Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat is voor jou een zwaardere beperking?, een avondklok (20-6u) of een bewegingsbeperking (15km)?

Avondklok (vanaf 20u tot 4 - 6u)
152 (19%)
Bewegingsbeperking (max. 15 km)
578 (75%)
Anders (toelichting)
36 (4%)

Totaal aantal stemmen: 766


lenaa_tje

Berichten: 10349
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:56

Maar dat gaat dus uit vanuit de eerlijkheid van de burgers? In Nederland wordt dit nu niet geregistreerd.

pien_2010

Berichten: 43703
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:06

lenaa_tje schreef:
Maar dat gaat dus uit vanuit de eerlijkheid van de burgers? In Nederland wordt dit nu niet geregistreerd.


Het is wat Lizy ook schreef, je hebt speciale verklaringen waarbij je dit dus aan kan tonen. Het is niet zo gemakkelijk om te liegen, want als je wordt gesnapt, dan word je doorgezaagd. Zoals ik die tijdens de lock down terug kwam van de kliniek daar ik mijn paard daar achter moest laten midden in de nacht mgt een gas koliek. De gendarmerie was buitengewoon vervelend om 1 uur 's nachts, en drongen enorm aan, zoveel zelfs dat ik die zo bezorgd was om mijn paard, dus knapte en letterlijk voor de ogen van die mannen op de stoep ging zitten huilen met mijn hoofd in mijn armen :knuffel: , en ze mijn telefoon aangaf met de woorden dat als ze dat nummer zouden bellen ze de dierenarts kregen die nu in het ziekenhuis aan het werken was. Ze zijn echt wel streng hier hoor en ook vervelend op zo'n moment. Ze vonden het overtuigend genoeg want mocht wel gaan zonder bekeuring.

BV mocht tijdens de lock down mijn dochter in NL in de problemen zijn gekomen, dan moet ik een vertaalde officiële verklaring hebben via de ambassade van een Nederlandse huisarts van mijn dochter, dat ik terecht voor mantelzorg moet reizen naar Nederland. Dit kost dus iets en is ook een organisatie dingetje en dat ga je dus niet regelen voor zomaar een kopje koffie of even de tweeling graag willen zien.

Jessix

Berichten: 16482
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:11

Mijn moeder is mantelzorger en dat is wel bekend, zowel bij de huisarts, andere zorgleveranciers als de gemeente. Geen idee wat voor een verklaring er nodig zou zijn, maar die is voor haar dus echt wel te regelen. Mijn oma is dan ook echt wel afhankelijk van haar zorg. Niet vanwege enkel een sociaal aspect, maar echt verzorging en eten, coördinatie van zorg en administratieve taken.

pien_2010

Berichten: 43703
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:15

Waarschijnlijk Jessix gaat dit via de huisarts. En er zal dan gekeken moeten worden of zij die zorg persé 's avonds moet doen. Helpen met naar bed gaan, kousen wisselen etc → ja. Eten brengen terwijl je moeder overdag werkt→ ja. Maar gaat het bv om administratie, eten brengen die je oma zelf kan opwarmen en je moeder is overdag vrij→ nee. Het is niet zo moeilijk. Want ook vanwege de controleerbaarheid, wil je zo min mogelijk mensen op straat. Want anders krijg je problemen als overheid met handhaven.

Cabelona

Berichten: 1702
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:18

Ik ga het bij beide maatregelen enorm merken.

Ik kan niet thuiswerken, werk op een lab in een niet essentiële branche op 45 km afstand. Mijn man werkt wel thuis, maar ook geen essentiële baan. Normaal zou onze zoon 3 dagen in de week naar kdv gaan, maar mag dat nu niet. We hebben onze ouders die nu ieder een dag oppassen op 2 uur afstand rijden wonen.... De laatste dag snipperen we.
Bij de avondklok moeten ze dus echt op tijd naar huis en moet onderweg niets tegenzitten. Bij de km restrictie hebben we een probleem...

