Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat is voor jou een zwaardere beperking?, een avondklok (20-6u) of een bewegingsbeperking (15km)?

Avondklok (vanaf 20u tot 4 - 6u)
152 (19%)
Bewegingsbeperking (max. 15 km)
578 (75%)
Anders (toelichting)
36 (4%)

Totaal aantal stemmen: 766


Suzanne F.

Berichten: 49263
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 08:57

Eigenlijk bijzonder hoe we dit allemaal gewoon accepteren, mooi stukje psychologie met de salami tactiek.
Hoe hadden we gereageerd in oktober als er werd gezegd dat de horeca ruim een half jaar dicht moest? En maanden niet meer mochten winkelen en s avonds niet meer buiten mochten zijn? Door het elke keer maar in kleine stukjes op te delen, nemen we het gewoon maar.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:01


moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:02

Suzanne F. schreef:
Eigenlijk bijzonder hoe we dit allemaal gewoon accepteren, mooi stukje psychologie met de salami tactiek.
Hoe hadden we gereageerd in oktober als er werd gezegd dat de horeca ruim een half jaar dicht moest? En maanden niet meer mochten winkelen en s avonds niet meer buiten mochten zijn? Door het elke keer maar in kleine stukjes op te delen, nemen we het gewoon maar.



Nou niet allemaal anders waren die demonstraties er ook niet :o

lenaa_tje

Berichten: 10346
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:06

Cer schreef:
Hoe werkt dat dan als de meeste partijen er op tegen zijn? Ik dacht dat zoiets dan niet uitgevoerd kon worden?

Normaal gezien kan dat aanleiding zijn voor een crisis en daardoor aftreden dat kan niet meer.
Maar voor nu is dat niet aan de orde de nieuwe motie is nog niet aangenomen

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:23

Nederland heeft helemaal niet zo'n mondig volkje hoor. Staken is pas de laatste twee jaar als middel écht ingezet.
In Frankrijk en Italië wordt al veel langer gestaakt om vanalles.

Kookaburra

Berichten: 5401
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:30

kiki1976 schreef:
Even gezocht maar die motie van Wilders is al van 04-11-2020 dus eigenlijk al een oudere. Kan best zien dat "gezien de omstandigheden" de partijen nu anders hebben besloten.

Bron
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 5-691.html

Het betreft inderdaad een motie van enkele maandan geleden. Dus ja, in een crisis verandert er in korte tijd veel, dus ik kan mij voorstellen dat dit ook voor meningen van politieke leden geldt :)

Sprak gister een oud klasgenoot op hetzelfde aan. 'Als je een bron gebruikt, gebruik dan een recente... Anders krijgen jullie alleen maar meer weerstand.' Dit werd mooi weggewuifd :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:33

Ik ben ook kritisch wat betreft deze pandemie. Nu zal voor mij de avondklok niet zo'n probleem zijn omdat ik voor werk gewoon ontheffing moet krijgen.

Maar mijn moeder is van mening dat degene die zich niet laten vaccineren geen recht hebben op medische zorg mochten ze corona krijgen en dusdanig ziek worden. Dat vind ik ver gaan. Niks is nog hoed bewezen wat echt werkt. Dat kan niet na een jaar maar wat maatregelen verzinnen. Tot nu toe heeft nog niets effectief geholpen.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:40

Suzanne F. schreef:
Eigenlijk bijzonder hoe we dit allemaal gewoon accepteren, mooi stukje psychologie met de salami tactiek.
Hoe hadden we gereageerd in oktober als er werd gezegd dat de horeca ruim een half jaar dicht moest? En maanden niet meer mochten winkelen en s avonds niet meer buiten mochten zijn? Door het elke keer maar in kleine stukjes op te delen, nemen we het gewoon maar.

Dat was niet geaccepteerd.
Maar dat alles dicht zou blijven was wel te verwachten. Ik heb steeds gezegt tot eind maart blijft het dicht. Het gewone griep seizoen dooft ook dan pas uit. En in die zin is Corona niet anders.
Die avondklok had ik niet verwacht maar de rest nog dicht wel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34674
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:40


lenaa_tje

Berichten: 10346
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:40

Kookaburra schreef:
kiki1976 schreef:
Even gezocht maar die motie van Wilders is al van 04-11-2020 dus eigenlijk al een oudere. Kan best zien dat "gezien de omstandigheden" de partijen nu anders hebben besloten.

