Het corona vaccin

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291


996981
Berichten: 9770
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:03

nynke55 schreef:
996981 schreef:

Maar jij snapt niet, dat een gezonde 25-jarige, die bijna geen kans heeft op ernstige complicaties door Corona, die de pil nooit heeft geslikt ivm risico op trombose, zich niet wil laten verplichten een groter risico te nemen op een ernstigere vorm van trombose om misschien (want we weten nog te weinig over de invloed van vaccineren op besmettingen) een ander niet te besmetten?

Ik moet een risico nemen op iets dat ik altijd heb vermeden, om iemands anders 90 jarige opaatje te beschermen? (Mijn eigen opa hoeft niet meer beschermd te worden. Die is toen ik jong was al overleden aan jawel; trombose)


Jawel, ik snap dat wel. Maar ik vindt dat we dat risico in perspectief moeten zien. Veel van die jongeren (en ik zeg niet dat jij dat doet) doen dingen die veel gevaarlijker zijn dan het het nemen van die vaccinatie, die het doel heeft om corona onder controle te krijgen, zodat het niet verder uit de hand gaat lopen. Niet alleen door de mutaties, maar ook als straks geen lockdown meer hebben. Bovendien zijn het alleen 90-jarige opaatjes. Het zijn wij en onze ouders.

Maar is dat niet juist het ding? Dat iedereen recht heel voor zichzelf te beslissen welke risico’s zij wel willen nemen en welke niet? Dat je dat gewoon zelf mag bepalen en je daarvoor ook niet hoeft te verantwoorden?

Ik snap niet goed, waarom een bepaalde groep voor een ander wil gaan bepalen welke risico’s zij wel of niet mogen lopen. Jongeren verbieden het ouderen toch ook niet boodschappen te doen op de spitstijden? Die ouderen hebben het recht zelf de inschatting te maken of zij dat risico willen lopen of niet

DuoPenotti

Berichten: 29717
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:03

Cer schreef:
DuoPenotti schreef:
Ja ik mag het niet zeggen want dan is bokt het er niet mee eens.
10.000 bedden incl personeel de laatste jaren wegbezuinigd, jaja de zorg kost toch meer, maar die bedden en personeel zijn weg.
En ja daar lopen ze nu al een jaar lang tegen aan.
Maar dat gaan ze nooit!! toegeven in het kabinet.

Volgens mij is het toch al een aantal keren aangegeven dat de zorg DUURDER is geworden, en niet perse dat er wat bezuinigd is.
Dat heeft ook Gommers een paar keer aangegeven...

Dat komt doordat 'we' langer leven en misschien ook omdat we zoveel mogelijk mensen onder alle omstandigheden in leven willen houden, maar dat is een ander verhaal

ja dat zeg ik toch. De zorg kost meer.
Maar de bedden zijn wel wegbezuinigd. Dat is gewoon een feit.
En dat is een rare bezuiniging, meer inwoners, oudere mensen, maar minder bedden en personeel????

BigOne
Berichten: 38322
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:06

Wanneer er maar genoeg mensen gaan denken, ik wil niet komt verplichting op een gegeven ogenblik om de hoek kijken. Dat zal deze zomer al gebeuren mocht je naar het buitenland willen, sommige landen voeren gewoon de regel in gevaccineerd dan ben je welkom. Dan heb je nog steeds een keus.

Femke_Tweety

Berichten: 12001
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:07

Zullen we elkaar altsublieft geen schaamte aanpraten voor het
wel kiezen voor een vaccinatie
noch
voor het niet kiezen van vaccinatie?


Dat is echt een individuele keus.


Ik wil graag wél.
Hoop dat veel mensen kiezen voor wél,

Maar dat jonge vrouwen geen AZ willen, nu in nl 1 op de 25.000 jonge vrouwen die geënt worden met AZ deze bijwerking krijgt, vind ik volkomen terecht en verdedigbaar.


