Als je alleen nog maar droomt van slapen...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 08:52

sanne222 schreef:
Beste TS, wat ontzettend verdrietig dat jullie dit moeten doormaken met jullie kindje. Onze dochter heeft de eerste 6 jaar last gehad van nachtangst (night terrors). Vooral het gillend wakker worden en ontroostbaar door blijven huilen herken ik uit jouw verhaal. En dit meerdere keren per nacht. Nachtangst komt niet alleen bij oudere kinderen voor, maar ook bij jonge baby's. Bij onze dochter werd het getriggerd door een te warme kamer, of te warme slaapzak. Ook onze reactie op haar nachtangst zorgde ervoor dat een aanval langer duurde. Nadat we dit hadden aangepast werd het beter. Helemaal weg was het niet, maar uiteindelijk is ze er overheen gegroeid. Wellicht is het iets om meer informatie over op te zoeken?

Sommige symptomen komen overeen, anderen niet. Nachtangsten kunnen ze diagnosticeren met het slaaponderzoek dat we net hebben gehad en waarvan we nu op de resultaten wachten.
Het is dus zeker een optie.


VogeltjeM schreef:
Wij hebben inderdaad ook een lu lla doll die 8 uur blijft ademen, ontzettend creepy als je een donkere kamer binnen komt :') op de opvang noemen ze het zijn hijger. Het was hier geen wondermiddel maar wel opvallend was dat hij van 8+ keer per nacht verminderde naar 3-4x per nacht. Dus wellicht wel een goede om te proberen.

Ik heb al verschillende van die 'ruis/hartslag' toestellen in huis. Deze pop nog niet, maar misschien wel een optie, eens opzoeken hoe duur deze is. Want de verzameling met dingen die niet werken is heel groot aan het worden.


JorineV schreef:
Zo'n pop of knuffel met ademhaling en hartslag klinkt als een goede tip.

Verder vraag ik me af wat voor jouw dochter het verschil is tussen een middagslaapje en de nacht. Licht? Dan zou een daglichtlamp kunnen helpen. Of de geluiden in het huis? Rust jij/jullie 's middags ook als zij op bed ligt, of ga je dan juist het huishouden doen? Ik kon als baby of dreumes op een gegeven moment niet goed meer slapen zónder het geluid van de wasmachine. Er is vast een opname te vinden of te maken van huisgeluiden... Wat doet en eet ze voor het middagslaapje? Kun je dat 's avonds herhalen? Hoeveel tijd zit er tussen 's ochtends van bed halen en het middagslaapje / en hoe lang na de middagslaap gaat ze dan 's avonds weer op bed? Wat gebeurt er als je haar 's middags ook op jullie kamer legt?

Veel sterkte nog, en onthoud dat goed voor jezelf zorgen een voorwaarde is om goed voor je kind te kunnen blijven zorgen :knuffel:
Je kent vast de instructies in het vliegtuig, éérst je eigen zuurstofmasker.

Lampjes,geluidjes, alles al geprobeerd om de middagdut na te bootsen. Ik weet het niet meer.
En ja, we moeten ook voor onszelf zorgen, en daar gaat het nu helemaal mis. Uiteraard is sinds vannacht de dochter ook nog eens goed ziek, en dan kan ik ze helemaal nergens naartoe brengen, ook overdag niet. Zo dadelijk een rondje huisartsenwachtpost. Ook nog maar even uitleggen hoe het met ons is.

Goof

Berichten: 28826
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 08:57

Ik weet dat je een structurele oplossing zoekt, maar jn het kader van 'goed voor jezelf zorgen', zou ik zeker om en om eens elders gaan slapen of een betaalde oppas in huis nemen zodat je af en toe een nacht hotel kan pakken.
Hier heeft niemand iets aan.

Joltsje

Berichten: 9033
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Als je alleen nog maar droomt van slapen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 09:06

Hey TS,

wat een ellende. wat al vaak gezegd is, dit zou mijn nachtmerrie zijn.
als je kinderen krijgt dan is slapen al een luxe. maar in jullie geval, dat lijkt me vreselijk.
1 omdat je niet aan slapen toe komt en 2 omdat je je zorgen maakt om je kindje.

ik zou ook adviseren, ga ergens anders slapen, maar dat doe je soms al.

ik heb de ballen verstand er van, maar als ik je verhaal zo hoor. zou je kindje dan niet gewoon nachtmerries hebben van de bevalling en zo?
en aangezien jullie toch al niet slapen het hele slaapritme omgooien? (is vast niet een goed idee).
maar dan slapen van 21.00 - 0.00 dan 2 uurtjes wakker en van 02.00 - 07.00 weer slapen of zo.
dan allebei een stuk doen?

hoe dan ook. hopelijk komt er wat uit het slaaponderzoek

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 09:32

Wat een situatie.. wat moet je je uitgeput en leeggezogen voelen. En wat lees ik veel belasting bij en op jezelf. Je klinkt heel streng voor jezelf.. voel je nog de ruimte om nieuwe dingen te proberen of voelt het als een hopeloze missie?