Bron
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 5-691.html

Het betreft inderdaad een motie van enkele maandan geleden. Dus ja, in een crisis verandert er in korte tijd veel, dus ik kan mij voorstellen dat dit ook voor meningen van politieke leden geldt :)

Sprak gister een oud klasgenoot op hetzelfde aan. 'Als je een bron gebruikt, gebruik dan een recente... Anders krijgen jullie alleen maar meer weerstand.' Dit werd mooi weggewuifd :=

Er is nu een nieuwe motie van forum. Moet nog over gestemd.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:48

Suzanne F. schreef:
Eigenlijk bijzonder hoe we dit allemaal gewoon accepteren, mooi stukje psychologie met de salami tactiek.
Hoe hadden we gereageerd in oktober als er werd gezegd dat de horeca ruim een half jaar dicht moest? En maanden niet meer mochten winkelen en s avonds niet meer buiten mochten zijn? Door het elke keer maar in kleine stukjes op te delen, nemen we het gewoon maar.

Hadden we onnodig veel doden wel geaccepteerd dan? :))

Ik denk dat een avondklok veeeel makkelijker te handhaven is dan een bewegingsbeperking, en effectiever ook. Feestjes zijn toch wel binnen de 15 km meestal. Maar bij een bewegingsbeperking ga je zó veel uitzonderingen moeten afgeven, moet je iedereen controleren... Terwijl bijna niemand echt tussen 8 en 4 op straat hoeft te zijn, maakt het veel makkelijker. Oja, maak er maar 6:00 van, want een feestje uitzitten tot 4:00 is natuurlijk peanuts :')

dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:56

Avondklok geeft totaal geen beperking hier. De keren dat ik niet om 21.00 uur in bed lig per jaar zijn gemakkelijk te tellen. Ben enkel s ochtends al om 5.00 uur buiten maar dat is met de honden dus mag ook. Werken doe ik thuis dus geen probleem.

Maar 15 kilometer rondom huis zou wel grotere beperking geven ivm de afstanden hier op het platteland. Pakt men echter 15 kilometer hemelsbreed ipv weg die je af legt dan komt dat ook wel goed.

Eigenlijk tot nu toe nog totaal geen last van de corona maatregelen en leef ik nog als altijd. Enkel nu vaak mondkapje op ipv die nooit op hebben en dat is eigenlijk de heftigste verandering voor mij persoonlijk EN de drukte in de buitengebieden haha

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:04

Suzanne F. schreef:
Eigenlijk bijzonder hoe we dit allemaal gewoon accepteren, mooi stukje psychologie met de salami tactiek.
Hoe hadden we gereageerd in oktober als er werd gezegd dat de horeca ruim een half jaar dicht moest? En maanden niet meer mochten winkelen en s avonds niet meer buiten mochten zijn? Door het elke keer maar in kleine stukjes op te delen, nemen we het gewoon maar.

Maar hoe had het anders gemoeten dan?

Want ik weet nog goed de discussies van de begin periode... Toen sprak ook iedereen elkaar tegen... :+
Achteraf een koe in zn kont kijken is altijd heel eenvoudig :j

pluisje88

Berichten: 8083
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:07

Magrathea schreef:
ITerwijl bijna niemand echt tussen 8 en 4 op straat hoeft te zijn, maakt het veel makkelijker....


Wat een vooroordeel. Dat jij savonds niet weg hoeft betekent niet dat dit voor een ander niet geldt. Ik werk tot half 10 in een magazijn en daarna ga ik altijd nog even langs m’n paard omdat ik haar anders niet echt “zie”. Even hoi zeggen, poetsen, knuffelen,tutten of gewoon even bij haar zitten. Laat haar overdag als ik kom om de stal te doen zo veel mogelijk in de wei staan omdat ik vind dat ze toch al te lang binnen zijn in de winter. In het weiland kan ik niet bij haar in de buurt komen omdat haar weidemaatje dat niet toelaat. Ze wordt dan de hele wei door gejaagd.
Ik zou het dus wel erg vinden dat ik op mijn werkdagen savonds mijn paard niet meer even mag zien...

