Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bloodymary
Berichten: 4558
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 19:04

Een avondklok heeft sowieso geen zin.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34752
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 19:08

Heb corona gehad, en dus ruim een week niet kunnen gaan. Allebei een ruime week stil gestaan. Wel buiten overdag. Maar goed, wel 2 bommetjes toen we wel weer konden gaan := normaal worden ze 5 tot 6 dagen per week gereden. Gelukkig is de verzorging top waar ze staan.

Ik ben als er een avondklok komt heel blij dat ik onregelmatig werk. Wij kunnen eigenlijk altijd wel op de dag gaan. Voor ons zal er op de les die niet meer door kan gaan weinig veranderen.

Josien_

Berichten: 9040
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 19:56

Peerke_ schreef:
Ja, want jij bent met je werk bezig van 4 uur in de ochtend tot 8 uur in de avond..

Een avondklok heeft geen zin als je allerlei uitzonderingen gaat toelaten.


Mits je op een pensionstal staat ben je ook afhankelijk van de openingstijden van de stal natuurlijk.
Maar in overleg kan er wellicht best veel.

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 20:00

Lekker makkelijk hoe sommige zijn “ach dan laat je je paard toch staan” of “dan ga je toch eerder” mijn pension houder gaat om 8 uur sochtends open en als je gewoon van 8-6 moet werken lukt het gewoon niet. Er zijn mensen die hun kinderen op moeten halen en thuis moeten brengen wachten tot een partner thuis is.
Ik ga gewoon naar mijn paarden toe en ook gewoon mijn hond uitlaten.
Dat het niet midden in de nacht hoeft prima maar 8 uur is gewoon geen realischtische tijd...

Hutcherson

Berichten: 7429
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 20:18

Ik ga zeker naar mijn paard. En soms ben ik ook gewoon nog onderweg voor werk na 18:00 uur. Ik heb geen werkgever of pensionhouder dus ik ga zeker. Met of zonder verklaring.

beert
Berichten: 2441
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 20:27

Citaat:
In dat advies staat dat de avondklok tussen 20.00 uur en 04.00 uur geldt. Je mag alleen de straat op met een geldige reden, zoals je werk, medische hulp of als je een aangelijnd dier uitlaat. Ook voor noodzakelijke reizen en calamiteiten geldt een uitzondering.

Dit staat in het OMT advies. Speculeren over andere tijden is dan een beetje raar. Veel mensen zullen na hun werk nog boodschappen doen, dus dan is 18h niet realistisch.

Paard dus aan een lijntje om beweging te geven :-)

xxxmh

Berichten: 3516
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 20:36

Peerke_ schreef:
Het paard beweging geven kan toch ook in de ochtend, als je het savonds niet red?
Ze hebben het over een avond klok van 20:00 tot 04:00.

Op tijd naar bed, en wat eerder opstaan om de paarden te verzorgen.

Ik ben het met Rutte eens, dat je zo min mogelijk uitzonderingen moet maken.
Hoe meer uitzonderingen je verzint, hoe meer mensen weer ergens iets vinden wat voor hun misschien wel van toepassing zou kunnen zijn, en daardoor alsnog de straat op gaan.
Mensen die hun paard gaan verzorgen zullen vast geen grote bron van besmetting zijn, maar je moet ergens een lijn trekken.


Bij mij gaat de stal pas om 8.00 open en als ik moet werken van 9.00-18.00 dan red ik het niet om ervoor te gaan, erna is het heel krap ook ivm reistijd.

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 20:47

Het vraagt van iedereen aanpassingsvermogen, wellicht wil een stalhouder de deuren eerder openen.

Ik wil niemand persoonlijk aanvallen, maar iedereen die hier roept ik ga gewoon naar mijn paard, of het nou mag of niet, heeft dus gewoon schijt aan de regels, en is niks beter dan alle andere die de regels overtreden.
We zitten nu toch al in lock down, het lijkt niet veel te verbeteren, dus moeten de maatregelen zwaarder, anders zitten we nog maanden in deze lock down.
Als ik mag kiezen, dan toch maar een paar weken een hele zware lockdown, dan nog maanden zoals het nu is.

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 20:53

Idd ik heb schijt aan DIE regel want niemand gaat MIJN dieren hun verzorging ontzeggen.

xxxmh

Berichten: 3516
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 21:08

Peerke_ schreef:
Het vraagt van iedereen aanpassingsvermogen, wellicht wil een stalhouder de deuren eerder openen.


Ja dat hoop ik ook indd.

