Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 14:48

Je hoort al jaren dat de Trackers echt super zijn voor fanatieke wandelaars / paardenmensen / andere modderlopers :j

Anoniem

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 16:31

Ik gebruik de trackers voor bij de paarden. Dat gaat super!

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:05

Ik heb de Belenka Bliss en zeker droge voetjes!
Afbeelding

Bevallen die Barebarics ja? De modellen die ik tot nu toe heb gezien vallen hoogstens onder BFF, maar vond ik echt geen BF. Helaas, want ze hebben leuke modellen!

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:49

De zool is wat dikker dan ik gewend ben van barefoot, maar wel heel soepel. Ik heb ze echt voor de winter gekocht omdat ik in mijn belenka’s en groundies koude voeten krijg en daar geen dikke sokken in aan kan. Bontgevoerd vind ik niet zo passen op mijn werk.

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:40

Ik banjer vrolijk op mijn fivefingers in de rondte :j
Vorige week nog twee nieuwe paren gekocht, eentje wat luchtiger en daarop wil ik in de warmte ook gaan lopen.
Afgelopen zaterdag 24km gelopen in de zeikende regen. De eerste paar kilometer had ik koude voeten en probeerde ik te voorkomen dat ik in plassen stapte. Toen mijn voeten eenmaal warm waren, maakte het me niet meer uit :') . Uiteindelijk kwamen we bij een pad waarbij ik twee opties had: door de plassen banjeren of langs de kantjes lopen en in de modder wegzakken.... Ben voor optie één gegaan en het ging eigenlijk prima _/-\o_
Overigens zijn ze ook echt geweldig als je wel een modderbadje hebt genomen... Even afspoelen of evt op een koud wasje in de wasmachine +:)+

vierspan

Berichten: 294
Geregistreerd: 08-08-05

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:35

Ik heb de Vivobarefoot trackers II, direct bij het aantrekken van 1 schoen wist ik, dit wordt 'm. Ook nog gekeken naar Be Lenka Ranger 2.0 en de Xero Xcusion, maar de trackers zijn het helemaal!

_Mir
Berichten: 1362
Geregistreerd: 01-01-20

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 23:27

Mijn kids zweren bij tikkies, ze zijn er dol op! Vind dat ze ook mooie en leuke modellen verkopen.

Ik heb deze week voor het eerst 12 km hardgelopen met mijn barefoot (Meindl). Blijkbaar toch iets te enthousiast, loop al 2 dagen met veel pijn in mijn kuiten. Dan merk je goed dat je die spieren in 'normale' schoenen dus niet gebruikt, wauw.

mirim

Berichten: 4411
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 13:36

Ik haak even aan.
Al een tijdje ben ik op zoek naar schoenen die zitten alsof je sloffen aan hebt.
En dan het liefst schoenen die overal zo’n beetje bij staan. Dus broek of rok. Niet al te degelijk of super netjes , maar schoenen waarbij ik niet na hoef te denken of het wel staat.
En daarnaast ben ik nog steeds op zoek naar schoenen voor bij de paarden. Ik heb ze aan huis en loop regelmatig buiten het stalwerk om even bij ze aan . En ja nu dus voornamelijk door de modder en de plassen <<)
Wat vinden jullie aanraders ?
Ik zag merrels, maar mijn zoon en man hebben schoenen van dat merk gehad en hadden onwijze zweetvoeten daarin. Deze waren niet van barefoot, dus misschien zijn het andere of ben ik in de war.

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 13:41

Als je gemiddelde voeten hebt zijn Groundies misschien iets voor je? Die hebben heel veel modellen, de meesten heel gangbaar en lijkend op ‘normale’ schoenen. En ik vind mijn FeelGrounds heel fijn, die hebben echt een dunne zool, dus mega soepel.

Pauline2cv
Berichten: 153
Geregistreerd: 14-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 13:45

pmarena schreef:
Je hoort al jaren dat de Trackers echt super zijn voor fanatieke wandelaars / paardenmensen / andere modderlopers :j



Mijn trackers waren echt heel snel stuk aan de zijkant en dus ook lek. Ik heb er bijna niet op gelopen (vond ze echt vreselijk zitten)

Ik draag nu van die gewone rubber laarzen van Dunlop maar dan een maatje te groot zodat ik dikke sokken aankan en mijn tenen lekker de ruimte hebben. Tot nog toe heb ik geen barefoot schoen/laars gevonden die zich kan meten met de Ariat laarzen die ik altijd droeg. Helaas zitten die nu strak en voelt de hak zo hoog dat ik er niet meer lekker op kan lopen.