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:15

pluisje88 schreef:
Magrathea schreef:
ITerwijl bijna niemand echt tussen 8 en 4 op straat hoeft te zijn, maakt het veel makkelijker....


Wat een vooroordeel. Dat jij savonds niet weg hoeft betekent niet dat dit voor een ander niet geldt. Ik werk tot half 10 in een magazijn en daarna ga ik altijd nog even langs m’n paard omdat ik haar anders niet echt “zie”. Even hoi zeggen, poetsen, knuffelen,tutten of gewoon even bij haar zitten. Laat haar overdag als ik kom om de stal te doen zo veel mogelijk in de wei staan omdat ik vind dat ze toch al te lang binnen zijn in de winter. In het weiland kan ik niet bij haar in de buurt komen omdat haar weidemaatje dat niet toelaat. Ze wordt dan de hele wei door gejaagd.
Ik zou het dus wel erg vinden dat ik op mijn werkdagen savonds mijn paard niet meer even mag zien...

"Vooroordeel" :o okee dat dit voor jou zo werkt klopt dus maar je snapt toch dat het gros van de mensen niet buiten hoeft te zijn op dit tijdstip?

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:21

Suzanne F. schreef:
Eigenlijk bijzonder hoe we dit allemaal gewoon accepteren, mooi stukje psychologie met de salami tactiek.
Hoe hadden we gereageerd in oktober als er werd gezegd dat de horeca ruim een half jaar dicht moest? En maanden niet meer mochten winkelen en s avonds niet meer buiten mochten zijn? Door het elke keer maar in kleine stukjes op te delen, nemen we het gewoon maar.


Precies dit, stukje bij beetje wordt alles ingenomen qua vrijheid. Terwijl 98 procent vd mensen niet ziek wordt..

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:24

Mariposa11 schreef:
Suzanne F. schreef:
Eigenlijk bijzonder hoe we dit allemaal gewoon accepteren, mooi stukje psychologie met de salami tactiek.
Hoe hadden we gereageerd in oktober als er werd gezegd dat de horeca ruim een half jaar dicht moest? En maanden niet meer mochten winkelen en s avonds niet meer buiten mochten zijn? Door het elke keer maar in kleine stukjes op te delen, nemen we het gewoon maar.


Precies dit, stukje bij beetje wordt alles ingenomen qua vrijheid. Terwijl 98 procent vd mensen niet ziek wordt..


En toch is die 2% die wel ernstig ziek wordt voldoende om onze gezondheidszorg te overspoelen en in gevaar kan brengen. Dat is de realiteit, omdat er nu eenmaal erg veel mensen besmet worden.

Die maatregelen zijn nodig, en natuurlijk gaan ze niet gelijk een volledige lockdown doen, eerst kijken of het met milde maatregelen binnen de perken blijft lijkt me logisch :)

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:26

Ze hebben het geprobeerd met niet zulke strenge maatregelen (de intelligente lockdown) . maar ja, mensen zijn blijkbaar niet zo snugger.. dus ergens hebben een aantal mensen dit denk ik aan zichzelf te danken...
Wie heeft dan precies de vrijheid afgenomen? Want pak m beet een half jaar geleden was t allemaal niet zo heel streng en mochten we heel veel... maar ja... dat werkte ook niet helemaal :+

pluisje88

Berichten: 8083
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:34

verootjoo schreef:
Mariposa11 schreef:

Precies dit, stukje bij beetje wordt alles ingenomen qua vrijheid. Terwijl 98 procent vd mensen niet ziek wordt..


En toch is die 2% die wel ernstig ziek wordt voldoende om onze gezondheidszorg te overspoelen en in gevaar kan brengen. Dat is de realiteit, omdat er nu eenmaal erg veel mensen besmet worden.

