Het corona vaccin

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291


Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 09:37

De prijs van de vaccins is echt geen tientje. Enkel AZ is goedkoop.
Pfizer 12euro per dosis
Moderna 18dollar per dosis
AZ 1.87 euro per dosis

De duitse regering verwacht dat AZ niet gehomologeerd zal worden voor 65+ las ik net.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 09:40

Ik wil best 15 euro betalen voor een goed werkend vaccin, 1x per jaar.. :j

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 09:48

Pandora2 schreef:
De prijs van de vaccins is echt geen tientje. Enkel AZ is goedkoop.
Pfizer 12euro per dosis
Moderna 18dollar per dosis
AZ 1.87 euro per dosis

De duitse regering verwacht dat AZ niet gehomologeerd zal worden voor 65+ las ik net.


En dat valt in het niks met de gemiddelde medicatie, omdat die vaker gebruikt moet worden dan 1x per jaar en omdat de prijs per stuk meestal hoger ligt. Zeker vlak na ontwikkeling.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 09:51

Daar ging het mij niet om :+
Ik las hier ergens dat Pfizer maar een tientje per stuk kost. Vandaar.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 09:51

Cer schreef:
Ik wil best 15 euro betalen voor een goed werkend vaccin, 1x per jaar.. :j


Tot de overheid beslist dat ieder zijn eigen vaccin moet betalen. Dan is het weer niet goed :D

besita
Berichten: 6803
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 09:57

Zeker zijn dagelijkse medicatie een nog grotere lucratieve business maar er zal gewoon heel veel geld aan de vaccins verdiend worden en zeggen dat ze er niets aan verdienen is gewoon niet waar
Je leest ook echt alleen wat je wil lezen Secricible want de links geven veel meer aan dan de 2 zinnen die je eruit haalt ,die had ik ook echt wel gelezen
De topmannen van de pharmabedrijven worden dankzij het vaccin worden ineens miljardairs
Pfizer/biontech gaat bvb 1.3 biljoen prikken verkopen aan 19.50 dollar
Dat is een inkomen van 24 biljoen dollar daarvan is 7 biljoen winst voor Pfizer en 7 biljoen winst voor biontech %)
Laatst bijgewerkt door besita op 26-01-21 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 09:59

besita schreef:
Zeker zijn dagelijkse medicatie een nog grotere lucratieve business maar er zal gewoon heel veel geld aan de vaccins verdiend worden en zeggen dat ze er niets aan verdienen is gewoon niet waar
Je leest ook echt alleen wat je wil lezen Secricible want de links geven veel meer aan dan de 2 zinnen die je eruit haalt ,die had ik ook echt wel gelezen
De topmannen van de pharmabedrijven worden dankzij jet vaccin worden ineens miljardairs
Pfizer/biontech gaat bvb 1.3 biljoen prikken verkopen aan 19.50 dollar
Dat is een inkomen van 24 biljoen dollar daarvan is 7 biljoen winst voor Pfizer en 7 biljoen winst voor biontech %)


Ik neem aan dat je op iemand anders doelt? Want ik heb geen artikelen gelezen, ik reageer puur op wat hier gezegd wordt.

besita
Berichten: 6803
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:05

Excuses was Cer inderdaad :j

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:05

Pandora2 schreef:
Cer schreef:
Ik wil best 15 euro betalen voor een goed werkend vaccin, 1x per jaar.. :j


Tot de overheid beslist dat ieder zijn eigen vaccin moet betalen. Dan is het weer niet goed :D

Hoezo? Ik wil dat zelf best betalen :j
Mensen die het niet kunnen betalen, dat is dan een ander verhaal..
Ik zou mijn medicijnen voor een chronische ziekte dan weer niet zelf willen betalen...

De topmannen worden milardairs vanwege het stijgen van de waarde van de aandelen.. Dat kunnen ze cashen als ze die aandelen verkopen.. Zo wordt die waarde in het artikel gemeten volgens mij. het gaat niet direct hun zak in.. De winstcijfers die jij noemt, besita, kan ik in het volkskrant artikel niet vinden?