Wat het direct in mij oproept en wat ik hier al wel hoor: hoe gaan jullie voor jezelf zorgen? Hoewel ik begrijp dat je een structurele oplossing wilt, zal dat in de meeste situaties niet direct opgelost zijn. Dus ik zou persoonlijk nu eerst in kleine stapjes denken. Een dag per week plannen waarop je in de ochtend iets bijslaapt en in de middag eens iets gezelligs gaat doen met een vriendin of familielid. Zodat je iedere week iets hebt om naar uit te kijken, iets van positiviteit. Het is een druppel op een gloeiende plaat, maar iedere vorm van positieve energie is nodig om het vol te kunnen houden. Anders draai je compleet af en dreig je te vervallen in een onhoudbare situatie.

Ergens fijn dat ze een slechte nacht had in het ziekenhuis, dan hebben ze in ieder geval gezien hoe uitputtend het echt is. Ik ben erg benieuwd naar je gesprek! Voor het slapen zal je alle tips die ik ken al wel geprobeerd hebben.
Alles wat ik kan zeggen: Wees lief voor jezelf! :knuffel:

Kaatje_S

Berichten: 1005
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:18

gerlienke schreef:
Ik heb een keer een verhaal gelezen op kekmama/wij jonge ouders zn site dat een baby ook niet wou slapen 's nachts en hysterisch wakker werd, moeilijk te troosten en overdag was er niks aan de hand. In het ziekenhuis konden ze niks vinden en toen zijn ze bij een therapeut terecht gekomen die de baby opnieuw de geboorte liet mee maken op een manier. De baby had de bevalling als traumatisch ervaren en na het 'opnieuw geboren ' worden was alles goed.
Ik kan de link zo niet vinden helaas, veel sterkte met alles, hopelijk komt er wat uit het slaaponderzoek. :knuffel: :knuffel:


Hier moest ik ook aan denken, de bevalling opnieuw laten doormaken

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Als je alleen nog maar droomt van slapen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 12:02

Ik heb het hier al eens gevraagd maar niemand reageerde daarop: Bestaan er geen onschadelijke slaap-of kalmeringsmiddelen voor kleine kinderen? Ik las wel eens Middeleeuwse kruidenboeken en daar stonden wel plantaardige aftreksels in die voor zoiets gebruikt werden. Mellie Uyldert had het er ook wel eens over.Ik heb een anthroposofische huisarts en die heeft enorm veel kleine kinderen als patienten,hij werkt liever niet met chemische medicijnen want zeker bij babies moet je natuurlijk voorzichtig zijn.Maar ik zou het geen taboe vinden om dergelijke huilbabies toch iets van medicijnen te geven want behalve dat het onhoudbaar is voor de ouders,kan het voor het kind zelf ook niet prettig zijn om zo'n onrust te ervaren.Wat dat betreft vind ik de tip hierboven van een geluiddicht kamertje wel een oplossing voor de ouders,maar niet voor het kind.

ChristaMoor

Berichten: 2641
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 12:24

Heel herkenbaar. Het is al een tijd geleden, maar onze tweede heeft dit tot bijna drie jaar toe gehad. Ook wij konden het niet meer aan. Kindje had koemelkallergie en ik voedde zelf, stond dus zelf op dieet. Maar inderdaad, overdag een lief meewerkend kindje en 's nachts erg veel aan het huilen.
Nergens echt hulp gekregen. Toen mijn man een slechte dag achter het stuur had (vrachtwagenchaffeur), was de emmer vol. In gesprek met de huisarts en werkgevers, hebben we besloten om mijzelf ziek te melden, en mijn man slaappillen te geven. Kindje ging overdag naar de oppas zodat ik bij kom slapen en mijn man kon 's nachts redelijk slapen. Het waren tropenjaren. Een maand of twee vóór zijn derde verjaardag begon hij ineens door te slapen. Later in gesprek met de huisarts gaf hij aan dat dit een kind was, wat geen rustmomenten op de dag pakte om de indrukken te verwerken, en dit dus 's nachts deed in de vorm van huilen.

