Medische problemen na vaccinatie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Boras
Berichten: 9952
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 10:43

De vaccinatie met Pfizer van mijn zeer kwetsbare moeder van bijna 85 (ernstige long- en hartproblemen, enkele chronisch ontstoken organen en de rest van haar lichaam functioneer ook niet goed meer, ze is op |( ) werd uitgesteld vanwege een urinewegontsteking en een antibioticakuur. Een vaccin daar bovenop zou teveel van haar lichaam kunnen vergen.

Daarna is ze alsnog gevaccineerd en oh wat vond ik het spannend. Maar een coronabesmetting, hoe mild ook, zal ze waarschijnlijk niet overleven. En die bijbehorende lijdensweg is verschrikkelijk en ook zonder overlijden onmenselijk voor haar. Ze woont in een verpleeghuis, afzonderen kun je haar niet. Dus het moest maar.

Gelukkig heeft ze geen enkele bijwerking gehad :)

Mensen in mijn directe omgeving, inclusief ikzelf, hebben Pfizer gekregen. Ik heb sommigen alleen gehoord over een wat gevoelige plek.

Helaas is 1 relatief gezonde dame van 74 (oma van de beste vriend van mijn broer) alsnog aan corona overleden na de complete Pfizer vaccinatie te hebben gehad. Ze werd ziek binnen 2 weken na de laatste. Ze heeft op de ic gelegen, er was geen hoop meer op een menswaardig leven en de familie besloot de behandeling te stoppen. Mevrouw is daarop overleden. Een drama voor de nabestaanden, ze waren zo blij dat oma veilig was voor corona door de vaccinatie.
Laatst bijgewerkt door Boras op 16-06-21 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38283
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 10:46

verootjoo schreef:
bigone schreef:
Er word wel “ gesleuteld “ aan het immuunsysteem, niet aan dna . Juist je immuunsysteem moet aan het werk om antistoffen te produceren. Dat gaat in 99,9 % van de gevallen goed maar er kan wel degelijk een overijverige reactie komen waardoor ook onschuldige zaken ( pollen) gezien worden als indringers.


Dit is bij ziek worden ook zo, dan moet je immuunsysteem ook aan het werk. Bij vaccinatie moet je immuunsysteem aan het werk, zonder ziek te worden. Is minder belastend voor je lichaam.

Hoe kun je allergisch voor pollen worden van een vaccinatie? Is daar ook een causaal verband aangetoond? Het klinkt voor mij niet logisch.

Dat zeg ik niet. Iedere ziekte of vaccinatie betekend werk voor je immuunsysteem. Dat in zeer zeldzame gevallen zo overactief kan worden dat ook onschadelijke stoffen die het lichaam binnen dringen heftige reacties op kunnen roepen.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Medische problemen na vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 10:59

Dat er ernstige bijwerkingen waren na de vaccinaties vroeger, werd inderdaad afgedaan van er zal wel een andere liggende oorzaak zijn. En het is precies zoals je zegt. Corona positief zonder smptomen, maar wel overleden aan corona.

Advies kijk om je heen en volg je gevoel. Baseer je besluit niet te veel op cijfers of op druk. Wanneer er druk uitgeoefend moet worden om iemand te laten inenten, dan is er iets grondigs mis.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 11:05

Dinopino schreef:
Dat er ernstige bijwerkingen waren na de vaccinaties vroeger, werd inderdaad afgedaan van er zal wel een andere liggende oorzaak zijn. En het is precies zoals je zegt. Corona positief zonder smptomen, maar wel overleden aan corona.

Advies kijk om je heen en volg je gevoel. Baseer je besluit niet te veel op cijfers of op druk. Wanneer er druk uitgeoefend moet worden om iemand te laten inenten, dan is er iets grondigs mis.


Omgekeerd ook, niet getest maar toch meegeteld:

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200506_04948049

Wel al een artikel van vorig jaar, weet niet of ze dat nog steeds zo doen nu. Maar de cijfers werpen hier en daar idd wat vraagtekens op.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16241
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 11:05

Ik raad je ook aan om alle FB reacties sowieso niet serieus te nemen. Er reageren zeker mensen met goede bedoelingen maar er zitten zoveel trolls tussen de reacties...

Sourire
Berichten: 815
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-21 11:11

verootjoo schreef:
bigone schreef:
Er word wel “ gesleuteld “ aan het immuunsysteem, niet aan dna . Juist je immuunsysteem moet aan het werk om antistoffen te produceren. Dat gaat in 99,9 % van de gevallen goed maar er kan wel degelijk een overijverige reactie komen waardoor ook onschuldige zaken ( pollen) gezien worden als indringers.


