Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 00:15

Leuke schoenen black_kelpie!
Ze lijken wel wat ruim bij de bovenkant van je voet, vooral bij je rechtervoet. Hoort dat? Ik heb er weinig verstand van, ik moet mijn eerste paar nog kopen.

black_kelpie

Berichten: 7831
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 01:12

Eilish schreef:
Leuke schoenen black_kelpie!
Ze lijken wel wat ruim bij de bovenkant van je voet, vooral bij je rechtervoet. Hoort dat? Ik heb er weinig verstand van, ik moet mijn eerste paar nog kopen.

Ik heb ontzettend smalle (9cm breed bij maat 43) en low volume voeten, bij mij is dat bij zo'n beetje alle schoenen het geval :')

Dus nee, dat zal niet bij iedereen zo zijn.

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 01:15

Zijn zulke schoenen ook geschikt voor brede voeten?

black_kelpie

Berichten: 7831
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 02:27

StillAngel schreef:
Zijn zulke schoenen ook geschikt voor brede voeten?

Juist mensen met brede voeten komen sneller bij barefootschoenen terecht omdat ze in reguliere schoenen nooit genoeg ruimte hebben. Er zit wel wat verschil tussen de merken, maar in de regel zijn barefootschoenen heel fijn voor brede voeten. Be Lenka bijvoorbeeld heeft echt brede schoenen, die kan ik niet dragen. Vivobarefoot is vaak minder geschikt als je heel brede voeten hebt.

Als aanvulling op mijn vorige post, de Panthers zijn gemaakt van vrij dun katoen, zowel de buitenkant als de lining. Dat maakt ook wel dat het er wat ruim en los uitziet. Deze schoenen zijn echt veel minimalistischer en flexibeler dan de Vivobarefoot Trackers die ik heb. De zool is ook ontzettend dun. Maar ze zitten zó fijn <3

Marije_jiplover

Berichten: 25335
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 10:45

Het zijn wel echt mooie schoenen, Black-Kelpie

Ik vind het nu als overstapper wel zijn dat de Trackers van Vivobarefoot nog relatief stug zijn, maar kan me best voorstellen dat wanneer mijn voeten sterker worden, ik soepeler schoenen ook fijner ga vinden.

Ik wil eigenlijk proberen om via Vinted of MP of Faceboek nog een paar Trackers in mijn maat te scoren, dat ik daarmee kan gaan paardrijden, wanneer ik naar het bos ga.
Ik trok gisteren na een week op de Trackers gelopen te hebben, mijn Hanwag (rij)schoenen aan
(die ook best nog breed zijn bij mijn voorvoet) en waar ik ze vóór mijn weekje Vlieland nog prima vond zitten, vond ik ze nu idd al smal ogen. Het stevige heb ik op zich met paardrijden geen last van, ik ben juist benieuwd of BF schoenen me te paard misschien niet te weinig steun zullen geven. Maar dat mijn voeten dus na een week (nagenoeg alleen) BF lopen al moeite hebben met de breedte van mijn normale rijschoenen, dat beloofd niet heel veel goeds voor de verdere toekomst...

Maar daarom dus, om te kunnen uitproberen, kijken of ik een paar tweedehands kan scoren, ik vind het nl zonde om mijn gewone schoenen onder het paardenzweet te laten komen.

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 10:54

Die Trackers zijn mijn eerste bf schoenen waarmee ik tussen de paarden durf lopen, tot nu toe deed ik daarvoor nog steeds “gewone” schoenen aan. Die zijn bij deze dus ook aan de kant geschoven. *\o/*

Ik loop eigenlijk nog liefst op Skinners, maar da’s zo koud aan mijn voeten. :')

Heb intussen de site van Wildling bekeken, daar zitten echt wel toffe exemplaren tussen.

Floorsil, daar loop ik idd ook wel tegenaan bij sommige schoenen maar mijn Fivefingers zijn dan weer helemaal niet glad. Dus vermoed dat het verschilt van model tot model.

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 09:34

Gisteren voor het eerst een rondje hardgelopen op m'n barefoot schoenen!
Ik merkte dat ik automatisch meer op mijn voorvoeten ging landen. Nu ben ik sowieso niet echt een hiellander met hardlopen maar nu ging het voorvoet landen toch makkelijker en explicieter. Dat voelde mijn voeten en kuiten wel :')
Nu heb ik sowieso al een hele tijd niet meer hardgelopen dus rustig weer opbouwen zo.

