Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88072
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 16:41

roxiie schreef:
Daihyo schreef:
Ik werk wel thuis, al maanden. Dus kan redelijk mijn tijd indelen. Er zijn wel veel oplossingen, daar moeten we naar zoeken. En als die er echt niet zijn, en het echt niet anders kan, dan moet er een mogelijkheid zijn om in de levensbehoefte van je dier te kunnen voorzien.


Thuiswerken betekent niet per definitie dat je zelf je tijd in kunt delen.
Daar hebben de mensen waarbij dat wel mogelijk is, dan heel veel mazzel mee.

Waar zeg ik dat dan?
Ik heb het over mezelf. Voor anderen kan (en wil) ik niet spreken. :)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 16:48

Tallie1979 schreef:
Wat maken jullie je al druk om iets wat nog niet is.


Omdat mensen soms dingen vooruit moeten regelen. De lock down is nogal snel in gegaan vanaf de mededeling.

Qua stal, maar ook als eigenaren, zal je toch echt moeten zorgen dat al die dieren hun verzorging krijgen.

Misschien wil ene stal een schema maken, inventariseren wie echt zelf moeten komen voor specifieke behoefte's en wie het vertrouwen in stal of mede stalgenoten kan leggen.

tm Maart is echt wel heel lang als je niet naar je paard zou mogen. Voor sommige mensen is het echt een lid van het gezin, net als je hond, maar die kan je in huis houden.

Ik vind mensen alleen heel naief. Misschien zijn er maatregelen nodig. Ik durf er geen harde uitspraak over te doen, want de cijfers zakken nog niet zo hard.
Maar de mensen die het serieus nemen en al mee werken aan de maatregelen die er nu al zijn, hebben helemaal geen avondklok nodig.

Er zijn gewoon nog steeds mensen die bij elkaar zitten, feestjes hebben, samen dingen ondernemen etc. Die hebben lak aan de regels en ook bij een avondklok zullen zij het er wel op gokken of hun manieren vinden.
Voor de rest hoef je het niet te doen. Die kan het ook zonder al netjes naleven.

De enige manier is hard handhaven, veel politie op straat, op de weg etc, maar dat zie je ook niet.

Miran

Berichten: 4455
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 16:54

Het is toch niet dat je niet naar je paard mag tot maart, alleen niet na een bepaalde tijd s avonds. Voor veel mensen die meerdere dagen werken is er nog wel wat te schuiven met uren of een keertje middagje vrij te nemen ofzo. Ik denk echt dat wij al in ons handjes mogen wrijven dat wij nog zoveel gekund hebben al die tijd met onze paarden.

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 16:59

Miran schreef:
Het is toch niet dat je niet naar je paard mag tot maart, alleen niet na een bepaalde tijd s avonds. Voor veel mensen die meerdere dagen werken is er nog wel wat te schuiven met uren of een keertje middagje vrij te nemen ofzo. Ik denk echt dat wij al in ons handjes mogen wrijven dat wij nog zoveel gekund hebben al die tijd met onze paarden.


Lekker makkelijk praten. Niet iedereen heeft flexibele uren of een flexibele baas of uberhaupt een baan waar je makkelijk even wat uren kan schuiven. Daarbij als je je paarden in eigen beheer hebt heb je geen keus.

Miran

Berichten: 4455
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:03

Ik zeg ook dat het voor de meeste mensen wel te regelen moet zijn he, ik heb overigens zelf ook een gehuurd stuk en weet wat het is. Maar ik zie hier vooral mensen zoeken naar de beren op de weg ipv denken in oplossingen. Paardeneigenaren zijn toch niet verheven boven de rest?

Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:05

Ik moet ook de weg op, we hebben 2 supermarkten op 30 km van ons huis. Het is duidelijk veel drukker als tijdens de lockdown in maart. Mijn paarden staan aan huis dus daaruit voor mij geen problemen.
Maar ik denk dat de avondklok om te beginnen om 20 of 21 uur ingezet zal worden. Dat 18 uur geloof ik zelf niet in, daarvoor zouden de cijfers vele malen hoger moeten zijn om dat voor elkaar te krijgen.

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:08

KimD schreef:
secricible schreef:

De hond uitlaten is door de feiligheidsdienst voorgesteld als uitzondering, maar begreep al dat Rutte bij een avondklok zo min mogelijk uitzonderingen wil en de hond uutlaten daar niet onder gat vallen als het aan hem ligt. Raad van beheer is al flink aan het lobbyen.

Ik betwijfel dan ook of paarden in volpension er onder gaan vallen, eigen beheer mag ik wel aannemen.


