Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat is voor jou een zwaardere beperking?, een avondklok (20-6u) of een bewegingsbeperking (15km)?

Avondklok (vanaf 20u tot 4 - 6u)
152 (19%)
Bewegingsbeperking (max. 15 km)
578 (75%)
Anders (toelichting)
36 (4%)

Totaal aantal stemmen: 766


Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-21 22:55

Afbeelding
Tieneke schreef:
Friet, Cayenne, friet :+


Patat-friet, dat kan toch ook gewoon in één adem?

Kookaburra

Berichten: 5408
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 23:01

Ik hoor trouwens wel veel de 'dan kan ik niet naar vrienden cq familie'. Maar dat is toch de bedoeling van een lockdown?

Ik begrijp het als je niemand in een kring van 5km, max 15km hebt... Maar in andere gevallen :=

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110733
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 23:02

Whaha, het was even een iets luchtiger onderwerp in deze rottijd :P
Ik ben boven de rivieren geboren (patat) en manlief in Brabant, dus dat is hier in huis altijd een leuk onderwerp van discussie _O-

Maar terug on topic: Zeker de mensen in een buitengebied kun je toch niet zomaar een bewegingsbeperking opleggen?
Hier in de omgeving zit een school, fysio of tandarts soms al 20 km verderop.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-21 23:04

Mijn broer woont in Canada. Die werken met ‘Bubbles’ daar mogen x (ik dacht 11) personen in en daarbuiten mag je dan geen contact hebben. Dat leek een goed plan, maar ik zie dat dat in de praktijk ook niet zo makkelijk te hanteren is.

Abiola

Berichten: 3734
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 23:05

Myca schreef:
Mijn broer woont in Canada. Die werken met ‘Bubbles’ daar mogen x (ik dacht 11) personen in en daarbuiten mag je dan geen contact hebben. Dat leek een goed plan, maar ik zie dat dat in de praktijk ook niet zo makkelijk te hanteren is.

Elf totaal in een bubbel, of mag iedereen elf mensen in zijn bubbel hebben?

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-21 23:06

11 in 1 bubbel, niet iedereen zijn eigen 11 in zijn bubbel ;)

Mi_Amore

Berichten: 14848
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 23:09

De avondklok :)

In BE mag je maar 1 iemand zien dus dat is hier al maanden een issue.

De bewegingsbeperking zou hier geen probleem zijn.

Maar de avondklok, nee, wij wandelen veeeeeel te graag 's avonds laat.

Anoniem

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 23:12

Avondklok word voor mij ontheffing aanvragem, ik werk snachts en ben dus tussen 8 en 6 ergens aan het werk. M'n beweging krijg ik wel met het werk

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12744
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 23:13

Eigenlijk zijn beide voor mij geen zware beperking voor de situatie waar ik mij nu in bevind.

Avondklok: Ik heb 2 jonge kinderen, dus na 19:00 ben ik sowieso niet meer van huis omdat de kinderen dan op bed liggen.
Bewegingsbepekering: Ik werk thuis en heb ook niets buiten 15 km van mijn huis.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 23:15

Ik heb liever een beperking op reis KM. Al had ik, als ik nog in Lelystad woonde, wat anders gezegd.
Maar wat er ook gaat komen, het gaat mij niet beperken. Ik mag gewoon de deur uit voor mijn werk. En alles is binnen de 15 km grens. Ik ben verwend qua deze regels :D _O-

Hutcherson

Berichten: 7370
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 23:24

Ik werk overdag tot een uur of 18:00 en daarnaast zorg voor paarden (voeren, mesten, beweging).
In 2 uur zou dat moeten lukken.
Ik werk geregeld 30-35 km van mn woonplaats. En fam woont 50 km verderop. Opzich kunnen we skypen als het niet al te lang duurt.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 23:31

Beiden zijn totale nonsens.
De jeugd hier gaat echt niet thuis blijven vanwege een avondklok.
Er rijdt hier maar 1 politiewagen in een enorm gebied met meerdere gemeentes dus de kans dat ze de postcodeloterij winnen is groter dan dat ze de politie tegenkomen.
Hier in de kern wonen ze ook allemaal in dezelfde wijk, dus ze kunnen lopend naar huis in de nacht.

Ik kan echt niet geloven dat mensen menen dat zo'n ingrijpende maatregel nodig is om jeugdigen aan te pakken die toch niet gaan luisteren.
Het is niet voor niets dat de burgemeesters en politie er niet aan willen, die kennen de werkelijkheid in tegenstelling tot de politiek die leen maar mooie praat verkoopt.

BigOne
Berichten: 38325
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 23:33

Misschien dat daar een rol is weggelegd voor de ouders ?

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 23:37

Persoonlijk maakt beide voor mij geen enkel verschil. Mijn wereld speelt zich al maanden zeker binnen 15km af en hoewel ik 's avonds werk, heb ik een vitaalberoep, dus mag gewoon op straat zijn na 20u (met een werkgeversverklaring). Maar goed, ben blij dat ik zulke keuzes niet hoef te maken, ga er maar aanstaan :\

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 23:39

bigone schreef:
Misschien dat daar een rol is weggelegd voor de ouders ?

Niet iedereen heeft ouders die het wat boeit, dat heb ik in de afgelopen maanden wel geleerd. En ik neem ze het ook niet kwalijk, behalve als ze bewust feestjes supporten.

Ik ben absoluut geen tegenstander van maatregelen, maar vind de avondklok echt veel en veel te ver gaan.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 23:45

Absoluut bewegingsvrijheid. Ik woon alleen en heb geen vrienden binnen 15km van mijn huis. Zou ik wel echt heel erg vinden, ik vind het nu al eenzaam.

