Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sabbientje

Berichten: 4710
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:57

SVRL schreef:
Coentjuh schreef:
Dit valt toch onder essentieel dus ik zou me er niet te druk overmaken. Wordt vast allemaal wel duidelijk als het werkelijk in gaat.


Als je paard op een pensionstal staat, valt het niet onder een essentiële verplaatsing.

Bij ons word er alleen gevoerd.
voor mesten en beweging/ losgooien/rijden moeten we zelf zorgen.
Dus moet mijn paarden dan 5 dagen op stal blijven tot zijn knieën in de stront?

Ik werk maandag t/m vrijdag tot ongeveer 16.30.
Daarna eten en omkleden. We zitten rond 18.00 in de auto naar de paarden.
Kom daar om 18.30 aan. (soms later als er een brug open staat)
Losgooien/ uitmesten Daarna nog rijden/mennen.
Was gisteren om 21.30 thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:58

iirrssjjee schreef:
Apple schreef:
In alle discussies die er zijn over 'avondklok' gaat het om zaken als '22:00u tot 04:00u' endergelijke.

Mensen die in ploegendienst werken zullen daar mee te maken krijgen, maar ik denk zomaar dat de gemiddelde paardenhouder er niet veel van merkt.

18:00u is te vroeg, ook met avondspits endergelijke.

Wellicht dat er gekozen wordt voor 20:00u. Dat kan ik me nog voorstellen.


Toch spreken ze wel over van 06.00u - 18.00u... Mijn man kan dan elke dag gaan verklaren dat hij nog vanuit zijn werk naar huis gaat in ieder geval! :Y)

In Frankrijk hebben ze dat ingevoerd ja, in NL is dat echt niet aan de orde. We blijven een polderland he, het zal wel op z'n vroegst 8 worden en ik ga er zomaar vanuit dat er 100.000 uitzonderingen zullen worden bedacht om toch naar buiten te mogen.

anjali
Berichten: 15142
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:02

Honden uitlaten zou toch ook nog mogen. Paard verzorgen dan ook? Kan ook noodzakelijk zijn toch.

Jorex

Berichten: 9971
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:08

@Sabbientje als je dan alleen uitmest en losgooit ben je waarschijnlijk wel voor 20.00 klaar.

MyWishMax

Berichten: 25377
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:08

Sabbientje schreef:
SVRL schreef:

Als je paard op een pensionstal staat, valt het niet onder een essentiële verplaatsing.

Bij ons word er alleen gevoerd.
voor mesten en beweging/ losgooien/rijden moeten we zelf zorgen.
Dus moet mijn paarden dan 5 dagen op stal blijven tot zijn knieën in de stront?

Ik werk maandag t/m vrijdag tot ongeveer 16.30.
Daarna eten en omkleden. We zitten rond 18.00 in de auto naar de paarden.
Kom daar om 18.30 aan. (soms later als er een brug open staat)
Losgooien/ uitmesten Daarna nog rijden/mennen.
Was gisteren om 21.30 thuis.


Heel simpel, in zo'n geval (wat qua tijd niet gaat gebeuren in Nl, hooguit 20.00 uur) ga je vanuit werk meteen door, uitmesten en losgooien. Rijden of mennen alleen als er tijd voor is, want dat is niet noodzakelijk.

Voeren is noodzakelijk, uitmesten ook maar of de overheid daar zo over denkt weet je niet. Rijden, longeren, mennen en dergelijke niet.

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:13

een vriendin van mij woont in Italie dus die uitgebreid gesproken toen het daar zo heftig op slot zat. Paard was toen wel essentieel maar inderdaad een verklaring nodig (vgm zelfs per keer briefje printen oid). maar kon iig wel. Lijkt me voor stalhouders anders ook niet te doen

iirrssjjee

Berichten: 5946
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:20

Apple schreef:
Anders zit er voor je man niets anders op dan een luchtbedje bij zijn werk neer te zetten :))


Mijn man is weginspecteur :+. Mag toch hopen dat hij niet "op zijn werk" gaat slapen hahaha.

