Als je alleen nog maar droomt van slapen...

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 19:53

Seltje schreef:
pmarena schreef:
Nou hopelijk kunnen ze / jullie hier iets mee waardoor er eindelijk verbetering gaat komen :(:)

Onze jongen had als baby/peutertje vreselijke night terrors, je weet echt niet wat je ziet, kind leek wel bezeten en vrat zijn bed haast op.... vréselijk vreselijk boos en bang, niet te troosten terwijl hij dat wel heel duidelijk nodig had, wat voelde hij zich vreselijk alleen in zijn angst en verdriet...... ;( -O-

Maar als je hem probeerde gerust te stellen raakte hij alleen nog maar meer overstuur en sloeg hij je Excorsist-waardig het bed uit.... verschrikkelijk naar en echt je hart breekt.....

Niks hielp, zachtjes praten / geruststellen niet, stevig vastpakken en liefdevol vasthouden niet, alles wat je kan bedenken maakte het alleen maar erger. Hij moest er echt doorheen....

We boden hem dan 100 keer zijn geliefde flesje melk aan (wat hij echt nodig had om weer rustig te worden / in slaap te kunnen vallen) en dat mepte hij als baby vreselijk boos weg (alsof je hem iets aandeed....) en toen hij iets groter werd kreeg je dat woest naar je kop / door de kamer geslingerd. Tot hij het de 101e keer ineens wanhopig uit je handen trok met een wanhopige houding van "waarom duurde het zo lang voordat je met die melk kwam" en dan ein-de-lijk zijn troost kon vinden en weer ging liggen en soppend aan zijn melkje weer in slaap viel :(:)

Zelf waren we dan wel klaarwakker natuurlijk :=
Ook hij herinnerde zich er later niks meer van en werd gewoon vrolijk wakker.

Met slaapje(s) overdag had hij dit ook.
Màn het slapen was al geen feest (hele dag draaide om slapen...) maar hierdoor ging je er helemáál tegenop zien :(:)

Na het ontstoren van de Oxytocine heeft hij het gelukkig zelden meer gehad en als hij het nu nog eens heeft (net 6) dat hij zo verstrooid / bang / overstuur roepend wakker wordt, dan doen we het licht aan en herhalen dat hij thuis is bij pappa & mamma, net zo lang tot hij wakker is. Dat werkt nu het beste. Maar dat is eens in de zoveel maanden nog maar een keer gelukkig en echt een light-versie van wat het was (geen zware paniek, geen agressief gedoe) dus dat stelt niks voor :)

Ik heb hem ook op het hart gedrukt dat als hij een vervelende droom heeft, dat hij dat dan zelf beseft dat het een droom is - en hij zichzelf dus wakker kan maken. Dat lukt hem al een hele poos prima gelukkig: hij gaat dan met zijn ogen knipperen in zijn droom heeft hij bedacht en dat werkt +:)+

Ik had nog nooit gehoord van het ontstoren van de oxytocine. Na wat Googlen blijkt dat dit vooral gedaan wordt om synthetische oxytocine te ontstoren. Ik heb NOOIT oxytocine gekregen, ik heb heel bewust alle medicatie die ze mij in het ziekenhuis gaven bekeken.


Nikass schreef:
Wat heftig zeg! Hoe komt een baby aan zoiets? En hoe meten ze dat? Lijkt me heel naar om als ouders mee te maken, zowel het slaapgebrek als ook het weten dat je kind het zo moeilijk heeft.


Ze meten met elektrodes de slaapfasen gedurende de hele nacht, en er staat een camera op die alles bekijkt. Bij de overgang naar de diepe slaap laat ze een 'aanval' zien: Gillen, slaan, rechtstaan in bed, alsof de wereld vergaat.

Hoe een baby daaraan komt weet niemand, het is een fout in de hersenen die de overgang naar de diepe slaap niet op de juiste manier doormaakt.


Heel bizar zeg. Ik heb er inmiddels wat over gelezen, maar wat moet je nou precies doen? Want ik lees dat gerust stellen, flesje, al die dingen juist averechts werken. Moet je er dan alleen naast gaan zitten of helemaal niet er naartoe gaan?

Myrthe hoe weet je wat er tijdens zo'n aanval gebeurd als je je er sochtends niets van herinnert?

wemkelover

Berichten: 4697
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Als je alleen nog maar droomt van slapen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 20:30

Ik ben Myrthe niet, maar bij mij is het zo dat mijn vriend het heeft verteld. En de keren dat ik wel wakker wordt, ik me kan herinneren wat ik gezien heb. Die keren zijn wel minder vaak. Ik wordt meestal niet echt wakker, ik lijk wel echt wakker.

pmarena

Berichten: 48304
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 20:44

Dat is het enge er ook aan, je lijkt klaarwakker en het lijkt alsof je krankzinnig bent geworden / door de duivel bent bezeten.... vreselijk naar.