Anoniem

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 23:48

Ik zou de bewegingsbeperking zwaarder ervaren. Bij ons woont iedereen minimaal 35 km verderop en al onze pensionklanten minstens 40.

In de avond functioneer ik in de winter toch niet :+

BigOne
Berichten: 38325
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 23:52

Een avondklok, mocht die er komen is toch ook echt te danken aan gedrag. Helaas, mensen houden zich aan de maatregelen maar wel bvb vier keer in de week andere stellen op visite. Binnen de regels maar je kunt toch op je klompen aanvoelen dat dat een keer fout gaat. In de zomer buiten geen probleem, in de winter met droge lucht in huizen zeker wel.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 17-01-21 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 23:52

In principe zou ik van beide weinig last hebben. Ik ben al vanaf maart in mijn eigen bubbel. Zie enkel eigen gezin, doe 1x per week boodschappen, heb paarden aan huis, werk thuis, etc. Ik kan er gelukkig goed mee om gaan, maar nog meer regels beperkt me natuurlijk ook in mijn gevoel van vrijheid. Dus in dat opzicht vind ik allebei naar...

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 23:59

Kookaburra schreef:
Ik hoor trouwens wel veel de 'dan kan ik niet naar vrienden cq familie'. Maar dat is toch de bedoeling van een lockdown?

Ik begrijp het als je niemand in een kring van 5km, max 15km hebt... Maar in andere gevallen :=


Ja klinkt heel leuk of eigenlijk best te doen als je zelf een gezin hebt of vrienden vlakbij . Heb je dat niet en volledig alleen dan wordt het social distacing tot de max. Dat is niet menselijk.

Amado7

Berichten: 10736
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 00:08

Absoluut de avondklok. Ik vind het echt niet fijn. (Oké Corona en alle besmettingen is een stuk erger en ik snap een avondklok prima maar het zal me wel echt zwaar vallen.) Ik kon er altijd tot nu toe mee dealen maar ik vind het ook lastig als ik elke avond thuis zit. En merk dat het me nu echt beetje op begint te breken. Ik ben blij dat ik in deze corona tijd savonds nog even bij iemand langs kan wippen en even er uit ben dan elke dag een lange werkdag werken en thuis zitten. Maar alles voor het goede doel natuurlijk.

Bewegingsbeperking maakt mij niets uit. Werk wel verder maar is noodzakelijk werk. Verder niemand buiten 15 km wonen.

Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 00:09

Ik vind beide onmenselijk en bovenal nergens op slaan maar als ik moest kiezen dan liever een avondklok. Ik woon in een klein dorp in Friesland dus bijvoorbeeld de Albert Heijn is al 8 km. Mijn paard staat op 35 km dus die zou ik dan niet meer kunnen zien en dat zou ik echt verschrikkelijk vinden. Mijn ouders zou ik dan ook niet meer zien.

Maar het ergste vind ik dan nog dat mijn moeder en ik niet meer naar mijn oma (89, zelfstandig wonend) kunnen en dat betekent dat zij dan geen bezoek meer krijgt, haar was niet meer gedaan wordt en ze geen boodschappen meer krijgt.

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 00:17

Bewegingsbeperking.
Alhoewel ik het afgelopen voor haar veiligheid maar 1x bij mijn 86-jarige moeder op bezoek ben geweest, zou ik het maar niks vinden als ik helemaal niet meer naar haar toe zou mógen.
Mijn stal ligt gelukkig nog net binnen die 15 km.
Met als angst in mijn achterhoofd, dat als je cirkel eerst 15 km is, dan later nog kleiner wordt, bv nog maar 5 of 10 km, dan zie ik mijn paard niet meer.
Van een avondklok zou ik maar weinig merken, ben eigenlijk altijd wel ‘s avonds thuis.
De last van een avondklok vind ik dan dat het overdag ineens overal veel drukker is, zowel in winkels als op stal.
Een avondklok vind ik absoluut averechts werken.
Mensen die nu bij elkaar de deur platlopen blijven dat straks ook gewoon doen (zie ik in mijn woonomgeving, opa”s en oma’s die platgelopen en geknuffeld worden door de kinderen met de kleinkinderen)
En party animals blijven gewoon feesten, kwestie van blijven slapen. (Deed ik in mijn jonge jaren altijd, het was te gevaarlijk om midden in de nacht nog over straat te gaan)

Beide opties vind ik dus eigenlijk niks.
Naar mijn idee zouden ze gewoon eens moeten gaan handhaven.
Zolang quarantaine nog steeds een “dringend” advies is, is dit dus veel te vrijblijvend.
Quarantaine voor zowel mensen die uit het buitenland komen als voor positief geteste personen (en hun gezinsleden).
Ik kan niet geloven dat alle mensen die positief getest zijn maar geen symptomen hebben, zich allemaal even braaf aan die quarantaineplicht houden.
En dagelijks zie ik steeds dezelfde mensen die elke dag van over de grens komen.
Dat hele quarantaine advies vind ik dus een aanfluiting. (En dan nog het vliegverkeer)

Ik houd me braaf aan alle maatregelen, maar zo zachtjes aan begin ik het een beetje beu te worden.
Meer maatregelen voelt als “brave burger pesten”. En dat alleen maar omdat men niet kan of durft te handhaven.

noviceh

Berichten: 4788
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 00:20

Met beide geen moeite, als dat nodig is om het aantal besmettingen terug te dringen dan is dat maar zo.

BigOne
Berichten: 38325
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 00:24

Zolang de meeste besmettingen op dit moment achter de voordeur plaatsvinden kan er niet gehandhaafd worden. Wanneer echt iedereen zich de komende twee weken zou gedragen alsof je op een onbewoond eiland zit dan vliegen de besmettingen naar beneden en kan er versoepelt worden ipv strengere maatregelen.