Ymor schreef:
Avondspits zou er niet moeten zijn, die was er in maart ook niet dus waarom nu wel? Daaruit blijkt wel dat teveel mensen die niet direct naar hun werk hoeven toch gaan.

Als je net als afgelopen woensdag een zwaar ongeluk hebt op de weg (waar een vrachtwagen in een personenauto is geknald) waarbij de hele weg word afgesloten, hoeft het geen avondspits te zijn....

Niet iedereen werkt van 8.00u - 17.00u Zat mensen die om 6.00u al beginnen met werken, of pas om 18.00u klaar zijn... Daarnaast, als je wel tot 17.00u werkt, wil niet zeggen dat je om 18.00u thuis bent als je sowieso al een uur reistijd hebt.....

Marjo

Berichten: 37253
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:22

iirrssjjee schreef:
Apple schreef:
Anders zit er voor je man niets anders op dan een luchtbedje bij zijn werk neer te zetten :))


Mijn man is weginspecteur :+. Mag toch hopen dat hij niet "op zijn werk" gaat slapen hahaha.

Ymor schreef:
Avondspits zou er niet moeten zijn, die was er in maart ook niet dus waarom nu wel? Daaruit blijkt wel dat teveel mensen die niet direct naar hun werk hoeven toch gaan.

Als je net als afgelopen woensdag een zwaar ongeluk hebt op de weg (waar een vrachtwagen in een personenauto is geknald) waarbij de hele weg word afgesloten, hoeft het geen avondspits te zijn....

Niet iedereen werkt van 8.00u - 17.00u Zat mensen die om 6.00u al beginnen met werken, of pas om 18.00u klaar zijn... Daarnaast, als je wel tot 17.00u werkt, wil niet zeggen dat je om 18.00u thuis bent als je sowieso al een uur reistijd hebt.....


Je denkt toch niet werkelijk dat mensen op de bon geslingerd worden omdat ze te laat thuis zijn vanwege een zwaar ongeluk toch?

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:23

Een ongeluk is wel een uitzondering. Feit blijft dat het nog steeds drukker op de weg is dan in maart. En dat terwijl er toch al enige tijd gezegd wordt dat we terug moeten naar de situatie in maart kwa drukte op de weg.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:24

Daihyo schreef:
De paarden vind ik wel interessant. Wij hebben een ochtend en avondbeurt om te voeren. Ochtend zal het probleem niet zijn, maar de avond wordt wel een interessante. Overigens geen pension, maar in eigen beheer, samen met nog 3 mensen. We hebben de dagen nu verdeeld. Wie gaat er dan voor een verklaring zorgen?

Dit is bij ons inderdaad ook de situatie, dus wij hebben ook geen stalhouder die een verklaring kan geven en werken ook met een avonddienst. Als alles mee zit lukt het dan wel om voor 20u thuis te zijn, maar als het even tegen zit niet altijd. Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen, is wel essentieel in ieder geval, anders worden de paarden niet verzorgd

iirrssjjee

Berichten: 5946
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:24

Marjo schreef:
Je denkt toch niet werkelijk dat mensen op de bon geslingerd worden omdat ze te laat thuis zijn vanwege een zwaar ongeluk toch?


Dat zeg ik ook niet? Mijn opmerking ging om de quote van Ymor die aangaf dat een avondspits er niet zou moeten zijn.... En als die er wel is dat dat komt omdat te veel mensen toch onnodig naar hun werk gaan.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:26

iirrssjjee schreef:
Marjo schreef:
Je denkt toch niet werkelijk dat mensen op de bon geslingerd worden omdat ze te laat thuis zijn vanwege een zwaar ongeluk toch?


Dat zeg ik ook niet? Mijn opmerking ging om de quote van Ymor die aangaf dat een avondspits er niet zou moeten zijn.... En als die er wel is dat dat komt omdat te veel mensen toch onnodig naar hun werk gaan.