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 21:11

Ik ga vooralsnog maar uit van een eventuele avondklok vanaf 20u, maar mooi ruk vind ik het wel. Houd me superbraaf aan de regels, werk fulltime van 8-17u, heb een paard en een huishouden en ik wandel in de avond graag nog even een rondje. Krijg nu al buikpijn van het idee dat ik zo op de klok mijn kleine beetje vrije tijd die er dan nog over blijft moet invullen, blegh! En dat omdat er legio idioten zijn die zich niet eens normaal aan een paar regels kunnen houden...

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 21:16

Ik neem aan dat er een avondklok komt van op zijn vroegst 23.00 uur en dan tot 06.00 uur.
Denk wel dat het er op korte termijn komt. En nee je mag dan niet naar je paard, tenzij er niemand anders voor kan zorgen ( dus staat het op een pension heb je pech ). Naar je werk mag je wel ( essentiele verplaatsing ).


Hier in BE is het vanaf 24.00 uur. Ik ondervind er weinig hinder van. Wel voorkomt het dat er nachtelijke feestjes worden georganiseerd. In BE werkt die maatregel goed. Het voorkomt de lockdown feestjes en daarmee veel besmettingen.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 21:19

candalisa schreef:
Idd ik heb schijt aan DIE regel want niemand gaat MIJN dieren hun verzorging ontzeggen.


Indien jij degene bent die voor de dieren moet zorgen ( ze niet op een pension staan etc..) dan mag je daar wel naar toe mits écht noodzakelijk. Een avondklok mag niet leiden tot dierenleed. Dus als je de laatste voederbeurt om 22.00 uur moet doen ipv 24.00 uur en de avondklok gaat om 23.00 uur in zul je je toch moeten aanpassen.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 15-01-21 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

ward
Berichten: 51
Geregistreerd: 04-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 21:19

Tijdens de de lockdown in België mocht je wel naar je paard gaan. Ward stond toen ook pensionstalling. Paard moest beweging krijgen. Bij ons nooit niemand geen probleem mee gehad. Avondklok was dan ook tot 24.00 u

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 21:21

ward schreef:
Tijdens de de lockdown in België mocht je wel naar je paard gaan. Ward stond toen ook pensionstalling. Paard moest beweging krijgen. Bij ons nooit niemand geen probleem mee gehad. Avondklok was dan ook tot 24.00 u


In het allereerste begin mocht dat echt hoor, is later pas aangepast. Toen was er niet eens een avondklok maar verbod op niet essentiele verplaatsingen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 02:11

Miran schreef:
Het is toch niet dat je niet naar je paard mag tot maart, alleen niet na een bepaalde tijd s avonds. Voor veel mensen die meerdere dagen werken is er nog wel wat te schuiven met uren of een keertje middagje vrij te nemen ofzo. Ik denk echt dat wij al in ons handjes mogen wrijven dat wij nog zoveel gekund hebben al die tijd met onze paarden.


Dat is echt te makkelijk gezegd voor een ander.

Mijn man bijv. Die gaat om 7uur de deur uit. Stel je staat in pension, ben je doorgaans nog niet gewenst en het is ook echt teveel werk om meerdere paarden te doen voor 7uur dat hij onderweg moet zijn.

Hij werkt van 8 tm 17uur en is rond 17:45 thuis. Hij werkt gewoon 5 dagen en kan echt niet tot Maart al zijn vrije dagen al op maken of sowieso veel. Die kan je later het jaar ook nodig hebben.
Hij moet ook na elke 4, soms 5 weken 24uurs diensten draaien en dan wordt je BOVENOP die dagen en tijden nog gebeld en ben je dus onderweg.
Voorheen werkt hij ook nog 1 avond en een zaterdag ochtend bij gebrek aan personeel. Zeker wel 4 jaar lang.

Ik werk al even niet buitenshuis meer, maar toen nog wel, begon ik 1 uurtje later, maar was ook 1 uurtje later klaar. En ik had een zaterdag erbij.

Wij waren altijd tot 22/23 uur met de paarden bezig. Ook ter voorbereiding op de dag daarna. Voer klaarzetten etc.

Nu hebben wij de mazzel dat we het samen doen, dat ik thuis ben, we ze nu aan huis hebben etc. Maar Niet iedereen heeft die luxe.

En geloof me. Mijn man zijn vorige baas en huidige baas zijn echt soepel qua noodzakelijke dingen. Maar ik wil ekke dag mijn paarden verzorgen, was echt een probleem geweest. Daarbij is met 5 paarden 1 uurtje vaak niet genoeg.

