Het corona vaccin

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291


996981
Berichten: 9873
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 10:20

mysa schreef:
Dat onderzoek heb ik gezien hoor. Weet helaas ook niet meer waar.

Ik vind er een aantal artikelen over, maar het originele onderzoek niet

Pandora2
Berichten: 19873
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 10:37

Die artikels vind ik ook.
Maar ik vind evengoed artikels van uitbraken in rusthuizen een maand nadat iedereen de 2e vaccinatie kreeg.
En een ( jonger ) gezin wat gevaccineerd was en waarvan de vrouw nu toch op intensieve ligt.

Ik denk dat enkel de toekomst het zal uitwijzen.

996981
Berichten: 9873
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 10:38

Pandora2 schreef:
Die artikels vind ik ook.
Maar ik vind evengoed artikels van uitbraken in rusthuizen een maand nadat iedereen de 2e vaccinatie kreeg.
En een ( jonger ) gezin wat gevaccineerd was en waarvan de vrouw nu toch op intensieve ligt.

Ik denk dat enkel de toekomst het zal uitwijzen.

Daarom ben ik ook zo benieuwd wat er precies is onderzocht, hoe, door wie en wat de uitkomst precies is

pien_2010

Berichten: 43749
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 11:09

Pandora2 schreef:
Die artikels vind ik ook.
Maar ik vind evengoed artikels van uitbraken in rusthuizen een maand nadat iedereen de 2e vaccinatie kreeg.
En een ( jonger ) gezin wat gevaccineerd was en waarvan de vrouw nu toch op intensieve ligt.

Ik denk dat enkel de toekomst het zal uitwijzen.


Het is goed dat dit ernstig onderzocht wordt.

Wel is het normaal met alle vaccinaties dat er 4% van de mensen de vaccinaties niet pakken. Dus als zoals nu, de Engelse covid variant welig tiert sta ik niet te kijken dat er bv een vrouw op de IC ligt.
Ik vind die uitbraak in rusthuizen dan veel interessanter om te onderzoeken , zo van wat is daar nu precies aan de hand. En hoe kort was het na de 2de vaccinatie?

Het probleem is met vaccinaties dat je nooit van te voren kunt zeggen , gezien de lange termijn of dit nu wel of niet goed werkt. Was ik vroeger erg sceptisch, tegenwoordig ben ik daarin toch wel wat verandert temeer daar blijkt dat bepaalde vaccinaties juist positief werken als het gaat om ziektes die met die vaccinaties niets te maken hebben. Bv de enting tegen tuberculose daarvan is steeds meer vermoeden dat deze mensen nu beschermd tegen covid. Bijzonder niet, en daar zal zeker nog wel meer onderzoek naar gedaan worden.

Dus misschien is het wel buitengewoon verstandig dat jongeren zich WEL laten vaccineren, maar misschien is het ook OK als ze het laten. In ieder geval ben ik persoonlijk terug ge komen van het verhaal dat vaccineren eerder slecht als goed zou zijn. Het is allemaal maar de vraag.

Ik merk wel bij bv 996981 dat jij je niet wil vaccineren (hetgeen je goed recht is) en dat je daar nu ook de onderbouwing van zoekt dat dit goed zou zijn. Terwijl ik denk dat je beter kunt proberen om daar wat opener in te staan → zo van→ de vermoedens zijn dat vaccineren ook zorgt dat je geen drager wordt/ bent→ maar ik weet niet of ik me wil inenten om die reden. Dat vind ik persoonlijker een wat eerlijker standpunt.

Bij mij is het meer de vraag→ en daar krijgen we voorlopig geen antwoord op→ er is een generatie die niet of nauwelijks ziek wordt van de corona virussen. Nu al weten we dat dit virus ook in de toekomst zal blijven. Dus wat is nu wijsheid→ is de jeugd beter af door gewoon ziek te worden/ drager te zijn als het gaat om de (verre) toekomst daar hun lichaam automatisch ook als ze ouder zijn immuun zullen blijven voor al die varianten daar hun immuunsysteem mee varieert, OF is het juist slimmer dat de jeugd wl al begint met vaccineren want → kort termijn de kans dat je drager bent is erg verkleind→ lang termijn wellicht kan het lichaam beter tegen al die varianten. Dat is iets dat we gewoon niet weten.

