Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tengeltje11
Berichten: 7153
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 17:41

@Jorex, mijn man kocht al een 4-tal paar barefoots die nieuw zijn voor Max 50 euro op vinted. Vraagt even tijd en geduld, maar je kan ze zo dus ook binnen je budget vinden om te proberen.

Lori

Berichten: 3566
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 18:17

Ik draag zelf ook enkel nog barefoot schoenen. Ik heb 1 paar winter en 1 paar lente/zomer schoenen van Belenka. Ik kocht vroeger gewone schoenen vaak een maat groter puur om teenruimte te hebben.

Het is niet zonder reden dat mensen met brede voeten vaak miserie hebben om passende schoenen te vinden in het gewone segment dus dat het plaatje volgens sommige niet opgaat op de vorige pagina vind ik best wel bijzonder. Als je lukraak een schoenwinkel binnen loopt is het grootste deel van de schoenen zodanig gevormd dat het je voeten in een vorm duwt. Het is ook niet dat je dat direct voelt, de meeste mensen groeien gewoon op met paar na paar die eigenlijk de voetvorm niet volgt en bij gevolg raken je eigen voeten vervormd en merk je dat dus niet meer dat schoenen te smal gemaakt zijn. Wel hebben velen dan voet klachten, knie klachten en lage rugpijn die ze niet meteen aan iets specifiek kunnen linken. Veel mensen denken dat barefoot enkel van die teenschoenen zijn maar je hebt belenka, vivo barefoot, zaqq, ahinsa, groundies, peerko, ....

Mijn barefoot schoenen waren dan wel duurder in aanschaf maar gaan wel een stuk langer mee dan de gewone schoenen die ik vroeger had en je hebt af en toe kortingen ook. Op facebook heb je een verkoop groep voor barefoot schoenen en op vinted kan je ook al eens iets scoren.

Luxorvalkje
Berichten: 1942
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 18:25

Ik loop al jaren regelmatig barefoot.

Ik heb denk ik 12 paar fivefingers. Na de evo zijn de modellen helaas wel smaller vallen.

Ik heb ook een paar gobi’s

divided
Berichten: 839
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 18:29

Leuk om te lezen. Een tijdje terug had ik nike air fly knits of zo iets gekocht. Zijn natuurlijk geen barefoot schoenen maar die hebben een flexibele en relatief dunne zool. Hoewel de schoenen zelf net te klein zijn blijf ik het erg fijn vinden om erop te lopen. Daarom ben ik van plan fatsoenlijke barefoot schoenen te kopen. Heb ook wel eens op blote voeten door het bos gelopen maar dat vind ik dan weer net niks. Dat had vooral te maken met het hars wat bij terugkomst onder m'n voet geplakt zat :') Verder vond ik het eigenlijk heel fijn lopen.

Dat gewone schoenen knellen of mijn voeten in een houding duwen heb ik verder weinig last van, ik heb erg smalle voeten. Normale schoenen zijn eerder vaak te wijd. Wat ook niet helpt. Schoenen zitten me daardoor vaker in de weg dan niet maar dan op een andere manier. Voor schoenen die ik voor de leuk aanheb maakt het me niet zo uit (sterker nog, daar heb ik maar gewoon mee leren leven :+ ) maar vooral als ik langer dan een kilometer wil wandelen dan lijken die barefoot schoenen mij erg fijn. Heb nu stevige wandelschoenen die ook goed zitten maar mis dan toch dat contact met de grond.

petra8
Berichten: 1139
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 18:36

Zijn er winkels waar je barefoot schoenen kunt passen?
Ik ben al een tijdje benieuwd maar durf de gok niet te nemen om iets via internet te bestellen.

divided
Berichten: 839
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 18:36

petra8 schreef:
Zijn er winkels waar je barefoot schoenen kunt passen?
Ik ben al een tijdje benieuwd maar durf de gok niet te nemen om iets via internet te bestellen.


Ik vind net https://www.barefootandmore.nl die een fysieke winkel in Arnhem hebben :)

toevoeging: http://www.trekbarefoot.nl/ in Amsterdam en Hoorn

petra8
Berichten: 1139
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 18:39

En weet iemand toevallig een adres in Noord-Brabant? Ik woon net over de Belgische grens Tilburg, Breda of Eindhoven zijn geen probleem.

petra8
Berichten: 1139
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 18:40

Ik was ook al op Vinted aan het kijken maar weet niet zo goed naar welke merken ik moet kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 18:42

petra8 schreef:
En weet iemand toevallig een adres in Noord-Brabant? Ik woon net over de Belgische grens Tilburg, Breda of Eindhoven zijn geen probleem.
Misschien even kijken bij een Bever vestiging? Misschien niet de modellen die je ook wilt kopen, maar in ieder geval kun je dan even passen en even kijken hoe je het vindt lopen.

AnnoNiemand

Berichten: 911
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 18:45

Lori schreef:
Ik draag zelf ook enkel nog barefoot schoenen. Ik heb 1 paar winter en 1 paar lente/zomer schoenen van Belenka. Ik kocht vroeger gewone schoenen vaak een maat groter puur om teenruimte te hebben.

