Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48333
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 10:02

Nee ben bang van niet, "smal" zit absoluut niet in mijn jachtgebied, zeg maar :(:)

Ik denk dat je er wel vlot wat suggesties voor zal kunnen krijgen als je deze vraag even stelt in de barefoot schoenen praathoek op FB :j

Britt

Berichten: 18899
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 10:05

Word je mbv Anyasreviews ook niets wijzer? Die heeft een hele hoop merken gesorteerd op Oa breedte en wreefhoogte.

Kaka

Berichten: 4820
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 10:45


jokari

Berichten: 8772
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 10:57

Oh super, kende ik niet ! Bedankt.

divided
Berichten: 843
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 12:40

Mijn bestelling is binnen! Dat was sneller dan ik had verwacht. Ik twijfel enorm. De schoenen lijken me qua pasvorm wel wat aan de brede kant, tegelijkertijd ben ik natuurlijk dit soort schoenen niet gewend dus misschien weten jullie raad.

Bij beide schoenen 'verfrommelt' de stof onder de veters, zoals ik ze op de foto's heb zitten ze niet enorm strak. Ze sluiten gewoon aan zonder te los of te strak te voelen. Toch voelen ze wat te wijd, maar dat heeft misschien te maken met de vorm van de schoenen. Heeft iemand hier wat info over? Ze voelen wat te wijd, maar ze sluiten wel aan bij m'n wreef (behalve dan bij het opgebolde stuk) dus misschien moet ik gewoon wennen aan het soort schoen. Wel vraag ik me af of de stop bij de lepel niet gaat irriteren omdat het omvouwt onder de veters.

Eerste is de Tracker Decon Low. Hoewel ik ze qua uiterlijk erg hip vind voor een barefoot schoen denk ik niet dat dit 'm wordt omdat het wat meer een sportschoen is en iets minder outdoor. Daar komt om de haverklap zand in waarschijnlijk :+ Ze voelen wel erg licht en fijn aan.

Afbeelding

Tweede is de Magna FG, deze zijn iets meer geschikt voor wat ik wil denk ik. Kan er een leuk wandelingetje mee maken en evt ook hardlopen. Ze voelen ook wat meer solide om mijn voet omdat ze elastiek hebben om de enkels (voordeel: komt minder snel rommel in). Zoals je ziet bolt het leer wat op bij de aanzet van de veters maar misschien valt dat nu extra op omdat het materiaal nog stug is.
Afbeelding

Had ook nog de magna forest Esc, die had dezelfde pasvorm als Magna FG maar dat leer is wat soepeler waardoor die bolling bij de aanzet van de veters wat minder opviel. Deze vond ik echter niet zo mooi en voor 200 euro wil mijn oog ook wat. :')

Britt

Berichten: 18899
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 13:43

Als je niet gewend bent om BF te lopen zullen je voeten nog wel wat veranderen. En mogelijk nog behoorlijk veel ook. Vooral in de lengte en de breedte.

Mijn eerste paar BF schoenen pas ik nu ook niet meer. En toen waren mijn voeten al groter geworden door zwangerschap en vrijwel continu op blote voeten lopen :=

divided
Berichten: 843
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 13:56

haha als ze breder worden zou ik dat niet eens zo erg vinden.
Heb toch ook nog een maatje kleiner besteld, kijken hoe die passen. Dit is allemaal 41 maar nog zat ruimte over bij m'n tenen. Normaal zit ik rond de 40, de voetmeet-app had me 42 aangeraden dus ik dacht ik ga er tussenin zitten. Misschien dat ze met een 40 toch net wat beter zitten.

black_kelpie

Berichten: 7866
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 16:28

Britt schreef:
Als je niet gewend bent om BF te lopen zullen je voeten nog wel wat veranderen. En mogelijk nog behoorlijk veel ook. Vooral in de lengte en de breedte.

Dit inderdaad. Ik koop al ruim 20 jaar All Stars maat 42, maar die zijn me nu echt te klein. Mijn nieuwe paar is 43 :j

Mijn tenen staan ook verder uit elkaar, dus mijn voorvoet zal inmiddels ook iets breder zijn.

All Stars zijn overigens nog steeds breed zat voor mijn voeten, ik draag ze met teensokken en dan kan ik ze in de schoen nog heen en weer bewegen :')

Die Magna's zijn toch ook wel echt tof, ik ga sparen!

Zo zitten mijn Trackers, die zijn deze zomer ook maar gelijk mee naar Noorwegen geweest

Afbeelding

Britt

Berichten: 18899
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 16:39

Wauw, allstars, daar moest ik zelfs pre BF mijn voeten al bijna voor dubbelvouwen :') _O-

black_kelpie

Berichten: 7866
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 16:44

Afbeelding

Dit was de uitslag van mijn voetanalyse bij Bever dit jaar. Ze zijn ook echt niet een beetje smal :')

divided
Berichten: 843
Geregistreerd: 07-03-21

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 17:05

Die trackers zijn ook mooi :j
Ik heb de Magna's nog met een inlegzooltje geprobeerd en ze zitten dan echt een stuk beter, dus ik kijk even hoe de 40 straks uitvalt maar de 41 dragen met inlegzooltjes ook een goede optie zeker als m'n voeten misschien nog wat groter/breder worden.

herr_balou
Berichten: 1465
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 18:07

Dat beetje bollen en rimpelen komt denk ik omdat de schoenen voor een hogere wreef zijn gemaakt dan dat jij hebt. Inlegzooltje is inderdaad geen slecht idee.

midori
Berichten: 668
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 18:23

Hallo, ik kom ook even binnenvallen.