Vivobarefoot heeft mij flink gematst. Ik had 3 paar schoenen besteld, 2 wilde ik retourneren. Er waren echter steeds problemen met het verzendlabel waardoor ik ze niet kon afgeven bij een servicepunt, na wat heen en weer met de klantenservice en heen en weer naar het DHL servicepunt hebben ze de retour verwerkt en gezegd ik de schoenen mag houden :wow: Had van mij ook weer niet gehoeven maar ik vond het wel bijzonder en ben er ook enorm blij mee omdat ik de Tracker decon low schoenen nu ook kon houden. Het laatste paar heb ik iemand anders voor gevonden.

Marije_jiplover

Berichten: 25335
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:45

Dat is zeker goed gematst, zeg!

Mijn tweede paar BF schoenen is, 2 weken na het eerste paar, een feit.
Via Facebook een paar Groundies laarsjes overgenomen.
Ik wil niet overhaast helemaal over, maar al mijn nette schoenen zijn echt te smal, en in de winter loop ik ook niet graag op sneakers.
Dus op zoek gegaan naar iets tweedehands.

Met deze en mijn Vivo Trackers kom ik voorlopig de winter wel door en dan ben ik er ook wel achter of ik van de zomer ook nieuwe zomer schoenen nodig heb :+

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 20:28

Ik kom er net achter dat ik in deze maand (4 oktober aangeschaft) al een goede 200km op mijn VFF's heb gelopen *\o/*

Ben er echt blij mee en gebruik mijn loopje naar werk en terug naar huis om nu wat gedoseerder op te bouwen.
Van de week wel een wandeling van 27,5km erop gelopen, ook omdat ik wist dat het ruim 90% onverhard zou zijn. Mijn voeten en enkels waren wel moe aan het eind :') :j

Marije_jiplover

Berichten: 25335
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 12:43

Zo dat is al een heel eind!
Dat red ik nog niet.

Maar ik haal 200 km wandelen sowieso niet in een maand.

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 13:28

Ik loop gemiddeld 6-7 km per dag (in 3x, lopend brengen en halen van de kinderen) op lijn BF’jes. Helaas wel allemaal op het harde en merk toch dat mijn lijf dat minder fijn vind :=
Ik heb helemaal geen last meer van mijn enkels en knieën, zoals ik dat vroeger altijd had, maar altijd op het harde is niet ideaal. Bermpjes meepakken zou de oplossing kunnen zijn, ware het niet dat ik 90% van de tijd achter de buggy loop en dat dus gewoon niet handig is -O-

Maar Merrell’s en Altra’s met een beetje demping zijn niet echt breed, of wel?

_Christina

Berichten: 1493
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 13:45

Bedoel je dan de semi barefoot van Merrell? De Bare Access Flex 2 kan ik voor je opmeten.

black_kelpie

Berichten: 7831
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 13:47

Britt schreef:
Ik loop gemiddeld 6-7 km per dag (in 3x, lopend brengen en halen van de kinderen) op lijn BF’jes. Helaas wel allemaal op het harde en merk toch dat mijn lijf dat minder fijn vind :=
Ik heb helemaal geen last meer van mijn enkels en knieën, zoals ik dat vroeger altijd had, maar altijd op het harde is niet ideaal. Bermpjes meepakken zou de oplossing kunnen zijn, ware het niet dat ik 90% van de tijd achter de buggy loop en dat dus gewoon niet handig is -O-

Maar Merrell’s en Altra’s met een beetje demping zijn niet echt breed, of wel?

Misschien een inlegzooltje erin voor een beetje extra demping? Merrell weet ik niet, maar Altra's zijn wel ebreed. Altra heeft meerdere leesten, van redelijk smal (met wel een wijde toebox) tot heel breed.

Ik heb deze week een met-pad in mijn Trackers geplakt om te kijken of dat wat helpt, het geeft wat steun aan de middenvoetsbeentjes waardoor de druk van de voorvoet af komt. Ik loop er nu een paar dagen mee en ik kan veel beter en langer op een harde ondergrond lopen zonder pijn in mijn voorvoet.

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 10:21

Wat is een met-pad?

