Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gini
Berichten: 17975
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 12:10

Pareltjes schreef:
Bloodymary schreef:
Een avondklok heeft sowieso geen zin.


Andere landen hebben al bewezen wél werkzaam te zijn.
Belgie heeft al geruime tijd vanaf 24.00 uur een avondklok en de besmettingen zijn vele malen lager.


Uiteraard is de avondklok nu wel niet de enige maatregel die we hebben, dus dat de besmettingen dalen is niet enkel aan die avondklok te danken. Daarnaast is een avondklok vanaf middernacht nog best wel haalbaar (al verbaast het me hoe vaak ik toch om 23:55 spurtend in de auto naar huis heb gezeten, dat had ik op voorhand nooit gedacht onder het mom 'ik ben toch altijd ruim voor middernacht thuis' :D ).
Moest in België de avondklok vervroegd worden, zou ik toch ook wel slikken. Vergis je niet in het effect van "opsluiting", ik denk dat dat nog wel eens veel zwaarder zou kunnen zijn dan alle maatregelen bij elkaar.

Marije_jiplover

Berichten: 25394
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 12:15

Tja, de Fransen gaan nu naar 18.00 uur.

Daar kan ik me iets bij voorstellen dat dat echt heel veel impact heeft.

22.00 uur valt echt wel mee te leven, ook voor paarden en honden bezitters.
En 20.00 uur, tsja, dan zullen we wat meer moeten schikken.
Het is niet voor de lol dat het kabinet deze maatregel onderzoekt, ik denk dat 2 maanden (ofveel meer, in geval van de horeca) je zaak moeten sluiten voor die mensen echt heel veel meer impact heeft dan een beetje moeten puzzelen en in schikken met stalgenoten en/of een stal eigenaar om je paard te kunnen blijven verzorgen.

Mensen beseffen hier volgens mij allemaal niet hoe fijn het al is wat wij allemaal wél nog steeds mogen als paardenbezitters.
Wij kunnen dan net als de rest van het land geen wedstrijden rijden, maar we kunnen wel gewoon onze sport blijven uitoefenen. Hoeveel mensen die aan bvb basketbal doen, of een andere teamsport, doen al bijna het hele jaar niks of dat gebied? Of mensen in een koor of orkest?

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 12:20

Een vroege avondklok zal ook weer ten koste van de horeca gaan. Minder afhaal (als hij al om 18 uur start kan de horeca wel sluiten, heeft geen zin dan), weer meer investeren in delivery. Mits dat toegestaan gaat zijn. Maar sws minder inkomsten, tenzij avondklok om 22 uur.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 12:27

Ik wacht het wel af, paarden staan gelukkig 24/7 buiten met alle verzorging.
Hond zou theoretisch in de tuin kunnen, maar dan wordt mijn woonkamer zeker gesloopt ( jonge hond van 4 maanden die haar energie kwijt moet).
Nou zit er naast mijn huis direct een bos en buiten zeer sporadisch een andere hondenuitlater of auto is de straat hier na 19 uur uitgestorven.

Qua werk ben ik benieuwd, zijn nu 1x in de week open tot 20 en 2x dat we na openingstijden doorwerken tot 20.
Neem aan dat de koopavond dan tot 19 zal worden en we voor die andere avonden een verklaring krijgen.

Gini
Berichten: 17975
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 12:41

Marije_jiplover schreef:
Tja, de Fransen gaan nu naar 18.00 uur.

Daar kan ik me iets bij voorstellen dat dat echt heel veel impact heeft.

22.00 uur valt echt wel mee te leven, ook voor paarden en honden bezitters.
En 20.00 uur, tsja, dan zullen we wat meer moeten schikken.
Het is niet voor de lol dat het kabinet deze maatregel onderzoekt, ik denk dat 2 maanden (ofveel meer, in geval van de horeca) je zaak moeten sluiten voor die mensen echt heel veel meer impact heeft dan een beetje moeten puzzelen en in schikken met stalgenoten en/of een stal eigenaar om je paard te kunnen blijven verzorgen.

Mensen beseffen hier volgens mij allemaal niet hoe fijn het al is wat wij allemaal wél nog steeds mogen als paardenbezitters.
Wij kunnen dan net als de rest van het land geen wedstrijden rijden, maar we kunnen wel gewoon onze sport blijven uitoefenen. Hoeveel mensen die aan bvb basketbal doen, of een andere teamsport, doen al bijna het hele jaar niks of dat gebied? Of mensen in een koor of orkest?


22 uur zal inderdaad wel nog oké zijn. Bij 20 uur zou het wel moeilijk zijn.

Wat betreft je laatste alinea: dat is juist waar ik vrees dat het misschien wel eens mis zou kunnen gaan. Juist het feit dat ik iedere avond nog gewoon naar mijn paard toe kan en rustig even de gekke wereld achter kan laten. Juist die ontspanning zorgt ervoor dat mijn mentale rek best wel op punt blijft nu. Het moment dat dat ofwel ook niet meer kan ofwel een race tegen de tijd wordt, ik weet het niet, ik kan op dit moment oprecht niet zeggen wat dat met me zou doen. Ik kan alleen hopen dat ik flexibel genoeg ben en me er wel aan kan aanpassen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37386
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 12:45

Als ik rond 2000 mijn laatste rondje doe met de honden kom ik af en toe een auto tegen of een medehond bezitter rond 2130 en 2230 wat verkeer ivm dienstwissel vermoed ik. Als ik later ben uitgestorven en alles donker.

Pareltjes
Berichten: 2222
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 13:24

Gini schreef:
Pareltjes schreef:
Andere landen hebben al bewezen wél werkzaam te zijn.
Belgie heeft al geruime tijd vanaf 24.00 uur een avondklok en de besmettingen zijn vele malen lager.


Uiteraard is de avondklok nu wel niet de enige maatregel die we hebben, dus dat de besmettingen dalen is niet enkel aan die avondklok te danken. Daarnaast is een avondklok vanaf middernacht nog best wel haalbaar (al verbaast het me hoe vaak ik toch om 23:55 spurtend in de auto naar huis heb gezeten, dat had ik op voorhand nooit gedacht onder het mom 'ik ben toch altijd ruim voor middernacht thuis' :D ).
Moest in België de avondklok vervroegd worden, zou ik toch ook wel slikken. Vergis je niet in het effect van "opsluiting", ik denk dat dat nog wel eens veel zwaarder zou kunnen zijn dan alle maatregelen bij elkaar.


De avondklok heeft iniedergeval voor sterke afname samenscholing en feestjes gezorgd. Daar vonden veel besmettingen plaats. Ja met het laatste rondje met de hond blijft het raar. Rond 23.00 uitgestorven op straat. Vroege avondklok zal ik ook minder prettig gaan vinden.

Wat betreft NL kan ik me niet voorstellen dat ze ineens van geen avondklok naar een om 18.00 uur gaan. Dan zouden ze wel een hele grote ommezwaai maken. Maar met een demissionair kabinet kan de burger dan ook weer niemand verantwoordelijk houden. Dus misschien wie weet.....

secricible

Berichten: 25718
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 13:34

Maar pareltjes, in BE mocht (mag) men overdag toch nog in groepjes buiten komen?
Want in NL is het al langer niet meer toegestaan om met >2 buiten te zijn als je niet 1 huishouden bent dus samenscholing is daarmee al te beboeten.

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 13:42

Ik lees graag mee.
Hier een doe-het-zelf stal en wordt savonds tussen 21.00 en 23.00 nog gevoerd 's avonds. Daarnaast werk ik vaak van 7 tot 17. Als er dan om 22.00 een avondklok komt verandert er voor mij vrij weinig. Dan kan het rijden gewoon doorgaan en lukt voeren voor 22.00 ook nog prima.

Heb dit onderwerp na de laatste persconferentie ook aangesneden in het algemene coronatopic omdat dit het eerste waar ik aan dacht toen ze het hadden over een avondklok.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 13:43

Tijdens de eersten lockdown stonden mijn paarden 24/7 op de weide. Er is vaak genoeg politie gepasseerd die me daar gezien hebben, nooit problemen mee gehad.
Op pension waarin nu sta hebben we een contract waarin sowieso staat dat de eigenaar volledig verantwoordelijk is voor de zorg en bewegingsmogelijkheden van zijn/haar dier en dat de stalhouder uitsluitend instaat voor voer, water en stalonderhoud. Zij hadden hierover geïnformeerd en te horen gekregen dat dat contract voldoende was om aan te tonen dat de verplaatsing noodzakelijk was.