Probeer alle hulp te pakken die je pakken kan, ga in op uitnodigingen van mensen die wel een nachtje willen oppassen! Covid is inderdaad erg lastig, maar ondertussen worden de meeste mensen gevaccineerd dus daar zal je meer openingen krijgen. Probeer het goed te bespreken op je werk en kijk of je iets van zorgverlof kan krijgen, zodat je zelf op de dag wat kan bijslapen.

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 12:27

VogeltjeM schreef:
(...) maar als het bij ons nog langer had geduurd, was ik wel op zoek gegaan naar een night nanny. Die komen bij je thuis dus dan is de baby in z'n vertrouwde omgeving. En dan zelf uit logeren gaan, liefst apart zodat je echt absolute stilte hebt.



Kijk, dat is een optie!

Ik had dat beeld bij 'baby thuiszorg', maar dat zijn (vast goed etc etc) mensen die 'alleen maar' tips geven en niets 'doen'.

Ik vond het zo verdrietig voor jullie!

Maar een night nanny kan zoden aan de dijk zetten!

En idd nog een controle mbt KISS.
Misschien is er iets teruggeschoven, dat kan.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 14:44

Janneke2 schreef:
VogeltjeM schreef:
(...) maar als het bij ons nog langer had geduurd, was ik wel op zoek gegaan naar een night nanny. Die komen bij je thuis dus dan is de baby in z'n vertrouwde omgeving. En dan zelf uit logeren gaan, liefst apart zodat je echt absolute stilte hebt.



Kijk, dat is een optie!

Ik had dat beeld bij 'baby thuiszorg', maar dat zijn (vast goed etc etc) mensen die 'alleen maar' tips geven en niets 'doen'.

Ik vond het zo verdrietig voor jullie!

Maar een night nanny kan zoden aan de dijk zetten!

En idd nog een controle mbt KISS.
Misschien is er iets teruggeschoven, dat kan.


Vast een optie, maar je moet het maar kunnen betalen? Ik kan me voorstellen dat dit niet voor iedereen is weggelegd.

De vraag over slaapmedicatie vind ik wel een interessante, ben daar ook oprecht benieuwd naar. Weet wel dat je als borstvoedende moeder geen melatonine mag slikken omdat het kindje dat nog niet zelf aanmaakt en daardoor de boel kan verstoren (geloof dat ik zoiets heb gelezen, correct me if I'm wrong). Maar je hoort eigenlijk best vaak dat ouders met de handen in het haar zitten.

Waar ik nog aan dacht, mijn zus heeft bij haar jongste wat geprobeerd met etherische oliën. En die Tranquil Turtle knuffels zag ik ook ooit voorbij komen, gaan volgens mij aan als je baby huilt. Geen idee of je dit soort dingen al hebt geprobeerd hoor.

Ik hoop vooral van harte dat er iets uit het slaaponderzoek komt waar jullie wat mee kunnen :(:)

Anoniem

Re: Als je alleen nog maar droomt van slapen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 14:51

Baby’s mogen geen slaapmedicatie krijgen omdat zoiets heel makkelijk de ademhaling kan stilleggen. Daarom mochten ze vroeger (en nu nog met bepaalde soorten) geen hoestsiroop kort voor het slapen krijgen omdat ze dan te makkelijk stopten met ademenen.

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 14:52

Is er wel eens geprobeerd om een aantal dagen extreem prikkelarm te doen. Dus echt de saaiste van saaiste dagen met het absolute minimale aan prikkels. Voor zover ik weet verwerkt een baby meestal zijn prikkels in de nacht. Wellicht is jullie baby zeer gevoelig voor deze prikkels waardoor ze steeds wakker word.

Is maar een hersenspinsel hoor maar wie weet helpt het.

Kimbers

Berichten: 5104
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Als je alleen nog maar droomt van slapen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 14:53

Ook voor een nachtnanny kan kinderopvangtoeslag aangevraagd worden.

Brainless

Berichten: 29746
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 14:55

Kimbers schreef:
Ook voor een nachtnanny kan kinderopvangtoeslag aangevraagd worden.

Ook in België?

Kimbers

Berichten: 5104
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 14:58

Brainless schreef:
Kimbers schreef:
Ook voor een nachtnanny kan kinderopvangtoeslag aangevraagd worden.

Ook in België?


Ah, ts woont in belgië? Dat heb ik dan gemist. Geen idee hoe het daar zit.