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:16

Och, de mensheid maakt Facebook eigenaar ook een van de rijkste mensen ter wereld en nu mieren dat aandeelhouders van farmacie rijk worden? Beetje dubbel of niet?

_Lorette_

Berichten: 12097
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:18

Wel met het wezenlijke verschil dat je afhankelijk kan zijn van medicatie, maar hopelijk wel zonder FB kunt leven. :)

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:19

Dan moet je productie van medicijnen in handen van overheid houden denk ik?
Anders is het gewoon commercieel.. :j

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:23

Ik vind het erg als armere landen pas later kunnen vaccineren omdat ze geen geld genoeg hebben om de vaccins te kopen (als dit zo is, zo begrijp ik het). En uiteraard ben ik voor een eerlijke verdeling.
Maar is het tegelijkertijd niet zo dat je pas voor een ander kunt zorgen nadat je eerst voor jezelf hebt gezorgd?
Is dat niet een principe dat altijd op gaat?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:36

Cer schreef:
Pandora2 schreef:

Tot de overheid beslist dat ieder zijn eigen vaccin moet betalen. Dan is het weer niet goed :D

Hoezo? Ik wil dat zelf best betalen :j



't Was maar een flauw grapstje :P
Moeten we ervoor betalen, is het niet goed. Krijgen we het gratis, willen we er wel voor betalen. Zo zit de mens een beetje in elkaar, toch :')


Nikass armere landen zien inderdaad alle vaccins voor hun neus weggekaapt door de vermogende landen. In Afrika ( Frans Guinee ) waren tot voor kort 25 mensen gevaccineerd...25 :x
Alhoewel er gezegd was dat er voor iedereen ter wereld vaccins beschikbaar zouden zijn.

besita
Berichten: 6803
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:43

We hebben via belastingsgeld al 66% van het vaccin al betaald dus niks gratis
Denk dat als we er nog een keer voor zouden moeten betalen er nog een groot deel niet-vaccinerenden zouden bijkomen en dat daarom ook veel overheden de kost op zich nemen :j

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:58

Pandora2 schreef:
Daar ging het mij niet om :+
Ik las hier ergens dat Pfizer maar een tientje per stuk kost. Vandaar.


Nou, tientje of 12€ :+ 2 euro verschil.


Het is logisch dat een bedrijf winst wil maken. Een bedrijf moet ook blijven bestaan, en natuurlijk werkt iedereen om er zelf beter van te worden en om geld te verdienen.

Maar om enorm rijk te worden moet je echt geen vaccins gaan produceren. Dan kan je je beter richten op kankerbehandelingen oid.

besita
Berichten: 6803
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:14

verootjoo schreef:
Pandora2 schreef:
Daar ging het mij niet om :+
Ik las hier ergens dat Pfizer maar een tientje per stuk kost. Vandaar.


Nou, tientje of 12€ :+ 2 euro verschil.


Het is logisch dat een bedrijf winst wil maken. Een bedrijf moet ook blijven bestaan, en natuurlijk werkt iedereen om er zelf beter van te worden en om geld te verdienen.

Maar om enorm rijk te worden moet je echt geen vaccins gaan produceren. Dan kan je je beter richten op kankerbehandelingen oid.

Biljoenen winst is inderdaad niet enorm rijk ,nee

Hier waarom sommige landen al veel meer konden vaccineren ..omdat ze gewoon meer betaald hebben voor hetzelfde vaccin ( en dus kiest de "leverancier " om die voorrang te geven ..als wij als land apart ook bvb 17 euro hadden betaald voor de vaccins dan hadden we ook al veel meer geleverd gekregen en meer kunnen vaccineren ..je betaald dan enkele miljoenen meer maar ik denk dat het opweegt tov langer lockdown , slechte economie enz)
https://m.standaard.be/cnt/dmf20210110_ ... 539484B800

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:22

ik kan je artikel niet lezen besita.