Die maatregelen zijn nodig, en natuurlijk gaan ze niet gelijk een volledige lockdown doen, eerst kijken of het met milde maatregelen binnen de perken blijft lijkt me logisch :)


Ik vind de maatregelen inmiddels verre van mild hoor. Het duurt al zo lang. Ik zie ondernemers die hun zaken perfect op orde hadden en al jarenlang hun bedrijf hebben gewoon wegglijden. Net voor tig duizenden euro’s hun pand uitgebreid. De laatste verfkwast was nog niet neergelegd of toen stond Corona voor de deur. Ik zie ze hun dure auto verkopen om maar weer een maand hun personeel en de hypotheek te betalen. Privé Huizen vrij van hypotheek wordt weer een fikse hypotheek in opgenomen om te gebruiken als bedrijfskapitaal omdat ze voor het bedrijf geen geld kunnen lenen om de tijd door te komen.. dit is maar 1 van de vele verhalen.. durf jij deze mensen die hun 30 jaar werk op deze manier kapot zien gaan, die erbij lopen als wandelende lijken van alle zorgen en slapeloze nachten in hun gezicht te zeggen dat het maar milde maatregelen betreft?
-O-

Tuurlijk is het hele Corona verhaal niet te onderschatten maar het brengt nog veel meer leed met zich mee waarbij niet zomaar wordt stilgestaan..

Change3x

Berichten: 6583
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:35

Mariposa11 schreef:
Suzanne F. schreef:
Eigenlijk bijzonder hoe we dit allemaal gewoon accepteren, mooi stukje psychologie met de salami tactiek.
Hoe hadden we gereageerd in oktober als er werd gezegd dat de horeca ruim een half jaar dicht moest? En maanden niet meer mochten winkelen en s avonds niet meer buiten mochten zijn? Door het elke keer maar in kleine stukjes op te delen, nemen we het gewoon maar.


Precies dit, stukje bij beetje wordt alles ingenomen qua vrijheid. Terwijl 98 procent vd mensen niet ziek wordt..


Ik vind het ook jammer dat als mensen hierover iets zeggen er direct zo gehapt wordt door anderen.

Ik ben ook heel benieuwd hoelang dit nog door blijft gaan zo. Ze spreken nu al over een mogelijke derde golf in maart. Tuurlijk. :roll:

BigOne
Berichten: 38316
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:37

2% lijkt weinig maar is 340.000 mensen, vaders, moeders, opa’s en oma’s . En dan de duizenden die niet in het ziekenhuis komen maar wel fikse restverschijnselen hebben. Het lijkt misschien wel zo dat we stukje bij beetje van de regering minder mogen maar helaas is dit wel de manier want de op zijn strepen staande Nederlander vertikt het blijkbaar om zich goed aan de maatregelen te houden die eerder werden ingevoerd.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:38

Denk je dat de derde golf niet komt dan, Change3x ?

Change3x

Berichten: 6583
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:40

Ik wil hiermee niet zeggen of het wel of niet komt, ik wil hiermee zeggen dat we hier nog lang in gaan zitten. Zolang het volk braaf volgt in ieder geval. :j

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:42

Als het volk wat braver zou volgen dan zou het eerder klaar zijn, zo denk ik :j
Ik word helemaal scheitsimpel van mensen die constant feest lopen te vieren en zeiken over dat ze niks meer mogen.. ze doen ALLES nog.. :roll:

Dat Corona langer duurt als mensen de regels volgen, die snap ik even niet...

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:44

Als ze dan eens beginnen met t vliegverkeer aan banden te leggen ipv heel Nederland, en dan vooral dat uit Engeland.. Dan heb ik het niet over vrachtverkeer, maar over gewone vluchten.
Als het advies over de hele wereld, bijna overal thuiswerken is, en ga niet op vakantie, hoe kan het dan, dat er nog zoveel gevlogen gaat worden..

En ik vraag me oprecht af, waarom de regering nee heeft gezegd tegen dat schip wat is aangeboden, om zonder kosten met personeel corona patiënten op te vangen en de zorg te ontlasten.
Waarom is dat niet geaccepteerd, ik snap dat oprecht niet..

Want ik snap ook echt wel de druk in de zorg, maar er is op ontzettend veel plekken nood..
En dit had de zorg kunnen helpen en daarmee mss ook andere groepen die open hadden gekund..