Wel is het zo , dat voor al die jongeren die mantelzorger zijn, dat het voor hen (zoals mijn zoon) uitermate verstandig is om zich te laten vaccineren zodat je altijd je zorg kunt blijven doen. Mijn zoon gaat zich dan ook zsm laten vaccineren. NIet voor zich zelf→ hij denkt dat hij covid allang heeft gehad→ maar voor de zorg die hij doet en de kwetsbaarheid van die mens.

996981
Berichten: 9873
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 11:19

pien_2010 schreef:
Pandora2 schreef:
Die artikels vind ik ook.
Maar ik vind evengoed artikels van uitbraken in rusthuizen een maand nadat iedereen de 2e vaccinatie kreeg.
En een ( jonger ) gezin wat gevaccineerd was en waarvan de vrouw nu toch op intensieve ligt.

Ik denk dat enkel de toekomst het zal uitwijzen.


Het is goed dat dit ernstig onderzocht wordt.

Wel is het normaal met alle vaccinaties dat er 4% van de mensen de vaccinaties niet pakken. Dus als zoals nu, de Engelse covid variant welig tiert sta ik niet te kijken dat er bv een vrouw op de IC ligt.
Ik vind die uitbraak in rusthuizen dan veel interessanter om te onderzoeken , zo van wat is daar nu precies aan de hand. En hoe kort was het na de 2de vaccinatie?

Het probleem is met vaccinaties dat je nooit van te voren kunt zeggen , gezien de lange termijn of dit nu wel of niet goed werkt. Was ik vroeger erg sceptisch, tegenwoordig ben ik daarin toch wel wat verandert temeer daar blijkt dat bepaalde vaccinaties juist positief werken als het gaat om ziektes die met die vaccinaties niets te maken hebben. Bv de enting tegen tuberculose daarvan is steeds meer vermoeden dat deze mensen nu beschermd tegen covid. Bijzonder niet, en daar zal zeker nog wel meer onderzoek naar gedaan worden.

Dus misschien is het wel buitengewoon verstandig dat jongeren zich WEL laten vaccineren, maar misschien is het ook OK als ze het laten. In ieder geval ben ik persoonlijk terug ge komen van het verhaal dat vaccineren eerder slecht als goed zou zijn. Het is allemaal maar de vraag.

Ik merk wel bij bv 996981 dat jij je niet wil vaccineren (hetgeen je goed recht is) en dat je daar nu ook de onderbouwing van zoekt dat dit goed zou zijn. Terwijl ik denk dat je beter kunt proberen om daar wat opener in te staan → zo van→ de vermoedens zijn dat vaccineren ook zorgt dat je geen drager wordt/ bent→ maar ik weet niet of ik me wil inenten om die reden. Dat vind ik persoonlijker een wat eerlijker standpunt.

Bij mij is het meer de vraag→ en daar krijgen we voorlopig geen antwoord op→ er is een generatie die niet of nauwelijks ziek wordt van de corona virussen. Nu al weten we dat dit virus ook in de toekomst zal blijven. Dus wat is nu wijsheid→ is de jeugd beter af door gewoon ziek te worden/ drager te zijn als het gaat om de (verre) toekomst daar hun lichaam automatisch ook als ze ouder zijn immuun zullen blijven voor al die varianten daar hun immuunsysteem mee varieert, OF is het juist slimmer dat de jeugd wl al begint met vaccineren want → kort termijn de kans dat je drager bent is erg verkleind→ lang termijn wellicht kan het lichaam beter tegen al die varianten. Dat is iets dat we gewoon niet weten.

Wel is het zo , dat voor al die jongeren die mantelzorger zijn, dat het voor hen (zoals mijn zoon) uitermate verstandig is om zich te laten vaccineren zodat je altijd je zorg kunt blijven doen. Mijn zoon gaat zich dan ook zsm laten vaccineren. NIet voor zich zelf→ hij denkt dat hij covid allang heeft gehad→ maar voor de zorg die hij doet en de kwetsbaarheid van die mens.

