Gebroken bovenbeen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
leintje_

Berichten: 4206
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Breezand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 11:23

Bij mijn weten heb ik geen osteoperose en ik heb de arts er ook niet over gehoord, maar ik ga de vraag onthouden voor een vervolgafspraak :)

DuoPenotti

Berichten: 29874
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Gebroken bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 11:33

Als dat wel zo was zouden ze je denk ik wel meer onderzoeken en het je ook wel zeggen dat ze dat vermoeden.
Zou er niet zo bang voor zijn.
Gewoon dikke pech.

Foaly

Berichten: 4918
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Gebroken bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 11:48

Wat DP zegt inderdaad, en dan hadden ze je denk ik ook niet zo netjes weer aan elkaar kunnen schroeven. Die pech heb je soms, er zijn mensen die van tien hoog naar beneden donderen en alleen een blauwe plek hebben, en andere mensen missen het laatste treetje van de trap en breken beide benen op drie plekken :+

leintje_

Berichten: 4206
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Breezand

Re: Gebroken bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 12:13

Daar hebben jullie natuurlijk helemaal gelijk in, normaal is dat op rontgenfoto's ook wel te zien toch? Misschien een stomme vraag, ben wel medisch onderlegd nl (studeer biomedische wetenschappen), maar mijn hoofd werkt nog niet helemaal optimaal :+

Ibbel

Berichten: 49218
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Gebroken bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 12:16

Osteoporose wordt meestal dmv een dexascan vastgesteld, het is pas zichtbaar op Rö in een vergevorderd stadium. Ik weet niet hoe oud je bent, maar onder de 50 komt het zélden voor, zeker als je een beetje sportief bent.

Percy

Berichten: 12083
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 12:26

Op jouw leeftijd komt osteoporose maar zelden voor. Dat lijkt me heel erg sterk.
Wel een ontzettend nare breuk.

Lunameyza

Berichten: 551
Geregistreerd: 14-06-15

Re: Gebroken bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 12:29

Jeetje heftig zeg, knap dat je er zo koel onder blijft. Ik voel het al haast aan mijn been als ik alleen al naar de fotos kijk :+ Ik hoop dat je snel herstelt!

leintje_

Berichten: 4206
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Breezand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 12:36

Ibbel schreef:
Osteoporose wordt meestal dmv een dexascan vastgesteld, het is pas zichtbaar op Rö in een vergevorderd stadium. Ik weet niet hoe oud je bent, maar onder de 50 komt het zélden voor, zeker als je een beetje sportief bent.

Ah ja op die manier. Ik ben 28, laatste jaar heb ik weinig aan sport gedaan vanwege covid, maar normaal fiets ik gewoon elke dag netjes naar de campus. Dus niet overdreven sportief, maar kwam wel aan mijn beweging.


Lunameyza schreef:
Jeetje heftig zeg, knap dat je er zo koel onder blijft. Ik voel het al haast aan mijn been als ik alleen al naar de fotos kijk :+ Ik hoop dat je snel herstelt!

Probeer er maar zo positief mogelijk in te staan en vooruit te kijken. Bij de pakken neerzitten lost het probleem ook niet op. Heb ook wel het geluk dat ik eigenlijk niet zo heel veel pijn heb

Iris82

Berichten: 39857
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Gebroken bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:14

Heb je de morfinepomp nog of is die er inmiddels af?

genja
Berichten: 3944
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Gebroken bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:44

Zo wat een ijzerwerk zeg .
Als ik jou was zou ik straks thuis voor de zekerheid wel wat calcium en vitamine d bij gaan slikken .

marleen_usar

Berichten: 24675
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 14:01

Ik stond stil op het gras ik moest nog bukken om mijn hondjes aan te lijnen. Slaat opeens mijn voet onder mij vandaan naar achteren. Ik verloor mijn evenwicht en viel, ik viel verkeerd en brak mijn kuitbeen. Je hoeft niet hard te vallen om iets te breken, dus slijtage is het denk ik niet.

leintje_

Berichten: 4206
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Breezand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 14:08

Iris82 schreef:
Heb je de morfinepomp nog of is die er inmiddels af?