Cijfers bron: persco gisteren.
Inmiddels 8 gevallen,
In de groep jongere vrouwen.
In DIE groep zijn rond de 200.000 vaccinaties gezet. (Dus niet kijken naar het totaal aantal gezette vaccinaties, even echt de cijfers voor deze groep)

Vrouwen boven de 60 en mannen liggen de cijfers volkomen anders, en dus gelden daar andere afwegingen.

ravellie

Berichten: 3075
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:09

Er is absoluut wel bezuinigd in de zorg (ik ben werkzaam in zowel ziekenhuis als verpleeginstelling)
Ik heb heel wat bedden zien verdwijnen.
En ook een hele laag in het ornagram: ik weet nog goed dat de ene teamleider na de andere er uit vloog.
Dat waren meiden die jarenlang keihard aan en met een team gebouwd hadden.
Dus kom niet aan met de regel dat alleen de zorg duurder geworden is.
Wel is het zo dat ik wel vaak zie dat geld op een bijzondere manier besteed wordt, dat zijn keuzes die dan door hogerhand gemaakt worden.

DuoPenotti

Berichten: 29717
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:09

Helemaal mee eens Femke!
En hoeveel kans hebben die vrouwen om aan corona te overlijden?
Minder dan nu aan die enting.
Dus ik begrijp het helemaal als jongere vrouwen weigeren :j

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:09

996981, dat zeg ik toch ook? Iedereen mag zelf bepalen of hij de vaccinatie neemt. Maar er word in de media net gedaan of het vaccin levensgevaarlijk is voor bepaalde groepen, terwijl dat gewoon niet zo is. Daardoor gaan mensen gewoon heel kort door de bocht reageren: "dan hoef ik hem niet". En dat vind ik juist zo griezelig. Want we hebben dat vaccin zo hard nodig om corona onder controle te krijgen. Zodat we af kunnen van die ellendige lockdown, en dat mensen weer de medische hulp kunnen krijgen die ze nodig hebben.

ravellie

Berichten: 3075
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:11

Femke_Tweety schreef:
Zullen we elkaar altsublieft geen schaamte aanpraten voor het
wel kiezen voor een vaccinatie
noch
voor het niet kiezen van vaccinatie?


Dat is echt een individuele keus.


Ik wil graag wél.
Hoop dat veel mensen kiezen voor wél,

Maar dat jonge vrouwen geen AZ willen, nu in nl 1 op de 25.000 jonge vrouwen die geënt worden met AZ deze bijwerking krijgt, vind ik volkomen terecht en verdedigbaar.


Cijfers bron: persco gisteren.
Inmiddels 8 gevallen,
In de groep jongere vrouwen.
In DIE groep zijn rond de 200.000 vaccinaties gezet. (Dus niet kijken naar het totaal aantal gezette vaccinaties, even echt de cijfers voor deze groep)

Vrouwen boven de 60 en mannen liggen de cijfers volkomen anders, en dus gelden daar andere afwegingen.


Idd
Ik vind het echt beschamend om te lezen dat mensen een oordeel hebben over mensen die geen vaccinatie nemen.
Zelf mag ik ook geen AZ en Jansen, en voor nu dus geen vaccinatie.
Ook geen idee wat de toekomst brengt.
Een ander hoeft daar geen oordeel over te geven.

pien_2010

Berichten: 43448
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:12

996981 schreef:
bigone schreef:
Ik vind dat iedereen die prik mag nemen of weigeren, dus probeer niemand een schuldgevoel aan te praten.
Ben het wel met Pien eens dat we dit virus zo snel mogelijk eronder moeten krijgen en dat zal niet lukken wanneer de de mensen die denken geen last van Corona te hebben zich niet laten vaccineren. Dan krijgen we in de hele wereld te maken met varianten die voor elke leeftijdsgroep dodelijk zijn.

Heb je daar een bron van?


Een artikel waarin te lezen valt wat het huidige vaccinatie beleid doet in negatieve zin als het gaat om in het zadel helpen van allerlei covid mutaties.

Je hoeft maar te googelen en de artikelen spatten je om de oren.

