Het corona vaccin

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291


pien_2010

Berichten: 43428
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:27

Zebrastreep schreef:
Nou we zijn nu 2 uurtjes verder en behalve pijn in mijn arm en spanningsklachten lijkt het mee te vallen. Voel me precies hetzelfde als na de hepatitis. Heb het van de spanning af en toe heel erg warm. Ik ga maar zo 2 paracetamol nemen dan is de ergste druk er wat vanaf


+:)+ toppertje, je hebt je angst goed in de ogen gekeken en bent toch gegaan. Daar mag je trots op zijn!

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:28

Goed gedaan Zebrastreep, topper.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:33

Ah gelukkig! De eerste zit erin in ieder geval! Goed gedaan hoor

Hoewel ik stemmen belangrijk vind, hoop ik toch niet dat je straks fysiek kan gaan stemmen in een stemlokaal. Ik vind dat momenteel echt even niet kunnen gezien de cijfers. Het kan toch niet zo zijn dat daar straks besmettingen uit ontstaan waardoor alle maatregelen weer verlengd worden of nog strenger worden. Ik vind het risico echt veel te groot om te nemen. Je ziet amper handhaving. Vooral net als hier in een dorp bij het buitenlopen uit het stemlokaal. Mensen kennen elkaar en gaan wellicht toch even staan kletsen. Je krijgt toch grotere groepjes bij elkaar. Je mag niet eens met 3 personen op afstand een rondje wandelen. Als fysiek stemmen dan wel zou mogen en er ontstaan besmettingen door, dan houd bij mij het begrip echt op voor alle andere zeer beperkende maatregelen.

Of ze moeten gelijk iedereen die komt stemmen vaccineren, dan ben ik voor :')

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:37

Het ding is: als je verkiezingen uitstelt/aflast zijn de rapen ook gaar. Krijg je onrust.
Was de hoofdreden dat ze in Frankrijk vorig jaar de verkiezingen lieten doorgaan.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:49

Misschien kunnen ze wat stemmen betreft een verdeling maken op postcode gebied of weet ik veel wat. En misschien wel in meerdere dagen.

Of combineren met de enting. Heb je die ook meteen gehad! ;)

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:56

Thioro schreef:
Het ding is: als je verkiezingen uitstelt/aflast zijn de rapen ook gaar. Krijg je onrust.
Was de hoofdreden dat ze in Frankrijk vorig jaar de verkiezingen lieten doorgaan.


Ja dat zou zeker voor onrust zorgen. Maar als blijkt dat er besmettingen uit voort gekomen zijn en we 9 febr. niet terug kunnen naar de ''normale'' lock down geeft dat misschien nog wel meer onrust.

Dan moeten ze er dagen van maken in de openlucht/grote open tent. Iedereen de pen of potlood laten houden. En heel veel afstand houden en handhaven dat mensen in de omgeving niet met bekenden bij elkaar gaan staan kletsen. Anders kan ik het niet rijmen met alle beperkingen en regeltjes die ons nu zijn opgelegd.

Jessix, dat dacht ik inderdaad ook al. Gelijk even een vaccinatie erin :D

Femke_Tweety

Berichten: 11999
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:58

Ik zat te denken net.

Het wordt steeds duidelijker dat mensen die Covid19 gehad hebben, vrij lang antistoffen houden.
Dat herbesmettingen in de eerste paar maanden uiterst zeldzaam zijn.
(Niet onbestaand, zie oa Raket op bokt, maar wel zéér zeldzaam)
Kortom, een doorgemaakte Covid19 besmetting geeft redelijk langdurig immuniteit bij een hoog percentage mensen.
Zeg maar een beetje wat je ook ziet bij vaccineren.


De hoeveelheid mensen die Covid19 antistoffen heeft, zit inmiddels op 1op de 8. (Zie gegevens bloedbank, is 1opde 8 van de mensen die daar komen)
Dat is betrekkelijk veel.
Laten we voor het gemak even iets voorzichtiger gaan zitten.
1opde10 landelijke.

Dan zijn er nu al 1,74 miljoen mensen op natuurlijke wijze immuun (één tiende van Nederlandse bevolking)


Dat betekent -gelukkig- dat het virus heel langzaamaan minder makkelijk verspreid zal kunnen worden. Dat is super natuurlijk, zeker omdat het virus zelf besmettelijker lijkt te worden (Britse variant oa)



Qua vaccinaties: dat loopt steeds tegen hobbels aan.
Leveringsproblemen bijvoorbeeld.
Zodanig dat het hele vaccinatieplan in gevaar komt.