Dit is bij ziek worden ook zo, dan moet je immuunsysteem ook aan het werk. Bij vaccinatie moet je immuunsysteem aan het werk, zonder ziek te worden. Is minder belastend voor je lichaam.

Hoe kun je allergisch voor pollen worden van een vaccinatie? Is daar ook een causaal verband aangetoond? Het klinkt voor mij niet logisch.


Ik las het, ook in de reacties, andersom. Iemand gaf aan sinds de vaccinatie helemaal vrij te zijn van hooikoorts. Waarop een ander aangaf dat hij/zij ook geen last meer had van hooikoorts sinds diegene jaarlijks een griepprik kreeg. Misschien toeval, misschien niet? Ik teken er voor haha. Je hoort trouwens ook wel dat mensen die veel last van een nasleep na covid infectie hebben gebaat zijn bij ern vaccinatie. Of althans, hun klachten lijken daarna sterk te verbeteren.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 11:12

bigone schreef:
Dat zeg ik niet. Iedere ziekte of vaccinatie betekend werk voor je immuunsysteem. Dat in zeer zeldzame gevallen zo overactief kan worden dat ook onschadelijke stoffen die het lichaam binnen dringen heftige reacties op kunnen roepen.

Met andere woorden, kunnen vaccins een auto-immuunziekte veroorzaken ? Dat wordt al heel lang onderzocht, maar er is geen definitief antwoord. Wel is bekend dat een aantal auto-immuunziektes in zeldzame gevallen optreden na het doormaken van een infectie. Guilain-Barre syndroom bijvoorbeeld na een infectie met Zika. Dan lijkt het inderdaad logisch om te denken dat een vaccinatie tegen Zika hetzelfde effect zou kunnen hebben.

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Re: Medische problemen na vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 11:16

Mijn zwager is in de nacht na zijn vaccinatie (AZ) bewusteloos geraakt, die hebben ze in het ziekenhuis met flink wat medicatie weer wakker gekregen. Het verband met de prik is uiteraard niet aangetoond, maar hij heeft nog nooit eerder ergens zo op gereageerd. Hij is nu trouwens weer helemaal de oude, heeft nergens last van. Verder ken ik niemand met bijwerkingen, buiten een zere arm of moeheid.

Zeedraakje

Berichten: 547
Geregistreerd: 04-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 11:20

Mijn ouders, beide hart- en longpatiënten en mijn moeder chemo gehad en mijn vader loopt bij de trombosedienst maar beiden zonder ook maar de kleinste bijwerking gevaccineerd met Pfizer. Nog geen last van de prikplek of arm of wat dan ook.
Ikzelf ben vrijdag voor de eerste prik aan de beurt, ik ben benieuwd en laat me verrassen :D

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 11:21

Poekkie schreef:
Dat juist de gezondste het meest ziek is geweest van de vaccinatie is enigszins logisch toch? Het sterkste immuunsysteem zal het heftigst kunnen reageren? Hier in mijn omgeving ook alleen de jonge mensen die erg ziek waren van de vaccinatie.

Dat heb je goed beredeneerd. En het klopt. Bijwerkingen zullen bij jonge mensen forser zijn dan bij ouderen, omdat hun immuunsysteem sterker reageert. Omgekeerd zullen ouderen minder bescherming hebben.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 11:22

BigBen schreef:
bigone schreef:
Dat zeg ik niet. Iedere ziekte of vaccinatie betekend werk voor je immuunsysteem. Dat in zeer zeldzame gevallen zo overactief kan worden dat ook onschadelijke stoffen die het lichaam binnen dringen heftige reacties op kunnen roepen.

Met andere woorden, kunnen vaccins een auto-immuunziekte veroorzaken ? Dat wordt al heel lang onderzocht, maar er is geen definitief antwoord. Wel is bekend dat een aantal auto-immuunziektes in zeldzame gevallen optreden na het doormaken van een infectie. Guilain-Barre syndroom bijvoorbeeld na een infectie met Zika. Dan lijkt het inderdaad logisch om te denken dat een vaccinatie tegen Zika hetzelfde effect zou kunnen hebben.