Wat je "officieel" moet doen weet ik niet, maar aangezien hier niets hielp en dat ook een terugkerend thema van het verschijnsel lijkt te zijn, beperkten wij ons op een gegeven moment maar tot toch zachtjes geruststellende woorden praten en steeds proberen die fles melk aan te geven, en vooral voorkomen dat meneer zich beschadigde op 1 of andere manier als hij zo door het lint ging.

Maar zeker bij een (heel) klein kind is de drang om te troosten heel erg groot dus zo af en toe probeer je het weer eens....maar wordt het keihard afgestraft omdat dat het eerder erger dan beter lijkt te maken.

Op een gegeven moment zijn wij dus wel over gegaan op de "klaar nu!" variant met licht fel aan en wakker maken. Eerst werkte dat niet maar je blijft toch af en toe proberen en op een gegeven moment werkte het wel. Dan was het 5 minuten ellende maar liever dat dan een half uur lang vreselijk over de zeik laten zijn....

En gaandeweg werd dat beter tot zoals het nu al een hele tijd is, dat hij zichzelf wakker knippert of als hij te diep in slaap is en paniekerig begint te doen, dat we licht zachtjes aan doen, herhalen "je bent thuis, je bent in bed, alles is goed, pappa en mamma zijn bij je, we houden van je, ga maar slapen, wij zijn bij je" en dan gaat hij al snel weer liggen en verder slapen.

Veel prikkels en het te warm hebben triggeren het wel. Gewoon lekker frisse lucht op de kamer scheelt een boel :j

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 20:53

wemkelover schreef:
Ik ben Myrthe niet, maar bij mij is het zo dat mijn vriend het heeft verteld. En de keren dat ik wel wakker wordt, ik me kan herinneren wat ik gezien heb. Die keren zijn wel minder vaak. Ik wordt meestal niet echt wakker, ik lijk wel echt wakker.


Ik vraag het me gewoon oprecht af hoor. Jouw vriend kan toch helemaal niet vertellen wat jij ziet? Tenzij jij dat eerst aan hem verteld hebt.

Volgens mij is het daarom juist de bedoeling om iemand níet wakker te maken, omdat het veel traumatiserender is om het je wèl te herinneren. Zo las ik het tenminste.

MyrtheJ

Berichten: 3973
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 21:05

Nikass schreef:
[Quote ingekort]

Myrthe hoe weet je wat er tijdens zo'n aanval gebeurd als je je er sochtends niets van herinnert?


Inderdaad, mijn ouders toen ik nog thuis woonde en nu woon ik samen met mijn vriend, zij vertellen het me.

De herinneringen aan de "angst" zijn van de keren dat ze me wel wakker gemaakt hebben. Altijd dezelfde angsten/nachtmerries, met iets variatie er in. Dan kan ik vrij gedetailleerd het verhaal navertellen.

De angst blijft dan een beetje hangen ofzo na wakker maken. En ik moet opnieuw inslapen en de overgang naar REMslaap maken. Dus dan is de kans groot op een tweede aanval in dezelfde nacht.

Als ik niet wakker gemaakt ben sta ik smorgens redelijk uitgerust op, alsof er niks gebeurd is. Ik heb geen flauw idee van wat er snachts is gebeurd.

Mijn vriend zegt dat het het beste lijkt te werken als hij me wel aanraakt (hand op arm oid) en zegt dat alles goed is, maar niet aan me gaat schudden/me niet probeert echt wakker te maken. Ik laat me wel goed gerust stellen en slaap dan rustig verder.

Het gaat hier natuurlijk niet om mij maar misschien heb je er toch iets aan TS :-)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 21:38

Aah zo. Bedankt!

wemkelover

Berichten: 4697
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 21:41

Nikass schreef:
wemkelover schreef:
Ik ben Myrthe niet, maar bij mij is het zo dat mijn vriend het heeft verteld. En de keren dat ik wel wakker wordt, ik me kan herinneren wat ik gezien heb. Die keren zijn wel minder vaak. Ik wordt meestal niet echt wakker, ik lijk wel echt wakker.


Ik vraag het me gewoon oprecht af hoor. Jouw vriend kan toch helemaal niet vertellen wat jij ziet? Tenzij jij dat eerst aan hem verteld hebt.