Hoe kom je daarbij in godsnaam? :=

Dat werd mij verteld door iemand bij de raad van beheer :D

Edit: ik zie dat ik me vergis. Het ging om een andere vereniging/kennelclub.

Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:17

Blackberry28 schreef:
Kaitlyn schreef:
Ik heb de eerste periode thuis gewerkt, maar ik ben ook vrij vlot weer fulltime naar kantoor geroepen terwijl ik eigenlijk prima een paar dagen in de week thuis zou kunnen werken...


Dat hoor ik van veel mensen waardoor het gewoon weer druk is op de weg. De werkgevers willen er vaak niet meer aan mee werken dat mensen thuis werken en eisen gewoon dat mensen naar kantoor komen.


Ja dat inderdaad. Daarnaast heb ik heel sterk het gevoel dat ze corona maar belachelijk vinden en alle maatregelen nog meer.
“Dochter van” vergeleek Rutte onlangs nog met Hitler, ben toen wel even goed uit mijn slof geschoten...

Nientsje

Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:19

Mdrf schreef:
Miran schreef:
Het is toch niet dat je niet naar je paard mag tot maart, alleen niet na een bepaalde tijd s avonds. Voor veel mensen die meerdere dagen werken is er nog wel wat te schuiven met uren of een keertje middagje vrij te nemen ofzo. Ik denk echt dat wij al in ons handjes mogen wrijven dat wij nog zoveel gekund hebben al die tijd met onze paarden.


Lekker makkelijk praten. Niet iedereen heeft flexibele uren of een flexibele baas of uberhaupt een baan waar je makkelijk even wat uren kan schuiven. Daarbij als je je paarden in eigen beheer hebt heb je geen keus.


Dat dus, ik red het met werk en paard nooit voor 20.00...

Als dit gebeurd zou het voor de mijne desastreus zijn. Die heeft wel zijn dagelijkse beweging en verzorging nodig ivm een chronische aandoening... dus ik zit hem wel te stressen...

Onali

Berichten: 18482
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:28

Hopelijk gaan mensen ook meteen nadenken over hoe hun paard gestald staat. "Zonder mij komt hij niet buiten"
Zoals sommige hier al aangeven is het dier afhankelijk van jouw schema.

Ik maak me iig geen zorgen, heb een zorgberoep en ook al is onze stal een doe het zelf, de avondvoerbeurt is geen probleem. 2 stalgenoten wonen op het erf.

_Nelleke_

Berichten: 8063
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:32

Ik mag aannemen dat je nog wel op eigen erf naar buiten mag (als in: in de tuin) bij een avondklok. Dat zou voor een hoop mensen met een hond evt nog een oplossing kunnen bieden.

Autumnn

Berichten: 8048
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:37

Ik maak me er niet druk om nu het kabinet is gevallen en de tweede kamer tegen is. Ze mogen nu geen beslissingen doorvoeren zolang de tweede kamer tegen stemt

Miran

Berichten: 4455
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:46

Onali schreef:
Hopelijk gaan mensen ook meteen nadenken over hoe hun paard gestald staat. "Zonder mij komt hij niet buiten"
Zoals sommige hier al aangeven is het dier afhankelijk van jouw schema.

Ik maak me iig geen zorgen, heb een zorgberoep en ook al is onze stal een doe het zelf, de avondvoerbeurt is geen probleem. 2 stalgenoten wonen op het erf.


Ik verbaas me ook over het bovenste hoor, ik hoop toch echt dat er niet nog paarden zijn die niet gewoon overdag al genoeg uren buiten zijn geweest. En tussen bijv 6 en 20 uur zitten nog 14 uren, daarin kun je toch een werkdag maken en je stal uitmesten? Dit gaat wat flexibiliteit kosten, ook van staleigenaren, maar er zullen maar weinig mensen zijn die zulke lange dagen maken dat dat niet kan. In dat geval vraag ik me af of je wel een paard moet willen hebben? Slowfeeder erin en die laatste avondbeurt kan echt wel om 19:30.

Er gaan hele bedrijfstakken onderuit, dagelijks meer dan 100 doden, mensen in de zorg op hun tandvlees, waarom zouden wij een uitzondering zijn op de avondklok (die echt niet wordt ingesteld om te pesten, als het al gebeurd) voor onze luxe hobby?