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 18:21

Moestuin schreef:
Baby’s mogen geen slaapmedicatie krijgen omdat zoiets heel makkelijk de ademhaling kan stilleggen. Daarom mochten ze vroeger (en nu nog met bepaalde soorten) geen hoestsiroop kort voor het slapen krijgen omdat ze dan te makkelijk stopten met ademenen.

Vroeger zat er soms codeine in hoestsiroop omdat dat de hoestprikkel dempt.Inderdaad,dat is een soort opiaat en dat kan ook de ademhaling dempen.Dat is dan te riskant voor babies. Maar er moet toch wel iets anders kalmerends bestaan wat de ademhaling niet beinvloedt? Ik kan me niet voorstellen dat dat voortdurende gehuil niet onaangenaam en zelfs slecht zou zijn voor het kind zelf ook.Dus dat een onschadelijk medicijn op zijn plek zou zijn.

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 18:28

anjali schreef:
Ik heb het hier al eens gevraagd maar niemand reageerde daarop: Bestaan er geen onschadelijke slaap-of kalmeringsmiddelen voor kleine kinderen? Ik las wel eens Middeleeuwse kruidenboeken en daar stonden wel plantaardige aftreksels in die voor zoiets gebruikt werden. Mellie Uyldert had het er ook wel eens over.Ik heb een anthroposofische huisarts en die heeft enorm veel kleine kinderen als patienten,hij werkt liever niet met chemische medicijnen want zeker bij babies moet je natuurlijk voorzichtig zijn.Maar ik zou het geen taboe vinden om dergelijke huilbabies toch iets van medicijnen te geven want behalve dat het onhoudbaar is voor de ouders,kan het voor het kind zelf ook niet prettig zijn om zo'n onrust te ervaren.Wat dat betreft vind ik de tip hierboven van een geluiddicht kamertje wel een oplossing voor de ouders,maar niet voor het kind.


doopten ze vroegah het speentje niet gewoon in de brandewijn of sherry om het kind wat rustiger te krijgen?

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Als je alleen nog maar droomt van slapen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 18:38

@anjali, dat is er wel, bijvoorbeeld deze

https://www.adviesdrogisterij.nl/gezond ... ior-250-ml


Tis alleen de vraag of je een kind van deze leeftijd al valeriaan wil geven. In ieder geval zou ík het persoonlijk niet geven.
Valeriaan voor een volwassene, prima. Maar voor een klein kind vind ik het een heftig middel.

Maar aan de andere kant, dit is ook een onwijs heftige situatie.
Hoe dan ook zou ik het, ook in een situatie als deze, niet geven zonder overleg met een arts.

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 19:00

juval schreef:
anjali schreef:
Ik heb het hier al eens gevraagd maar niemand reageerde daarop: Bestaan er geen onschadelijke slaap-of kalmeringsmiddelen voor kleine kinderen? Ik las wel eens Middeleeuwse kruidenboeken en daar stonden wel plantaardige aftreksels in die voor zoiets gebruikt werden. Mellie Uyldert had het er ook wel eens over.Ik heb een anthroposofische huisarts en die heeft enorm veel kleine kinderen als patienten,hij werkt liever niet met chemische medicijnen want zeker bij babies moet je natuurlijk voorzichtig zijn.Maar ik zou het geen taboe vinden om dergelijke huilbabies toch iets van medicijnen te geven want behalve dat het onhoudbaar is voor de ouders,kan het voor het kind zelf ook niet prettig zijn om zo'n onrust te ervaren.Wat dat betreft vind ik de tip hierboven van een geluiddicht kamertje wel een oplossing voor de ouders,maar niet voor het kind.


doopten ze vroegah het speentje niet gewoon in de brandewijn of sherry om het kind wat rustiger te krijgen?

Ja. Maar tegenwoordig durf je dat niet te opperen....

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Als je alleen nog maar droomt van slapen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 19:04

Misschien omdat we tegenwoordig ook weten wat het effect van alcohol is op onvolgroeide hersenen :=

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 19:08

Mri schreef:
@anjali, dat is er wel, bijvoorbeeld deze

https://www.adviesdrogisterij.nl/gezond ... ior-250-ml


Tis alleen de vraag of je een kind van deze leeftijd al valeriaan wil geven. In ieder geval zou ík het persoonlijk niet geven.
Valeriaan voor een volwassene, prima. Maar voor een klein kind vind ik het een heftig middel.

