Arthrose: ervaringen met supplementen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petitparis

Berichten: 15990
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Arthrose: ervaringen met supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 13:46

Hallo iedereen,

gezien het laatste topic dat ik vond uit 2019 dateerde, start ik hierbij maar opnieuw.

Wie heeft goede ervaringen met supplementen om pijn en stijfheid door arthrose te verminderen/ondersteunen. Mijn osteopaat vind het namelijk erg gek dat ik mijn paard supplementen geef om spieren en gewrichten te ondersteunen, maar zelf niets bij neem :o Maar van alles wat ik tot hiertoe geprobeerd heb op zijn aanraden heb ik nog geen effect ondervonden dus hopelijk hebben jullie een goede tip.

Situatieschets:
Al enkele jaren voornamelijk in de winter stramme vingers en enkele pijnlijke gewrichtjes (deze wisselen elk jaar), maar volgens mijn HA is dit door veel in de koude (bij de paarden) te vertoeven en deels door mijn overprikkeld zenuwstelsel, wat ook vermoeide spieren geeft (non-stop micro-contracties, die ik zelf meestal niet voel uitzonderlijk 's avonds in bed restless legs syndroom. Echter sinds een dik jaar sta ik 's ochtends op met stramme voeten. Voelt alsof ik de dag tevoren +20km gewandeld heb op slechte schoenen of juist een hele dag recht gestaan op hoge hakken, wat dus niet het geval is. Het duurt echt enkele minuten alvorens ik normaal kan stappen. Ondertussen heb ik ook enkele verdikte gewrichten op mijn vingers.
Bloedonderzoek is negatief voor reuma, dus op aandringen RX-foto's laten nemen en er is idiopathische arthrose vastgesteld in vingers en pols, dus hoogstwaarschijnlijk is dit ook de reden voor de stramheid in mijn voeten, maar daar zijn nog geen foto's van genomen en die doorverwijzing durf ik niet goed meer af te dwingen bij mijn HA.

Dafalgan nemen helpt, maar door wordt mijn maag niet blij van en bovendien ben ik nog geen 40j oud, dus om nu al aan de pijnstilling te gaan vind ik vergaand. Het doet ook niet echt pijn (al heb ik wel een enorm hoge pijngrens) het is vooral onaangenaam en vervelend en soms onhandig. Uiteraard doen mijn handen en vingers wel pijn bij het openen van bokalen of flessen of tillen van zware zakken.

Dus wie oh wie heeft ervaringen met supplementen die toch verschil/verlichting geven en misschien ook verdere ontwikkeling wat afremmen. Ik zie door het bos de bomen niet meer en heb ook geen zin om een halve apotheek te kopen en uit te testen.

Bora2013
Berichten: 206
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Arthrose: ervaringen met supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 14:43

Hoi, helaas heb ik sinds enkele maanden ervaring met artrose en inmiddels ook met het gebruik van supplementen. Er bestaat (nog) geen medicijn wat artrose stopt of vermindert, er lopen wel onderzoeken o.a. bij de universiteit van Maastricht maar dat gaat nog lang duren.
Ik ervaar vooral klachten in handen, polsen, schouder (mede tgv val paard vorig jaar) en nek. Ik ben wat ouder dan jij maar artrose is dus geen ouderdomskwaal wat veel mensen denken, het is een nog niet goed begrepen aandoening met een progressief verloop.
Ik heb 8 weken glucosamine (puur 1500 mg) geprobeerd, zonder resultaat. Ik gebruik nu sinds 4 weken MenaQ7 Forte (vitamine K2 180 mcg) en ik meen dat dit wel effect heeft, onlangs even gestaakt en de klachten leken toe te nemen. Maar.... ik kan natuurlijk niet beoordelen of het nu echt effect heeft, het blijft subjectief. Daarbij kan vit K invloed hebben op de bloedstolling en dit brengt risico's met zich mee. Ik meen te merken dat geen alcohol en vooral niet overbelasten (wel bewegen) ook effect heeft.
Hopelijk heb je hier iets aan, je kunt me ook pb sturen voor meer info.
Heel veel sterkte gewenst.

petitparis

Berichten: 15990
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Arthrose: ervaringen met supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 14:59

Bedankt voor je reactie!
Rust roest, dus stoppen met paardrijden, fietsen, wandelen etc is niet snel aan de orde. Maar zoals mijn osteo aangeeft, als ik alle micro-ontstekingen wat kan verminderen en hierdoor ook het ongemak, dan is dat ook al heel wat.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 22:09

Ik heb ook artrose, onder andere in mijn handen en mijn voeten.
Het begon op mijn 23ste,
'toen artsen niet geloofden dat een jongvolwassene artrose kon hebben'.