Eens dat jongeren voor bv pfizer ea vaccins gaan daar die de kans op trombose vrijwel tot nul verheft.

https://www.newscientist.nl/nieuws/huid ... het-zadel/
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 14-04-21 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38322
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:13

Dat AZ niet aan jongere mensen gegeven word, helemaal logisch, onze dochter heb ik ook gezegd dit vaccin niet te nemen, al voor de officiële stop. Maar Pfizer wel en dat gaat ze ook zeker doen zodra ze aan de beurt is.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:14

nynke55 schreef:
996981, dat zeg ik toch ook? Iedereen mag zelf bepalen of hij de vaccinatie neemt. Maar er word in de media net gedaan of het vaccin levensgevaarlijk is voor bepaalde groepen, terwijl dat gewoon niet zo is. Daardoor gaan mensen gewoon heel kort door de bocht reageren: "dan hoef ik hem niet". En dat vind ik juist zo griezelig. Want we hebben dat vaccin zo hard nodig om corona onder controle te krijgen. Zodat we af kunnen van die ellendige lockdown, en dat mensen weer de medische hulp kunnen krijgen die ze nodig hebben.

Ik vind het bizar dat je iemand die afweegt wat de risico’s zijn kort door de bocht noemt. Dat vind ik griezelig.

Snap werkelijk waar de hele discussie nog steeds niet aangezien we gewoon Pfizer hebben voor de mensen die AZ niet mogen.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:18

Ik antwoord dan wel op 996981, maar als je goed leest speel ik niet op de man. Het gaat niet om 996981, maar om iedereen die zich niet wil vaccineren "omdat het zo gevaarlijk is". Het gaat ook niet alleen om AZ, het gaat om alle vaccins.

996981
Berichten: 9770
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:19

pien_2010 schreef:
996981 schreef:

Heb je daar een bron van?


Een artikel waarin te lezen valt wat het huidige vaccinatie beleid doet in negatieve zin als het gaat om in het zadel helpen van allerlei covid mutaties.

Je hoeft maar te googelen en de artikelen spatten je om de oren.

Eens dat jongeren voor bv pfizer ea vaccins gaan daar die de kans op trombose vrijwel tot nul verheft.

https://www.newscientist.nl/nieuws/huid ... het-zadel/
En in dat artikel staat dus al in de eerste alinea: “ kunnen nieuwe varianten van het virus ontstaan die aan het vaccin ontsnappen”.

Dat is waar het me om gaat. Het ontstaan van levensgevaarlijke mutanten is een mogelijkheid. Geen voldongen feit, zoals het wel gepresenteerd wordt

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:20

sureido schreef:
Ik snap werkelijk niet waarom ze Pfizer nu niet vast gaan houden. Je voelt toch aankomen dat Janssen dadelijk ook niet voor 60- komt.

Of ze gaan uiteindelijk een soort griep prik strategie doen. Alles wat risico loopt vaccineren en de rest laten. Denk dat dit sowieso de norm gaat worden overigens over een jaar.

Nynke55; ik ga me niet vaccineren met iets waar de kans op sterven groter is dan de kwaal. Ben je mal :+

Hoe zouden ze Pfizer vast kunnen houden? De 70-plussers zijn nog lang niet allemaal gevaccineerd, laat staan 65+.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:21

Maar de hele discussie gaat hier over het wel of niet nemen van AZ, niemand hier heeft nog iets gezegd over Pfizer en dan begin jij opeens over alle vaccinaties.. dat is nogal verwarrend.

Vind het ook een beetje gek om ‘om het zo gevaarlijk is’ tussen haakjes te zetten want naar mijn weten beland niet 1 op de 25000 jonge vrouwen op de IC met covid.

@elnienjo: door alles wat nog niet gevaccineerd is vanaf nu met AZ te gaan vaccineren.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:23

996981 schreef:
nynke55 schreef:
Omdat het doel is corona onder controle te houden. Als we dat niet doen, is de kans op een gevaarlijker mutatie aanwezig. Nog een keer: laag en hoog betekent niets, 2 cent is meer dan 1 cent, maar voor beide kun je niks kopen. Dan kan ik wel zeggen dat ik, met mijn 2 cent, rijker ben dan jij, maar ik ben nog steeds arm.

