Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nayomie
Berichten: 32785
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:51

Flinke hersenschudding tijdens voltige toen ik een truc deed, longeerder een klap met de zweep gaf, paard bokte en ik vervolgens eraf gebonjourd was en op mijn nek terecht kwam. Direct overgeven en niks meer kunnen zien voor een tijdje. 30 minuten erna nog wel op het paard gestapt en na deze val gewoon weer het paard op geklommen. Valt wel mee met wat ik hier voor de rest lees. :o

Morganlefay

Berichten: 8705
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:54

Gebroken humeruskop nadat ik omver ben gelopen door een paard, gescheurde kniebanden.Snoekduik moeten nemen na een gigantische boksessie. Of met mijn hoofd op het schot of zelf eraf.

Anoniem

Re: Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:58

Mijn heup gebroken tijdens een fotoshoot. Waarbij alle operaties niet volgens plan gingen en ik dus uiteindelijk dik anderhalf jaar heb gerevalideerd :+

Ben na 3 maanden voor het eerst weer opgestapt en pas sinds een maand (9 jaar na mijn ongeluk) qua angst weer net zo onbevangen als er voor.

anjali
Berichten: 15137
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:59

Puppetje schreef:
Even denken...
Gebroken neus
Verbrijzelde bovenarm
Gebroken tenen
Gebroken bekken en schaambeen.
Stukken van mijn schaamlippen eraf (ik viel en paard liep over me heen en ik kreeg zijn hoef vol in mijn ..., plastisch chirurg heeft er weer wat moois van gemaakt)

Dit ongeluk had ik nog niet eerder van gehoord. :+

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 15:06

Wat heftig zeg een gebroken knie en dat met zo "stom" te vallen.. Veel beterschap TS.

Mijn ergste blessure was een driedubbele enkelbreuk door dat mijn paard op hol sloeg en ik stuurde naar een veld waar dus blijkbaar een gracht voor zat maar die zo overgroeid was dat we dat beide niet zagen. Paard kwam er gelukkig wel zonder kleerscheuren vanaf.
Ik ben 8 schroeven, een pin en een plaat rijker in mijn enkel. :)
Dit is in juni ook al weer 10 jaar geleden. De ijzerwinkel zit er nog steeds in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 15:07

Afbeelding

Afbeelding

Iets met een deurpost en een renpaard. :+ Uiteraard geen rust gehouden, dus ruim twee jaar na dato nog steeds regelmatig last van. Verder heb ik vorig jaar een lichte hersenschudding gehad nadat ik gelanceerd werd. Gelukkig ben ik vrij stickable en breek ik ook niet snel iets, anders had ik waarschijnlijk een vergelijkbaar lijstje als Puppetje gehad.

Sorro

Berichten: 1280
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: Schagerbrug

Re: Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 15:15

Een kapotte wenkbrauw met 3 hechtingen, nogaltijd een litteken.

En ook een nachtje observatie in het ziekenhuis na een trap in de buik. Waren bang voor een gescheurde milt en ook had ik mijn neus kapot, vermoedelijk in reflectie proberen af te weren en vervolgens mijn neus geraakt.

Cowgirl

Berichten: 23749
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 15:22

Verrekte kniebanden na een val.
Gekneusde vingers
allebei de schouders frozen
hersenschudding toen paard over mij heen liep.
blauwe tenen
Blauw been na trap

En laatst nog paard op mijn voet. Inmiddels 6 maanden terug maar nu voel ik het weer. Vermoed dat er toch een scheurtje in zit/zat. :o Gaat vast wel weer over :D

Ik mag niet klagen, ken 2 mensen die na een ongeluk in een rolstoel zijn beland.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 15:23

Wow wat een blessures allemaal zeg!!

Ik heb nog nooit iets gebroken. Maar wel meerdere hersenschuddingen waarvan twee zware inclusief geheugenverlies.
Ik heb daardoor wel 2 keer onze eerste paardentrailer gekregen omdat ik die was vergeten _O-

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 15:24

Een gebarsten borstbeen. Paard bokte, ik duikelde erover en ze stapte op mijn borstbeen dus.
Gelukkig was ze toch wel voorzichtig en kwam niet het volle gewicht erop :=
Dit is het. Op 40 jaar intensief paardrijden niet slecht, al zeg ik het zelf O:) :D

Veel beterschap TS ! Tuurlijk ga je straks weer kunnen paardrijden.