Die is er vanmorgen vanaf gehaald, gebruikte hem eigenlijk niet dus in overlet met de pijnvpk is hij vanmorgen eraf gehaald :)

leintje_

Berichten: 4206
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Breezand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 14:09

marleen_usar schreef:
Ik stond stil op het gras ik moest nog bukken om mijn hondjes aan te lijnen. Slaat opeens mijn voet onder mij vandaan naar achteren. Ik verloor mijn evenwicht en viel, ik viel verkeerd en brak mijn kuitbeen. Je hoeft niet hard te vallen om iets te breken, dus slijtage is het denk ik niet.

Dat is ook wel een banketstaaf val :=

Morganlefay

Berichten: 8707
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 14:27

Wauw wat een berg ijzerwerk.
Gamma heeft geen titanium tenzij ze er RVS in is gezet. :+
Weet niet of alles mag blijven zitten, wat ze meestal doen bij Femurtjes.
Vraag anders je ijzerwerk terug als aandenken.
Verder luister heel goed naar je lijf als het gaat om pijntjes en andere zaken.
Femurbreuken zijn weinig fraai en als ze niet goed helen krijg je heupproblemen aan de andere kant.

leintje_

Berichten: 4206
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Breezand

Re: Gebroken bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 14:36

Komt goed, alles op z'n tijd. Nu zijn ze vooral bezig mijn hemoglobinegehalte weer op peil te krijgen, dus ik krijf op dit moment een bloedtransfusie. Na OK was mijn Hb 6,1, gisteren 4,9 en vanmorgen 3,9 dus dat is niet fraai.

marleen_usar

Berichten: 24675
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 15:28

Nou dan ben je voorlopig nog niet thuis

kiki1976

Berichten: 16874
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Gebroken bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 15:38

Soms kan je echt op een drollige manier iets flink breken.
Mijn dochter (toen bijna 12) ging met gym op de bal staan met voetbal en zwikte haar enkel.
Werd gebeld door school of ik even wilde komen, ze had d'r enkel verzwikt met gym maar ze vonden haar wat van slag.
Nou dan gaan er gezien bij mijn dochter al een belletje rinkelen.
Juf bleef volhouden dat het enkel verzwikt was, gaf het advies thuis nog even koelen, omhoog en dan moest het morgen wel weer gaan.
Nou dikke doei en ben door gereden naar de huisarts. Deze vertrouwde het ook niet, hij kent d'r langer dan vandaag.
Op de spoed kwam er idd een breuk naar boven in d'r enkel. 1 week gewoon gips en dan 5 weken loopgips. Leuk 2 dagen voor de vakantie begon.
Andere ochtend werden we gebeld door het ziekenhuis, gezien de breuk wilde ze haar toch nog even terug zien en ze moest onder de CT scan. Uurtje later lag ze er al onder.
Daar kwamen er nog eens 3 breuken en een scheur bij (totaal scheenbeen gebroken, groeischijf in enkel nog eens 3 breuken en een scheur) en nog lang moeten wachten omdat ze opnieuw gingen overleggen wel/niet opereren. Uiteindelijk is er gekozen voor enkel gips, ze mocht er absoluut 6 weken niet op staan.
En ging het nu hard toen het gebeurde? Nee! Eerder knullig op de bal gaan staan

marleen_usar

Berichten: 24675
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 15:50

Zo dat is ook heftig is het wel goed gekomen?