Volgens mij is het daarom juist de bedoeling om iemand níet wakker te maken, omdat het veel traumatiserender is om het je wèl te herinneren. Zo las ik het tenminste.


Nee maar hij kan wel zien wat er gebeurd. Hoe het begint, wat er gebeurd als hij niks doet.

Bij mij werkt blijkbaar dat hij me vast pakt en tegen mij praat. Dan wordt ik rustig, ga ik weer liggen en is het weer klaar. Als hij dat niet doet verwond ik mezelf en hem. Ik ben nu oud genoeg om te weten wat er aan de hand is als ik wakker ben geworden. Ik heb even tijd nodig om weer rustig te worden en kan dan weer slapen.

Bij de kleintjes is gewoon erg lastig. Het is denk ik ook even uit vogelen wat voor te beste werkt.

pmarena

Berichten: 48304
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 21:52

Het verschilt ook per keer. Op een gegeven moment leer je wel hoe je kan de-escaleren of kan voorkomen dat het escaleert. Hier is het de ene keer beter om wakker te maken en de andere keer gewoon heel zachtjes vloeiend met geruststellend zacht praten terug in bed laten kruipen.

Als dat laatste lukt heeft dat natuurlijk de voorkeur maar soms is de droom te sterk en is wakker maken de betere optie om te voorkomen dat het escaleert. Maargoed hier is het dus al een hele tijd lang niet meer zo heftig :)

Snippergroen

Berichten: 6696
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Als je alleen nog maar droomt van slapen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 23:35

Mijn jongere zus heeft ook last van nightterror. Die gaat dan altijd eerst hard gillen en is dan in paniek. Bij haar werkt het dan om rustig tegen haar te praten en indien ze uit bed is, haar terug naar bed te begeleiden en dan gaat ze zelf weer slapen. Ze wordt dan niet wakker. Ze herinnert hier zichzelf de volgende dag niks van. Bij haar is stress een trigger, maar bij een baby verwacht ik dat het een andere trigger zal zijn :)

secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Als je alleen nog maar droomt van slapen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 02:36

Vaak ook bij kinderen wel stress, maar dan.op een andere manier. Na een spannende gebeurtenis, een drukke dag,.dat soort dingen.
Maar bij TS is het zo vaak dat stress me niet de tijger lijkt...

Leandra

Berichten: 1601
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 08:32

Ts, fijn dat er wel wat uit het onderzoek is gekomen. Mijn jongste dochter heeft ook een tijdje kast gehad van night terrors, die legden we bij ons in bed want ze sloeg met haar handen, voeten en hoofd tegen de spijlen van haar ledikant aan. Het is gelukkig vanzelf weer over gegaan.

Ik hoop dat jullie snel weer wat meer nachtrust krijgen. Oververmoeidheid is killing. Ik ben er mede door in een burn out terecht gekomen.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-21 09:06

secricible schreef:
Vaak ook bij kinderen wel stress, maar dan.op een andere manier. Na een spannende gebeurtenis, een drukke dag,.dat soort dingen.
Maar bij TS is het zo vaak dat stress me niet de tijger lijkt...

Op echt drukke dagen is de nacht wel nog erger. Dus ergens heeft drukte en stress er wel mee te maken. Maar als we echt een prikkelloze dag maken verveelt kind zich dood, en slaapt ze niet beter.


Maar: vannacht geslapen van 20u tot 4u30! En dan na rustig een flesje tot 8u15! (Normaal is 7u wakker, altijd)

Is het toeval? Is het de medicatie? Is het de verzwaarde slaapzak? Begint ze er plots over te groeien?

Ik kijk uit naar de volgende nachten.

Uiteraard was ik zelf zo aan het piekeren en aan het wachten op:wanneer wordt de peuter wakker, dat ikzelf heel slecht geslapen heb...

pmarena

Berichten: 48304
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 09:19

Nou kijk, dat geeft de burger moed +:)+

Ja balen is dat hè, dat bij een keer een betere slaap, je zelf er al niet meer in gelooft en alsnog soort van ligt te wachten op de paniek..... ook jij moet er overheen groeien :(:)

Een dag met weinig prikkels maar wel flink veel buitenspelen op een rustige plek zonder allerlei consternatie werkte hier het beste :j Ze moeten wel voldaan moe zijn natuurlijk.

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Als je alleen nog maar droomt van slapen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 12:58

Fijn hoor!!! Hopelijk gaat het langzamerhand beter!

Mloes

Berichten: 5176
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 21:07

Seltje schreef:
Uiteraard was ik zelf zo aan het piekeren en aan het wachten op:wanneer wordt de peuter wakker, dat ikzelf heel slecht geslapen heb...


