Pubers en de lockdown, hoe vergaat het die van jullie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
frensje
Berichten: 722
Geregistreerd: 12-11-10

Pubers en de lockdown, hoe vergaat het die van jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 11:39

Wij hebben een puberzoon op de Havo en waar hij in eerste instantie tijdens de lockdown nog wel gemotiveerd was om iets voor school te doen vind ik hem nu steeds ongemotiveerder en zo hangerig worden.
De PlayStation is favoriet en hier mag hij vanaf 15.00 uur tot aan het eten op spelen. Dan hoor ik hem wel vrolijk met zijn vrienden spelen.
Online les volgt hij amper. Hij hangt met zijn camera en microfoon uit voor zijn laptop terwijl hij ondertussen appt met vrienden en filmpjes op YouTube kijkt. Als ik thuis ben, moet hij van mij zijn tel en iPad wegleggen maar ik werk veel dus kan het niet altijd in de gaten houden.
Verder is hij de deur niet uit te krijgen. Hij moet van mij met de honden 30 min naar buiten (lees; hij hangt bij het veldje en de honden lopen wat rond)
Vrienden zijn ook niet buiten.
Wij zitten nu in een modus dat ik volgens hem zeur en boos moet worden om hem iets te laten doen. De sfeer wordt er niet beter van.
Het weekend was hij mee naar het bos, moest verplicht. Hij loopt dus chagrijnig mee. Alleen de beloofde wafel na het lopen zorgt er dan voor dat hij iets vrolijker wordt.
Hij traint, voetbal, gelukkig wel 2 of 3 keer per week.
Hoe motiveren jullie je puber om iets te doen aan school en wat te ondernemen?

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Pubers en de lockdown, hoe vergaat het die van jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:47

Hier valt het gelukkig mee. Mijn oudste puber is vorig jaar geslaagd en zit nu op de universiteit, dus die is vanzelf al wat gemotiveerder. Wel is het gewoon lastig voor haar dat alles vanuit huis is en ze geen nieuwe vrienden kan maken. Voor haar vind ik het eigenlijk het naarst. Ze heeft vorig jaar alles moeten missen aan mijlpalen omtrent haar examen, geen gala, minimale diplomauitreiking, etc. Binnenkort wordt ze 18 en ook dat zal wel minimaal moeten worden.
De jongste is eigenlijk deze lockdown beter bezig dan de vorige. Let redelijk tot goed op bij de online lessen en verzint zelf alternatieve activiteiten, ze heeft bv. van de week zelf gerecycled papier zitten maken. Ik kan je helaas weinig tips geven denk ik, want ik zou niet weten wat mijn invloed hierop geweest is :\
Succes!

SnuitjeLove
Berichten: 1079
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Pubers en de lockdown, hoe vergaat het die van jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:53

Laat die jongen lekker, eigen verantwoordelijkheid toch. Tenslotte sport hij al 3x in de week. Ik waardeerde het niet als mijn ouders zich gingen bemoeien met mijn schoolwerk. Havo niet gehaald, maar uiteindelijk toch op het hbo beland. Waar ik waarschijnlijk niet was gekomen als ik naar het gepush van mijn ouders had geluisterd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34635
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:55

Tellen pre pubers ook? Die van ons zit in groep 7, en wordt 11 in maart. Is al wel een beetje aan het puberen. In maart/april vorig jaar ging het helemaal niet. Maar toen, hoewel we er wel recht op hadden (beiden cruciaal beroep) geen gebruik gemaakt van de noodopvang tot de scholen weer deels open gingen. Toen heb ik haar gelijk alle dagen laten gaan en dat vond school goed. Toen besloten dat, mocht er weer een sluiting komen, we meteen noodopvang aan zouden vragen. Dat ook gedaan. Nu een ander kind. Ja ze vindt het nog steeds niet leuk en mist haar klasgenoten. Maar ze is veel vrolijker, en doet haar schoolwerk heel goed nu. Ik ben heel blij dat ze mag gaan. Als we die optie niet zouden hebben weet ik niet hoe het gelopen zou zijn. Naast school ben ik heel blij dat ze een pony heeft waar ze graag heen gaat. Zo komt ze er toch uit en ontmoet ze leeftijdsgenootjes. Haar beste vriendin van school spreekt ze via snapchat regelmatig.

Ik heb dus niet echt een oplossing helaas.