Jessix

Berichten: 16482
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:22

pien_2010 schreef:
Waarschijnlijk Jessix gaat dit via de huisarts. En er zal dan gekeken moeten worden of zij die zorg persé 's avonds moet doen. Helpen met naar bed gaan, kousen wisselen etc → ja. Eten brengen terwijl je moeder overdag werkt→ ja. Maar gaat het bv om administratie, eten brengen die je oma zelf kan opwarmen en je moeder is overdag vrij→ nee. Het is niet zo moeilijk. Want ook vanwege de controleerbaarheid, wil je zo min mogelijk mensen op straat. Want anders krijg je problemen als overheid met handhaven.

Oh het is voor ons niet aan de orde hoor. Ik noemde het als voorbeeld omdat ik hier teruglees dat de mantelzorg bij veel mensen nergens geregistreerd of bekend is. Dus om aan te geven dat het vaak wel bij de huisarts of gemeente (WMO) bekend is en je daar waarschijnlijk moet zijn als je een verklaring nodig hebt.

plantje01
Berichten: 784
Geregistreerd: 01-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:30

Pff... ik heb een vriend die 100 km verderop woont. We vergezellen elkaar de laatste tijd veel. Hij is hier vaak en kiest er dan voor om wat langer in de auto te zitten voor het werk. Ik woon alleen. Een reisbeperking zou dus inhouden dat wij elkaar niet meer kunnen zien. Ook een avondklok betekent dat hij niet meer op tijd bij mij kan zijn. Het lijkt mij allebei enorm heftig.

Ik merk nu al dat het er voor mij in hakt. Hoe erg ik ook mijn best doe om het zo leuk mogelijk te houden. Ik woon alleen, studeer alleen (heb gelukkig nog een baantje buiten de deur) wat het best eenzaam maakt.

En dan hebben ze het over een avondklok...

lenaa_tje

Berichten: 10349
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:02

pien_2010 schreef:
Waarschijnlijk Jessix gaat dit via de huisarts. En er zal dan gekeken moeten worden of zij die zorg persé 's avonds moet doen. Helpen met naar bed gaan, kousen wisselen etc → ja. Eten brengen terwijl je moeder overdag werkt→ ja. Maar gaat het bv om administratie, eten brengen die je oma zelf kan opwarmen en je moeder is overdag vrij→ nee. Het is niet zo moeilijk. Want ook vanwege de controleerbaarheid, wil je zo min mogelijk mensen op straat. Want anders krijg je problemen als overheid met handhaven.

Maar dat is dus wel discutabel. Er zijn kleine dingen die maken dat iemand thuis kan blijven wonen. Zo zou ik mijzelf momenteel geen mantelzorger noemen (dat ben ik wel vanaf mijn. 12e geweest) maar zijn er wel dingen die ik voor anderen doe die maakt dat zij alleen kunnen blijven wonen.

lenaa_tje

Berichten: 10349
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:02

Jessix schreef:
pien_2010 schreef:
Waarschijnlijk Jessix gaat dit via de huisarts. En er zal dan gekeken moeten worden of zij die zorg persé 's avonds moet doen. Helpen met naar bed gaan, kousen wisselen etc → ja. Eten brengen terwijl je moeder overdag werkt→ ja. Maar gaat het bv om administratie, eten brengen die je oma zelf kan opwarmen en je moeder is overdag vrij→ nee. Het is niet zo moeilijk. Want ook vanwege de controleerbaarheid, wil je zo min mogelijk mensen op straat. Want anders krijg je problemen als overheid met handhaven.

Oh het is voor ons niet aan de orde hoor. Ik noemde het als voorbeeld omdat ik hier teruglees dat de mantelzorg bij veel mensen nergens geregistreerd of bekend is. Dus om aan te geven dat het vaak wel bij de huisarts of gemeente (WMO) bekend is en je daar waarschijnlijk moet zijn als je een verklaring nodig hebt.