Maar jij snapt niet, dat een gezonde 25-jarige, die bijna geen kans heeft op ernstige complicaties door Corona, die de pil nooit heeft geslikt ivm risico op trombose, zich niet wil laten verplichten een groter risico te nemen op een ernstigere vorm van trombose om misschien (want we weten nog te weinig over de invloed van vaccineren op besmettingen) een ander niet te besmetten?

Ik moet een risico nemen op iets dat ik altijd heb vermeden, om iemands anders 90 jarige opaatje te beschermen? (Mijn eigen opa hoeft niet meer beschermd te worden. Die is toen ik jong was al overleden aan jawel; trombose)

Helaas, jouw kans op ernstige complicaties door corona ligt helaas wel hoger dan de kans op ernstige complicaties door vaccinatie..

neemt niet weg dat je baas in eigen buik blijft en niemand jouw iets kan verplichten.

Ik zie helaas veel jongeren in de praktijk die in de eerste fase corona hebben gehad en nog steeds kampen met de gevolgen hiervan.

1 iemand van 44 is in mijn kennisenkring overleden. Hij mankeerde absoluut niets, Zijn imuunsysteem heeft zich tegen hem gekeerd.. helaas weet je nooit bij wie dat gebeurt. Zijn zus zou nu zo ontzettend graag AZ krijgen maar mag hem niet. Ze is als de dood dat haar imuunsysteem hetzelfde reageren zal. Ze is verloskundige en ziet dus veel vrouwen.
1 iemand in mijn kennissenkring heeft 6 weken aan de beademing gelegen (ook gezonde vrouw).
Laatst bijgewerkt door IMJ op 14-04-21 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:27

Wat betreft mutaties, ik begreep dat mutaties altijd minder ernstig/dodelijk waren dan het eerste virus zelf

Echwel

Berichten: 12468
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:29

Bleek niet dat je AZ vanaf 55 gerust kon geven? waarom dan nu 60 grens?

Femke_Tweety

Berichten: 12001
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:35

Popstra schreef:
Wat betreft mutaties, ik begreep dat mutaties altijd minder ernstig/dodelijk waren dan het eerste virus zelf



Niet altijd.

Vaak wel.

996981
Berichten: 9770
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:38

IMJ schreef:
996981 schreef:

Maar jij snapt niet, dat een gezonde 25-jarige, die bijna geen kans heeft op ernstige complicaties door Corona, die de pil nooit heeft geslikt ivm risico op trombose, zich niet wil laten verplichten een groter risico te nemen op een ernstigere vorm van trombose om misschien (want we weten nog te weinig over de invloed van vaccineren op besmettingen) een ander niet te besmetten?

Ik moet een risico nemen op iets dat ik altijd heb vermeden, om iemands anders 90 jarige opaatje te beschermen? (Mijn eigen opa hoeft niet meer beschermd te worden. Die is toen ik jong was al overleden aan jawel; trombose)

Helaas, jouw kans op ernstige complicaties door corona ligt helaas wel hoger dan de kans op ernstige complicaties door vaccinatie..

neemt niet weg dat je baas in eigen buik blijft en niemand jouw iets kan verplichten.

Ik zie helaas veel jongeren in de praktijk die in de eerste fase corona hebben gehad en nog steeds kampen met de gevolgen hiervan.

1 iemand van 44 is in mijn kennisenkring overleden. Hij mankeerde absoluut niets, Zijn imuunsysteem heeft zich tegen hem gekeerd.. helaas weet je nooit bij wie dat gebeurt. Zijn zus zou nu zo ontzettend graag AZ krijgen maar mag hem niet. Ze is als de dood dat haar imuunsysteem hetzelfde reageren zal. Ze is verloskundige en ziet dus veel vrouwen.
1 iemand in mijn kennissenkring heeft 6 weken aan de beademing gelegen (ook gezonde vrouw).


Ik ben heel benieuwd waar je die info vandaan hebt. Ik google al een paar dagen op 'kans op complicaties Corona' maar kan niets vinden dat mij duidelijkheid geeft :n Daarnaast; wat schaar jij onder ernstige complicaties?