Stel nu dat we die 1,74 miljoen mensen eruit zouden kunnen halen. Zij zijn immers beschermd op dit moment.

Dat je dus echt bewust kiest in eerste instantie voor de mensen die niet beschermd zijn.

Ik denk dat het mogelijk zou moeten zijn.
Snelle titer bepalen (titeren/antistoffen meten wordt bijvoorbeeld bij honden steeds vaker gedaan, voordat de keus gemaakt wordt om wel of niet te enten)

Dus eerst testen óf iemand voldoende beschermt is. Zo ja: nu niet enten, over halfjaar weer testen.

Zo nee, enten.


Qua technieken is dit absoluut mogelijk.
Qua beschermingsgraad/veiligheid is het misschien zelfs nog wel degelijker dan wat nu gebeurt.


Ik weet niet wat de kosten zouden zijn.
Ik weet ook niet of het logistiek mogelijk is.

Maar je hoort hier eigenlijk niets over. Nergens.
Terwijl deze strategie mij niet onlogisch lijkt.


Benieuwd hoe jullie daarover denken.


Misschien moet ik dit ook wel in get wetenschapstopic zetten trouwens.

DuoPenotti

Berichten: 29684
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 15:03

Goed gedaan zebrastreep. +:)+
Nu die arm zoveel mogelijk gebruiken dan word hij het minste stijf.

Waarom laten ze niet iedereen op school, of in ieder geval de basisschool de kinderen niet allemaal een jaar zitten?
Dan kunnen ze wanneer het wel weer open gaat de druk van het leren halen en ook vooral sociaal bezig zijn.

En stemmen, kan dat niet ook via digiD?
Of is dat niet veilig genoeg?
Zodat niet iedereen meer naar het stembureau hoeft.

pien_2010

Berichten: 43428
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 15:07

Femke_Tweety schreef:
Ik zat te denken net.

Het wordt steeds duidelijker dat mensen die Covid19 gehad hebben, vrij lang antistoffen houden.
Dat herbesmettingen in de eerste paar maanden uiterst zeldzaam zijn.
(Niet onbestaand, zie oa Raket op bokt, maar wel zéér zeldzaam)
Kortom, een doorgemaakte Covid19 besmetting geeft redelijk langdurig immuniteit bij een hoog percentage mensen.
Zeg maar een beetje wat je ook ziet bij vaccineren.


De hoeveelheid mensen die Covid19 antistoffen heeft, zit inmiddels op 1op de 8. (Zie gegevens bloedbank, is 1opde 8 van de mensen die daar komen)
Dat is betrekkelijk veel.
Laten we voor het gemak even iets voorzichtiger gaan zitten.
1opde10 landelijke.

Dan zijn er nu al 1,74 miljoen mensen op natuurlijke wijze immuun (één tiende van Nederlandse bevolking)


Dat betekent -gelukkig- dat het virus heel langzaamaan minder makkelijk verspreid zal kunnen worden. Dat is super natuurlijk, zeker omdat het virus zelf besmettelijker lijkt te worden (Britse variant oa)



Qua vaccinaties: dat loopt steeds tegen hobbels aan.
Leveringsproblemen bijvoorbeeld.
Zodanig dat het hele vaccinatieplan in gevaar komt.


Stel nu dat we die 1,74 miljoen mensen eruit zouden kunnen halen. Zij zijn immers beschermd op dit moment.

Dat je dus echt bewust kiest in eerste instantie voor de mensen die niet beschermd zijn.

Ik denk dat het mogelijk zou moeten zijn.
Snelle titer bepalen (titeren/antistoffen meten wordt bijvoorbeeld bij honden steeds vaker gedaan, voordat de keus gemaakt wordt om wel of niet te enten)

Dus eerst testen óf iemand voldoende beschermt is. Zo ja: nu niet enten, over halfjaar weer testen.

Zo nee, enten.


Qua technieken is dit absoluut mogelijk.
Qua beschermingsgraad/veiligheid is het misschien zelfs nog wel degelijker dan wat nu gebeurt.


Ik weet niet wat de kosten zouden zijn.
Ik weet ook niet of het logistiek mogelijk is.