En dit weet ik :) maar dit is lang niet voor iedereen zo.

miccamaaike

Berichten: 8685
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:09

Ik denk dat een bewegingsbeperking net erg gaat helpen bij bijvoorbeeld groepen jongeren die samenkomen, dan kun je beter een avondklok invoeren.

Ik zou met een bewegingsbeperking echt niet blij zijn, dan kan ik niet meer paardrijden en wordt ook de opvang lastig. Doe dan de avondklok maar, ben 's avonds toch altijd thuis.

Josien_

Berichten: 9040
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:19

Technisch gezien zou voor mij een avondklok of reisbeperking niet zo veel uit maken.
Paard, ouders en werk zijn binnen 15km. Woon wat dat betreft redelijk centraal.
Mijn vriend zou dan misschien tijdelijk bij mij komen wonen, dan is zijn werk waarschijnlijk ook nog net binnen 15km. Enkel zou hij dan zijn familie even niet kunnen zien.
Met een avondklok moet ik het naar mijn paard gaan anders plannen en wat minder vaak gaan.

CairnTerrier

Berichten: 990
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:44

bigone schreef:
Ik hoor hier heel veel, ja maar dan kan ik niet meer op visite. Zo zullen heel veel mensen denken en daar zit juist het probleem.


Visite met betrekking tot familie lijkt mij geen punt. Ik ben zeker niet van plan om mij volledig op te sluiten. Je werkt al volledig thuis, ziet of hoort al veel minder dan voorheen. Eén of twee keer in de week je ouders zien lijkt mij geen no-go.

Jessix

Berichten: 16482
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:50

lenaa_tje schreef:
Jessix schreef:
Oh het is voor ons niet aan de orde hoor. Ik noemde het als voorbeeld omdat ik hier teruglees dat de mantelzorg bij veel mensen nergens geregistreerd of bekend is. Dus om aan te geven dat het vaak wel bij de huisarts of gemeente (WMO) bekend is en je daar waarschijnlijk moet zijn als je een verklaring nodig hebt.

En dit weet ik :) maar dit is lang niet voor iedereen zo.

Weet ik, daarom gebruik ik ook termen als "waarschijnlijk". :)

BigOne
Berichten: 38413
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:52

CairnTerrier schreef:
bigone schreef:
Ik hoor hier heel veel, ja maar dan kan ik niet meer op visite. Zo zullen heel veel mensen denken en daar zit juist het probleem.


Visite met betrekking tot familie lijkt mij geen punt. Ik ben zeker niet van plan om mij volledig op te sluiten. Je werkt al volledig thuis, ziet of hoort al veel minder dan voorheen. Eén of twee keer in de week je ouders zien lijkt mij geen no-go.

Maar wel wanneer je eventuele verdere gezinsleden ook meerdere mensen zien. Een keer per week bij elkaar komen omdat je anders niemand meer ziet is totaal niet verkeerd. Het gaat om de mensen die hier ook de grenzen opzoeken, dus meerdere keren anderen op visite. In de ochtend Jantje en Pietje , in de middag zelf even naar Grietje en Hans en in de avond nog even Piet en Klaas op visite om te kaarten. En dat meerdere keren per week, Engelse variant zit al door het hele land en is tot 70 % besmettelijker omdat het blijkbaar een veel grotere virusload opbouwt in de keelholte dus zonder dat je nog maar ergens last van hebt. Wanneer Jantje dit heeft dan zijn er na een week al veel besmettingen.

Jessix

Berichten: 16482
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:56

lenaa_tje schreef:
pien_2010 schreef:
Waarschijnlijk Jessix gaat dit via de huisarts. En er zal dan gekeken moeten worden of zij die zorg persé 's avonds moet doen. Helpen met naar bed gaan, kousen wisselen etc → ja. Eten brengen terwijl je moeder overdag werkt→ ja. Maar gaat het bv om administratie, eten brengen die je oma zelf kan opwarmen en je moeder is overdag vrij→ nee. Het is niet zo moeilijk. Want ook vanwege de controleerbaarheid, wil je zo min mogelijk mensen op straat. Want anders krijg je problemen als overheid met handhaven.