Ik ben op zich niet specifiek op zoek naar hard core barefoot schoenen, alhoewel ik er ook niet op tegen ben. Wèl ben ik op zoek naar een schoen met een ruime "toe box". Mijn voet is van normale breedte, dus niet extreem smal of breed. Ik heb ook geen hoge wreef. Maar ik merk in "gewone" schoenen dat ze mijn tenen bij elkaar drukken, terwijl ik wel genoeg ruimte bij de bal van mijn voet heb, en genoeg ruimte voor mijn tenen heb. Ik denk dus dat ik een vrij vierkante voet heb.

Ik zoek een nette schoen voor alledaags gebruik, ik ben adviseur dus moet wel een beetje "dressy" zijn, geen sportschoen.

Ik ben nu al best lang op zoek maar nog niks passends gevonden.. de keer dat ik barefoots geprobeerd had waren ze te breed. Zit m dus echt bij de breedte van de tenen.

Hopelijk hebben jullie een tip!

Britt

Berichten: 18899
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 19:06

Vivo is vrij smal en heeft hele nette schoenen. Ik vind de Ryder heel mooi altijd

pmarena

Berichten: 48333
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 19:13

Toch waren er voorheen Vivo's die ook bij die kleine pasten. Maar ik heb de indruk dat ze smaller zijn geworden...of misschien verschilt het wel tussen het ene of andere model.

herr_balou
Berichten: 1465
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 22:06

midori schreef:
Hallo, ik kom ook even binnenvallen.

Ik ben op zich niet specifiek op zoek naar hard core barefoot schoenen, alhoewel ik er ook niet op tegen ben. Wèl ben ik op zoek naar een schoen met een ruime "toe box". Mijn voet is van normale breedte, dus niet extreem smal of breed. Ik heb ook geen hoge wreef. Maar ik merk in "gewone" schoenen dat ze mijn tenen bij elkaar drukken, terwijl ik wel genoeg ruimte bij de bal van mijn voet heb, en genoeg ruimte voor mijn tenen heb. Ik denk dus dat ik een vrij vierkante voet heb.

Ik zoek een nette schoen voor alledaags gebruik, ik ben adviseur dus moet wel een beetje "dressy" zijn, geen sportschoen.

Ik ben nu al best lang op zoek maar nog niks passends gevonden.. de keer dat ik barefoots geprobeerd had waren ze te breed. Zit m dus echt bij de breedte van de tenen.

Hopelijk hebben jullie een tip!

Je zou naar Joe Nimble kunnen kijken. Volgens mij maken die vrij smalle schoenen met een euime "toe box".

vierspan

Berichten: 298
Geregistreerd: 08-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:56

[/quote]Waar kun je 100 dagen uitproberen?[/quote]

[/quote]Op de site van vivobarefoot zelf.[/quote]

Zou je een linkje kunnen sturen, ik kan het niet vinden.

divided
Berichten: 843
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 12:01

vierspan schreef:
Zou je een linkje kunnen sturen, ik kan het niet vinden.


Als je op de website (https://www.vivobarefoot.com/eu) bij een schoen op de infopagina kijkt staat er het volgende:

"100-Day Trial

We're confident that after experiencing the joys of natural foot freedom, your feet won't want to go back to 'normal' shoes.

So confident, we've introduced a 100 day trial to all orders. If you change your mind within that period, we're happy for you to return your shoes for a full refund with no hassle.

Your trial will commence automatically from the date your order arrives. Simply check out with your shoes as usual and we'll take care of the rest. (Standard Ts and Cs apply)."


Ik ben uiteindelijk toch voor de 41 gegaan van de Magna FG met inlegzooltje. De 40 paste qua omvang echt veel en veel beter maar was qua voetlengte echt net aan. Dan maakt een schoenmaat echt veel uit in omvang. Maar de 41 kan ik dan ook met dikke sokken dragen en er is ruimte als m'n voeten groter zouden worden.
Ook al mee gewandeld, echt super blij mee! Op het harde merk ik dat ik nog wel wat moet wennen, op het zachte loop ik er stukken beter mee dan m'n normale wandelschoenen. Ik was ook positief verrast over hoe warm ze zijn. Natuurlijk zijn het nu geen koude dagen en er zit een thermo zool in maar het voelt een stuk dunner natuurlijk vanwege de platte zool.
Ben benieuwd hoe het gaat bevallen op de lange termijn :j