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:46

We zullen het grotendeels toch rustig moeten afwachten.

ik heb zelf paarden en schapen in eigen beheer, staan vlak bij huis maar niet aan huis, als het echt moet zou ik het wel redden om die voor 18.00 uur te verzorgen op de meeste dagen. De hond gaat echter gewoon tussen 22.00 en 23.00 uur nog naar buiten, die kan ik het niet aandoen zolang haar behoefte anders te moeten ophouden, wij hebben helaas geen tuin

Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:48

Autumnn schreef:
Ik maak me er niet druk om nu het kabinet is gevallen en de tweede kamer tegen is. Ze mogen nu geen beslissingen doorvoeren zolang de tweede kamer tegen stemt


Volgens mij las ik daarover dat doordat FvD 1 kamerlid mist het precies 75 om 74 is en dat het dus toch door zou kunnen komen. Artikel in AD volgens mij, dus het kan ook een ongeïnformeerd broodje aap verhaal zijn natuurlijk :')

crow
Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 18:13

Ik kan me voorstellen dat als je een verklaring hebt dat je paard afhankelijk is van jou om zijn stal uit te komen en beweging te krijgen en je dit door bv werk alleen in de avond kan doen, dat je een soort ontheffing kunt krijgen in het kader van dieren welzijn.

Autumnn

Berichten: 8048
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 18:24

crow schreef:
Ik kan me voorstellen dat als je een verklaring hebt dat je paard afhankelijk is van jou om zijn stal uit te komen en beweging te krijgen en je dit door bv werk alleen in de avond kan doen, dat je een soort ontheffing kunt krijgen in het kader van dieren welzijn.


Maar als je alleen een landje hebt van wie krijg je die verklaring dan :')

Nientsje

Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 18:46

Onali schreef:
Hopelijk gaan mensen ook meteen nadenken over hoe hun paard gestald staat. "Zonder mij komt hij niet buiten"
Zoals sommige hier al aangeven is het dier afhankelijk van jouw schema.



Mijn paard staat gewoon 24/7 buiten met een groep. Heeft ook een afdak om droog te eten en te staan. Maar aangezien meneer liever lekker chill staat dan zich druk maakt, komt hij met alleen dat niet aan zijn nodige beweging. Dus nee over huisvesting gaat het in mijn geval niet. Wel dat hij echt effectief moet lopen en dat gaat hij niet uit zichzelf doen.

Miran

Berichten: 4455
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 18:49

Hoe zou je dat doen als je zelf ziek bent dan?

Nientsje

Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 18:52

Miran schreef:
Hoe zou je dat doen als je zelf ziek bent dan?


Dan vraag ik iemand anders als het sporadisch nodig is. Verder ga ik, ookal ben ik niet helemaal fit, (corona daargelaten dat is een ander euvel) gewoon zelf.

Maar ik kan moeilijk voor hoe lang die avondklok duurt, andere mensen hiermee lastig gaan vallen.

Vindt deze vraag dus niet reëel. Even ziek zijn en een avondklok voor langere tijd, zijn twee heel andere zaken.

Miran

Berichten: 4455
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 18:55

Tussen even ziek zijn of een been breken zit ook een verschil. Als het zo belangrijk is vraag je toch iemand anders om overdag beweging te geven, of kom je er vroeg je bed voor uit?
Laatst bijgewerkt door Miran op 15-01-21 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Berichten: 28856
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 18:55

Dit zijn juist tijden om goed samen te werken. Hoe moeilijk is het om met stalgenoten goede afspraken te maken en elkaar bij te springen?
De 1 geeft jouw paard extra beweging op dag A omdat jij het niet haalt, jij doet dat voor je stalgenoot op dag B omdat die het dan niet haalt.
Zo moeilijk is het niet.

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 18:59

Het paard beweging geven kan toch ook in de ochtend, als je het savonds niet red?
Ze hebben het over een avond klok van 20:00 tot 04:00.

Op tijd naar bed, en wat eerder opstaan om de paarden te verzorgen.

Ik ben het met Rutte eens, dat je zo min mogelijk uitzonderingen moet maken.
Hoe meer uitzonderingen je verzint, hoe meer mensen weer ergens iets vinden wat voor hun misschien wel van toepassing zou kunnen zijn, en daardoor alsnog de straat op gaan.
Mensen die hun paard gaan verzorgen zullen vast geen grote bron van besmetting zijn, maar je moet ergens een lijn trekken.

Nientsje

Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 19:01

Makkelijk zo vanaf een scherm te beoordelen als je niet weet wat er speelt ook qua werktijden natuurlijk
:)

Denk je niet dat ik dan de ochtend zou gaan als ik dat had gekund?

Ik ga hier dan verder ook niet op in.

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 19:03

Ja, want jij bent met je werk bezig van 4 uur in de ochtend tot 8 uur in de avond..

Een avondklok heeft geen zin als je allerlei uitzonderingen gaat toelaten.