Maar dat is dus wel discutabel. Er zijn kleine dingen die maken dat iemand thuis kan blijven wonen. Zo zou ik mijzelf momenteel geen mantelzorger noemen (dat ben ik wel vanaf mijn. 12e geweest) maar zijn er wel dingen die ik voor anderen doe die maakt dat zij alleen kunnen blijven wonen.

Mantelzorg is een breed begrip. Kan uit één keer per week boodschappen bestaan tot aan dagelijkse zorg. Maar dat lijkt me dan ook iets om met een huisarts te overleggen als die degene is die zo'n verklaring moet afgeven.

Zoals ik al schreef is het in mijn voorbeeld helemaal niet aan de orde, want oma woont aan de andere kant van het erf. Als dat niet het geval was geweest dan had mijn moeder wel een verklaring gekregen, voor zowel een avondklok als beperking in beweging van de huisarts aangezien mijn oma geheel afhankelijk is van haar. Als je die op de dag eten geeft wat ze 's avonds zelf moet opwarmen dan moet ze er in haar bed op gaan liggen en hopen dat het dan warm genoeg wordt. :') ;)

CairnTerrier

Berichten: 990
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:17

bigone schreef:
Maar wel wanneer je eventuele verdere gezinsleden ook meerdere mensen zien. Een keer per week bij elkaar komen omdat je anders niemand meer ziet is totaal niet verkeerd. Het gaat om de mensen die hier ook de grenzen opzoeken, dus meerdere keren anderen op visite. In de ochtend Jantje en Pietje , in de middag zelf even naar Grietje en Hans en in de avond nog even Piet en Klaas op visite om te kaarten. En dat meerdere keren per week, Engelse variant zit al door het hele land en is tot 70 % besmettelijker omdat het blijkbaar een veel grotere virusload opbouwt in de keelholte dus zonder dat je nog maar ergens last van hebt. Wanneer Jantje dit heeft dan zijn er na een week al veel besmettingen.


Op je eigen familie heb je nog enigszins ''grip''. Vrienden opzoeken vind ik veel riskanter, omdat je hen niet meemaakt in het dagelijkse leven en zij ook jan en alleman zien in het weekend/doordeweeks of op het werk. Van mijn schoon- en ouders weet ik hoe zij zich voortbewegen in deze situatie/lockdown en dat zij daar serieus mee omgaan. Ouders vind ik dan ook erg belangrijk om te (blijven) zien en zie ik niet als zomaar een ''uitje'' , maar voor mij als behoefte. Het is en blijft lastig, dat ben ik zeker met je eens.

Lous

Berichten: 24253
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:33

Ik zal toch gewoon naar mijn werk moeten, 27 km. Thuiswerken is geen optie, ik werk namelijk in de productie en het is retedruk. Aangezien we juist door Corona heel veel extra orders krijgen.

Met een avondklok tot 20.00 gaat het heel krap worden. Dan kan ik niet tot veel minder doordeweeks.
4 uur de tijd om te reizen, mijn pony’s te doen en boodschappen te doen. Ik ben vrijgezel en woon dus alleen.

Myca

Berichten: 6265
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 22:54

@Lous Ik verwacht dat je voor je werk wel een ontheffing gaat krijgen.
Boodschappen kan ook via internet of op je vrije dagen als het echt moet.
En dan nog paarden erbij, als jij echt degene bent die ze moet verzorgen dan denk ik dat je daar ook een ontheffing voor kan krijgen. Maar het gaat zeker lastig worden.
Vanaf donderdag kan er een avondklok in gaan.

Afbeelding

kiki1976

Berichten: 16897
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:06

Ik las net een bericht dat er twijfel is tussen een avond klok en totaal een visite verbod.
Nou dat laatste vind ik dus echt niet grappig. Mijn moeder woont alleen en red het niet om alle boodschappen alleen te doen. Ik ga 1x per week met haar grote boodschappen doen. Nu valt ze onder de risico groep dus het is ook niet echt handig te noemen dat ze zelf meerdere keren per week naar de supermarkt gaat.
Tja dan moet je het laten bezorgen, leuk! Dat zit hier 99 van de 100 keer al volledig vol en kan je bestelling niet eerder dan over 2 weken bezorgd worden.

