Het corona vaccin

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291


Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:24

DuoPenotti schreef:
Ja ik mag het niet zeggen want dan is bokt het er niet mee eens.
10.000 bedden incl personeel de laatste jaren wegbezuinigd, jaja de zorg kost toch meer, maar die bedden en personeel zijn weg.
En ja daar lopen ze nu al een jaar lang tegen aan.
Maar dat gaan ze nooit!! toegeven in het kabinet.

Volgens mij is het toch al een aantal keren aangegeven dat de zorg DUURDER is geworden, en niet perse dat er wat bezuinigd is.
Dat heeft ook Gommers een paar keer aangegeven...

Dat komt doordat 'we' langer leven en misschien ook omdat we zoveel mogelijk mensen onder alle omstandigheden in leven willen houden, maar dat is een ander verhaal

996981
Berichten: 9857
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:24

nynke55 schreef:
Maar groter dan is nog niet groot, he? Dat is nu juist de clou van het verhaal. Het risico dat je dood of heel ziek word van corona is heel, heel, heel, heel, heel klein. En het risico dat je dood gaat aan de vaccinatie is net zo klein of nog kleiner. Maar in de tussentijd komen er wel steeds meer besmettingen met het risico dat het virus muteert tot een soort waar de vaccinatie niet tegen helpt.

Een ook die mutatie, is voor de meeste mensen waarschijnlijk ongevaarlijk.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:25

Ik snap werkelijk niet waarom ze Pfizer nu niet vast gaan houden. Je voelt toch aankomen dat Janssen dadelijk ook niet voor 60- komt.

Of ze gaan uiteindelijk een soort griep prik strategie doen. Alles wat risico loopt vaccineren en de rest laten. Denk dat dit sowieso de norm gaat worden overigens over een jaar.

Nynke55; ik ga me niet vaccineren met iets waar de kans op sterven groter is dan de kwaal. Ben je mal :+

CharleyT
Berichten: 4008
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:25

Ann schreef:
CharleyT schreef:
Vreemde reactie. Purny heeft een mening over iemands uitspraak, ze VIND er iets van. Da's alles, en ''laat mensen daar gewoon vrij in'' is best grappig eigenlijk. Welke macht heeft purny dan om die vrijheid te beperken?

Natuurlijk mag purny (of wie dan ook) ergens iets van vinden, maar het is de toon van de reactie die in mijn ogen onnodig lomp en veroordelend is.


Sorry hoor, maar ik vind jou toon ook belerend, politiek correct gedoe. En purny's reactie vind ik dan weer begrijpelijk.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:26

996981 schreef:
nynke55 schreef:
Maar groter dan is nog niet groot, he? Dat is nu juist de clou van het verhaal. Het risico dat je dood of heel ziek word van corona is heel, heel, heel, heel, heel klein. En het risico dat je dood gaat aan de vaccinatie is net zo klein of nog kleiner. Maar in de tussentijd komen er wel steeds meer besmettingen met het risico dat het virus muteert tot een soort waar de vaccinatie niet tegen helpt.

Een ook die mutatie, is voor de meeste mensen waarschijnlijk ongevaarlijk.


Hoe kun je dat nou weten? We weten toch niet wat voor mutaties er in de toekomst nog gaan komen?

Ann

Berichten: 13329
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:31

CharleyT schreef:
Sorry hoor, maar ik vind jou toon ook belerend, politiek correct gedoe. En purny's reactie vind ik dan weer begrijpelijk.

En jouw reacties zijn het toonbeeld van diplomatie... :')
Maar goed, ik begrijp purny nu beter & ga daar meer rekening mee houden.

BigOne
Berichten: 38412
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:32

Wel apart in te lezen dat sommigen zeggen dat ze zich niet laten vaccineren omdat ze denken fluitend door een Corona besmetting te komen, iets met kwetsbaren aansteken hoor je niet meer.
Dit virus moet gewoon de kop ingedrukt worden, vijf % van alle gevaccineerden , daarbij werkt het vaccin niet. En sommige mensen kunnen op basis van hun gezondheid niet gevaccineerd worden. Die effectiviteit is hoog maar er zullen dus altijd mensen blijven die vatbaar zijn, dat kan je vader, moeder zijn. Vandaar dat het zo belangrijk is dat de vaccinatie graad zo hoog mogelijk word.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:35

Dat is niet apart, dat is gewoon op basis van feiten zo. Ik ga me niet laten vaccineren met een vaccin wat gevaarlijker voor mij is dan Corona.