Voor wandelen met droog (en beetje nat) weer heb ik de Zermatt van Groundies, die vind ik heel fijn.

Heel leuk om hier alle verschillende ervaringen met verschillende schoenen te lezen *\o/*

mirim

Berichten: 4411
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 14:08

Britt schreef:
Als je gemiddelde voeten hebt zijn Groundies misschien iets voor je? Die hebben heel veel modellen, de meesten heel gangbaar en lijkend op ‘normale’ schoenen. En ik vind mijn FeelGrounds heel fijn, die hebben echt een dunne zool, dus mega soepel.


Dank je wel !
Ik heb even gezocht daarop...wat een keus :j

Hoe kopen jullie de schoenen ? Online en zo ja welke website of fysiek in een winkel ?

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 16:28

Ik ben na een aantal miskopen toch maar naar Barefoot&More gereden om te passen. Daar kwam ik er achter dat enkel Belenka me comfortabel paste en vanuit daar ben ik verder gegaan.

Ik draag enkel Belenka en FeelGrounds. Die eerste omdat ik zulke brede voeten heb en deze me precies passen. Die tweede omdat ze redelijk breed zijn, maar zulk soepel bovenwerk hebben dat ze ook heel prettig zitten. En ze zijn leuk (mijn rose gouden gympies <3 )

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 07:35

Britt, ik vond de FeelGrounds die ik gepast heb niet lekker zitten, te smal.....maar misschien verkeerde model :=

XeroShoes en Koel laarsjes passen wel heel fijn :j

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 12:48

ik zag net reclame passeren op mijn FB voor Skinners. In de sneeuw. :oo Nu loop ik wel graag op Skinners rond, maar vooraleer je mij daarmee buiten krijgt zodra het nat en koud wordt, gaat er toch veel moeten veranderen aan die "sokken" hoor. Ook al zouden ze nu een thermisch zooltje hebben gekregen... Kweetnie... Iemand zin om dat uit te proberen ? O:) :D

Anoniem

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 17:08

Sommige barefooters lopen jaarrond op blote voeten. Dat is iets dat je moet opbouwen en niet zomaar 1 2 3 kan (in de sneeuw bv). Dus nee, mij ook niet gezien, maar onmogelijk is het niet :+

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 20:31

Weet nog niet of ik zo maar in de sneeuw zou gaan lopen op mijn VFF's, maar loop er nu ook gewoon op. Ook op het strand, waar de schoenen toch beïnvloed worden door het licht vochtige zand. Maar eigenlijk heb ik elke keer al vlot warme voeten zolang het droog is. Met de regen vorige week duurde het langer.
Dus wie weet als er sneeuw ligt, dat ik mijn VFF's gewoon ga proberen.....

Foto van vandaag:
Afbeelding

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 22:18

brrr, mijn VFF hebben winterslaap nu, dapper van jou hoor ! (leuke foto :D ). Ik heb vorig jaar gevoerde VFF's gekocht omdat ik idd graag met dat soort schoenen wou blijven lopen jaarrond, maar die vind ik echt niet fijn, de overgang in de zool van tenen naar de rest van de voet, blijft voor pijn zorgen, dat ben ik echt niet gewend van VFF's. :( Heeft iemand van jullie ervaring met dit specifieke model ?

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 07:00

jokari schreef:
brrr, mijn VFF hebben winterslaap nu, dapper van jou hoor ! (leuke foto :D ). Ik heb vorig jaar gevoerde VFF's gekocht omdat ik idd graag met dat soort schoenen wou blijven lopen jaarrond, maar die vind ik echt niet fijn, de overgang in de zool van tenen naar de rest van de voet, blijft voor pijn zorgen, dat ben ik echt niet gewend van VFF's. :( Heeft iemand van jullie ervaring met dit specifieke model ?

Dank je ;)
Dat van de V Trek Insulated heb ik vaker gelezen, ook op een VFF Facebook pagina. Daarom twijfel ik heel erg over dat model. Plus daarbij vraag ik me af in hoeverre ik ze echt nodig heb qua warmte...

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 08:31

Kan je niet iets met warme teensokken in die dingen, of werkt dat niet fijn....?

Het is niks voor mij in ieder geval, ik vind teensokken al irritant. Tenen horen tegen elkaar aan te liggen zonder iets er tussen in mijn beleving, ik kan er niet aan wennen := Barefootjes waarvan alleen de grote teen apart zit die vind ik wel fijn zitten overigens :)

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 10:51

Hihi mijn vrouw denkt er net zo over als jij, pmarena. :D Ik daarentegen vind het heerlijk.

