkaar hardlopen. 6x100 meter sprint gedaan. ik wou er na nog een stukje lopen, maar toch niet gedaan, was ineens best moe. ben dan ook aan het dubben of ik doorga met 7 dagen achter elkaar lopen. HRV is de laatste dagen ook wat aan de lage kant, nog wel binnen de range. alhoewel ik me prima voel, ben ik ook al een aantal dagen overtijd met mijn cyclus, gebeurt wel vaker. en ik voelde mijn schenen thuis ook wat opspelen. dus ik wacht het morgen even af.

oh, en ik wou nog even zeggen dat ik erg blij ben dat ik in dit topic ben gekomen :D en dat ik het leuk en inspirerend vind om te zien hoe iedereen lekker sportief bezig is met ieder zijn eigen doelen. gewoon een heel fijn & gezellig topic met altijd goede tips & tricks. en jullie zijn allemaal toppers wat mij betreft! goed weekend iedereen *\o/*

Sherivey
Berichten: 8751
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-24 21:44

BeFunny schreef:
Wat een tempo SV ik blijf me echt verbazen over de tijden van een aantal mensen. In positieve zin.

Ik ook hoor.
En over de lage hartslagen.

Mijn hartslag zit rustig tussen de 150 en 160 als ik op mn gemak loop en het niet zwaar krijg. :')

iirrssjjee

Berichten: 5954
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 22:29

leonie87 schreef:
Oe veel succes Suliko! Wel heftig dat je vandaag dan nog gaat bootcampen haha. Maar goed jij bent grotere afstanden gewend natuurlijk. Toch wel respect hoor!
Koud water dippen, NO WAY! :+

Sokken draag ik bijna altijd op de lange afstanden. Zal van de zomer wel weer minder worden omdat ik het dan echt te warm vind.

De wings for live was mijn allereerste run ooit! Ik was toen net lid van de vereniging en iemand as geblesseerd. Marlies hete ik }> met Max verstappen achter het stuur van de finisch auto! Het was 32 graden, ik had nog nooit 10km gelopen... ik liep er 10 onder het uur, ging naar de wc en liep er nog 2 verder voor ik werd ingehaald. Helemaal dizzy en beetje uitgedroogd :') . Ik heb veel geleerd sinds toen hahaha. Zat er zelf weer naar te kijken maar vind het ticket wel duur. Dan doe ik er liever een die ik nog nooit gelopen heb.


Hahaha lekker temperatuurtje... Nouja, prijs is inddd best hoog, maar gaat allemaal naar het goede doel en je krijgt er een shirt bij :+

leonie87

Berichten: 4467
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 22:36

Buiten wetenschap ed om. Ik denk persoonlijk niet dat het heel gezond is om 15 min in een ijsbad te gaan zitten maar ik kan me best voorstellen dat zo nu en dan dippen wel je weerstand verhoogd. Je wordt er (denk ik) iig mentaal sterker van wat ook weer zorgt dat je je grenzen verder kunt verleggen.

Sunshine, ik ook! Zoveel weer geleerd in korte tijd en zo motiverend om te zien hoe actief iedereen is op zijn eigen manier en niveau!

Lekker rondje SV!

Vroeger liep ik heel vaak met mijn hond (weimaraner) die vond dat prachtig. Wel los anders moest ik veel te hard lopen :Y)

Ja klopt het is wel voor goed doel! Het is wel echt toffe run ook omdat het dus in 32? landen tegelijkertijd is!

Succes Suliko! Ik was de dag ervoor gaan wandelen tegen de stijfheid. Idd wel lekker in beweging blijven helpt altijd!

Hier ging paardje niet door omdat de eigenaresse ziek was(jong dier, ik heb nog wat hulp nodig met opstappen) dus ben ik klein rondje gaan lopen. Geen pijn in mijn knie maar wel een vreemd gevoel. Er klopt iets niet helemaal ofzo. Nouja, de fysio zei, zonder pijn mag je alles doen dus rustig verder gedaan. Knetter drukke week gehad, moe, dus mijn hartslag steeg veel te snel. Lekker stuk uitgewandeld. Nat was ik toch al. :+
Afbeelding

Supervixen

Berichten: 12927
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 08:35

Deze prestatie _/-\o_

Afbeelding

Jasmin Paris die als eerste vrouw ooit de Barkley Marathons finisht.
Bijna 60 uur hardlopen, zonder paden, zonder sporthorloge, boeken zoekend, twee keer de hoogtemeters van de mount everest overbruggen..
Wat. Een. Heldin.

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 09:01

Ik meld me! :D ga het topic eerst maar eens door lezen ivm: waar te beginnen?
Ben echt helemaal nieuw maar merk dat ik behoefte heb om naast de paarden wat meer te bewegen. Wandel op het moment veel maar ga ook kijken of dit bij mij past. In september doe ik mee aan de zorgmarathon met mijn collega’s. Gaat dan om 4,2 km per persoon (samen loop je dan een marathon zeg maar). Vooral ook een gezellig uitje.

Goof

Berichten: 28948
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 09:05

Supervixen schreef:
Deze prestatie _/-\o_

[ [url=m/OTgUcU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jasmin Paris die als eerste vrouw ooit de Barkley Marathons finisht.
Bijna 60 uur hardlopen, zonder paden, zonder sporthorloge, boeken zoekend, twee keer de hoogtemeters van de mount everest overbruggen..
Wat. Een. Heldin.


Ik heb daarover gelezen ja. Pure waanzin toch?! Megaknap!

Welkom Felien-Kyra. Leuk doel heb je voor ogen.

BeFunny

Berichten: 10816
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 09:06

SV dat verdient toch enkel diep respect. Idd wat een heldin.

Welkom Felien-Kyra

iiSunshine

Berichten: 1273
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 09:38

pfoeh, wat een prestatie zeg. en dan te bedenken (als ik het goed heb gelezen net) dat er in totaal 38 edities zijn geweest met elk 40 deelnemers en dat er maar 20 mensen zijn die ooit de barkley marathon hebben gefinished. en zij is daar dus een van. wauw, echt wauw! _/-\o_

welkom felien_kyra. er zijn zoveel manieren om te beginnen met hardlopen. ik zelf ben in oktober begonnen met runna, je eerste plan daar in kun je gratis volgen. je krijgt dan tijdens het hardlopen via je oortjes instructies. dat heeft mij erg op weg geholpen. maar ook dit topic zit bomvol informatie van best een aantal mensen die al veeeeel langer lopen en ook heel veel kennis hebben.

leonie87

Berichten: 4467
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 10:10

Supervixen schreef:
Deze prestatie _/-\o_

[ [url=m/OTgUcU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jasmin Paris die als eerste vrouw ooit de Barkley Marathons finisht.
Bijna 60 uur hardlopen, zonder paden, zonder sporthorloge, boeken zoekend, twee keer de hoogtemeters van de mount everest overbruggen..
Wat. Een. Heldin.

Wauw! :oo :wow:
Respect....

Sherivey
Berichten: 8751
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 12:12

SV, ik doe het haar niet na. Respect hoor!

Welkom Feline-Kyra :wave: