Het corona vaccin

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291


996981
Berichten: 9770
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:14

Femke_Tweety schreef:
996981 schreef:
lees de eerste alinea: ''De helft van de COVID-19 patiënten op de IC ontwikkelt trombose'' De kans dat ik op die IC beland, als ik al besmet wordt, is nihil. Vervolgens heb ik als ik die pech heb, 50% kans op trombose. En dat is dan ook nog een mildere vorm, dan die na enting met AZ wordt waargenomen...



Hoe kom je op het idee dat de tromboses op IC milder zijn dan die na AZ?


Waarom denk je dat er zo veel mensen sterven op IC?

De trombose die optreedt na vaccins van AZ is een agressieve, specifieke vorm die naar mijn weten anders niet voor komt. Maar wellicht heb ik dat mis

BigOne
Berichten: 38321
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:19

Ja dat heb je mis, juist deze specifieke trombosegevallen komen voor bij ernstig zieke coronapatienten, 30 % op de ic gaat nog steeds dood. Dexametason word bij deze patiënten en ook bij hit ingezet. Behandeling is vrijwel hetzelfde want heparine mag absoluut niet, het blijkt dat heparine zelfs dit ziektebeeld kan veroorzaken.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:24

Femke_Tweety schreef:
Zullen we elkaar altsublieft geen schaamte aanpraten voor het
wel kiezen voor een vaccinatie
noch
voor het niet kiezen van vaccinatie?


Dat is echt een individuele keus.


Ik wil graag wél.
Hoop dat veel mensen kiezen voor wél,

Maar dat jonge vrouwen geen AZ willen, nu in nl 1 op de 25.000 jonge vrouwen die geënt worden met AZ deze bijwerking krijgt, vind ik volkomen terecht en verdedigbaar.


Cijfers bron: persco gisteren.
Inmiddels 8 gevallen,
In de groep jongere vrouwen.
In DIE groep zijn rond de 200.000 vaccinaties gezet. (Dus niet kijken naar het totaal aantal gezette vaccinaties, even echt de cijfers voor deze groep)

Vrouwen boven de 60 en mannen liggen de cijfers volkomen anders, en dus gelden daar andere afwegingen.


Femke-Tweety, hoe kom jij bij 200.000? Volgens lareb zijn het er 400.000. https://www.lareb.nl/news/bijwerking-tr ... eer-gemeld

Femke_Tweety

Berichten: 12001
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:25

Even de simpele variant, mochten hier verplegers of artsen ofzo meelezen corrigeer me vooral als ik de mist in ga.


Trombose is bloedstolsel, waardoor bloedvat afgesloten wordt.
Waardoor deel van het lichaam achter dat bloedvat geen zuurstof en voedingsstoffen krijgt.

Afhankelijk van de locatie is dat mild of zéér ernstig (denk aan longen -longembolie hart - hartinfarct of hersenen - beroerte)



Na AZ, die bijwerking, zie je tromboses met verminderd aantal bloedplaatjes.
Bloedplaatjes zorgen voor stolling.

De paradox: bij trombose moet je in principe bloedverdunners geven.
Bij een tekort aan bloedplaatjes krijg je bij bloedverdunners mogelijk interne bloedingen/bloedinkjes.



Op IC worden bij corona érg veel tromboses gezien.
In longen en hersenen. Het is bij mijn weten 1 van de grote problemen met covid op IC.
Dat een patiënt niet 1 trombose krijgt, maar meteen een hele boel.
En dat dat op de longen bijvoorbeeld enorm grote schade geeft....

Femke_Tweety

Berichten: 12001
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:27

nynke55 schreef:
Femke_Tweety schreef:
Zullen we elkaar altsublieft geen schaamte aanpraten voor het
wel kiezen voor een vaccinatie
noch
voor het niet kiezen van vaccinatie?


Dat is echt een individuele keus.


Ik wil graag wél.
Hoop dat veel mensen kiezen voor wél,

Maar dat jonge vrouwen geen AZ willen, nu in nl 1 op de 25.000 jonge vrouwen die geënt worden met AZ deze bijwerking krijgt, vind ik volkomen terecht en verdedigbaar.


Cijfers bron: persco gisteren.
Inmiddels 8 gevallen,
In de groep jongere vrouwen.
In DIE groep zijn rond de 200.000 vaccinaties gezet. (Dus niet kijken naar het totaal aantal gezette vaccinaties, even echt de cijfers voor deze groep)

Vrouwen boven de 60 en mannen liggen de cijfers volkomen anders, en dus gelden daar andere afwegingen.


Femke-Tweety, hoe kom jij bij 200.000? Volgens lareb zijn het er 400.000. https://www.lareb.nl/news/bijwerking-tr ... eer-gemeld



400.000 totaal gezet.
200.000 in de betreffende leeftijdsgroep, volgens de Jonge gisteren.

(Jonge vrouwen, meen dat hij het had over 20 tot 40. Iig de groep met die 8! trombose gevallen)

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:33

Oke, ik kan dat nergens terugvinden. Wel lastig dat je bij de nieuwsberichten vaak geen datum ziet, ik zie wel andere cijfers, maar weet niet van wanneer.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:41

MarlindeRooz schreef:
Heel apart dat mensen op zulke prominente functies eerder een vaccin krijgen dan de risicogroepen. Echt walgelijk. :n

Als ik risicogroep was zou ik AZ wel nemen. Maar als gezonde meid van 25, met een familie vol hartproblemen en als pil slikker... heb ik het idee dat de kans op trombose groter is dan op dodelijke corona. Maar dat is natuurlijk lastig.

Ik heb echt heel veel familieleden die jong hartproblemen hebben gekregen. Zoals overlijden er aan, gedotterd zijn etc.

Scheelt dat ik pas in september ofzo een keer aan de beurt ben. :P


Wel bijzonder dat jij wel AZ zou nemen als je toch al extra kwetsbaar zou zijn. Is dat niet juist tegenstrijdig?

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:42

Das toch niet gek? Dat is gewoon een afweging of je kans om van covid erg ziek te worden groot is.

Echwel

Berichten: 12468
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:43


996981
Berichten: 9770
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:45

bigone schreef:
Ja dat heb je mis, juist deze specifieke trombosegevallen komen voor bij ernstig zieke coronapatienten, 30 % op de ic gaat nog steeds dood. Dexametason word bij deze patiënten en ook bij hit ingezet. Behandeling is vrijwel hetzelfde want heparine mag absoluut niet, het blijkt dat heparine zelfs dit ziektebeeld kan veroorzaken.

Goed, dat verandert niks aan het feit dar de kans dat je als fitte twintiger op de ic belandt nihil is.

anjali
Berichten: 15129
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:49

Ik vind het wel fijn dat er hier over gediscussieerd kan worden, want dat helpt mij bij het erover nadenken en bepalen wat voor mij goed zou zijn.Tenslotte gaat het over een hele nieuwe ziekte en nieuwe vaccins waar nog onvoldoende over bekend is.Ik ben dan ook blij met openheid en eerlijke informatie,niets onder het tapijt houden om mensen niet af te schrikken. Want vertrouwen kun je alleen verwerven door eerlijk en open te zijn.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:51

sureido schreef:
Das toch niet gek? Dat is gewoon een afweging of je kans om van covid erg ziek te worden groot is.

Vind ik ook niet gek. Juist dan doe je het om jezelf tegen COVID-19 te beschermen.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:51

Echwel schreef:
'Denemarken stopt met AstraZeneca-vaccin, schort gebruik Janssen op' - https://nos.nl/l/2376652#UPDATE-container-52431693

Oei wat een ontwikkeling


Zorgelijke ontwikkeling inderdaad.
Ze zijn niet de eersten en zullen ook niet de laatsten zijn denk ik.
In de VS is AZ nog steeds niet goedgekeurd en stoppen ze ook met Johnson momenteel.
Zwitserland zo ongeveer hetzelfde. Al weet ik niet wat ze met Johnson doen.
Australië gaat ook die richting uit.

Denemarken stelt dan wel zijn grenzen open zonder beperkingen voor mensen uit de EU die volledig gevaccineerd zijn las ik net.

BigOne
Berichten: 38321
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:56

Pandora2 schreef:
Echwel schreef:
'Denemarken stopt met AstraZeneca-vaccin, schort gebruik Janssen op' - https://nos.nl/l/2376652#UPDATE-container-52431693

Oei wat een ontwikkeling


Zorgelijke ontwikkeling inderdaad.
Ze zijn niet de eersten en zullen ook niet de laatsten zijn denk ik.
In de VS is AZ nog steeds niet goedgekeurd en stoppen ze ook met Johnson momenteel.
Zwitserland zo ongeveer hetzelfde. Al weet ik niet wat ze met Johnson doen.
Australië gaat ook die richting uit.

Denemarken stelt dan wel zijn grenzen open zonder beperkingen voor mensen uit de EU die volledig gevaccineerd zijn las ik net.

Om het even in perspectief te zetten, Denemarken heeft ongeveer een miljoen inwoners boven de 65 en die zijn bijna allemaal gevaccineerd. Dus logisch dat ze vanaf nu AZ dus links laten liggen. Die zijn nog eens 6 a 7 miljoen andere vaccins nodig om iedereen boven de 18 te vaccineren.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:09

Fijn dat je het zo neerzet bigone. Jammer dat de media dat niet doet.

Het lijkt wel een grote bash tegen AZ geworden.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:13

Waarom is het dan logisch dat ze AZ links laten liggen ?
Als er met AZ niks of weinig aan de hand was, zouden ze toch gewoon hun voorraad opgebruiken en ook mensen van bijv 55+ ermee vaccineren ? En Johnson gebruiken voor de rest ?

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:16

996981 schreef:
IMJ schreef:
kijk eens hier naar:
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken
Daar zie je bijvoorbeeld dat er in de leeftijdscategorie 25-25 jaar 5 mannen en 1 vrouw aan corona overleden is (je moet echt even je muis op de balk zetten).

Precies, 1 vrouw overleden. 5 vrouwen ernstige complicaties na AZ.
Welke kans is dus groter?

Hoeveel mensen hebben er corona gekregen en hoeveel zijn er gevaccineerd? Want dat moet je wel tegenover elkaar wegschrijven..
Het is geen welles nietes spelletje.. jij wil hem niet. Jij krijgt hem ook niet. Klaar toch?
Ik hoop dat de mensen die hem wel willen met de huidige kennis hem ook krijgen.

Nog een interessant artikel.. en ik zou niet weten waarom jij denkt dat artikelen die ik plaats niet kloppen..
https://www.eoswetenschap.eu/gezondheid ... e-covid-19

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:26


BigOne
Berichten: 38321
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:29

Pandora2 schreef:
Waarom is het dan logisch dat ze AZ links laten liggen ?
Als er met AZ niks of weinig aan de hand was, zouden ze toch gewoon hun voorraad opgebruiken en ook mensen van bijv 55+ ermee vaccineren ? En Johnson gebruiken voor de rest ?

Misschien hebben de Denen al voldoende andere vaccins? Natuurlijk is er met AZ voor mensen onder de 60 wat aan de hand, een zeer maar dan ook zeer zeldzame bijwerking. En sommige landen zullen er vanaf zien indien ze die mogelijkheid hebben. Landen die nog veel 60 plussers moeten prikken waarschijnlijk niet, so be it.

Echwel

Berichten: 12468
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:31

Ben ook niet bang ervoor
Ben banger om corona te krijgen..

Nikass nog veel risicogroepen zijn noet geënt

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:35


Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:36

bigone schreef:
Pandora2 schreef:
Waarom is het dan logisch dat ze AZ links laten liggen ?
Als er met AZ niks of weinig aan de hand was, zouden ze toch gewoon hun voorraad opgebruiken en ook mensen van bijv 55+ ermee vaccineren ? En Johnson gebruiken voor de rest ?

Misschien hebben de Denen al voldoende andere vaccins? Natuurlijk is er met AZ voor mensen onder de 60 wat aan de hand, een zeer maar dan ook zeer zeldzame bijwerking. En sommige landen zullen er vanaf zien indien ze die mogelijkheid hebben. Landen die nog veel 60 plussers moeten prikken waarschijnlijk niet, so be it.


Klopt. Er is wel degelijk wat aan de hand. En we weten inderdaad niet hoeveel andere vaccins Denemarken nog heeft of geleverd krijgt.
Nu, in België hanteren ze voor AZ 56+. Om maar even wat anders te doen dan in andere landen :+

BigOne
Berichten: 38321
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:53

Ik denk dat de Belgen daar groot gelijk in hebben, de groep 55 tot 75 zou ik ook Astra geven maar ja, maak geen beleid, zit niet in de zorg. Maar op basis van cijfers zou de groep heel snel compleet gevaccineerd moeten worden .

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:59

Vind ik ook bigone!

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 14:02

Echwel schreef:
Ben ook niet bang ervoor
Ben banger om corona te krijgen..

Nikass nog veel risicogroepen zijn noet geënt


Dat weet ik, en daar ben ik het dus niet mee eens. Maar ook niet met het feit dat mensen met hartfalen niet gezien worden als een hoog risico.
Waarom mensen met nierfalen of obesitas wel bijvoorbeeld?
Waarom wordt er onderscheid gemaakt tussen zeer ernstig en zeer ernstig? Alsof het erger is als er een nierpatiënt aan corona overlijd dan als er een hartpatiënt aan corona overlijd.
Dat begrijp ik niet.