Pubers en de lockdown, hoe vergaat het die van jullie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:28

Met de eerst lockdown ging het hier wel goed met mijn dochter. Helemaal toen ze meer vrijheid hadden vanuit school. Voor haar was dat om 8 uur beginnen aan school, alle vakken + taken doorwerken en tussen 10.30-11.00 helemaal klaar. En dat terwijl ze bv lessen hadden staan tot 14.00
Later stelde de school in dat jij je iedere les apart moest melden, ze vond het een drama. Steeds de tijden tussendoor dat ze niets kon doen omdat ze het opgegeven werk alweer klaar had.

Nu zit ze in het examenjaar en moet nu dus gewoon naar school. Zeker betreft de praktijkvakken is dit heel erg fijn. Ze missen van vorig schooljaar toch 3 maanden praktijk (van de eerste lockdown tot aan de zomervakantie lag dit stil).
Ze doet het prima. Hoef dr niet achter dr kont aan te zitten dat ze er iets aan moet gaan doen. Haalt nette cijfers. Gisteren nog een 9 voor dr PTA mondeling Engels.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:30

Gem schreef:
Dochter van 18 zit ook in een late puberteit-fase. En eind-examen vwo, dus samen met de lockdown (zij mag als eindexamenkandidaat gelukkig wel naar school) geen handige combinatie.

Voor de kerstvakantie een gesprek met de mentor gehad, die haar daarna ook nog weer heeft aangesproken, maar verder zal ze het zelf moeten doen. Ze weet dat de consequenties van het niet halen van haar diploma hoog zijn. Zonder diploma komt ze niet op de dansacademie waarvoor ze audities wil doen, nóg weer een jaar overdoen (in 5vwo is ze ook door laksheid blijven zitten) is geen optie en indien wel ... dan is ze te oud om nog aangenomen te worden op de dansacademie. Dusssss..... it's all up to her!

(Haar broers studeren allebei en weten de motivatie, tentamens en kansen die er liggen, gelukkig wel te vinden en benutten)


Wel een hele belangrijke fase in de ontwikkeling, en vooral gericht op de buitenwereld. Dit is de vormingsfase waarin mensen zich leren relateren aan de buitenwereld, andere mensen, sociale constructen....
Dat juist deze groep het heel moeilijk heeft is niet gek.

Aanspreken op, consequenties benoemen, en allemaal sturende zaken die heel logisch en werkend zijn voor volwassenen die deze fase al doorlopen hebben kunnen juist extra stresserend zijn.

Ik weet ook niet goed wat je WEL moet doen... het is namelijk echt een onmogelijkheid, de consequenties voor deze kinderen zijn eigenlijk buitenproportioneel.
Belangrijkste is dat ze flink kunnen spuien, hun gevoel uiten, ook al is dat met een hoop gemor en gevloek.... TE rustig en TE aangepast gedrag is vaak zorgelijker....

Denk wel dat het goed is dat we hiervan leren dat schooldagen veel te lang zijn voor jonge mensen. Het feit dat ze niet lekker met vrienden echt goed kunnen ontladen vind ik wel heel erg zorgelijk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34688
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:33

Urielle schreef:
Wat ik als ouder zelf dus echt oliebol vind, is

A) de inbreuk in onze privacy omdat die camera's aan moeten de hele dag. Ik voel me er al helemaal niet lekker bij dat de hele klas bij ons in huis kan kijken, maar ook dat ik zelf steeds rekening moet houden met wat ik doe omdat ik anders ongewenst in beeld ben. De momenten dat ook de microfoon nog aan moet, zijn helemaal drama imo.

B) Ik ben thuis met een burnout en word gallisch gek van de voortdurende drukte van de lessen, non-stop. Gewoon alleen het geluid is al genoeg, maar ik moet er ook de hele dag bij zitten en op dit moment hangt zoon (groep 5) te kwallen in de bank en ik heb gewoon niet de puf om hem weer richting computer te slepen. Dan nog het hardop oplezen van woordenrijtjes, een liedje zingen en de bewegingsoefeningen grrr.


Ik wil 3 pubers! Lekker de hele dag op haar kamer braaf aan het werk, zie haar alleen met het eten :')


Mijn zus zit ook thuis met een burnout. School heeft mijn neefje aangemerkt als kwetsbare leerling om die reden. Hij gaat nu 3 dagen per week naar school. Dat helpt haar enorm.

kiomiamigo
Berichten: 496
Geregistreerd: 15-12-10

Re: Pubers en de lockdown, hoe vergaat het die van jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 13:08

Als ik jullie verhalen lees dan gaat me dat aan mijn hart. Het raakt me omdat de kinderen hier veel last van ondervinden, zo niet schade van oplopen, maar ook om te lezen hoe hoog de druk is voor jullie als ouder. Maar het maakt me ook trots, want jullie maken het bespreekbaar met elkaar en dat is zo ontzettend belangrijk.