Omwille van het beperkte aantal personen op stal zijn de mensen toen gaan samenwerken (deden ze ervoor ook al). Dus persoon A komt, geeft paard beweging en zet er intussen aantal buiten op de weide/paddock. Die vertrekt, persoon B zet paarden binnen, andere buiten, doet eigen paard. Persoon C komt erbij, zet paar paarden in de stapmolen, eigen paard etc etc etc. Zo was er nooit teveel volk tegelijk aanwezig, maar hebben alle paarden wél hun beweging kunnen krijgen.

Dus waar een wil is, is een weg.

Hiraeth

Berichten: 3233
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 13:57

Ik vind het toch wel heel bijzonder hoe Nederlands de 'ik heb schijt aan deze regels'-houding wel niet is. Een avondklok wordt niet ingezet om de overheid een pleziertje te doen, maar om een situatie te redden. We moeten allemaal een beetje aanpassen met deze tijd en alternatieven bedenken om toch te zorgen voor ons gezin/de huisdieren. Wat mij betreft hoop ik dan stiekem dat mensen die tóch besluiten een eventuele avondklok te ontwijken, gewoon keihard op de bon gegooid worden. Je kunt voordat je besluit om AllEs Te NeGeReN ook eerst kijken of mensen je kunnen helpen. Als je eerste reactie hierop namelijk is 'het mag niet, maar ik doe het lekker toch!11!!' heb je echt een bord voor je kop als het gaat om de situatie.

Hier nog een draadje van Diederik Jekel, waardoor je misschien iets anders gaat kijken naar aanscherpingen van de regels: https://twitter.com/DiederikJekel/statu ... 4154270720

En ja, ik vind het wel echt zuur dat ondertussen Schiphol nog steeds open is, maar wat wil je van een land waarin de VVD de grootste partij is. Ik snap ook zeker dat er storing is tussen de zender en ontvanger als het gaat om de politiek vs het publiek, maar de Nederlandse bevolking is nou ook niet bepaald enorm meegaand.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 14:14

Hiraeth schreef:
En ja, ik vind het wel echt zuur dat ondertussen Schiphol nog steeds open is, maar wat wil je van een land waarin de VVD de grootste partij is. Ik snap ook zeker dat er storing is tussen de zender en ontvanger als het gaat om de politiek vs het publiek, maar de Nederlandse bevolking is nou ook niet bepaald enorm meegaand.

https://www.parool.nl/nederland/vliegve ... ~ba1f534f/

Europees recht is niet exact mijn expertise maar het is niet zo simpel als 'wat wil je van een land waarin de VVD de grootste partij is'.

secricible

Berichten: 25718
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 14:17

Maar als de R niet onder de 1 is in de UK, zoals Diederik Jekel zegt, hoe kan die lijn van UK dan zo aan het dalen zijn nu?
Edit: in londen kregrn ze het niet onder de 1 lees ik nu. Is het dan zo dat de rest van de UK zo’n lage R heeft dat die compenseert voor Londen?


@Laurie: ik begreep dat het in Spanje niet meer mogelijk is om binnen te vliegen als je geen resident bent. Dat zou NL toch ook moeten kunnen doen? Dat is wat anders dan vliegverkeer stil leggen, maar lijkt me wel al een toevoeging die zin kan hebben?

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 14:47

Hiraeth schreef:
Ik vind het toch wel heel bijzonder hoe Nederlands de 'ik heb schijt aan deze regels'-houding wel niet is.