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Pubers en de lockdown, hoe vergaat het die van jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:45

Heel erg herkenbaar.
Hier een knul van 16,5. Werkt en leert. Dus 4 dagen werk/stage en 1 dag naar school.
Vandaag schooldag maar zit ook te gamen tijdens school, dus ik zeg daar wat van. Ook vind hij het enorm moeilijk om huiswerk te maken. Hij komt van speciaal onderwijs zonder huiswerk. Nu dus een berg huiswerk die je zelf moet plannen. Hij kon naar school voor huiswerk, maar met 2 e lockdown is hij daar mee gestopt. Zijn werk gaat geweldig hoor, maar school is zooo’n drama. En mag niet helpen. Kan gerust hem naar school sturen voor zijn huiswerk, maar dan hangt ie ergens in de stad rond.
Best moeilijk allemaal. Begrijp hem ook wel. Hopelijk snel scholen weer gewoon open.
Ik ben ook jong geweest en had ook een hekel aan school.
Verder heeft ie eigenlijk geen vrienden, dus ben al blij als hij zo nu en dan eens gaat vissen met zijn broer. Want met je moeder mee doe je ook niet hahaha

frensje
Berichten: 722
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 18:07

Soms denk ik idd dat ik hem gewoon moet laten maar ik zie ook dat hij de structuur van school mist.
En ik merk dat hij opknapt als hij wel wat onderneemt en wat actiever is ipv zo doelloos te hangen de hele dag.

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Pubers en de lockdown, hoe vergaat het die van jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:15

Hier alleen maar een grote mond als ik er teveel mee bemoei. En we hebben al aardig wat strubbelingen over van alles. Dus soms laat ik t en soms zet ik door ten koste van de vrede. Vind t moeilijk hoor. Geen partner die me steunt of bijstaat. Denk vaak ben ik dan zo’n zeikerd. Weet wel dat ik dit vroeger niet zou durven. Hier natuurlijk wel de regelmaat van zijn werk. Hij gaat ook goed zelfstandig naar bed om 20 uur. ( bakker, dus begintijd varieert van 3-6 uur). Dus soms haal ik m’n schouders op en laat hem, soms sta ik op m’n strepen. Hopelijk straks weer normaal leven. Even volhouden.

Florale
Berichten: 2787
Geregistreerd: 04-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:19

Die 2 van mij doen het eigenlijk best goed. De oudste zit op mbo 2 praktijk. Dus gaat wel naar school en stage. Ook bijbaantje gaat super.
Maar door z'n autisme is hij erg op zich zelf. Hij had er alleen veel moeite mee dat we niet naar m'n vader (woont in Frankrijk) konden van de zomer en dat geplande uitstapjes niet door gingen.
Nu zit school in een dierentuin/park dus is dat gelukkig voor hem ontzettend leuk.
M'n dochter vind het wel wat lastiger,omdat ze wat moeilijker met vrienden kan afspreken. Ze zit in 5 havo en volgt dus gewoon les, gecombineerd met online lessen. Zij volgt het liefst online ,vindt ze veel fijner. Daarnaast heeft zij haar bijbaantje en haar bijrijdpaard nog. Maar ze kan niet wachten totdat ze weer kan gaan en staan waar ze wil.

kiomiamigo
Berichten: 496
Geregistreerd: 15-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:25

Het is een ontzettende lastige tijd voor ouders en kinderen. Het is voor pubers normaal dat ze zich afzetten tegen de regels van hun ouders. Puberteit is ook niet voor niets de meest gevreesde periode van het ouderschap. Ga figuurlijk achter hem staan in plaats van voor hem en aan hem te trekken. Wijs hem op zijn verantwoordelijkheden en de keuzes die hij maakt, maar meer ook niet.

Ga het gesprek met hem aan, hoe denkt hij over de situatie? Merkt hij ook dat hij niet gemotiveerd is? Kun jij voor hem iets betekenen? Door je vragen op die manier te stellen sta je dus achter hem en trek je niet.

Wil je meer weten over waarom je zoon dit gedrag laat zien? Op mijn website (zie onderschrift) is een gratis E-book te downloaden "Waarom doet mijn kind zo?"

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:26

frensje schreef:
Soms denk ik idd dat ik hem gewoon moet laten maar ik zie ook dat hij de structuur van school mist.
En ik merk dat hij opknapt als hij wel wat onderneemt en wat actiever is ipv zo doelloos te hangen de hele dag.


maar dit kun je aankaarten op school! volgens mijn omdat veel werkt mag hij gewoon naar school

SandAndOak
Berichten: 153
Geregistreerd: 18-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:53

Misschien is het leuk om voor hem wat spul in huis te halen waarmee hij redelijk actief een lekkere lunch kan bereiden. (dus niet een croissant oid maar iets waar hij zelf nog echt moeite in moet steken om iets te bakken/koken). Ik vind het zelf fijn aan thuis werken/studeren om dan daar wat aandacht aan te besteden.