Nee hoor, dat is een aanname :) ik wil met niet laten vaccineren met AZ, omdat voor mij bijna zeker is dat het middel erger is dan de kwaal. Dat is waar die discussie over ging. Als blijkt dat andere vaccins niet zulke ernstige bijwerkingen kunnen hebben, én bewezen is dat ze besmettingen bij anderen effectief tegengaan, wil ik mij met alle liefde laten enten :)

pien_2010

Berichten: 43749
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 11:21

OK, dat had ik niet door. AZ voor jongeren is ook voorbij, dus die discussie dacht ik was allang voorbij. Sorry.
Ik denk dat de mrna's vaccins interessanter zijn voor jongeren als de AZ en J&J. Maar dat zal de toekomst leren.

996981
Berichten: 9873
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 11:26

pien_2010 schreef:
OK, dat had ik niet door. AZ voor jongeren is ook voorbij, dus die discussie dacht ik was allang voorbij. Sorry.
Ik denk dat de mrna's vaccins interessanter zijn voor jongeren als de AZ en J&J. Maar dat zal de toekomst leren.

Die discussie vloeide voort uit het vraag of het niet meer enten van <60 jarigen met AZ een goede beslissing was :) daarbij ontstonden twee kampen, waarbij er standpunten werden gedeeld vanuit risicoanalyse en eigen gevoel.

Ik zou AZ niet nemen. Ook als deze nog wel werd toegediend aan <60 jarigen

Pandora2
Berichten: 19873
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:24

Op de vraag of jongeren zich beter laten vaccineren of niet, zal het antwoord binnen afzienbare tijd ook wel wat duidelijker worden denk ik.
De Indiase variant die ondertussen al in Antwerpen opgedoken is, schijnt vooral jongeren te treffen en de immuniteit te omzeilen.
Blijft natuurlijk de vraag of de huidige vaccins hiertegen werkzaam zijn.
Maar dat is ook nog steeds de vraag of ze werkzaam zijn tegen de andere reeds langer bestaande varianten uiteraard.

BigOne
Berichten: 38473
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:26

Weer een flinke meevaller, denk dat directeur Marc Kaptein achter de schermen flink aan de touwtjes trekt.

https://nos.nl/l/2376946

Pandora2
Berichten: 19873
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:31

Nu was ik nieuwsgierig of wij er ook meer kregen, maar zag al direct een krantenkop dat er volgende week 42% minder gevaccineerd zal worden dan deze week.
Laat dus maar :')

Femke_Tweety

Berichten: 12019
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:31

Een miljoen per week.
In Nederland zijn al ongeveer 3,5 miljoen mensen gevaccineerd,

Dus nog ongeveer 13,5 miljoen zónder (eerste) vaccinaties.
Daarvan heel wat onder de 16, of mensen die geen vaccin willen.

Met een beetje mazzel kan dus echt iedereen binnen een maand of 3 iig de eerste enting gehad hebben, en 6 weken later, dus na 4,5 maand iedereen 2x gevaccineerd.

En dat is dan alleen pfizer, moderna, az en JeJ zijn er ook nog...


Goed zó! Gogogo!

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:35

Ruim 4milj zelfs stond gisteren in de krant!

BigOne
Berichten: 38473
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:37

4 miljoen is geschat op basis van uitgegeven vaccins. Ook de opmerking van van Dissel dat er nu zo’n 6 miljoen immuun zijn klopt niet. Hij neemt de gevaccineerden en doorgemaakte besmettingen apart.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:38

bigone schreef:
4 miljoen is geschat op basis van uitgegeven vaccins. Ook de opmerking van van Dissel dat er nu zo’n 6 miljoen immuun zijn klopt niet. Hij neemt de gevaccineerden en doorgemaakte besmettingen apart.

Hoezo klopt dat niet?

Femke_Tweety

Berichten: 12019
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:39

Ik gaf 3,5 miljoen omdat er ook mensen al dubbel gevaccineerd zijn.

Dus niet 4 miljoen unieke geente personen.

Ongeveer 3,5 miljoen, misschien iets minder, heeft ten minste een eerste enting gehad.

Femke_Tweety

Berichten: 12019
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:42

bigone schreef:
4 miljoen is geschat op basis van uitgegeven vaccins. Ook de opmerking van van Dissel dat er nu zo’n 6 miljoen immuun zijn klopt niet. Hij neemt de gevaccineerden en doorgemaakte besmettingen apart.



Die schatting is redelijk accuraat.

Ze weten hoeveel procent antistoffen heeft en/of ooit positief getest geweest is.

Ze weten hoeveel entingen er gezet zijn.

Dan wordt er rekening gehouden met percentage dubbel geënten, percentage dat geënt is en covid gehad heeft.

Daar gaat een berekening overheen, en daar komt uit dat op dit moment zo'n 6 miljoen mensen al in mindere of meerdere mate immuun is.

En dat begin je ook echt terug te zien in het verloop van de grafieken inmiddels.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:45

Oh ik kon het premium artikel niet lezen. Sorry! Zag de kop!

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:46

Ze prikken nu wel echt door, maar goed ook want de datum van versoepeling blijft maar vooruit schuiven, ik weet oprecht niet hoe lang ik het nog volhoud op die manier.

Ik vind perspectief fijn, maar dan wel realistisch perspectief. Ze kunnen beter zeggen dat ze gaan versoepelen als 60+ gevaccineerd is, want dat is uiteindelijk ook zo. Of gewoon eind mei als datum zeggen en dan eerder als kan.

Iemand hier zei nog, die avondklok blijft tot mei, ik geloofde het niet maar kijk maar eens.

Schiet maar op met dat prikken en gauw :+

BigOne
Berichten: 38473
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:49

sureido schreef:
Ze prikken nu wel echt door, maar goed ook want de datum van versoepeling blijft maar vooruit schuiven, ik weet oprecht niet hoe lang ik het nog volhoud op die manier.

Ik vind perspectief fijn, maar dan wel realistisch perspectief. Ze kunnen beter zeggen dat ze gaan versoepelen als 60+ gevaccineerd is, want dat is uiteindelijk ook zo. Of gewoon eind mei als datum zeggen en dan eerder als kan.

Iemand hier zei nog, die avondklok blijft tot mei, ik geloofde het niet maar kijk maar eens.

Schiet maar op met dat prikken en gauw :+

Wanneer 60 + allemaal een prik heeft kunnen ze volgens mij versoepelen maar die prik moet er wel een paar weken inzitten voor de immuniteit.

Femke_Tweety

Berichten: 12019
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:52

Iedere halve seconde een enting in nl, tussen 8en20, 7 dagen per week.

Ofwel iedere seconde een enting, 24/7.


In Utrecht willen ze zelfs eventueel nog ruimere priktijden gaan pakken (Jaarbeurs) tot 23.45 zelfs.

pien_2010

Berichten: 43749
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:09

Pandora2 schreef:
Nu was ik nieuwsgierig of wij er ook meer kregen, maar zag al direct een krantenkop dat er volgende week 42% minder gevaccineerd zal worden dan deze week.
Laat dus maar :')


Heb je daar een link van? Want betekent dit dan dat Nl meer vaccins krijgt en Begië (en eventuele andere landen) minder hierdoor waardoor er ook minder geprikt kan worden?

BigOne
Berichten: 38473
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:44

Wij krijgen niet meer en andere landen minder, iedereen krijgt wat is afgesproken alleen Nederlandse levering van derde kwartaal word eerder geleverd.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:04

Op de NOS liveblog staat nu dat er iemand die AZ geweigerd heeft in het ziekenhuis terecht is gekomen en blijkbaar heel veel spijt daarvan had.

pien_2010

Berichten: 43749
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:26

sureido schreef:
Op de NOS liveblog staat nu dat er iemand die AZ geweigerd heeft in het ziekenhuis terecht is gekomen en blijkbaar heel veel spijt daarvan had.


Tja die voorbeelden zijn er altijd. Daarom vind ik persoonlijk het zo onetisch dat nu er zo met de grote trom is geslagen en 2x de boel is stopgezet, mensen geen eigen keuze mogen maken. Dus 60 ++ zouden moeten mogen kiezen voor een ander vaccin en 60 -- zouden moeten mogen kiezen voor AZ.
Ik denk dat het zichzelf wel in evenwicht brengt.

Fitzroy

Berichten: 25165
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:43

Maar dat is toch heel logisch? Onder de 60 levert het een risico op, boven de 60 niet. Waarom zou de overheid dan 60-jarigen moeten laten kiezen als zij ook een kwetsbare groep betreffen?
Hoe eerder hoe beter zou ik zeggen.