Puppetje
Berichten: 1017
Geregistreerd: 24-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 15:26

anjali schreef:
Puppetje schreef:
Even denken...
Gebroken neus
Verbrijzelde bovenarm
Gebroken tenen
Gebroken bekken en schaambeen.
Stukken van mijn schaamlippen eraf (ik viel en paard liep over me heen en ik kreeg zijn hoef vol in mijn ..., plastisch chirurg heeft er weer wat moois van gemaakt)

Dit ongeluk had ik nog niet eerder van gehoord. :+


Ik kan het je ook niet aanraden :+ . Je blijft altijd last houden. Fietsen bijvoorbeeld, je mist toch een stukje "vlees ". Met plassen heb ik een sproeikop ipv een normale straal. Kinderen krijgen was ook niet echt bevordelijk voor mijn lichaam/bekken. Gelukkig had ik geen grote kinderwens. En het paard heb ik nog steeds :D

caro29
Berichten: 8046
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 15:31

Meerdere keren hersenschudding, whiplash, rechter sleutelbeen gebroken, linker sleutelbeen in meerdere stukken en daar zit nu een plaat in die eruit moet, gescheurde bovenbeen spier, gescheurde hamstring en zwaar gekneusde rug.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 15:32

- lichte hersenschudding
- gekneusde rug
- gekneusde ribben
- gebroken vinger (half jaar moeten revalideren. Vinger is nooit meer 100% geworden)
- verbrande vingers

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 15:37

Twee gebroken wervels bij het springen (Hunter Jumper Equitation)
Mijn paard nam een mega sprong over een simpel kruisje, daar was ik niet op voorbereid.
Achteraf gezien denk ik dat hij het kunstgras om de balken niet helemaal vertrouwde dus hij nam het zekere voor het onzekere.
Ik ben na 6 weken weer gaan paardrijden, ik ben wel gestopt met springen.

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 15:39

Tibiaplateau C2 breuk tijdens het afstappen.

Babootje

Berichten: 26342
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 15:43

Verschoven rugwervel met uitval in 1 been na een val waarbij ik recht op mn billen terechtkwam. Ik mocht een jaar lang niks meer. Toen was ik een jaar of 12/13.
Daarna nog eens een keer mn pols gebroken bij een val en 1 x van bil tot knie blauw na een flinke bokpartij.

Akke_sSpring

Berichten: 991
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 15:48

Mijn paard struikelde bij het aandraven (middels overgangen wilde ik de aandacht krijgen) en leek een koprol te gaan maken. Ik besloot er af te duiken omdat ik voor mijn gevoel al bijna met mijn handen de grond aan kon raken. Ik ben in het zand gedoken met mijn hoofd omdat mijn armen de kracht niet op konden vangen. Ik dacht mijn nek gebroken te hebben, maar dat bleek niet het geval. Wel twee tussenwervelschijven beschadigd, dus twee hernia's ontwikkelt in mijn bovenrug. De hersenschudding en botkneuzingen zijn overgegaan. De hernia's zitten er nog na ruim 3,5 jaar.

Suzanne F.

Berichten: 49284
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 15:53

Jeetje wat een ongelukken. Ik zit te denken. Met paardrijden zelf nooit een blessure gehad, wel ernaast. Paard sprong op mijn teen dus mijn kleine teen was gebroken (waarschijnlijk, heb nooit foto laten maken). Is nooit meer helemaal geworden zoals het was. Mijn nagel blijft in tweeën groeien en de teen bevriest ‘s winters snel. Ook is hij iets dikker dan hij ooit was.
Maar met rijden zelf nooit iets gehad. Eigenlijk nog een wonder als ik het zo bekijk want ik reed ook nooit met cap. En heb er genoeg zelf zadelmak gemaakt. En hengsten gereden.

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 15:59

Ernstig gekrenkt ego :')

MyWishMax

Berichten: 25361
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:01

Ik breek niet snel iets, ik heb gewoon van alles uit de kom en dergelijke.

Behalve ooit scheurtje in stuitje. Paard met zadeldwang/singelnijd. Met spanning en op vreemd terrein erger. Hadden pavo cup en normaal opgezadeld, dus gaatje voor gaatje, even gelongeerd en laatste stukje gesingeld zodat we naar de bak konden lopen en daar opstappen.
Instructie singelde alleen nog eens aan toen we stil stonden zonder dat ik het wist dus ik stap op met het idee dat hij ontspannen was. Niet dus, ik ga zitten en hij ontploft en ik land op mijn kont.
Ik ben er meteen weer opgegaan en heb de pavo cup nog gereden en kwamen 2 punten te kort door karakter := best jammer, want tijdens rijden en in omgang echt heerlijk paard en als aangingen normaal ging was er niks aan de hand. Ik kwam pas achter de breuk toen ik bij de fysio kwam omdat het niet over ging en hij niks wilde doen zonder foto.

Verder een aantal zware hersenschuddingen ondanks de cap, keer laten vallen en met oog en jukbeen op zadel geland omdat tijdens het laten vallen ik gelanceerd werd en op de grond overlopen met stiften. Toen kon ik 1 been niet gebruiken := niks gebroken, maar wel bekneld en dus 0 kracht in dat been. En nog littekens van stiften.

Oh en een keer arm uit de kom door een trap toen ik iets aan het aanwijzen was. Zelf terug gezet (want dat gaat door ziekte heel makkelijk) alleen zenuw bekneld dus niet goed.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 08-04-21 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Berichten: 10437
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:02

Bovenbeen uit de heupkom.