Als iedereen die risico loopt een vaccin gehad heeft maakt die Corona besmetting van mij niet meer uit.

Als ik een vaccin krijg wat voor mij gewoon veiliger is dan Corona krijgen neem ik hem meteen.

Ik vind het belachelijk schijnheilig hoe er nu gepraat wordt terwijl een jaar geleden iedereen met griep gewoon naar oma en op ging en naar de supermarkt.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:39

De kans dat je overlijd bij een ongeval op de fiets is ook groter dan als je in een auto rijd. Ga je dan ook niet meer fietsen? Zoals uitgelegd, het vaccin kan voor jou misschien gevaarlijker zijn dan corona (hoewel je dat niet kunt weten) maar dat betekent niet dat het gevaarlijk is.

BigOne
Berichten: 38412
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:40

Ik snap je wel Sureido, echt wel.
Wat ik wel vind en dat is niet naar jou persoonlijk is het feit dat soms mensen dit zeggen en vervolgens wel de wereld over reizen , de pil slikken en daar blijkbaar geen enkel probleem mee hebben.
Terwijl het risico op bvb trombose in die gevallen veel en veel hoger is.

996981
Berichten: 9857
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:41

nynke55 schreef:
De kans dat je overlijd bij een ongeval op de fiets is ook groter dan als je in een auto rijd. Ga je dan ook niet meer fietsen? Zoals uitgelegd, het vaccin kan voor jou misschien gevaarlijker zijn dan corona (hoewel je dat niet kunt weten) maar dat betekent niet dat het gevaarlijk is.

Wat het verschil is met vaccineren is dat je van een groep met laag risico, verwacht dat zij zich laten vaccineren (Waardoor ze zelf meer risico lopen) ten gunste van een groep met een hoger risico. Hoe ethisch is dat?

pien_2010

Berichten: 43700
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:42

nynke55 schreef:
Hoe kun je dat nou weten? We weten toch niet wat voor mutaties er in de toekomst nog gaan komen?


Dat kun je al een beetje zien aankomen. Gisteren, ik meen op TV , was een uitzending over Brazilië waar de noodklok ging, want door het beleid daar heb je nu veel varianten, er zitten grote lelijkerds tussen (lees dodelijk) en dat is een bedreiging voor die landen waar wel het vaccinatiebeleid goed op orde is, daar die varianten ook weer de hele wereld over gaan.

Dus die kennis is er al. We moeten gezamenlijk, met de hele wereld als een gek gaan vaccineren, want hoe langer het virus vrij spel heeft hoe meer varianten en hoe meer we achter de feiten aan lopen. Ik heb me toen pas voor het eerst gerealiseerd dat we er voorlopig helaas waarschijnlijk nog lang niet vanaf zijn.

Ik geloof dat Frankrijk gisteren of eergisteren om die reden het vliegverkeer met Brazilië heeft stop gelegd.

Bigone, ik begrijp dat wel. Over de pil wordt niet zo'n toestand gemaakt als over AZ en J&J nu. Dus het zit hem vooral in de beleving.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:43

Met vaccinatie ben je misschien nog steeds besmettelijk voor anderen.. dus daarom hoef je het denk ik niet perse te doen. De mensen die kwetsbaar zijn voor Corona, die moeten wel geent worden (als ze dat willen) .. dan is het voor de rest ook niet zo spannend meer.. denk ik?

996981
Berichten: 9857
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:44

bigone schreef:
Wel apart in te lezen dat sommigen zeggen dat ze zich niet laten vaccineren omdat ze denken fluitend door een Corona besmetting te komen, iets met kwetsbaren aansteken hoor je niet meer.
Dit virus moet gewoon de kop ingedrukt worden, vijf % van alle gevaccineerden , daarbij werkt het vaccin niet. En sommige mensen kunnen op basis van hun gezondheid niet gevaccineerd worden. Die effectiviteit is hoog maar er zullen dus altijd mensen blijven die vatbaar zijn, dat kan je vader, moeder zijn. Vandaar dat het zo belangrijk is dat de vaccinatie graad zo hoog mogelijk word.