Ik heb geen schijt aan de regels en zal me ook aan de avondklok houden, maar ik word wel erg gefrustreerd dat er een Duindorp is zonder groot ingrijpen, dat er een feest in Hulst opgerold wordt van 50 à 60 man en er geen boete wordt uitgedeeld, dat de journalisten bij het vallen van het kabinet gewoon hutjemutje staan ... Maar vervolgens worden mensen die na het werk hun hond uit willen laten of boodschappen willen brengen bij hun ouders zodat die de supermarkt niet in hoeven 'gestraft' met extra maatregelen, terwijl de oude niet eens gehandhaafd worden. Zet dan het waterkanon op feestend Den Haag, laat feestende jongeren zich scheel betalen aan de boetes, etc. etc.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 14:54

secricible schreef:
Maar als de R niet onder de 1 is in de UK, zoals Diederik Jekel zegt, hoe kan die lijn van UK dan zo aan het dalen zijn nu?
Edit: in londen kregrn ze het niet onder de 1 lees ik nu. Is het dan zo dat de rest van de UK zo’n lage R heeft dat die compenseert voor Londen?


@Laurie: ik begreep dat het in Spanje niet meer mogelijk is om binnen te vliegen als je geen resident bent. Dat zou NL toch ook moeten kunnen doen? Dat is wat anders dan vliegverkeer stil leggen, maar lijkt me wel al een toevoeging die zin kan hebben?

Er zijn wel mogelijkheden, maar als de aantallen in het artikel kloppen loopt het denk ik vast op de proportionaliteit?

Het is niet mijn rechtsgebied dus ik durf er ook niet teveel over te zeggen, maar ik ben het niet helemaal met Hiraeth eens. Er spelen naast het economische belang van Schiphol nog heel veel andere belangen mee en dat maakt het bijzonder ingewikkeld.
Laatst bijgewerkt door Laurie op 16-01-21 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloodymary
Berichten: 4566
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 15:18

Hiraeth schreef:
Ik vind het toch wel heel bijzonder hoe Nederlands de 'ik heb schijt aan deze regels'-houding wel niet is. Een avondklok wordt niet ingezet om de overheid een pleziertje te doen, maar om een situatie te redden. We moeten allemaal een beetje aanpassen met deze tijd en alternatieven bedenken om toch te zorgen voor ons gezin/de huisdieren. Wat mij betreft hoop ik dan stiekem dat mensen die tóch besluiten een eventuele avondklok te ontwijken, gewoon keihard op de bon gegooid worden. Je kunt voordat je besluit om AllEs Te NeGeReN ook eerst kijken of mensen je kunnen helpen. Als je eerste reactie hierop namelijk is 'het mag niet, maar ik doe het lekker toch!11!!' heb je echt een bord voor je kop als het gaat om de situatie.

Hier nog een draadje van Diederik Jekel, waardoor je misschien iets anders gaat kijken naar aanscherpingen van de regels: https://twitter.com/DiederikJekel/statu ... 4154270720

En ja, ik vind het wel echt zuur dat ondertussen Schiphol nog steeds open is, maar wat wil je van een land waarin de VVD de grootste partij is. Ik snap ook zeker dat er storing is tussen de zender en ontvanger als het gaat om de politiek vs het publiek, maar de Nederlandse bevolking is nou ook niet bepaald enorm meegaand.


Ik heb het draadje gelezen, maar eigenlijk zegt hij toch helemaal niks?

Bloodymary
Berichten: 4566
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 15:21

secricible schreef:
Maar als de R niet onder de 1 is in de UK, zoals Diederik Jekel zegt, hoe kan die lijn van UK dan zo aan het dalen zijn nu?
Edit: in londen kregrn ze het niet onder de 1 lees ik nu. Is het dan zo dat de rest van de UK zo’n lage R heeft dat die compenseert voor Londen?


@Laurie: ik begreep dat het in Spanje niet meer mogelijk is om binnen te vliegen als je geen resident bent. Dat zou NL toch ook moeten kunnen doen? Dat is wat anders dan vliegverkeer stil leggen, maar lijkt me wel al een toevoeging die zin kan hebben?