Auto-immuunziekte is nog wel een ander kaliber dan een allergie.
Ik denk dat het ook afhangt van het type vaccin. Niet naar op zoek gegaan, maar ik zou me wel kunnen voorstellen dat een vaccin op basis van de verzwakte virus in sommige gevallen dit zou kunnen triggeren.

studies hierover hebben imo weinig zin. Er zijn zodanig veel factoren dat het nooit eenduidig vast te leggen is. Bvb het procentueel aantal mensen met allergie is sterk gestegen de laatste 200 jaar. Maar komt dat dan door meer hygiene, meer vaccinatie, meer vervuiling, conserveermiddelen in eten, ontwikkeling van iets anders, ...? Ik heb al redelijk wat studies gezien die probeerden iets aan te tonen daarvan, met soms een positief resultaat maar wat daarna weer ontkracht werd door de volgende studie. Er zal wel iets zijn dat het veroorzaakt, maar dit soort lange termijn effecten zal in de wetenschap amper of niet naar voren komen.

Shenavallie
Berichten: 11579
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 11:22

In mijn omgeving, mijn familie en ikzelf zijn we met Pfizer gevaccineerd en geen van allen heeft er problemen van gehad. Mijn moeder en ik slikken medicatie en dat heeft geen averechts effect gehad. Het enige wat ik iedereen heb horen zeggen (en zelf heb ervaren) is een beetje spierpijn in de arm, alsof je te zwaar getild hebt. Eén collega had wat verhoging de volgende dag, maar dat was na een dagje dus ook over.

Aanvulling: Mijn moeder en zoon hebben een auto-immuumziekte.

pien_2010

Berichten: 43371
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 11:32

WiPaLa schreef:
Mijn vader heeft 3 dagen na het vaccineren (AZ) een herseninfarct gehad. Verband kan niet aangetoond worden en kan heel goed zijn dat het vaccin er helemaal niets mee te maken heeft maar heeft er toch voor gezorgd dat ik minder gerust ben in een vaccin.
Mijn moeder is vorige week gevaccineerd en had nergens last van.


Ach wat verdrietig. Sterkte :knuffel: . Ik neem aan dat jullie dit gemeld hebben bij die organisatie die dit soort ervaringen verzamelt. Ik kan me voorstellen dat je minder gerust bent in een vaccin na dit meegemaakt te hebben, ook al is er wellicht totaal geen verband. Altijd verdrietig als dit gebeurt en zeker na een vaccinatie, want geeft toch iets van twijfel.

Zelf ken ik niemand die ergens last van heeft gehad dat ernstig was of dat niet na paar dagen over was. Gezien mijn leeftijd ken ik wel heel vele mensen die gevaccineerd zijn.

Wat me wel opvalt is, dat ik een kennis hebt die tegen vaccinatie is, en niet gevaccineerd is. Het is een slimme vrouw. Toch is zij de enige in mijn omgeving die verhalen heeft van horen zeggen dat mensen niet goed werden na de vaccinatie. Toen ik haar dat terug gaf, begreep ze dat ik toch wat sceptisch over die verhalen was en ik het wel toevallig vond.
Daarom vind ik dit een interessant topic. Ook vind ik het goed dat er een meldpunt is die alles verzamelt en onderzoekt. Want ook dat is wetenschap, het gewoon nuchter onderzoeken en ervaringen verzamelen.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Medische problemen na vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 13:24

Lijkt me een leuk topic. Iets positievers. Wie heeft er na zijn vaccinatie iets positiefs meegemaakt. Zoals een klacht die na jaren opeens verdween.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Re: Medische problemen na vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 13:34

Ik ken een aantal mensen met ernstige bijwerkingen, allen van AZ. Niet zo ernstig als in ziekenhuisopname, maar wel langdurige moeheid (weken aangehouden), en koortsstuipen, bijna buiten bewustzijn raken etc.

Van andere vaccins niet gehoord.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 13:36

Dinopino schreef:
Lijkt me een leuk topic. Iets positievers. Wie heeft er na zijn vaccinatie iets positiefs meegemaakt. Zoals een klacht die na jaren opeens verdween.


Maar ook dat zal weinig met de vaccinatie zelf te maken hebben.
Zou wel gek zijn... alle klachten die opkomen afkraken dat het niet van de vaccinatie kan zijn, maar dan wel een topic over alle random positieve effecten die enkelen denken te vinden.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 13:39

Solistar schreef:
Ik ken een aantal mensen met ernstige bijwerkingen, allen van AZ. Niet zo ernstig als in ziekenhuisopname, maar wel langdurige moeheid (weken aangehouden), en koortsstuipen, bijna buiten bewustzijn raken etc.