Je leest iets wat er niet staat. Ik heb gezegd dat er geen avondspits zou moeten zijn omdat we zoveel mogelijk thuis moeten blijven. En het is mogelijk want dat hebben we in maart gezien. Uiteraard is het wat anders als er een ongeluk gebeurt.

Marjo

Berichten: 37253
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:27

iirrssjjee schreef:
Marjo schreef:
Je denkt toch niet werkelijk dat mensen op de bon geslingerd worden omdat ze te laat thuis zijn vanwege een zwaar ongeluk toch?


Dat zeg ik ook niet? Mijn opmerking ging om de quote van Ymor die aangaf dat een avondspits er niet zou moeten zijn.... En als die er wel is dat dat komt omdat te veel mensen toch onnodig naar hun werk gaan.


Ongelukken en spits hebben weinig met elkaar te maken. Midden op de dag kan er buiten spitstijd een enorme file ontstaan door een ongeluk.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:30

Ik denk dat als er een avondklok komt, dit vooral is om ervoor te zorgen dat mensen niet meer zoveel afspreken en samen komen. Je gaat minder snel met vrienden eten/ borrelen etc. als je vroeg thuis moet zijn.
Ze hebben het nu over 20.00, dat is in Frankrijk ook. Ze kijken er ook naar of het te handhaven valt, dat lijkt me met 18.00 uur sowieso onmogelijk, mensen moeten toch ook boodschappen kunnen doen na hun werk. Ook mensen die thuiswerken hebben vaak tot 5/6 uur vergaderingen (ik in ieder geval wel), en met kinderen thuis werken veel ouders in shifts waarbij ze eerder starten of later doorwerken om maar nog een beetje de boel af te krijgen.

Marjo

Berichten: 37253
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:32

Ik vraag me ook af in hoeverre 20u te handhaven is. Zal de politie daadwerkelijk iedereen staande houden die na die tijd op de weg zit? Wat een werk wordt dat..
Zijn genoeg beroepen die essentieel zijn waardoor je op de weg zit.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:36

Ik ben ook wel erg benieuwd. Al hebben wij dat we ons moeten inschrijven en het laatste blok van 20:00 uur tm 22:00 uur is en dat blok is nooit vol. Dus denk dat het wel goed komt. Al is het voor die van mij nu wel echt van essentieel belang dat ik hem een gevarieerd programma aanbied gezien hij de laatste tijd in de paddock heel erg opzoek is naar China }:)

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:37

anjali schreef:
Honden uitlaten zou toch ook nog mogen. Paard verzorgen dan ook? Kan ook noodzakelijk zijn toch.


De hond uitlaten is door de feiligheidsdienst voorgesteld als uitzondering, maar begreep al dat Rutte bij een avondklok zo min mogelijk uitzonderingen wil en de hond uutlaten daar niet onder gat vallen als het aan hem ligt. Raad van beheer is al flink aan het lobbyen.

Ik betwijfel dan ook of paarden in volpension er onder gaan vallen, eigen beheer mag ik wel aannemen.

Maaik
Berichten: 5672
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:43

Marjo schreef:
Ik vraag me ook af in hoeverre 20u te handhaven is. Zal de politie daadwerkelijk iedereen staande houden die na die tijd op de weg zit? Wat een werk wordt dat..
Zijn genoeg beroepen die essentieel zijn waardoor je op de weg zit.


Ik gok dat ze steekproef gewijs gewoon met fuiken gaan werken? Persoonlijk denk ik dan ook dat de pakkans relatief klein is, zeker wanneer je alleen binnendoorwegen gebruikt en enkele minuten onderweg bent. Ik moet daarentegen een half uur via de snelweg haha.

Maargoed ik heb uit voorzorg al geanticipeerd op een avondklok vanaf 20 uur en mijn werkrooster dus ook aangepast. Het wordt nog krap, maarja het is het proberen waard.. Ik verwacht niet dat er een vrijstelling komt voor paardeneigenaren.