En ik weet zoveel mensen die iets minder werken, maar dan de kinderen hebben, die nu bijv thuis zijn ook en dan waschten tot de partner thuis is, de kids slapen etc om naar hun paard te kunnen.

Ik vind ook dat paarden wel even zonder rijden of trainen kunnen, maar ze moeten wel bewegen en veel hebben een eigen voer. Heel veel mensen kunnen niet 100% op stal vertrouwen en willen gewoon naar hun eigen paard. Het is geen auto die je in een garage zet en even niet naar omkijkt.

Maar het mag ook geen smoes worden om weer grenzen te verleggen. KNHS maakte het wel erg bont met de regels voor de binnenbak. Dat sloeg werkelijk nergens op. Maar door onwetendheid in de politiek kom je wel ver met sommige kul argumenten.
Daar moet je nu voor oppassen als ze strenger willen worden. Dan gaan ze nauwer kijken naar uitzonderingen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 02:17

Peerke_ schreef:
Het vraagt van iedereen aanpassingsvermogen, wellicht wil een stalhouder de deuren eerder openen.

Ik wil niemand persoonlijk aanvallen, maar iedereen die hier roept ik ga gewoon naar mijn paard, of het nou mag of niet, heeft dus gewoon schijt aan de regels, en is niks beter dan alle andere die de regels overtreden.
We zitten nu toch al in lock down, het lijkt niet veel te verbeteren, dus moeten de maatregelen zwaarder, anders zitten we nog maanden in deze lock down.
Als ik mag kiezen, dan toch maar een paar weken een hele zware lockdown, dan nog maanden zoals het nu is.


Eerder? Zeg maar 24uur open blijven dan, want dat ene uurtje werkt niet. De een start om 6 uur, de ander om 8 uur.......

Wara de problemen zijn, moet je ze aanpakken. Een avondklok gaat echt niks helpen, want de politie kan niet overal zijn.
Maar als die er komt, moet het wel realistisch zijn.

Je hebt in Nederland ook zorgplicht voor dieren. Ik ken pensionstallen waar het never goed geregeld gaat worden als klanten niet mogen komen en paarden in vieze stallen komen te staan, te weinig buiten komen, te lang zonder eten staan, stront in de drinkbak hebben, koliek etc niet gaat opvallen etc etc etc.

Als alles netjes geregeld wordt, kan je paard prima 2 maanden niet getraind worden. Maar dan moet je wel echt een goede plek hebben.

De politiek kan helemaal het onderscheid niet maken tussen een grote all in pensionstal, de zelf doe stal of een eigen gehuurde plek. En zo zullen veel mensen er weer misbruik van maken. Dat zijn de mensen die het probleem zijn.
Niet de mensen die oprecht zijn en puur voor verzorging naar stal willen naast hun werk en gezin.

Want je vergeet voor het gemak even dat de kinderen ook thuis zitten momenteel. Mensen kunnen niet allemaal d ehele dag hun werk doen, als ze hun kinderen moeten helpen/lesgeven, bezig houden etc. Neem je kinderen even lekker mee. Dat zal wel gaan werken op stallen........Dat kan soms, maar als iedereen dat elke dag moet gaan doen, maak dan je borst maar nat.

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 08:01

shirleyp schreef:
Ik ga vooralsnog maar uit van een eventuele avondklok vanaf 20u, maar mooi ruk vind ik het wel. Houd me superbraaf aan de regels, werk fulltime van 8-17u, heb een paard en een huishouden en ik wandel in de avond graag nog even een rondje. Krijg nu al buikpijn van het idee dat ik zo op de klok mijn kleine beetje vrije tijd die er dan nog over blijft moet invullen, blegh! En dat omdat er legio idioten zijn die zich niet eens normaal aan een paar regels kunnen houden...


Nou dit idd! Zolang er nog vliegtuigen uit de UK landen..... Wij hebben ons keurig aan de regels gehouden en ik heb met kromme tenen de uitvlucht van half bekend Nld naar Dubai gevolgd (waaronder een zekere hengstenhouder). Dit mocht en kon allemaal en dit is het resultaat. De mensen die zich niet aan de regels houden gaan dat met avondklok ook niet doen- het treft dus de mensen die zich al aan de regels hielden.

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 08:30

Een avondklok vanaf 23u is ook nutteloos, dan is het grote gros van de mensen zeker thuis.

Mij zou die hele avondklok niks uitmaken, heb er nul problemen mee. Dan zorg ik er wel voor dat ik ok 20u alles geregeld heb.

Het enige wat voor ons echt weg zou vallen is het trainen met de honden in de avond maar gezien het verloop van de pandemie offer ik dat met liefde op.

Ik denk dat een avondklok om 20 of 21u het meeste uithaalt.

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 09:53

Zelf kan ik best een uurtje eerder stoppen met werken, dus 20:00 is haalbaar.
Waar ik alleen bang voor ben is dat het tussen 18:00 en 20:00 super druk gaat worden op stal. Dat is Coronatechnisch weer niet zo handig.
Nu spreiden mensen zich tot 23:00, dus op stal zal het averechts werken denk ik helaas.

Barbabientje

Berichten: 8206
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 11:29

Simbaa schreef:
Zelf kan ik best een uurtje eerder stoppen met werken, dus 20:00 is haalbaar.
Waar ik alleen bang voor ben is dat het tussen 18:00 en 20:00 super druk gaat worden op stal. Dat is Coronatechnisch weer niet zo handig.
Nu spreiden mensen zich tot 23:00, dus op stal zal het averechts werken denk ik helaas.


Hier ben ik ook bang voor.
Ik sta op een kleinschalige pensionstal, met 8-10 mensen. Ik werk onregelmatig, maar alsnog kan ik dan bij een vroege dienst niet voor 18u op stal zijn. Iedereen die bij mij staat werkt gewoon van 9-17 bij wijze van, dus die kunnen ook niet later.
Nu mogen wij van de staleigenaar met maximaal 2 op stal zijn tegelijkertijd. Dat gaat nooit lukken.

Denk overigens niet dat hij moeilijk doet als iemand midden in de nacht komt, maar goed voor mijn diensten gaat hem sws niet worden, want dan moet ik om 3u snachts opstaan. Denk dat de baby in mijn buik het daar niet zo mee eens is :+

Spenk
Berichten: 21830
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 11:38

Maar wanneer je paard in pension staat en buiten komt en eten krijgt dan hoef je natuurlijk niet dagelijks heen. Ik denk dat nu vooral het probleem is dat veel paarden nog altijd onder schrijnende omstandigheden worden gehouden en afhankelijk zijn van de beweging van de eigenaar omdat ze anders maar een uurtje hooguit in de paddock lopen.

Denk dat mensen nu ook maar eens kritisch naar zichzelf moeten gaan kijken naar hoe hun paard gestald staat. Er zullen altijd uitzonderingen zijn waarbij mensen dingen zelf moeten doen. Maar in deze tijd vraag dat dan om aanpassingen. Als je op een pension staat waarbij iedereen zelf moet mesten bijvoorbeeld. Dan help je elkaar... Als pietje op maandag optijd heen kan maar jantje niet. Doet die ook de stal van jantje en andersom net zo.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 11:39

Bloodymary schreef:
Een avondklok heeft sowieso geen zin.



Andere landen hebben al bewezen wél werkzaam te zijn.
Belgie heeft al geruime tijd vanaf 24.00 uur een avondklok en de besmettingen zijn vele malen lager.

Barbabientje

Berichten: 8206
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 11:50

Spenk schreef:
Maar wanneer je paard in pension staat en buiten komt en eten krijgt dan hoef je natuurlijk niet dagelijks heen. Ik denk dat nu vooral het probleem is dat veel paarden nog altijd onder schrijnende omstandigheden worden gehouden en afhankelijk zijn van de beweging van de eigenaar omdat ze anders maar een uurtje hooguit in de paddock lopen.

Denk dat mensen nu ook maar eens kritisch naar zichzelf moeten gaan kijken naar hoe hun paard gestald staat. Er zullen altijd uitzonderingen zijn waarbij mensen dingen zelf moeten doen. Maar in deze tijd vraag dat dan om aanpassingen. Als je op een pension staat waarbij iedereen zelf moet mesten bijvoorbeeld. Dan help je elkaar... Als pietje op maandag optijd heen kan maar jantje niet. Doet die ook de stal van jantje en andersom net zo.


Nee bedoel ook niet dat ik er perse dagelijks heen
moet. Paard staat gewoon lekker hele dag buiten (als weer enigszins meewerkt) en wordt gevoerd, gemest en kan altijd stalgenoten mijn paard laten doen. Je hebt echt altijd mensen die hun eigen paard willen doen en die niet toevertrouwen aan anderen, dus wordt het druk op stallen binnen bepaalde tijden, dat bedoelde ik meer :)

Spenk
Berichten: 21830
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 11:51

Ik denk dat dat niet mag? Op veel stallen geldt gewoon een maximaal aantal personen. Dus ik denk mensen dan gewoon pech hebben. Op de meeste stallen hier in de omgeving max 2/3 personen bij elkaar.