Haha herkenbaar! Hier een goed slaper, met soms een week of wat een paar slechte dagen. Vervolgens slaapt kind allang weer door, terwijl moeders nog 3 weken ‘s nachts aan het afwachten is of kind nog wakker wordt.

Oh maar wat fijn voor je TS *\o/*

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 10:04

Update: mijn dochter heeft al 3 redelijke nachten gehad.

Vannacht heeft ze zelfs van 19u tot 6u aan 1 stuk geslapen. Oké, 6u is vroeg, maar I don't care... want het was ononderbroken (is dat een woord?)

+:)+ :):) *\o/*

Liselot

Berichten: 32205
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Als je alleen nog maar droomt van slapen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:08

Wat fijn!!! Daar word je zelf ook weer een beetje mens van

pmarena

Berichten: 48304
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Als je alleen nog maar droomt van slapen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:14

Joh dat is gewoon een topnacht *\%/*

Tipje: juich niet te vroeg maar blijf nog even een poosje op tijd naar bed gaan en mee slapen, stel dat het maar tijdelijk is krijg je er spijt van anders als je nu niet even je "slaapschuld" een beetje probeert in te lossen nu je de kans hebt.

Saintelette

Berichten: 3183
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Re: Als je alleen nog maar droomt van slapen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:25

Wat heerlijk Seltje! *\o/*

cupido1996
Berichten: 443
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: Als je alleen nog maar droomt van slapen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:30

Wat heerlijk voor je!
6.00 uur vroeg.....tja, ik weet niet veel beter met twee kleine kinderen. Maar met op tijd naar bed gaan, vind ik dat prima te doen.

thequeensmum
Berichten: 3579
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Als je alleen nog maar droomt van slapen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 11:20

Ik vind 6 uur helemaal zo gek niet hoor als ze om 19.00 naar bed gaat.
En ononderbroken is zeker een woord haha.
Ga zo door! Ik duim

rien10
Berichten: 14795
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Als je alleen nog maar droomt van slapen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 11:34

Hoi TS, (ik heb net je topic doorgelezen). Ja, ononderbroken is een woord. Een woord wat ik je gun heel vaak te kunnen gebruiken. Wat heerlijk dat iedereen een goede nacht gemaakt heeft.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 12:09

pmarena schreef:
Joh dat is gewoon een topnacht *\%/*

Tipje: juich niet te vroeg maar blijf nog even een poosje op tijd naar bed gaan en mee slapen, stel dat het maar tijdelijk is krijg je er spijt van anders als je nu niet even je "slaapschuld" een beetje probeert in te lossen nu je de kans hebt.

Uiteraard, ik heb heel wat slaapschuld in te halen...

pmarena

Berichten: 48304
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Als je alleen nog maar droomt van slapen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:25

Nou het kan natuurlijk ook wel verleidelijk zijn om eens even lekker een avond wat voor jezelf te doen, op de bank te blijven hangen, even je eigen gedachtes aanhoren.... en als je dan laat naar bed gaat en nèt als je in slaap gesukkeld bent, begint de kermis weer.... :=

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 15:05

CharleyT schreef:
@BigBen:BigBen schreef:
Citaat:

Paracetamol is ook ontstekingsremmend.
https://journals.lww.com/americantherap ... mol.8.aspx

Lijkt erop dat je echt ongelijk hebt, paracetamol is geen ontstekingsremmer! Zie ook reacties van anderen.

Een paar begrippen.
Cyclooxygenases, afgekort Cox. Een groep van enzymes. Twee varianten, Cox1 en Cox2. Produceren onder andere prostaglandines.
Prostaglandines. Hormoonachtige stoffen. Veroorzaken lokaal ontstekingssymptomen. Zwelling, verwijden van de bloedvaten.
Nsaid's. Niet steroïdale ontstekingsremmers. Nsaid's werken door de productie van Cox te onderdrukken. Omdat Cox onderdrukt wordt worden er minder prostaglandines geproduceerd, vandaar minder ontsteking.

Nu een stukje uit de studie die ik eerder gelinkt had:

Citaat:
Over het algemeen wordt gedacht dat paracetamol de productie van prostaglandines in lichte mate afremt. Echter, de werking van paracetamol in het lichaam is even sterk als die van selectieve Cox2 remmers. Paracetamol vermindert eveneens de prostaglandine concentratie in het lichaam, maar is niet in staat om de ontsteking veroorzaakt door reumatoïde arthritis te onderdrukken, wat selectieve Cox2 remmers wel doen.

Paracetamol remt de productie van prostaglandines. Het is dus een ontstekingsremmer.