De meest(en) kwetsbaren zijn inmiddels geënt :) ik snap heel goed, dat mensen hun eigen risico op een ernstige ziekte niet willen verhogen, ten gunste van een andere groep. Vind jij dat je dat van mensen kan verlangen?

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:44

Ik heb covid gehad en ben nog gewoon in levende lijden :+

Maar dit is geen normale trombose maar dit is een zeldzame soort, dus dat is niet te vergelijken, met een pil slikken. Vind het ook wel een grappige discussie aangezien de Gezondheidsraad zegt dat ik hem niet mag! nemen, en dan komen mensen op Bokt een schuldgevoel aanpraten omdat ik erover twijfel en hem liever niet wil. Ironisch.

Vind de vergelijking met fietsen of auto rijden echt zo appels met peren vergelijken. Want dat is noodzakelijk om aan geld te komen of aan levensmiddelen.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:46

Omdat het doel is corona onder controle te houden. Als we dat niet doen, is de kans op een gevaarlijker mutatie aanwezig. Nog een keer: laag en hoog betekent niets, 2 cent is meer dan 1 cent, maar voor beide kun je niks kopen. Dan kan ik wel zeggen dat ik, met mijn 2 cent, rijker ben dan jij, maar ik ben nog steeds arm.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:46

MarlindeRooz schreef:
Heel apart dat mensen op zulke prominente functies eerder een vaccin krijgen dan de risicogroepen. Echt walgelijk. :n

Als ik risicogroep was zou ik AZ wel nemen. Maar als gezonde meid van 25, met een familie vol hartproblemen

Ik heb echt heel veel familieleden die jong hartproblemen hebben gekregen. Zoals overlijden er aan, gedotterd zijn etc.

Ik heb even wat van je quote weggehaald, want qua pil durf ik niet te zegen of je meer risico loopt (weet niet of dat nu al uitgezocht is), maar inmiddels zou wel onderzocht zijn dat mensen die eerder trombodse hebben gehad niet meer risico lopen, kreeg daar toevallig gisteren iets over toegestuurd (opgesteld door de nederlandse vereniging internisten vasculaire geneeskunde)
Laatst bijgewerkt door IMJ op 14-04-21 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43700
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:46

Cer schreef:
Met vaccinatie ben je misschien nog steeds besmettelijk voor anderen.. dus daarom hoef je het denk ik niet perse te doen. De mensen die kwetsbaar zijn voor Corona, die moeten wel geent worden (als ze dat willen) .. dan is het voor de rest ook niet zo spannend meer.. denk ik?


Nee er is steeds meer data van onder andere Israël waar onderzoek naar gedaan is, waaruit blijkt dat bv pfizer beschermd tegen covid 19, de UK variant en dat die mensen geen dragers zijn van het virus. Dus dat is dubbel effectief. Dus de verwachting is dat dit ook voor AZ en J&J geldt alleen is die data er nog niet.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:48

Zolang er in armere landen niet gevaccineerd wordt of nauwelijks komen die mutaties toch wel.

pien_2010

Berichten: 43700
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:49

sureido schreef:
Zolang er in armere landen niet gevaccineerd wordt of nauwelijks komen die mutaties toch wel.


Precies. Dus niet alleen vanuit ethisch punt horen we overal te enten, maar ook voor ons eigen belang is het heel belangrijk dat het wereldwijd enten goed op gang komt en gebeurt.

BigOne
Berichten: 38412
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:49

Ik vind dat iedereen die prik mag nemen of weigeren, dus probeer niemand een schuldgevoel aan te praten.
Ben het wel met Pien eens dat we dit virus zo snel mogelijk eronder moeten krijgen en dat zal niet lukken wanneer de de mensen die denken geen last van Corona te hebben zich niet laten vaccineren. Dan krijgen we in de hele wereld te maken met varianten die voor elke leeftijdsgroep dodelijk zijn.