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 19:12

Even mijn update over mijn vff's en de vierdaagse die ik heb gelopen:
Dag 1 ging prima. Helaas was het qua weer behoorlijk nat, maar op de eerste keer na dat ik voelde dat mijn schoenen en sokken nat werden, er niet van geschrokken. Bij de hoosbuien liep ik te soppen in mijn schoenen :'), maar bij relatief minder regen (in perspectief gezien was het bijna droog :j ), voelde ik ook dat het al snel droger werd. Ondanks de hele dag natte schoenen, sokken en dus voeten, eigenlijk geen noemenswaardige problemen gehad. Wel een iets gevoelige plek op de bal van mijn voet. De eerste 30km dus in the pocket *\o/*

Dag twee verliep eigenlijk ook heel goed. Wederom heel nat helaas, maar verder verliep het goed. Had wel uit voorzorg tape geplakt bij beide voeten onder de val van de voet. Dat was ideaal.
Wat minder was, was dat ik zo'n vijf kilometer voor de finish steken in mijn linkervoet kreeg. Ergens ook niet gek met de opbouw die ik heb toegepast natuurlijk! De laatste kilometer mijn slippers aangedaan en de 30km uitgelopen.

Dag drie en vier heb ik op mijn reguliere schoenen gelopen. Wel wat moeite om ze in de schoen te krijgen, want allebei de voeten hadden toch wel een gevoelige plek. Gelukkig in mijn reguliere schoenen geen last van de steken gehad. Helaas wel weer blaren, waar ik dag 1 en 2 zonder blaren heb gelopen, ondanks het zeiknatte weer. En toch ook wat last van hitte-uitslag (dat heb ik in de zomer en in de winter)

Nu de voetjes even rust en dan wel wat gedoseerder gaan opbouwen en dan hopelijk volgend jaar de Elfsteden en Nijmegen op mijn VFF's <3

Het heeft in ieder geval leuke reacties opgeleverd!

Warboel
Berichten: 14707
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 20:35

Oh ik volg dit topic even! Ik heb zo’n hekel aan schoenen :') ik heb smalle voeten en een hoge wreef en hou echt van op blote voeten of sokken lopen haha. Liep vroeger al veel blootsvoets, ook gewoon op steentjes enzo.

Marije_jiplover

Berichten: 25383
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 12:42

Vandaag mijn eerste paar barefootschoenen gekocht.
Het zijn de Vivobarefoot Tracker II FG lady's geworden in het bruin.

Grappig genoeg in een maat kleiner dan ik op basis van zelf meten en tabellen raadplegen had verwacht, maar de maat 40 was ik echt donald duck in en had ik teveel flap over aan de voor- en zijkant van mijn tenen.
Ook een paar Be Lenka's aangehad, maar die waren echt te breed voor mijn voeten. Vooraan ging dat nog wel, maar achterin kon ik bij wijze van spreken beide hielen in 1 schoen kwijt.

Ben benieuwd hoe het verdere wenningsproces gaat. Ben al een tijdje mijn voeten aan het trainen.

Vind ze tot nog toe wel lekker zitten, meer ruimte om mijn voet zijn eigen mechanisme te laten werken.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 18:30

Ja die tabellen zijn soms raar. Ik heb van de site van Wildling die pasmallen geprint. Volgens die dingen kwam ik op maat 42 uit. Maar als ik dan op bijvoorbeeld Vinted lees dat iemand maat 40 als voetmaat 26cn verkoopt dan zou ik weer 39 moeten hebben. Bizar.
Vind die schoenen van Wildlong er echt super tof uitzien, maar zelfs tweedehands veel te duur om zomaar even te proberen.

black_kelpie

Berichten: 7866
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 19:40

Natascha schreef:
Ja die tabellen zijn soms raar. Ik heb van de site van Wildling die pasmallen geprint. Volgens die dingen kwam ik op maat 42 uit. Maar als ik dan op bijvoorbeeld Vinted lees dat iemand maat 40 als voetmaat 26cn verkoopt dan zou ik weer 39 moeten hebben. Bizar.
Vind die schoenen van Wildlong er echt super tof uitzien, maar zelfs tweedehands veel te duur om zomaar even te proberen.

Dit heb ik ook met Wildling, echt geen idee wat ik moet bestellen en ze ergens passen kan volgens mij ook niet? Ik vind ze wel erg gaaf :j


Marije_jiplover schreef:
Vandaag mijn eerste paar barefootschoenen gekocht.
Het zijn de Vivobarefoot Tracker II FG lady's geworden in het bruin.

Tof! Daar ga je veel plezier van hebben!

Ik heb maat 43 van de meeste schoenen maar mijn Trackers zijn inderdaad ook een maat kleiner.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 20:02

Ik heb van de week een zo goed als nieuw setje trackers hi gekocht. Van een suède achtige stof. Waarmee kan ik die het beste verzorgen? Zou het zonde vinden als ze binnen no time vies zijn

_Christina

Berichten: 1499
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 20:05

Mocht het helpen, qua normale schoenmaat had ik altijd 39 en bij Wildling past die ook, mijn voeten zijn ca. 24cm. Ik heb nog ietsje ruimte in de schoenen, maar ik loop dus nu alleen semi barefoot met de Merrells, allicht dat ik na een tijd echt barefoot wel een maat groter nodig heb. Ik heb destijds ook de pasmal gebruikt om te kiezen.