Van andere vaccins niet gehoord.


Is er eigelijk iets bekend over het voorkomen en de duur van dit soort langdurige effecten?
Aangezien er voor jongeren vooral wordt gewezen op risico op zogenaamde long-covid effecten als pro voor vaccineren, zou het wel heel zuur zijn als je dan een gelijkaardig soort ‘long-vaxx’ effecten doormaakt.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 13:43

Ach een keer de focus naar het positieve leggen is ook niet verkeerd. Wanneer je weet over het placebo-effect, dan kan je nagaan dat wanneer iemand bang is voor de vaccinatie, vanwege beweringen die totaal niet stroken met haar waarneming, is het logisch dat je in de stress schiet. Vervolgens laat je je inenten, en die doet wat ie behoort te doen, maar de angst voor de bijwerkingen komen ook uit.

Ik zou zeggen, wanneer je nog twijfelt zorg er voor dat of die twijfel weggaat, of laat je niet inenten. Wat het ziek worden erna kan inderdaad weleens totaal niets met de vaccinatie te maken hebben.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57960
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 13:48

Mindim schreef:
Immunotherapie krijg je geloof ik als bestrijding tegen kanker, meestal ben je dan al niet in goeden doen en is je weerstand laag en je lichaam ziek.

Ik ken heel veel gezonde mensen die zijn gevaccineerd en geen klachten hebben na vaccinatie.

Zo ver ik weet is immunotherapie zo ongeveer alles wat het immuunsysteem beïnvloed. Biologicals vallen daar ook onder die bv gegeven worden bij chronische darmziektes or zware reuma.
Je hoeft dus niet ongeveer terminaal te zijn voor dergelijke behandelingen.

BigBen schreef:
bigone schreef:
Dat zeg ik niet. Iedere ziekte of vaccinatie betekend werk voor je immuunsysteem. Dat in zeer zeldzame gevallen zo overactief kan worden dat ook onschadelijke stoffen die het lichaam binnen dringen heftige reacties op kunnen roepen.

Met andere woorden, kunnen vaccins een auto-immuunziekte veroorzaken ? Dat wordt al heel lang onderzocht, maar er is geen definitief antwoord. Wel is bekend dat een aantal auto-immuunziektes in zeldzame gevallen optreden na het doormaken van een infectie. Guilain-Barre syndroom bijvoorbeeld na een infectie met Zika. Dan lijkt het inderdaad logisch om te denken dat een vaccinatie tegen Zika hetzelfde effect zou kunnen hebben.

Ik denk dat je eerder moet spreken van "triggeren" ipv veroorzaken. :)
een auto-immuunziekte kan heel lang "slapen". Door het immuunsysteem te triggeren, kan je dus de auto immuunziekte die je dus al een leven lang zonder het te weten mee draagt, wel wekken. :) Dat kan via (zwaar) ziek worden. Zware stress (gezien dat ook het immuunsysteem triggert.) of inderdaad een vaccin. :)

Dat gezegd zijnde, op pagina een werd gezegd dat een aneurysma komt door het dicht slibben van de vaten en dat dat langer duurt dan 12 uur om te ontwikkelen. Als je dan toch zo graag fake news de wereld uit wil (maar daar zijn de jagers kennelijk vrij selectief mee.) dan zou je daar ook op moeten reageren. Dat is één van de mogelijkheden maar niet de enige. Een aneurysma kan aangeboren zijn maar kan ook secundair ontstaan door een klonter die het bloedvat verstopt en daardoor dus de druk doet opbouwen.

Edit; twee berichten samen gevoegd.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 14:03

M’n gezonde collega is 5 minuten na het inenten bewusteloos geraakt en kan zich er niks van herinneren, tijdens die 15min wachttijd bij ggd.

Kwam niet door het prikken zelf, had goed gegeten/gedronken etc, nog nooit eerder flauw gevallen.
De dokters hebben hem nog 45min daar gehouden en alles getest. Maar geen verklaring.
Hij heeft er niks aan over gehouden gelukkig, behalve erg geschrokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 14:21

Ik heb een spierziekte, zenuwziekte en hartafwijking en ben erg gevoelig met bepaalde stoffen/allergische reacties.

Beide prikken geen last gehad, de eerste prik dag 2 een stijve arm, de tweede prik dag 1 een stijve arm. Verder niets. Gisteren mijn tweede prik gehad en ik was het eigenlijk alweer vergeten.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 14:44

Dinopino schreef:
Lijkt me een leuk topic. Iets positievers. Wie heeft er na zijn vaccinatie iets positiefs meegemaakt. Zoals een klacht die na jaren opeens verdween.