Heeft iemand ervaring met de Xero Alpine? Hoe breed valt Xero over het algemeen?

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:48

Hier wel goede flinke breedtes gezien van Xero :j

black_kelpie

Berichten: 7831
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 13:28

Britt schreef:
Wat is een met-pad?

Een metatarsal pad, ofwel een kussentje voor je middenvoetsbeentjes. Ik heb die van Pedag.

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 19:51

Hoe gaat het met de barefoot lopers hier? Ondertussen lijkt mijn lichaam steeds beter te wennen aan mijn Smurfen en heb ik vandaag op het strand af en toe achterom gekeken om mijn voetafdruk te bekijken. Die oogde echt wel goed, nauwelijks hiel afdruk.
Een andere keer zal ik het beter bestuderen, heb er nu een tempo loopje van gemaakt en mijn Smurfen stonden echt in de turbo stand :wow:, uiteindelijk 10.30min/km gemiddeld over 14,6km. Dat heb ik tot nu toe alleen maar op reguliere schoenen gehaald.

Paar weken terug trouwens een tocht op mijn reguliere schoenen gelopen. Ten eerste zaten ze al niet meer echt lekker bij het aantrekken, ten tweede had ik achteraf weer pijntjes en kwaaltjes die ik bij de VFF's niet heb.
Voor mij nu dus het doel om verder te gaan met opbouwen, zodat ik al mijn evenementen hierop kan lopen. Wil nog wel kijken voor een redelijk minimalistische reserve schoen voor meerdaagse evenementen, mocht blijken dat mijn voeten dat niet leuk vinden.....

Maar voor nu sinds 4 oktober een goede 325km op mijn VFF's gelopen *\o/*

_Christina

Berichten: 1493
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:24

Hoe overleven jullie de nattigheid? Blijven de voetjes een beetje droog?

Marije_jiplover

Berichten: 25335
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:27

In mijn Vivobarefoot trackers II heb ik heerlijk droge voeten, ook met nattigheid van boven en van onder.
Vind alleen de grip in modder wat tegenvallen.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:30

Voor nat weer heb ik mijn vivobarefoot trackers en die houden het goed. Bij de paarden heb ik jarenlang hetzelfde merk in dezelfde maat gedragen en na bijna een jaar op barefoot schoenen vind ik ze helemaal niet meer fijn. Ook mijn muckboots. Voeten voelen opgesloten en waarom overal een hak onder? Is wel geen hoge hak, maar als je barefoot loopt voelt het wel als hoog.

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:32

https://www.barefootandmore.nl/kudos-brick-red.html

2 weken geleden deze knapperds gekocht. Eindelijk schoenen die ik ook met wollen sokken aan kan, super breed dus. En: droge en warme voeten gehad, ondanks de nattigheid. Hoewel ik ze niet draag in het bos, daar heb ik voorlopig wandelschoenen voor, maar wel met fietsen.

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:35

Ik heb van die korte jopper achtige laarsjes van Koel en Xeroshoes, die zijn gewoon van een dun laagje leer dus van zichzelf niet waterdicht ofzo, maar die kunnen nog best wat hebben. Als ik bij de knollies door de viezigheid en plassen ga lopen dan doe ik mijn barefoot Druppies laarzen aan. Die zijn jammer genoeg wel snel lek geraakt, ik kreeg ineens een natte sok toen ik de paddock stond uit te mesten en in een plasje stond. Dingen waren nog bijna nieuw dus wel balen. Op de naad van zijkant naar zool ineens een opening.... had daar al meer mensen over horen klagen.

Heb bij wijze van experiment die "scheur" met secondenlijm dichtgeplakt, maar even kijken hoe dat werkt. En anders heb ik nog een tubetje latex liggen, proberen we dat wel :=

black_kelpie

Berichten: 7831
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:36

Hier ook geen probleem met mijn Trackers *\o/*

Afbeelding

Mijn Wildling Panther doen het ook beter in de nattigheid dan verwacht.

_Christina

Berichten: 1493
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:55

Dat is echt fijn om te horen! Vooral van de trackers, die had ik al hoog op mijn lijst staan, maar als ze dit weer zo overtuigend overleven stijgen ze naar plek 1 :=

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:37

Afbeelding
Die Trackers zijn hun geld waard. :D