Danseresje, omdat ze net aan de tenen (waar ik dus eigenlijk net wél extra warmte nodig heb) niet gevoerd zijn, vind ik ze - achteraf gezien, rekening houdend met hoe onaangenaam ze eigenlijk zitten - de kost niet waard.

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 19:31

jokari schreef:
Hihi mijn vrouw denkt er net zo over als jij, pmarena. :D Ik daarentegen vind het heerlijk.

Danseresje, omdat ze net aan de tenen (waar ik dus eigenlijk net wél extra warmte nodig heb) niet gevoerd zijn, vind ik ze - achteraf gezien, rekening houdend met hoe onaangenaam ze eigenlijk zitten - de kost niet waard.


Denk dan inderdaad niet dat het voor mij een toegevoegde waarde gaat zijn....
Vandaag weer heerlijk gewandeld op mijn VFF's. Merk gewoon dat ik makkelijker ga wandelen zonder pintjes hier of daar, efficiënter en vooral belangrijk: geen blaren *\o/* !
Enige is dat ik bij mijn Alpha's een stukje tape op de bal van mijn voet nodig heb. Niet veel en daar kan ik prima mee leven :j
Het levert ook wel veel vragen en reacties op. Alleen de reactie van de masseuse vond ik echt niet leuk. Die ging mijn schoenen en mij echt afkraken -O-... Gelukkig had ze wel gouden handjes :')

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 11:26

Ik volg dit topic al even omdat ik zelf nog een beetje twijfel over barefoot schoenen.

Ik heb zelf hele erge platvoeten en krijg met gewone schoenen snel last van mijn rug en knieën. Zijn er hier meer mensen met platvoeten die op barefoot schoenen lopen? :)

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 19:07

Bommeltje_ schreef:
Ik volg dit topic al even omdat ik zelf nog een beetje twijfel over barefoot schoenen.

Ik heb zelf hele erge platvoeten en krijg met gewone schoenen snel last van mijn rug en knieën. Zijn er hier meer mensen met platvoeten die op barefoot schoenen lopen? :)

Niet zozeer ervaring met platvoeten, maar wel met naar binnen gezakte voeten/enkels. Had altijd ondersteuning nodig. En vanwege mijn peesplaatontsteking in mijn voet vorig jaar, had ik slippers en op werk klompjes van oofos.

Ik merk dat ik op werk niet meer lekker op de klompjes stond/liep. Want waar ik voorheen de ondersteuning onder mijn voetboog nodig had voor rechte voeten, sta ik nu helemaal naar buiten. En dat is sinds ik in december al mijn wandeltochten op fivefingers heb gelopen. Mijn voeten zijn echt al sterker geworden.

Voor werk heb ik zondag ook barefoot schoenen aangeschaft (zeer prijzig helaas %) ) en dat betekent dat ik alleen bij de paarden nog op reguliere schoenen loop.

Met opbouwen voor het wandelen gaat het gelukkig ook goed. 2 weken terug wel last gehad van mijn (ik geloof) voorste voetboog bij mijn eerste 50km tocht. Laten we zeggen dat de laatste 12km afzien waren -O-, maar had ook al drie dagen 30km gelopen en alle vier de tochten waren op lastig terrein!

Nog even doortrainen dus om de Elfstedentocht en Nijmegen te kunnen lopen zonder klachten hopelijk en dan ook mijn andere geplande huzarenstukje :')

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 14:04

Danseresje geeft denk ik al een beetje antwoord op mijn vraag.

Omdat ik naar binnen gezakte voeten/enkels heb, vroeg de fysio gister of ik wel eens aan steunzolen gedacht heb. Nee niet aan steunzolen maar wel aan barefoot en die twee lijken heel erg ver uit elkaar te liggen.

Steunzolen zullen mijn voeten ondersteunen waardoor mijn voeten beter gaan staan en de rest van mijn houding verbetert.

Maar wat kunnen barefoot schoenen voor mij betekenen?

Ik loop nu op Ecco schoenen omdat ik dat voetbed fijn vind.

Ik hoop dat jullie mij hierin verder kunnen helpen.

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 14:32

Barefoot kan je voeten sterker maken, waardoor steunzolen overbodig kunnen worden. Maar dan zul je er wel flink aan moeten werken met de juiste oefeningen etc, om (verdere) problemen te voorkomen.

Steunzolen zullen ook werken, maar maken effectief je voeten zwakker en luier, waardoor je uiteindelijk bijna niet meer zonder kunt lopen en zelfs in huis je schoenen nodig kunt hebben.

Maar zoals bij alles is dit over het algemeen genomen en ieder geval is uniek.