Maar aan de andere kant, dit is ook een onwijs heftige situatie.
Hoe dan ook zou ik het, ook in een situatie als deze, niet geven zonder overleg met een arts.

Ik denk dat de andere kruiden die erinzitten te zwak werken om zo'n vreselijk huilende baby stil te krijgen.Dit middeltje lijkt me wel wat.Met een arts overleggen is altijd goed,dat zal ts toch ook doen,er is nu toch een onderzoek gaande?Er zijn artsen die dol op kruiden zijn,zoals de mijne,maar ook die er niets in zien en het op chemische middelen houden.

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 19:09

Als ik het goed begrijp slaapt je kindje nogsteeds bij jou op de kamer? Ik zou een eigen kamer voor haar maken.
Ze is nu gewend dat elke keer als ze begint te huilen er iemand wel weer komt, op eigen slaapkamer leggen en NIET heen gaan.
Er is namelijk niets. Behalve dat ze weet dat er iemand komt.
Dit kan wel enkele weken duren voordat ze doorheeft dat er niemand komt, maar is wel de oplossing.

Heb je een melatonine test gehad?

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 19:19

je zegt dat ze dysmatuur was?
kan het daar niet mee te maken hebben?
ik weet van een kennisje van me met een dysmature baby dat die erg veel last van krampen had en veel overstrekte, met babymassage is dat toen een eind verbeterd.
hoe is ze na de voeding?

miisshOrse

Berichten: 1956
Geregistreerd: 13-12-04
Woonplaats: Hoekse Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 19:21

Dit is vast een advies waar je niet op zit te wachten. Kan me ook voorstellen dat jullie probleem dieper ligt. Maar wij hadden ook n knulletje dat S nachts veel wakker werd. ( en overdag constant huilde)

Je hoort veel volwassenen die snachts veel problemen hebben met slapen. Ook mensen met psychische klachten. Die baat hebben bij een verzwaringsdeken.

Deze heb je ook in slaapzak variant bij babydeepsleep.
Kan me voorstellen dat jullie probleem echt wel heel wat dieper ligt, maar wie weet is het eens de moeite om naar te kijken. Een keer minder wakker worden kan al een flinke vooruitgang zijn.

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 19:21

KellyDV schreef:
Als ik het goed begrijp slaapt je kindje nogsteeds bij jou op de kamer? Ik zou een eigen kamer voor haar maken.
Ze is nu gewend dat elke keer als ze begint te huilen er iemand wel weer komt, op eigen slaapkamer leggen en NIET heen gaan.
Er is namelijk niets. Behalve dat ze weet dat er iemand komt.
Dit kan wel enkele weken duren voordat ze doorheeft dat er niemand komt, maar is wel de oplossing.

Heb je een melatonine test gehad?


Ik vind dit vrij heftig om zomaar te doen en te adviseren.
Als ik 1 van mijn dames maar "laat huilen" dan heb ik een vreselijk overstuur kind. Die denkt dat ze in de steek wordt gelaten.

Ik ga bij onze 11 maanden oude dame na 2-3 minuten terug, knuffel haar en leg haar terug als ze weer rustig is. Zo weet ze dat mama er is als ze mij echt nodig heeft. Langer laten huilen werkt bij ons niet. Maar, ieder kind is anders. En bij ieder kind werken andere dingen.

Jij wil toch ook niet het gevoel hebben/krijgen dat je in de steek bent gelaten? Dat gevoel geeft mij stress en ik wordt daar absoluut niet rustig van. Ik zou in slaap vallen van oververmoeidheid, maar niet goed slapen van de stress.
Laatst bijgewerkt door Mri op 16-05-21 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

miisshOrse

Berichten: 1956
Geregistreerd: 13-12-04
Woonplaats: Hoekse Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 19:22

Dit is vast een advies waar je niet op zit te wachten. Kan me ook voorstellen dat jullie probleem dieper ligt. Maar wij hadden ook n knulletje dat S nachts veel wakker werd. ( en overdag constant huilde)

Je hoort veel volwassenen die snachts veel problemen hebben met slapen. Ook mensen met psychische klachten. Die baat hebben bij een verzwaringsdeken.

Deze heb je ook in slaapzak variant bij babydeepsleep.

Bij ons ging het ban 3 a 4 keer per nacht wakker naar 1 a 0 keer wakker vanaf de eerste nacht.

Kan me voorstellen dat jullie probleem echt wel heel wat dieper ligt, maar wie weet is het eens de moeite om naar te kijken. Een keer minder wakker worden kan al een flinke vooruitgang zijn.