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:47

Heb gelukkig al onze paarden thuis,maar onze hond moet ik wel uitlaten en dat ga ik echt niet voor 20.00 doen.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:48

Ga er maar vanuit dat het in eerste instantie niet mag. Als het aan Rutte en co had gelegen, dan hadden we de eerste "lockdown" ook niet naar ons paard gemogen. KNHS heeft dit destijds tegen kunnen houden.

Rutte heeft al uitgesproken dat de hond uitlaten ook geen vrijstelling gaat worden.

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:51

LiselotZorro schreef:
Ga er maar vanuit dat het in eerste instantie niet mag. Als het aan Rutte en co had gelegen, dan hadden we de eerste "lockdown" ook niet naar ons paard gemogen. KNHS heeft dit destijds tegen kunnen houden.

Rutte heeft al uitgesproken dat de hond uitlaten ook geen vrijstelling gaat worden.



Dan heeft Rutte pech want ga die maatregel echt niet opvolgen.

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:53

Ik vind het ook wel een dingetje...
Ik sta op een doe het zelf stal en doe altijd de avondvoerbeurt, dat is na 20.00u...
Sowieso zijn wij meestal pas ‘s avonds op stal vanwege werk.
Ik zou het wel erg vinden als wij door deze maatregel onze paarden niet meer fatsoenlijk kunnen verzorgen en ‘s avonds voeren.

Ladygiroc

Berichten: 5090
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:54

Als er een avondklok komt loopt mijn pony maar 1 dagje minder en gaan de stalpaarden een uurtje of max 2 eerder naar binnen. Dat is prima te overzien.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:57

Alles is feitelijk al even dicht, dus een avondklok gaat er dan eventueel komen om ook de rest van verplaatsingen aan banden te leggen.

Ik heb gelezen dan evt van 20:00 tmt 4:00. Essentiele beroepen kunnen dan gewoon de weg op en je zou dan wel je hond mogen uitlaten bijv.

Paarden verzorgen zou dan mogen als je paard van je afhankelijk is. Pensionstallen zullen waarschijnlijk toch ook iets meer de deuren moeten sluiten. Stel je hebt 30 pension paarden, waarvan de meeste eigenaren na het werk komen, is een avondklok totaal nutteloos als al die mensen redenen zouden zoeken om toch van huis te mogen.

Het is natuurlijk al eerder gebeurt dat stallen op slot moesten ( gekke koeien ziekte bijv ) en maar een beperkt aantal mensen het terrein op mochten en de zorg gewoon door ging. Aan zoiets zal je moeten denken.

Dus standaard zullen de paarden verzorgd worden.

Heb je een eigen plek en moet je ze voorzien van water, voer en een schone plek, zal je daar wel naartoe mogen.

Maar als de politie gaat staan controleren op de toerit van een grotere stal en 20 mensen komen daar om de beurt aan, zal het een ander verhaal worden.
Om te voorkomen dat de 1 wel kan en de ander niet, of degene die echt moet gaan vanwege stappen, medicatie etc, niet terecht kan, zal de stal het beste zelf iets kunnen gaan regelen en afspreken met de klanten.

Daihyo

Berichten: 88072
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:57

iirrssjjee schreef:
Marjo schreef:
Je denkt toch niet werkelijk dat mensen op de bon geslingerd worden omdat ze te laat thuis zijn vanwege een zwaar ongeluk toch?


Dat zeg ik ook niet? Mijn opmerking ging om de quote van Ymor die aangaf dat een avondspits er niet zou moeten zijn.... En als die er wel is dat dat komt omdat te veel mensen toch onnodig naar hun werk gaan.

Ik vraag me serieus af of alle mensen die nu naar hun werk toe gaan ook echt een dusdanig essentieel beroep hebben dat thuiswerken niet kan.
Want hoe kan het dan zijn dat het nu een stuk drukker is dan van het voorjaar? Toen werkten veel meer mensen thuis. Waarom kon dat toen wel en nu niet?