Maar we hebben flink betaald aan AZ. Namelijk vooraf. In zowel de ontwikkeling, alsook vooraf om productieafspraken te maken. Onder die voorwaardes zou de EU voor de kostprijs het vaccin krijgen. Dus je argumentatie gaat best op voor Pfizer en Moderna, maar niet voor AZ.

Dus wat er gebeurt is, is dat de EU eerst heel veel geld in AZ heeft gestampt. Toen er daadwerkelijk een resultaat leek te komen hebben ze nóg eens geld er in gepompt zodat er een forse voorraad zou zijn bij goedkeuring. Een soort garantie voor AZ.
En nu is het zo ver, wordt deze week AZ goedgekeurd en zegt AZ "ach... sorry... dankjewel voor het geld, maar we kunnen toch maar 1/3 leveren van wat we hebben afgesproken". En mogelijk verkopen ze vervolgens hun vaccins aan een hogere bieder, maar in deze is dat dus niet zomaar een optie. Vandaar dat de EU nu nijdig is.

pien_2010

Berichten: 43430
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:25

Nikass schreef:
Ik vind het erg als armere landen pas later kunnen vaccineren omdat ze geen geld genoeg hebben om de vaccins te kopen (als dit zo is, zo begrijp ik het). En uiteraard ben ik voor een eerlijke verdeling.
Maar is het tegelijkertijd niet zo dat je pas voor een ander kunt zorgen nadat je eerst voor jezelf hebt gezorgd?
Is dat niet een principe dat altijd op gaat?


Voor mij is het meer als "erg jammer", ik vind het een hele grote schande en het tekent het egoïsme van de mensen. Helaas is dit al eeuwen en eeuwen zo en dat zal voorlopig met ons huidige bewustzijn van de mensen, ook niet veranderen.
Winst maken, aandelen etc, dat hele gedoe op de financiële beurs vind ik zelf heel naar en ik heb er niets mee. Kijk dat het bij dieren gaat om "het recht van de sterkste" dat vind ik normaal. Maar bij mensen verwacht je toch iets meer sociaal bewustzijn en meeleven met de ander. Maar dat laatste maak ik niet meer mee, dat mensen wat meer kijken naar de buurtjes en dus ook meeleven met de arme landen.

Ik ben heel benieuwd wat de redenen zijn dat AZ niet levert. Het zou m ij niet verbazen als de EU meer weet en niet het achterste van haar tong laat zien, want er worden op dat diplomatieke niveau forse woorden gebruikt en gesuggereerd dat AZ elders de vaccins aan het leveren is tegen dus een duurdere prijs. Als dit zo zou zijn, dan is hier sprake van diefstal van de EU en het fors schenden van de afspraken. Ik ben dus benieuwd.

Het corona vaccin en de verdeling ervan , de logistiek erom heen maakt nare zaken weer eens pijnlijk bewust zoals wij mensen bezig zijn.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:27

verootjoo schreef:
Pandora2 schreef:
Daar ging het mij niet om :+
Ik las hier ergens dat Pfizer maar een tientje per stuk kost. Vandaar.


Nou, tientje of 12€ :+ 2 euro verschil.



Dit was een doordenkertje :)*
10gulden is 4 euro en nog wadde, maar dat bedoelt het spreekwoord vast niet :')

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:29

secricible schreef:
ik kan je artikel niet lezen besita.

Maar we hebben flink betaald aan AZ. Namelijk vooraf. In zowel de ontwikkeling, alsook vooraf om productieafspraken te maken. Onder die voorwaardes zou de EU voor de kostprijs het vaccin krijgen. Dus je argumentatie gaat best op voor Pfizer en Moderna, maar niet voor AZ.