Waar komt dat verhaal toch vandaan van Spanje? Als ik het opzoek is het nog steeds mogelijk om daar heen te vliegen. Met een reden en een gezondheidsverklaring dat wel. Je kunt zelfs een vlucht boeken nu.
https://www.rvo.nl/onderwerpen/internat ... rus-spanje

secricible

Berichten: 25718
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 15:40

Van HC. Ik ga er vanuit dat iemand die daar woont het wel weet. Volgens hem kom je er aan de Spaanse grens niet door zonder de juiste papieren. En dat sluit aan bij wat ik begrijp uit het linkje hierboven: het vliegverkeer kun je niet stoppen, maar je kan als land wel de grens dicht houden. Ik kan zelf geen spaans dus kan het niet terugvinden omdat nl zelf al een code oranje aan Spanje geeft.

Pareltjes
Berichten: 2222
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 17:18

secricible schreef:
Maar pareltjes, in BE mocht (mag) men overdag toch nog in groepjes buiten komen?
Want in NL is het al langer niet meer toegestaan om met >2 buiten te zijn als je niet 1 huishouden bent dus samenscholing is daarmee al te beboeten.


Je mag met max 4 pers buiten zijn maar alleen met 1.5 meter afstand
1 pers. Max thuis uitnodigen
1 knuffelcontact maar mogen niet tergelijkertijd in huis zijn.

Bloodymary
Berichten: 4566
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 17:24

Dat klopt toch niet? Volgens mij mag je maar met maximaal 2 mensen buiten zijn, ook al is er meer afstand. Maar wij gaan ook gewoon met 3 of 4 buiten rijden. Als je goed nadenkt geeft dat toch echt geen besmettingsgevaar.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34787
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 17:25

Pareltjes komt misschien uit Belgie?

Pareltjes
Berichten: 2222
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 17:25

candalisa schreef:
Idd ik heb schijt aan DIE regel want niemand gaat MIJN dieren hun verzorging ontzeggen.


Je kunt er wel schijt aan hebben maar als je je zaakjes nou gewoon goed regelt, en zorgt dat je goed papierwerk bij je hebt waaruit blijkt dat jij naar BUITEN moet voor je dieren, dan is er helemaal niets aan de hand.

Maar gewoon schijt hebben aan deze regels is schijt hebben aan de gezondheid en leven van anderen!!

Even in perspectief , in BE gepakt op een illegaal Corona feestje? 2 maanden de cel in, én je auto kwijt plus fikse geldboete. Ik denk niet dat NL slechts 90,00 euro boete op gaat leggen. Daar zullen ook wel fikse straffen op komen.

Pareltjes
Berichten: 2222
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 17:26

Bloodymary schreef:
Dat klopt toch niet? Volgens mij mag je maar met maximaal 2 mensen buiten zijn, ook al is er meer afstand. Maar wij gaan ook gewoon met 3 of 4 buiten rijden. Als je goed nadenkt geeft dat toch echt geen besmettingsgevaar.



Gewoon even de site van de overheid lezen?

Bloodymary
Berichten: 4566
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 17:27

Pareltjes schreef:
Bloodymary schreef:
Dat klopt toch niet? Volgens mij mag je maar met maximaal 2 mensen buiten zijn, ook al is er meer afstand. Maar wij gaan ook gewoon met 3 of 4 buiten rijden. Als je goed nadenkt geeft dat toch echt geen besmettingsgevaar.



Gewoon even de site van de overheid lezen?

Ja, daar staat dat toch, maximaal 2?

Buiten de eigen woning
Buiten de eigen woning geldt dat maximaal 2 personen in groepsverband ergens heen mogen gaan of iets mogen ondernemen. Kinderen tot en met 12 jaar tellen hierbij niet mee.

Dit geldt voor alle voor publiek toegankelijke plaatsen, binnen en buiten. Dat wil zeggen: op alle openbare plaatsen en in de buitenlucht.
Er geldt een uitzondering voor mensen die op 1 adres wonen.

Edit: Oh wacht, jij hebt het over België. Niks gezegd dan, sorry..

gomir

Berichten: 25572
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 19:27

Voor mij verandert er helemaal niets met de avondklok, ik doe toch al niets anders meer dan werken :+
Mijn paard heb ik al 6 weken niet opgezeten ivm drukte op de IC. Misschien dat dat dankzij de avondklok weer eens zou kunnen gaan lukken na een aantal weken :+