Het is niet zonder reden dat mensen met brede voeten vaak miserie hebben om passende schoenen te vinden in het gewone segment dus dat het plaatje volgens sommige niet opgaat op de vorige pagina vind ik best wel bijzonder. Als je lukraak een schoenwinkel binnen loopt is het grootste deel van de schoenen zodanig gevormd dat het je voeten in een vorm duwt. Het is ook niet dat je dat direct voelt, de meeste mensen groeien gewoon op met paar na paar die eigenlijk de voetvorm niet volgt en bij gevolg raken je eigen voeten vervormd en merk je dat dus niet meer dat schoenen te smal gemaakt zijn. Wel hebben velen dan voet klachten, knie klachten en lage rugpijn die ze niet meteen aan iets specifiek kunnen linken. Veel mensen denken dat barefoot enkel van die teenschoenen zijn maar je hebt belenka, vivo barefoot, zaqq, ahinsa, groundies, peerko, ....

Mijn barefoot schoenen waren dan wel duurder in aanschaf maar gaan wel een stuk langer mee dan de gewone schoenen die ik vroeger had en je hebt af en toe kortingen ook. Op facebook heb je een verkoop groep voor barefoot schoenen en op vinted kan je ook al eens iets scoren.

Dankjewel voor je waardevolle aanvulling!

Nog een vraag: Wat voor schoenen dragen jullie bij de paarden? Barefoot lijkt mij daar geen optie wegens veiligheid. Ik bedoel dan geen rijschoenen maar echt schoenen voor stalwerkzaamheden. Als je voet weer breder wordt (?) zullen de meeste gewone stalschoenen te smal zijn denk ik?

Jorex

Berichten: 9981
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 18:45

Ik zoek inderdaad ook een fysieke winkel alleen dan iets meer noordelijk dan Arnhem. Vinted enz durf ik niet aan tenzij ik ze dan zou kunnen ophalen. Eigenlijk alles boven de 30+ euro haal ik liever op dan dat ik laat verzenden tweedehands. Mij lijkt het juist fijn voor tijdens het wandelen met de pony's, ik heb nu telkens mijn hakken open liggen. -O-

Luxorvalkje
Berichten: 1942
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 18:49

petra8 schreef:
En weet iemand toevallig een adres in Noord-Brabant? Ik woon net over de Belgische grens Tilburg, Breda of Eindhoven zijn geen probleem.


Jaren lang zat anyones run shop in Tilburg. Die zijn ergens voor Corona dicht gegaan. Hele fijne winkel. Dus nu zou ik het niet weten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 18:53

Hoe zien jullie het vergroeien van de voeten dan voor je? Kinderen lopen immers niet de hele dag op hun schoenen - ik kan me niet voorstellen dat die paar uurtjes per dag met schoenen meer invloed hebben dan de vele malen meer uren per dag zonder schoenen. Ik heb jarenlang hoofdzakelijk op blote voeten gelopen en ik heb echt niet opeens platvoeten of zo die in geen enkele schoen meer te proppen zijn.

Daarnaast is mensen met brede voeten vergelijken met mensen met vrij gemiddelde voeten natuurlijk appels met peren vergelijken. Ik heb gemiddelde voeten vooraan, maar mijn hielen zijn juist heel smal, ook daarmee pas ik niet elke schoen, en dat geldt ook voor mensen die relatief smalle voeten hebben t.o.v. het gemiddelde.

Nogmaals: sla er niet in door. Het is fijn als je lekker loopt op barefootschoenen, maar trek gewoon fatsoenlijke stalschoenen aan die passen. Je voeten worden echt niet opeens vijf centimeter breder, áls ze al breder worden van lopen op barefoot schoenen.

petra8
Berichten: 1139
Geregistreerd: 08-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 18:57

Ik heb nu op zalando vibram 5fingers gevonden voor 58 euro, misschien durf ik dat wel te gokken. Ik heb nog nooit bij zalando besteld maar kon je daar niet zonder problemen dingen retour sturen?

Toch maar naar een echte winkel, lees net bij de review dat ze erg klein vallen.....

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 19:05

Eigenlijk is alleen barefootandmore een echte, grotere stenen winkel. Helaas. Maar ze zijn wel goed met retouren. Verder bestel ik bij de merken zelf, op basis van de maattabel, maar dat is tot nu toe helaas ook steeds op niks uitgelopen, omdat ze me gewoon niet passen in de breedte. Maar ja, je wil toch eens wat proberen he :+

Maar met paypal kun je tegenwoordig je retourkosten terug vragen, dus dan is het wel te doen vanuit Duitsland (waar de meeste merken zitten).

Een van de meest voorkomende voetproblemen die vrijwel zeker komen door modern gevormd schoeisel is Hallux Valgus, overigens.