....ik heb wat gemengde gevoelens mbt de uiterst vriendelijke arts die op mijn 51ste zei 'Het is artrose, het spijt mij.'
Ik vond het zo lief...
Maar wel een beetje laat.

Het voordeel van dat ik toen werd weggestuurd / niet serieus werd genomen is, dat de term "slijtage" mij bespaard is gebleven.

Er zijn een paar maatregelen om goed voor je kraakbeen te zorgen. (sommigen zeggen: kraakbeen laten herstellen)
Ten eerste: bewegen.
Let op, er is beginpijn mogelijk: je 'moet' eerst de gewrichtsvloeisof warm (en dun en sterk) maken = rustig bewegen ook als het pijn doet.
Die pijn kun je voorkomen of inkorten door vaak te bewegen.

Is de synovia, de vloeistof warm en dun, kun je fiks aan de slag - en beweging voedt dan het hongerige kraakbeen.
(Volgens sommigen is artrose meer hongerig kraakbeen dan iets anders - en kraakbeen wordt niet doorbloed, maar dus tijdens beweging gevoed.)

"Het voeden van het hongerige kraakbeen" gaat ongeveer als volgt. Ten eerste: drink voldoende water, kraakbeen is een soort spons.
Dan graag een goede pH van de verschillende lichaamsvochten (met pH papier van de drogist kun je makkelijk zelf speeksel en urine testen).
Is die pH stabiel op orde, dan is met wat mazzel de vloeistof rondom het kraakbeen ook van de goede pH.
En bij correcte pH hebben de 'bekende' middelen zoals MSM en glucosamine met zink, koper en mangaan zin: het kan daadwerkelijk het kraakbeen in.

Verder heb ik het idee dat ik goed reageer op het middel sculacia en op de fysiotherapeut die ultra kort geluid geeft.

En ik neem met plezier "Oma's medicijn".
Een lekker mengsel van cacaopoeder en sinasappelsap met kruiden - gember, evt. sambal, curcuma plus zwarte peper en evt kaneel of eiwitpoeder.
Aan te vullen met rozemarijn, maar dat wil ik niet in de cacao hebben. (Smaakt heerlijk bij tahin, dus maak ik ook dagelijks een hapje tahin plus rozemarijn.)
Bijna half kopje sinasappelsap, bijna half kopje cacao, theelepel gember, theelepel geelwortel, mespuntje zwarte peper.

In apothekerstermen is het een selectieve COX-2 remmer, maar niet belastend voor je maag.
(Gember en curcuma zijn 'actief goed' voor je maag; de ontsteking rem je met gember, rozemarijn en curcuma plus zwarte peper.)

Als het herfst wordt het aangevuld met L-theianine, vitamine D en eventueel PEA. (De officiële formule tegen pijn luidt: deze 3 plus curcuma/ geelwortel en zwarte peper.)

...ik heb CBD op mijn lijstje staan voor als de huidige middelen niet genoeg meer doen.

Van de handtherapeut heb ik ook neopreen 'dingen voor om de vingers' gehad, maar vooral voor 'snachts, en met een verhaal dat het de ochtendstijfheid voorkomt.
Overdag als gezegd graag en veel bewegen.

Ibuprofen slikken heb ik altijd geweigerd. (Nu ja, ik heb het wel eens geslikt, maar NIET voor artrose.)
Om kraakbeen minder pijnlijk te maken moet je langdurig een hoge spiegel in je bloed hebben, en moet je maagzuur worden geremd terwijl maagzuur nuttig spul is - en de ervaring leert dat het met oma's medicijn ook goed gaat.
Soms smeer ik het wel op een gewricht dat tijdelijk ontstoken is: uit een gewone tube voltaren.

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Arthrose: ervaringen met supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 22:37


petitparis

Berichten: 15990
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Arthrose: ervaringen met supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 14:54

Bedankt Janneke, hier kan ik wel wat mee.
En inderdaad ik ben al jaren aan het "klagen" en buiten reuma waarden checken en zeggen dat ik mijn handen warm moet houden, vond mijn HA het niet eerder nodig om verder te zoeken. Nu ik het weet is het voor mij. Osteo ook duidelijk waar sommige klachten van komen en kan ik wel rekening houden met het type belasting etc...