Maar ik wil jullie wel iets op het hart drukken en dat is niet om te preken voor eigen parochie, trek aan de bel als je het gevoel hebt te verzuipen in de situatie, want dit hoeft niet het kan echt anders.

3 jaar terug zat ik zelf met mijn oudste dochter (toen 14) in een hele slechte periode en heb toen ook hulp gezocht. De hulp die ik toen heb gehad daar pluk ik nu nog steeds de vruchten van en dat is zo ontzettend fijn.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 14:45

kiomiamigo schreef:
Als ik jullie verhalen lees dan gaat me dat aan mijn hart. Het raakt me omdat de kinderen hier veel last van ondervinden, zo niet schade van oplopen, maar ook om te lezen hoe hoog de druk is voor jullie als ouder. Maar het maakt me ook trots, want jullie maken het bespreekbaar met elkaar en dat is zo ontzettend belangrijk.

Maar ik wil jullie wel iets op het hart drukken en dat is niet om te preken voor eigen parochie, trek aan de bel als je het gevoel hebt te verzuipen in de situatie, want dit hoeft niet het kan echt anders.

3 jaar terug zat ik zelf met mijn oudste dochter (toen 14) in een hele slechte periode en heb toen ook hulp gezocht. De hulp die ik toen heb gehad daar pluk ik nu nog steeds de vruchten van en dat is zo ontzettend fijn.

Ik verzuip .... in mijn eigen wil om het los te laten. Ik wil inderdaad niet 'doen' zoals mijn moeder deed. Continue achter de broek aanzitten, controleren, vragen, haar wil opleggen. Sterker nog: mijn moeder doet het nu ook via whatsapp bij mijn kinderen. Gelukkig lachen ze erom, want ze weten dat ik er een bloedhekel aan heb. Hoewel ze de gedrevenheid hierin van oma 'an sich' wel kunnen waarderen. Ik niet overigens. Maar als je wilt, mag je me een pb sturen welke hulp jij hiervoor hebt gekregen.

tammiebels

Berichten: 973
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:02

frensje schreef:
Bedankt voor jullie berichten. Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die het lastig vindt en dat mijn zoon ook geen uitzondering is.
Ik heb morgen een online gesprek met de mentor. Hij gaf al aan dat veel kinderen (en ouders ;( ) op school momenteel niet lekker in hun vel zitten.


Misschien kun je eens vragen of het mogelijk is om bijvoorbeeld ieder uur een "les" te hebben. Ik kan persoonlijk echt merken dat de basisschool kinderen hier ook echt baat bij hebben. Voorbeeld van een dag hier:
09.00 rekenen. Ca kwartier uitleg, wanneer je het begrijpt mag je uit de meet. Leraar bleef wel beschikbaar voor vragen. Opgaven af voor de volgende les om
10.00 spelling, even uitleg daarna opgaven maken.
10.30 pauze verplicht
11.15 taal, weer ca 15 min. Uitleg, daarna weer je opgaven maken.

Middag is om 13.00 weer een meet met een andere opdracht en soms nog een gezamenlijke afsluiting om 14.00.

De kids houden zo echt het idee van les en ze willen hun opgaven af hebben omdat ze daarna de volgende les hebben.

Dit moet natuurlijk allemaal mogelijk zijn bij de leraren maar hier werkt het als een tierelier. Zelfs onze jongste zoon (9) die liever buiten op de boerderij bezig is, neemt het zo heel serieus

Anastasia24

Berichten: 2718
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:04

Ik vermaak me prima met de lockdown. Voor school doe ik wat ik moet doen en ben ik zo veel sneller klaar dan eerst een uur uitleg aanhoren, ik zit iets te laag voor mijn niveau maar vind dat absoluut niet erg. Thuis ben ik 2-3 uurtjes bij de paarden te vinden en de rest van de dag game, schrijf of kijk ik een serie. Mijn moeder laat mij mijn gang gaan en uitgaan of vrienden mis ik absoluut niet. :)

sanie22

Berichten: 511
Geregistreerd: 19-05-06
Woonplaats: Zaandijk

Re: Pubers en de lockdown, hoe vergaat het die van jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 09:51

Zo te horen heb jij het prima voor elkaar, top! Mijn jongste van 15 vindt t ook echt allemaal best zo. Door dit topic gister nog weer even over gesproken, maar hij vindt school nu ook prima gaan. Is lekker vroeg klaar en kan de filmpjes met uitleg eventueel terugspoelen enzo. Ook hij mist het contact niet heel erg met zijn vrienden, ze spreken elkaar online veel.
Met die van 16 ook nog even gesproken. School vindt hij zo prima gaan, maar het niet echt af kunnen spreken met vrienden mist hij wel ontzettend.
Ik herken wel dat wat iemand zei over het gebrek aan privacy in je eigen huis. Ik vind het niet echt heel erg, maar je moet er toch de hele dag rekening mee houden dat er bij ons op iedere verdieping wel iemand online zit. Gelukkig ben ik postbezorger en daardoor mag ik lekker naar buiten een aantal uur per dag.