Is maar een voorbeeld maar met kleine leuke en nuttige dingen kan je hem misschien wat motiveren/activeren en opvrolijken zonder dat er een "je moet dit of dat" achter zit.

Kan misschien ook met een klusprojectje oid.

Mama3
Berichten: 1805
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 19:10

Ik vindt het een ontzettend moeilijke tijd voor mijn 3 tieners. De jongste van 10 heeft 2x per dag een uur online met de juf en verder maakt hij het schoolwerk. Afentoe afgeleid lange pauzes. Maar hij mag nog met vriendjes en naar sport. Toch zie ik een ander kind, sneller boos, dan weer in zichzelf gekeerd.

Over mijn dochter van 14 maak ik mij enorm veel zorgen. Zij is enorm verandert. Van een heel sociaal, open en vrolijk meisje wat hard werkt en alle focus heeft op school ligt nu het liefst de hele dag in bed, enorm afgeleid, staat inmiddels op niet-over gaan, logt wel in, maakt huiswerk maar het lijkt of het niet binnenkort. Alsof ze afgesloten is, ze is weinig spontaan of vrolijk, eerder huilen, schreeuwen etc. Haar vriendinnen wonen niet in de buurt, dus die ziet ze niet. Heel afentoe met een buurmeisje, maar veel alleen en eenzaam..

De oudste was vorig jaar ook ongemotiveerd voor online les, hij zat op een boekenschool en online ging niet soepel. Uiteindelijk moest hij afstromen. Dit jaar doet hij examen, combi tussen praktijk en online les en dat is zoveel fijner. Hij is veel vrolijker, grappiger en gefocust dan bij de eerste lockdown.

Ik kan je helaas geen tips geven, hier zijn ze ook weinig buiten, terwijl ze normaal heel veel buiten zijn. Het is toch ook voor hen een bijzondere en spannende tijd.

Wij hebben wel een paar basisregels over douchen, aankleden, eten etc. Anders bleef iedereen in pyjama in relaxmodus. Misschien kunnen jullie een planning maken?

Wanneer ze hier niet zichtbaar online zijn, worden ze als afwezig genoteerd, en daar zijn sancties voor, tot aan de leerplicht ambtenaar..

stoer

Berichten: 1726
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: S'land

Re: Pubers en de lockdown, hoe vergaat het die van jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 19:33

Mijn puber brugsmurf heeft de hele dag online lessen.. Naast het scherm met de leraar heeft hij een scherm met zijn klasgenoten waar hij de hele dag mee zit te keten... Hoort erbij volgens hem.. Zolang hij voldoendes haalt en respect heeft voor leraren en ons laat ik het maar een beetje. Hier word ook veel op de PlayStation gespeeld.. Doen ze met zijn allen. Vind het prima

tammiebels

Berichten: 973
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 19:49

Blue_Eyes schreef:
Hier valt het gelukkig mee. Mijn oudste puber is vorig jaar geslaagd en zit nu op de universiteit, dus die is vanzelf al wat gemotiveerder. Wel is het gewoon lastig voor haar dat alles vanuit huis is en ze geen nieuwe vrienden kan maken. Voor haar vind ik het eigenlijk het naarst. Ze heeft vorig jaar alles moeten missen aan mijlpalen omtrent haar examen, geen gala, minimale diplomauitreiking, etc. Binnenkort wordt ze 18 en ook dat zal wel minimaal moeten worden.
De jongste is eigenlijk deze lockdown beter bezig dan de vorige. Let redelijk tot goed op bij de online lessen en verzint zelf alternatieve activiteiten, ze heeft bv. van de week zelf gerecycled papier zitten maken. Ik kan je helaas weinig tips geven denk ik, want ik zou niet weten wat mijn invloed hierop geweest is :
Succes!