Bekende van me heeft in oktober corona gehad en sindsdien veel klachten (vermoeidheid en concentratie), sinds haar vaccinatie is ze zichtbaar opgeknapt, dus dat is iets positiefs!

Boras
Berichten: 9952
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 14:48

miccamaaike schreef:
Bekende van me heeft in oktober corona gehad en sindsdien veel klachten (vermoeidheid en concentratie), sinds haar vaccinatie is ze zichtbaar opgeknapt, dus dat is iets positiefs!


Dit fenomeen komt vaker voor en gaat men serieus onderzoeken, las ik vorige week in de Volkskrant:

Het Duits-Turkse wetenschapsechtpaar Uğur Şahin en Özlem Türeci dat ’s werelds eerste werkzame coronavaccin afleverde, wil onderzoek gaan doen naar het effect van Pfizer-BioNTech bij patiënten met long covid.

Wereldwijd kampen veel patiënten met langdurige klachten na een relatief milde corona-infectie, maar uit de eerste buitenlandse cijfers blijkt dat eenderde van die patiënten opknapt nadat ze zijn gevaccineerd. ‘Interessante meldingen’, zeggen de twee vaccinpioniers daarover in een zomereditie van de Anatomische Les, de jaarlijkse lezing die het Amsterdam UMC organiseert in samenwerking met de Volkskrant.

Het kan zijn dat die patiënten last hebben van resterende virussen die nog in hun lichaam aanwezig zijn, in zulke geringe hoeveelheden dat ze niet met een PCR-test kunnen worden ontdekt, aldus Şahin. ‘Mogelijk kunnen de antistoffen die het lichaam door vaccinatie aanmaakt dat beïnvloeden.’


Ik heb dit artikel direct naar mijn broer gemaild, die helaas ook met long covid zit.

@miccamaaike

Waarmee werd jouw bekende gevaccineerd en hoe lang erna begon hij/zij op te knappen van long covid?

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 14:51

Hopelijk werkt het voor hem ook Boras. M'n zus (daar gaat t dus om) had dit effect dus ook gehoord en bij haar lijkt het dus echt te werken. Ze heeft ook echt weer meer kleur in dr gezicht en ziet er veel minder moe uit. Hoop zo voor haar en ook voor jouw broer dat dit de oplossing is.

Ze is gevaccineerd met Moderna, ze werd eerst best ziek van de vaccinatie en knapte na een paar dagen flink op.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 14:53

Boras schreef:
De vaccinatie met Pfizer van mijn zeer kwetsbare moeder van bijna 85 (ernstige long- en hartproblemen, enkele chronisch ontstoken organen en de rest van haar lichaam functioneer ook niet goed meer, ze is op |( ) werd uitgesteld vanwege een urinewegontsteking en een antibioticakuur. Een vaccin daar bovenop zou teveel van haar lichaam kunnen vergen.

Daarna is ze alsnog gevaccineerd en oh wat vond ik het spannend. Maar een coronabesmetting, hoe mild ook, zal ze waarschijnlijk niet overleven. En die bijbehorende lijdensweg is verschrikkelijk en ook zonder overlijden onmenselijk voor haar. Ze woont in een verpleeghuis, afzonderen kun je haar niet. Dus het moest maar.

Gelukkig heeft ze geen enkele bijwerking gehad :)

Mensen in mijn directe omgeving, inclusief ikzelf, hebben Pfizer gekregen. Ik heb sommigen alleen gehoord over een wat gevoelige plek.

Helaas is 1 relatief gezonde dame van 74 (oma van de beste vriend van mijn broer) alsnog aan corona overleden na de complete Pfizer vaccinatie te hebben gehad. Ze werd ziek binnen 2 weken na de laatste. Ze heeft op de ic gelegen, er was geen hoop meer op een menswaardig leven en de familie besloot de behandeling te stoppen. Mevrouw is daarop overleden. Een drama voor de nabestaanden, ze waren zo blij dat oma veilig was voor corona door de vaccinatie.

Echt heel verdrietig.. ze zeggen ook dat je pas na 3 weken volledig beschermd bent hè? Ik heb mijn ouders ook pas 3 weken na de laatste vaccinatie laten oppassen, ik kan alleen maar hopen dat ze, als ze besmet raken, lichte klachten zullen ondervinden..