Dus wat er gebeurt is, is dat de EU eerst heel veel geld in AZ heeft gestampt. Toen er daadwerkelijk een resultaat leek te komen hebben ze nóg eens geld er in gepompt zodat er een forse voorraad zou zijn bij goedkeuring. Een soort garantie voor AZ.
En nu is het zo ver, wordt deze week AZ goedgekeurd en zegt AZ "ach... sorry... dankjewel voor het geld, maar we kunnen toch maar 1/3 leveren van wat we hebben afgesproken". En mogelijk verkopen ze vervolgens hun vaccins aan een hogere bieder, maar in deze is dat dus niet zomaar een optie. Vandaar dat de EU nu nijdig is.

Vind het echt een schande en van mijn part gooien ze de rem op vaccins naar de UK en USA zodat ze eerst hier maar eens zorgen dat ze afspraken nakomen.

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:31

besita schreef:
verootjoo schreef:

Het is logisch dat een bedrijf winst wil maken. Een bedrijf moet ook blijven bestaan, en natuurlijk werkt iedereen om er zelf beter van te worden en om geld te verdienen.

Maar om enorm rijk te worden moet je echt geen vaccins gaan produceren. Dan kan je je beter richten op kankerbehandelingen oid.

Biljoenen winst is inderdaad niet enorm rijk ,nee

Hier waarom sommige landen al veel meer konden vaccineren ..omdat ze gewoon meer betaald hebben voor hetzelfde vaccin ( en dus kiest de "leverancier " om die voorrang te geven ..als wij als land apart ook bvb 17 euro hadden betaald voor de vaccins dan hadden we ook al veel meer geleverd gekregen en meer kunnen vaccineren ..je betaald dan enkele miljoenen meer maar ik denk dat het opweegt tov langer lockdown , slechte economie enz)
https://m.standaard.be/cnt/dmf20210110_ ... 539484B800


Biljoenen winst op enkel die vaccinaties? Wie zegt dat? Of bedoel je de omzet? Er gaat natuurlijk ook enorm veel geld in manuren zitten, onderzoeksuren, productieprocessen. Kost klauwen met geld. Dan blijft er van die biljoenen (as dat al zo is) niet bijzonder veel over.

En ja natuurlijk bepaalt de markt gedeeltelijk de prijs. Sommige landen zijn bereid veel meer te betalen. Wil niet zeggen dat we dat hier ook moeten doen.
Maar de oliestaten o.a. bv Saoedi- Arabië, daar gaat een nulletje bovenop de prijs.

Ik kan het artikel trouwens niet lezen.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:32

AZ leverde aan de landen die vet betaalden en waar ze geen goedkeuring moesten wachten denk ik.

En ze gaan hen niks kunnen maken, want net als met Pfizer is de afspraak X aantal dosissen per kwartaal te leveren. Dus ze hebben nog tijd genoeg en er is geen plan B :=

Eigenlijk zijn het de regeringen die een beetje aan overpromised hebben gedaan en de pharmabedrijven aan under-delivered. Die 2 gaan niet zo heel goed samen :+

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:38

Het is jammer dat er wederom weer iets is dat het niet volgens planning kan gaan of gaat. Daarom zie ik het dit jaar echt niet meer normaal worden

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:39

Pandora2 schreef:
AZ leverde aan de landen die vet betaalden en waar ze geen goedkeuring moesten wachten denk ik.

En ze gaan hen niks kunnen maken, want net als met Pfizer is de afspraak X aantal dosissen per kwartaal te leveren. Dus ze hebben nog tijd genoeg en er is geen plan B :=

Eigenlijk zijn het de regeringen die een beetje aan overpromised hebben gedaan en de pharmabedrijven aan under-delivered. Die 2 gaan niet zo heel goed samen :+


Maar die dosissen leveren ze nu dus niet. Ze zouden er 80miljoen leveren in Q1 en dat worden er nu 31 miljoen. En dat kan zeker gevolgen hebben, de EU heeft al gesproken over een exportverbod bijvoorbeeld. Dat betekend inderdaad dat UK geen vaccins krijgen totdat ze hun afspraken na zijn gekomen, aangezien de fabriek in België staat.