996981
Berichten: 9857
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:51

nynke55 schreef:
Omdat het doel is corona onder controle te houden. Als we dat niet doen, is de kans op een gevaarlijker mutatie aanwezig. Nog een keer: laag en hoog betekent niets, 2 cent is meer dan 1 cent, maar voor beide kun je niks kopen. Dan kan ik wel zeggen dat ik, met mijn 2 cent, rijker ben dan jij, maar ik ben nog steeds arm.

Maar jij snapt niet, dat een gezonde 25-jarige, die bijna geen kans heeft op ernstige complicaties door Corona, die de pil nooit heeft geslikt ivm risico op trombose, zich niet wil laten verplichten een groter risico te nemen op een ernstigere vorm van trombose om misschien (want we weten nog te weinig over de invloed van vaccineren op besmettingen) een ander niet te besmetten?

Ik moet een risico nemen op iets dat ik altijd heb vermeden, om iemands anders 90 jarige opaatje te beschermen? (Mijn eigen opa hoeft niet meer beschermd te worden. Die is toen ik jong was al overleden aan jawel; trombose)

996981
Berichten: 9857
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:52

bigone schreef:
Ik vind dat iedereen die prik mag nemen of weigeren, dus probeer niemand een schuldgevoel aan te praten.
Ben het wel met Pien eens dat we dit virus zo snel mogelijk eronder moeten krijgen en dat zal niet lukken wanneer de de mensen die denken geen last van Corona te hebben zich niet laten vaccineren. Dan krijgen we in de hele wereld te maken met varianten die voor elke leeftijdsgroep dodelijk zijn.

Heb je daar een bron van?

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:54

bigone schreef:
Ik vind dat iedereen die prik mag nemen of weigeren, dus probeer niemand een schuldgevoel aan te praten.
Ben het wel met Pien eens dat we dit virus zo snel mogelijk eronder moeten krijgen en dat zal niet lukken wanneer de de mensen die denken geen last van Corona te hebben zich niet laten vaccineren. Dan krijgen we in de hele wereld te maken met varianten die voor elke leeftijdsgroep dodelijk zijn.

Maar ik mág geen AZ, dus waarom is het zo raar dat ik dan denk dat voor mij de kwaal van AZ erger is dan covid oplopen? Het is toch van de zotte iets in te spuiten voor de kwetsbare wat mij ook kwetsbaar kan maken? Ik denk dat ik al heel veel gedaan heb voor de kwetsbare maar dit gaat me toch een brug te ver.

Eens met 996981.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:57

996981 schreef:
nynke55 schreef:
Omdat het doel is corona onder controle te houden. Als we dat niet doen, is de kans op een gevaarlijker mutatie aanwezig. Nog een keer: laag en hoog betekent niets, 2 cent is meer dan 1 cent, maar voor beide kun je niks kopen. Dan kan ik wel zeggen dat ik, met mijn 2 cent, rijker ben dan jij, maar ik ben nog steeds arm.

Maar jij snapt niet, dat een gezonde 25-jarige, die bijna geen kans heeft op ernstige complicaties door Corona, die de pil nooit heeft geslikt ivm risico op trombose, zich niet wil laten verplichten een groter risico te nemen op een ernstigere vorm van trombose om misschien (want we weten nog te weinig over de invloed van vaccineren op besmettingen) een ander niet te besmetten?

Ik moet een risico nemen op iets dat ik altijd heb vermeden, om iemands anders 90 jarige opaatje te beschermen? (Mijn eigen opa hoeft niet meer beschermd te worden. Die is toen ik jong was al overleden aan jawel; trombose)


Jawel, ik snap dat wel. Maar ik vindt dat we dat risico in perspectief moeten zien. Veel van die jongeren (en ik zeg niet dat jij dat doet) doen dingen die veel gevaarlijker zijn dan het het nemen van die vaccinatie, die het doel heeft om corona onder controle te krijgen, zodat het niet verder uit de hand gaat lopen. Niet alleen door de mutaties, maar ook als straks geen lockdown meer hebben. Bovendien zijn het alleen 90-jarige opaatjes. Het zijn wij en onze ouders.