Jij hebt mensen in je omgeving, waarbij de besemetting ernstig verliep. Dat kleurt je beeld natuurlijk ook

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:41

sureido schreef:
Maar de hele discussie gaat hier over het wel of niet nemen van AZ, niemand hier heeft nog iets gezegd over Pfizer en dan begin jij opeens over alle vaccinaties.. dat is nogal verwarrend.

Vind het ook een beetje gek om ‘om het zo gevaarlijk is’ tussen haakjes te zetten want naar mijn weten beland niet 1 op de 25000 jonge vrouwen op de IC met covid.

@elnienjo: door alles wat nog niet gevaccineerd is vanaf nu met AZ te gaan vaccineren.

Die 65-plussers en al helemaal de 70-plussers is Pfizer/Moderna toegezegd, dus die zullen niet staan trappelen voor AZ denk ik.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:43

Popstra schreef:
Wat betreft mutaties, ik begreep dat mutaties altijd minder ernstig/dodelijk waren dan het eerste virus zelf

Dat had ik ook altijd zo begrepen, maar ze doen nogal paniekerig over de Braziliaanse en Zuid-Afrikaanse variant, dus lijkt me toch niet ongevaarlijker geworden.

Echwel

Berichten: 12468
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:43

elnienjo schreef:
sureido schreef:
Maar de hele discussie gaat hier over het wel of niet nemen van AZ, niemand hier heeft nog iets gezegd over Pfizer en dan begin jij opeens over alle vaccinaties.. dat is nogal verwarrend.

Vind het ook een beetje gek om ‘om het zo gevaarlijk is’ tussen haakjes te zetten want naar mijn weten beland niet 1 op de 25000 jonge vrouwen op de IC met covid.

@elnienjo: door alles wat nog niet gevaccineerd is vanaf nu met AZ te gaan vaccineren.

Die 65-plussers en al helemaal de 70-plussers is Pfizer/Moderna toegezegd, dus die zullen niet staan trappelen voor AZ denk ik.

Niet eens, mijn man zou het prima vinden, staat ook op soort reservelijst bij HA

anjali
Berichten: 15130
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:44

bigone schreef:
Wanneer er maar genoeg mensen gaan denken, ik wil niet komt verplichting op een gegeven ogenblik om de hoek kijken. Dat zal deze zomer al gebeuren mocht je naar het buitenland willen, sommige landen voeren gewoon de regel in gevaccineerd dan ben je welkom. Dan heb je nog steeds een keus.

Het was al heel lang zo dat je,als je bepaalde vaccinaties niet had gehad,bepaalde landen niet inmocht.Voorbeeld: Gele koorts. Je kreeg een geel vaccinatiepaspoort waar alles in vermeld stond.Mij is door de GGD verteld dat er diverse eisen waren bij diverse landen,en als je de juiste vaccinatie niet hebt gehad dan zouden ze je terugsturen of ter plekke vaccineren.Die Gele Koortsvaccinatie kon niet door de GGD gezet worden maar daarvoor moest je naar de medische dienst van een bedrijf die vaak werknemers naar die risicolanden stuurde. Ik heb toen voor mijn reizen alle benodigde vaccinaties gehaald,maar ik denk wel dat dit geen noviteiten waren maar oude beproefde vaccins.Maar ook daarbij was het een vrije keuze want als je die prikken niet wilde hoefde je niet naar die landen te gaan.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:45

bigone schreef:
Ik vind dat iedereen die prik mag nemen of weigeren, dus probeer niemand een schuldgevoel aan te praten.
Ben het wel met Pien eens dat we dit virus zo snel mogelijk eronder moeten krijgen en dat zal niet lukken wanneer de de mensen die denken geen last van Corona te hebben zich niet laten vaccineren. Dan krijgen we in de hele wereld te maken met varianten die voor elke leeftijdsgroep dodelijk zijn.

Dit is dan ook de reden dat ik het overweeg. Als het enkel om eigen bescherming zou gaan zou ik hem waarschijnlijk niet nemen.