Onze pre puber heeft vorig jaar ook zijn cito,jeugddriedaagse, afscheidsmusical enz moeten missen. Zit nu dus op voortgezet. Onze andere pre-puber zit dit jaar in groep 8, mist tot dusver dus ook de groep 8 dingen. En dan nog 1 in groep 6.
Ik kan persoonlijk niet klagen over de inzet van onze kids. Middelbare is gewoon bijna elk uur online les, wel korter en dan inderdaad onderling online meeten en gamen. Basisschool heeft het ten opzichte van de vorige lockdown fijner voor elkaar. Waar ze vorig jaar alleen smorgens 1 contact moment online hadden hebben ze dat nu ieder uur. Ze houden zo de structuur van de lessen vast en blijven ook elke keer gefocust op hun les. Ik hoef niet achter die van ons aan, ze kijken op hun planning wanneer ze online moeten zijn en de rest volgt vanzelf.
Dat het nu zo goed gaat ligt naar mijn idee aan dat school nu ieder uur een contact moment heeft in de vorm van oa uitleg. Zo weten ze goed dat ze gewoon tot het einde les hebben.

thequeensmum
Berichten: 3529
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 20:18

SnuitjeLove schreef:
Laat die jongen lekker, eigen verantwoordelijkheid toch. Tenslotte sport hij al 3x in de week. Ik waardeerde het niet als mijn ouders zich gingen bemoeien met mijn schoolwerk. Havo niet gehaald, maar uiteindelijk toch op het hbo beland. Waar ik waarschijnlijk niet was gekomen als ik naar het gepush van mijn ouders had geluisterd.


Ik vind dit best een vreemd advies. Eigen verantwoordelijkheid? Hoe oud zal de zoon van TS zijn, 14-15-16? Op die leeftijd overzie je toch niet altijd helemaal wat consequenties zijn? Kan me heel goed voorstellen dat TS ( en andere puber ouders ) zich grote zorgen maken. Ben zelf wat ouder en heb kleindochters van 4 en 7 en dergelijke problemen spelen hier gelukkig niet. Jullie zijn niet te benijden. Heel veel succes

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Pubers en de lockdown, hoe vergaat het die van jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 20:21

Puberella is 14 en doet het prima.
Ik maak haar planning en ze doet alles verder zelfstandig.
Ze is introvert en heeft met de lockdown de tijd van haar leven zonder gedwongen contact met mensen.

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 20:36

Hier eentje van 14 die als een kluizenaar in haar kamer leeft. Zolang de WiFi werkt horen we haar niet klagen hoor. Cijfers zijn prima.

Ze heeft een vorm van autisme en ze zat altijd al het liefst in haar eigen space. Voor haar is deze tijd heerlijk.

Sociaal doen vond ze al lastig dus het kan haar niet lang genoeg duren.

Het is dat we nog gezamenlijk eten. En dan zit ze eigenlijk al te wiebelen om weer naar haar hok te vertrekken. Ik zou er gillend gek van worden.

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Pubers en de lockdown, hoe vergaat het die van jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 06:41

Hier een 6 en een 9 jarige.
Beide hebben veel begeleiding nodig, oudste heeft een kwartier in de ochtend contact met klasgenoten en juf via teams, de rest moet hij 'zelfstandig' werken. Dat houdt in dat ik hem uit moet leggen wat hij moet doen en controleren.
Jongste van 6 leert net lezen. Heeft 20 minuten online contact met juf. Voor de rest 2 á 3 instructiefilmpjes en de rest zelf doen. Omdat ze de opdrachten vaak nog niet kan lezen, lees ik dat voor en ik moet haar werk controleren.

Ik vind het pittig. Tijdens het schoolwerk ren ik heen en weer tussen de kinderen. Ik doe het net liefde hoor, maar ik heb 'geluk' dat ik mijn baan kwijt ben door corona, anders had ik het niet gered. Ik ben alleenstaande moeder zonder co-ouderschap, op mijn ex hoef ik niet te rekenen, heel soms een dagje na aandringen, maar dan komen ze thuis en is het huiswerk niet gedaan. Dan doe ik het liever zelf. Het ritme zit er gelukkig redelijk in.

frensje
Berichten: 722
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 09:34

Bedankt voor jullie berichten. Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die het lastig vindt en dat mijn zoon ook geen uitzondering is.
Ik heb morgen een online gesprek met de mentor. Hij gaf al aan dat veel kinderen (en ouders ;( ) op school momenteel niet lekker in hun vel zitten.

mysa

Berichten: 10481
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 09:40

Hier geen puber maar student. Die vindt het momenteel ook lastig om zijn motivatie te behouden. Zijn medestudenten ook, zegt hij.