leintje_

Berichten: 4206
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Breezand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 15:52

kiki1976 schreef:
Soms kan je echt op een drollige manier iets flink breken.
Mijn dochter (toen bijna 12) ging met gym op de bal staan met voetbal en zwikte haar enkel.
Werd gebeld door school of ik even wilde komen, ze had d'r enkel verzwikt met gym maar ze vonden haar wat van slag.
Nou dan gaan er gezien bij mijn dochter al een belletje rinkelen.
Juf bleef volhouden dat het enkel verzwikt was, gaf het advies thuis nog even koelen, omhoog en dan moest het morgen wel weer gaan.
Nou dikke doei en ben door gereden naar de huisarts. Deze vertrouwde het ook niet, hij kent d'r langer dan vandaag.
Op de spoed kwam er idd een breuk naar boven in d'r enkel. 1 week gewoon gips en dan 5 weken loopgips. Leuk 2 dagen voor de vakantie begon.
Andere ochtend werden we gebeld door het ziekenhuis, gezien de breuk wilde ze haar toch nog even terug zien en ze moest onder de CT scan. Uurtje later lag ze er al onder.
Daar kwamen er nog eens 3 breuken en een scheur bij (totaal scheenbeen gebroken, groeischijf in enkel nog eens 3 breuken en een scheur) en nog lang moeten wachten omdat ze opnieuw gingen overleggen wel/niet opereren. Uiteindelijk is er gekozen voor enkel gips, ze mocht er absoluut 6 weken niet op staan.
En ging het nu hard toen het gebeurde? Nee! Eerder knullig op de bal gaan staan

Verdorie zeg :=. Is dat helemaal goedgekomen?

kiki1976

Berichten: 16874
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 15:55

Niet helemaal, ze rijdt wel weer maar heeft nog dagelijks last van haar enkel (ene dag erger dan de andere, ook afhankelijk wat ze die dag gedaan heeft).
Maar gelukkig is de groeischijf wel goed gegroeid, daarom besloten ze eerder om daarom toch niet te opereren. Kans was toen groot dat de groeischijf zou vergroeien (en zonder opereren was die kans erop er ook maar wat kleiner).
Ene keer zien ze cystes in haar gewricht op de foto's en de andere keer zijn deze weer weg.
Scheenbeen (onderste stukje in je enkel) is iets vergroeid ( ze noemen het een verspouwing van het bot).

ievie

Berichten: 2228
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: Gebroken bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 18:00

Mooie reparatie TS en top dat je al wat stappen hebt kunnen zetten! Vanuit hier kan je het mooi verder uitbouwen. Hopelijk is je HB ook snel weer op pijl, daar kan je jezelf flink rot van voelen.

Hier een bijna vergelijkbaar ijzerwerk in mijn bovenbeen. Zit er al bijna 20jaar in. Wij grappen altijd dat ze er tie-wraps in gedaan hebben.

leintje_

Berichten: 4206
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Breezand

Re: Gebroken bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 09:54

Als je naar de foto's kijkt dan lijken het haast ook tie-wraps :))

Vanmorgen is mijn katheter eruit gehaald en gisteravond mijn infuus. Vanmorgen heb ik ook heerlijk gedoucht, was vergeten hoe schoon haar voelde (was al sinds zondag niet gewassen, was het normaal om de 3 dagen), maar was fijn om het weer zelf even te kunnen doen. Het lopen gaat nog traag en kost nog wel veel energie, komt natuurlijk ook door mijn Hb. Het is wel gestegen naar 5,1 na de transfusie :)

GWR
Berichten: 801
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 11:05

Lotgenoot hier :o , ik heb je een pb gestuurd mocht je mijn verhaal interessant vinden. Ik mocht nog een 2e keer opnieuw onder het mes omdat hij er gedraaid aangezet was :') Nu overigens wel weer in orde hoor!

Ik wens je heel veel beterschap!
Je hebt nog wel een weg te gaan en dat zal best soms tegenvallen en voor je gevoel allemaal te lang duren.

Utixo

Berichten: 6602
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Gebroken bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 11:55

Ik vind het sowieso knap dat je nu alweer loopt! Dat het moeizaam gaat is niet zo gek, daar zou ik mijzelf niet te druk om maken.

leintje_

Berichten: 4206
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Breezand

Re: Gebroken bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 12:07

Elke dag een beetje beter en weer een stapje verder