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 19:14

Ik heb nu deze modellen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En deze voor de winter, lekker fleecegevoerd:
Afbeelding

Jorex

Berichten: 9981
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 19:24

@Britt jouw schoenen zullen wel niet goedkoop zijn, mooi hoor, zo iets zoek ik eigenlijk dus niet de vibram of merrell, maar meer keen/camper als ik even in merken op zalando mag spreken en die laatsten zitten zelfs afgeprijsd richting de 100 euro's. En die 2 vallen kennelijk niet eens onder barefoot schoenen als ik google mag geloven. Dus nee, daarom zoek ik een fysieke winkel :o
Laatst bijgewerkt door Jorex op 13-07-21 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 19:26

Niet heel goedkoop nee, allemaal net boven de €100. Maar ik wilde idd ook wel echt iets wat er uit zag alsof het ‘gewone’ schoenen zijn.

Groundies heeft net een flinke sale achter de rug, maar FeelGrounds (de bovenste) zijn ook wel de moeite om in de gaten te houden voor als ze in de sale gaan.
Verder kun je op de Facebook groep(en) voor barefoot schoenen ook wel ooit goed slagen voor (bijna) nieuwe schoenen :j

Lori

Berichten: 3566
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 19:32

Kinderen lopen als ze schoolgaand zijn en dan nog naar clubs gaan en dergelijke toch heel wat meer uren op schoenen dan je zou denken. Sommige hebben zelfs enkel in hun bed en in de douche niks om hun voeten. Ze worden dan eigenlijk ook niet smaller maar tegengehouden in de breedte groei. In de BF goep zijn er meerdere bekend die zelfs na een periode barefoot 1 a 2 schoenmaten opschoven. Ze zijn niet enkel breder maar ook zero drop, geven je voeten de mogelijkheid om goed af te rollen. Het is iets waar velen niet verder bij nadenken want "het hoort zo" maar gelukkig is er al een hoop informatie te vinden wat schoenen kunnen doen met je voeten en zeker niet iedereen staat daarvoor open maar dat moeten ze zelf weten.

@Britt, Ook een Belenka fan zo te zien :D

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 19:42

Enige wat ik pas :+ (helaas)

Suzanne F.

Berichten: 49308
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 08:13

Nooit bij nagedacht eigenlijk. Ik weet alleen dat ik niet fijn vindt om op blote voeten of alleen met sokken te lopen. Zelfs in huis draag ik pantoffels, van die muilen met zachte voering. Ook in de zomer. Ik heb graag iets aan mijn voeten denk ik.
Overdag als ik buiten ben loop ik alleen maar op hakken. Volgens mij zorg ik niet zo goed voor mijn voeten dan.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 10:35

Tink89 schreef:
Niks tegen barefoot, maar als je niks voelt in je schoenen, je tenen samengeknepen worden en je voeten lui en plat worden, zou je ook eens naar kwalitatief betere - en beter passende - schoenen kunnen kijken ;-)

Mijn gedachte...

Muze
Berichten: 5297
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 17:42

En als je platvoeten hebt?
Ik heb die dus en heb vaak speciale zooltjes die als t ware d binnenkant van m’n voet wat “ ophogen”.
Vorig jaar een tijdje Skechers gedragen, hele flexibele..
Zonder dus m’n zolen erin.. en kreeg vreselijke laat van mijn enkel..

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 18:09

Ja, heerlijk! Ik ben sinds een maand of 2 'over', nadat ik me er ook over had ingelezen. Ik heb altijd al erg brede en moeilijke voeten gehad, en heb menig steunzool geprobeerd als kind. De laatste jaren ging het eigenlijk gewoon beter, maar de breedte was altijd een probleem. Inmiddels loop ik (bij goed weer) op hele simpele barefoot sandaaltjes (Xero Jessie) die ik goedkoop op Vinted heb weten te scoren. Ik had de eerste twee weken een beetje spierpijn, maar nu voelt het zo goed! Ook thuis loop ik altijd op blote voeten of sokken. Als ik bij slecht weer weer m'n normale schoenen aan moet voelt dat nu echt als een korset :o
Ik heb via Vinted nog een tweede paar dichte schoenen gekocht die nu onderweg zijn, de Vivobarefoot Addis. Ben erg benieuwd.

Belangrijk is wel dat je een beetje anders leert lopen. De demping van reguliere schoenen is afwezig, dus je moet je voet meer in z'n geheel gebruiken bij de landing ipv alleen je hiel. Belangrijk om niet te vergeten.

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 18:15

Hoe loop je op blote voeten?

In principe wordt aangeraden om met voeten die ergens last van hebben, heel rustig op te bouwen en spierversterkende oefeningen te doen. Anders krijg je geheid meer problemen. Maar het moet kunnen hoor!

Ik heb jaren met steunzolen gelopen voor overpronatie. Ik kan ook nog steeds niet in conventionele schoenen lopen zonder die steunzolen, want dan krijg ik ook weer klachten (met steunzolen ook, overigens, maar weer op andere plekken :+ ). Terwijl ik op blote voeten of met bf schoenen dus geen last meer heb!