Thioro

Berichten: 4001
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:12

Boodschappen voor haar doen. Voor haar deur zetten en dan kan zij ze oppikken terwijl jij afstand houdt? Zo werd het hier soms wel gedaan voor ouders/oudere buren tijdens lockdown.
Niet heel leuk maar beter dan niets.
Kan ze wat overweg met technologie? Dan kan je daarnaast ook virtueel contact houden.
Doe ik met moeder die het moeilijk heeft met dat eeuwige alleen zitten (en ook gewoon ver van mij woont). Ze volgt nu zelfs een cursus via webconferentie en is er helemaal dol op. Een jaar geleden kon ze nog amper met een smartphone overweg.

lenaa_tje

Berichten: 10349
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:15

kiki1976 schreef:
Ik las net een bericht dat er twijfel is tussen een avond klok en totaal een visite verbod.
Nou dat laatste vind ik dus echt niet grappig. Mijn moeder woont alleen en red het niet om alle boodschappen alleen te doen. Ik ga 1x per week met haar grote boodschappen doen. Nu valt ze onder de risico groep dus het is ook niet echt handig te noemen dat ze zelf meerdere keren per week naar de supermarkt gaat.
Tja dan moet je het laten bezorgen, leuk! Dat zit hier 99 van de 100 keer al volledig vol en kan je bestelling niet eerder dan over 2 weken bezorgd worden.

Ze maakte zich toch zorgen over oa. De psychische klachten van mensen? Dat zou ik helemaal absurd vinden

kiki1976

Berichten: 16897
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:19

Bellen nu ook heel vaak naast dat ik dr af en toe ophaal/heen ga zodat ze niet altijd maar alleen zit.
Ze woont nu in een senioren flat sinds kort. En heeft ook weer sinds kort een hondje omdat ze gewoon niet meer buiten kwam. Nu moet ze wel en heeft ze toch aanspraak.

Dat is idd het alternatief hoor, voor de deur zetten. Hopelijk gaan ze daar niet moeilijk over doen.
Mijn dochter zei al, dan komt oma maar weer een tijdje bij ons in huis.

lenaa_tje
Nou ja dat dus, hoe hard moeten ze wegkwijnen?
Echt dan 100x liever de avond klok of de reis beperking (uitgaande dat woon/werk verkeer waarbij thuiswerken geen optie is wel is toegestaan)

DuoPenotti

Berichten: 29981
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:22

Totaal visite verbod kunnen ze echt niet maken. Al die alleenstaande oudere. Nee nog ff en ik ga malle gekkie zijn op het malieveld om te demonstreren. Nee dat is echt mensonterend.

pien_2010

Berichten: 43703
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:22

Thioro schreef:
Boodschappen voor haar doen. Voor haar deur zetten en dan kan zij ze oppikken terwijl jij afstand houdt? Zo werd het hier soms wel gedaan voor ouders/oudere buren tijdens lockdown.
Niet heel leuk maar beter dan niets.
Kan ze wat overweg met technologie? Dan kan je daarnaast ook virtueel contact houden.
Doe ik met moeder die het moeilijk heeft met dat eeuwige alleen zitten (en ook gewoon ver van mij woont). Ze volgt nu zelfs een cursus via webconferentie en is er helemaal dol op. Een jaar geleden kon ze nog amper met een smartphone overweg.


Zoooo jouw moeder is echt een topper +:)+

BigOne
Berichten: 38413
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:25

Ik denk dat we het wel in perspectief moeten zien. Zoiets zal geen maanden duren. We zullen alle extra maatregelen kloten vinden maar dit is een situatie waar je echt de besmettingen onder controle moet houden anders kun je straks die ouderen op het kerkhof opzoeken. En dat willen we zeker niet.