Jolien87

Berichten: 17421
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:07

Hier een juf van groep 7. Ik merk ook aan mijn leerlingen dat het enorm ingewikkeld is en dat velen hun draai maar moeilijk kunnen vinden. Ik weet niet hoe het met de leerkrachten/docenten van kinderen uit dit topic zit maar ik vind het ook heel belangrijk om er mentaal voor mijn leerlingen te zijn. Dat wil zeggen dat ze niet alleen voor vragen over hun werk bij mij terecht kunnen maar dat er ook ruimte is om hun ei kwijt te kunnen via bellen of chatten. Dit is eigenlijk mijn prioriteit, pas als dit op orde is, kunnen kinderen aan het leren gaan.

Wat door velen wordt vergeten is dat kinderen normaal gesproken niet gewend zijn om thuis zo intensief aan het werk te moeten. Dat is normaal gesproken een plek om te kunnen ontspannen maar nu moet daar ook ineens hard gewerkt worden. Dit vraagt veel van kinderen, ook als je nog maar 16 bent. Het is dan ook zoeken naar een balans tussen moeten en kunnen. Kijk wat haalbaar is binnen de mogelijkheden. En daarnaast niet onbelangrijk: choose your battles. Volledig loslaten zou ik ook absoluut niet doen maar maak afspraken hierover met je kind. Als ouder ken jij je kind als geen ander en iedereen reageert weer anders op deze situatie. Ga dus samen bespreken wat jullie allebei van elkaar verwachten en neem je kind hierin ook serieus. Laat duidelijk blijken dat je het samen wilt regelen en dat je kind hier ook een mening in mag hebben. Uiteraard wel binnen redelijke grenzen ;)

sanie22

Berichten: 511
Geregistreerd: 19-05-06
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:15

Hier 2 pubers in 4 en 5 VWO. De jongste gaat prima, doet goed mee met de online lessen en maakt zijn huiswerk. Hij sport ook nog 3 keer per week, dus heeft zijn beweging en contact met leeftijdgenoten gelukkig nog. De oudste heeft het er wel moeilijk mee. Hij is weinig gemotiveerd, zit soms te gamen tijdens de online les en heeft zich al een paar keer verslapen. Hij heeft gelukkig wel een bijbaantje, maar anders zou hij zijn kamer niet afkomen denk ik. Hij baalt ervan dat hij niet met vrienden kan afspreken. Hij zit nu echt niet lekker in zijn vel, erg vervelend om te zien.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:19

Wat ik als ouder zelf dus echt oliebol vind, is

A) de inbreuk in onze privacy omdat die camera's aan moeten de hele dag. Ik voel me er al helemaal niet lekker bij dat de hele klas bij ons in huis kan kijken, maar ook dat ik zelf steeds rekening moet houden met wat ik doe omdat ik anders ongewenst in beeld ben. De momenten dat ook de microfoon nog aan moet, zijn helemaal drama imo.

B) Ik ben thuis met een burnout en word gallisch gek van de voortdurende drukte van de lessen, non-stop. Gewoon alleen het geluid is al genoeg, maar ik moet er ook de hele dag bij zitten en op dit moment hangt zoon (groep 5) te kwallen in de bank en ik heb gewoon niet de puf om hem weer richting computer te slepen. Dan nog het hardop oplezen van woordenrijtjes, een liedje zingen en de bewegingsoefeningen grrr.


Ik wil 3 pubers! Lekker de hele dag op haar kamer braaf aan het werk, zie haar alleen met het eten :')

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:24

Dochter van 18 zit ook in een late puberteit-fase. En eind-examen vwo, dus samen met de lockdown (zij mag als eindexamenkandidaat gelukkig wel naar school) geen handige combinatie.

Voor de kerstvakantie een gesprek met de mentor gehad, die haar daarna ook nog weer heeft aangesproken, maar verder zal ze het zelf moeten doen. Ze weet dat de consequenties van het niet halen van haar diploma hoog zijn. Zonder diploma komt ze niet op de dansacademie waarvoor ze audities wil doen, nóg weer een jaar overdoen (in 5vwo is ze ook door laksheid blijven zitten) is geen optie en indien wel ... dan is ze te oud om nog aangenomen te worden op de dansacademie. Dusssss..... it's all up to her!

(Haar broers studeren allebei en weten de motivatie, tentamens en kansen die er liggen, gelukkig wel te vinden en benutten)

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:26

De avondklok en de cocktailavonden van onze dochter,probleem.Om nu s'middags cocktails te gaan drinken of van 20.30 tot 4.30 :(