Hengstige merries. Was 19 jaar... Dus alweer acht naar terug!

xPabloBokt

Berichten: 9450
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:10

Ik mag afkloppen met 14 jaar ervaring. Ergste wat ik heb gehad was blauwe schenen omdat ik tegen een hindernis aan klapte.

Bowo
Berichten: 2822
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:18

Een gebroken elleboog (scheurtje in de radiuskop om precies te zijn) toen ik met pony en al onderuit ging. Gelijk weer opgestapt, maar sturen werd ineens heel lastig omdat ik geen kracht meer had in die ene arm (sturen op zit ging nog niet helemaal top). Toevallig had mijn moeder het jaar daarvoor dezelfde breuk opgelopen, dus die wist al wel hoe laat het was.
Overigens heb ik een week later volgens mij al weer geprobeerd of rijden alweer lukte.

En de voet waar mijn paard op ging staan heeft de langste "revalidatie" gehad. Enorm blauw en gezwollen geworden, waarschijnlijk niet gebroken, maar ik heb tot een jaar later gehad dat die voet weer opzwelde bij zware belasting.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:19

Met een jonge hengst uit de molen halen heb ik een klap in mijn gezicht gehad, gebroken jukbeen en gebroken bovenkaak. Gelukkig wel 2 nette breuken dus geen operatie nodig gehad.

Tijdens de ORUN cursus met springen van mijn paard gedonderd.
Kon niet meer op staan, met ambulance afgevoerd. Uiteindelijk alleen zwaargekneusde heupen. Paar weken erg moeilijk gelopen. :=

Verder valt het gelukkig allemaal wel mee, vaak ge iet eraf gevallen. Maar dat was vaak zand afkloppen, een gekneusd ego en er weer op. :+

Tordis02

Berichten: 156
Geregistreerd: 07-09-14
Woonplaats: Udenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:35

Ik ben twee keer "serieus" gevallen.

De ene keer was van een jonge kruising Paint die ik voor iemand reed. Paardje had nogal een trauma dus we begonnen eigenlijk helemaal opnieuw met inrijden. Op een dag zat ik er aan de longeerlijn op, ze schrok ergens van, begon te rennen, en ik geloof dat ze op de een of andere manier ineens om draaide of zo. Afijn, ik viel, zere rug. In de auto naar huis, daar klagen bij vriendje, die er wat van die spier ontspannende zalf op smeerde. Die dag kwam mijn vriendin uit Zweden met haar gezin aan, dus vijf dagen lang gezellig gedaan. Uit eten, uitstapjes, dagje Amsterdam, alles met ontzettende rugpijn. Na die vijf dagen realiseerde ik me dat ik, ondanks dat ik veel gegeten had, niet naar de WC geweest was (if you know what I mean). Naar de dokter gegaan, foto's gemaakt, en een van mijn rugwervels was gebroken, in geknikt, zeg maar. Je rug vindt het niet zo fijn als je dan "druk" zet, dus kon ik niet naar de WC. Uiteindelijk heb ik ruim een half jaar in een korset rond gelopen. Het blijft altijd een zwakke plek.

De andere keer was ik met mijn huidige Fjord aan het rijden, en we moesten door een poortje op de hei. Ik was haar aan het leren deze zelf open te duwen, maar dat gaf haar nogal wat spanning. Mijn oma was een paar dagen voor dit ritje overleden en ik had even geen zin in gedoe, gewoon even lekker mijn hoofd leeg maken, dus besloot ik de oefening voor vandaag even opzij te leggen. Ik stopte voor het poortje om af te stappen maar haar spanning (oh jee, ik moet dit weer gaan doen) was nogal hoog. Ze schrok en zette het op een lopen terwijl ik net mijn been over haar achterhand heen zwaaide. Ik greep mezelf vast en kreeg mijn been weer over haar heen, geen beugel aan natuurlijk, maar ik dacht, ik zit het wel uit en probeer haar te kalmeren. Ik weet nog dat ik besloot dat me dat niet lukte, en dat ik ging vallen. Daarna werd alles zwart. Ik ben ongeveer 20 minuten van de wereld geweest, daarna heb ik stal gebeld om doodleuk te vertellen dat mijn pony alleen naar huis kwam. Omdat ik wat verward klonk zijn ze me met de auto op komen halen. Onderweg kwamen we mijn pony tegen die een maisveld leeg stond te eten. Ik was ongeveer een week van mijn herinneringen kwijt, wist niet meer dat mijn oma overleden was. Die week is wel weer terug gekomen, maar de val zelf niet. Het blijft een beetje een mysterie, mijn cap lag in drie stukken, ik had een flinke hersenschudding, mijn kleding zat vol zand, en ik had overal blauwe plekken en krassen. Ik vermoed dat ik misschien een stukje meegesleept ben, tegen een boom aan ben gekomen, o.i.d.