Maar je hoort hier eigenlijk niets over. Nergens.
Terwijl deze strategie mij niet onlogisch lijkt.


Benieuwd hoe jullie daarover denken.


Misschien moet ik dit ook wel in get wetenschapstopic zetten trouwens.


Die bepaling is niet zo moeilijk. Mijn vriendin uit Parijs vertelde dat haar huisarts uit Parijs, toen ze voor iets daar was, gelijk haar een titer bepaling liet doen en ze blijkt covid antistoffen te hebben. Ze heeft nog nooit ook maar iets gehad of gemerkt dat ze iets had. Dus haar man moest ook gelijk→ helaas voor hem, hij heeft geen antistoffen. Bijzonder vond ik dit en zij ook.
Dus Femke zo moeilijk lijkt me dat niet om te doen.
Ik vind jouw idee een goed idee.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 15:08

Ik denk dat dit veel te tijdrovend is, logistiek onhaalbaar en wat betreft voorhanden zijnde personeel ook niet mogelijk op dit moment.

En de ene mens heeft 3 maanden antistoffen, de andere misschien 7 maanden. Met welke regelmaat moet je dan de mensen weer gaan testen ? Om de week, om de maand, ... ?

En komt er ook nog bij dat die britse variant ( en later misschien nog wel andere varianten ) stilaan de bovenhand gaat krijgen en ze eigenlijk niet goed weten of de antistoffen van de gewone covid ook hier hun nut zullen bewijzen.

Dus ik duw op het knopje ' onmogelijk ' :D
Maar ik ben geen wetenschapper uiteraard :P

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 15:10

Femke Tweety, daar is zelfs over gesproken geloof ik maar dat zagen ze niet zitten. Ik zou hier ook voor zijn, maar dan ook echt alleen omdat het vaccineren nu zo stagneert door leveringsproblemen. Ik zou inderdaad ook zeggen om die groep achteraan te sluiten. En desnoods daarin ook weer categorieën maken. Maar ik meen dat het inderdaad te tijdrovend was en een hele operatie zou zijn.

Het stemt me trouwens ook wel positief. Want dan ga je toch i.c.m. vaccins richting (tijdelijke) groepsimmuniteit lijkt me!?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34671
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 15:21

Femke_Tweety schreef:
Ik zat te denken net.

Het wordt steeds duidelijker dat mensen die Covid19 gehad hebben, vrij lang antistoffen houden.
Dat herbesmettingen in de eerste paar maanden uiterst zeldzaam zijn.
(Niet onbestaand, zie oa Raket op bokt, maar wel zéér zeldzaam)
Kortom, een doorgemaakte Covid19 besmetting geeft redelijk langdurig immuniteit bij een hoog percentage mensen.
Zeg maar een beetje wat je ook ziet bij vaccineren.


De hoeveelheid mensen die Covid19 antistoffen heeft, zit inmiddels op 1op de 8. (Zie gegevens bloedbank, is 1opde 8 van de mensen die daar komen)
Dat is betrekkelijk veel.
Laten we voor het gemak even iets voorzichtiger gaan zitten.
1opde10 landelijke.

Dan zijn er nu al 1,74 miljoen mensen op natuurlijke wijze immuun (één tiende van Nederlandse bevolking)


Dat betekent -gelukkig- dat het virus heel langzaamaan minder makkelijk verspreid zal kunnen worden. Dat is super natuurlijk, zeker omdat het virus zelf besmettelijker lijkt te worden (Britse variant oa)



Qua vaccinaties: dat loopt steeds tegen hobbels aan.
Leveringsproblemen bijvoorbeeld.
Zodanig dat het hele vaccinatieplan in gevaar komt.


Stel nu dat we die 1,74 miljoen mensen eruit zouden kunnen halen. Zij zijn immers beschermd op dit moment.

Dat je dus echt bewust kiest in eerste instantie voor de mensen die niet beschermd zijn.

Ik denk dat het mogelijk zou moeten zijn.
Snelle titer bepalen (titeren/antistoffen meten wordt bijvoorbeeld bij honden steeds vaker gedaan, voordat de keus gemaakt wordt om wel of niet te enten)

Dus eerst testen óf iemand voldoende beschermt is. Zo ja: nu niet enten, over halfjaar weer testen.

Zo nee, enten.


Qua technieken is dit absoluut mogelijk.
Qua beschermingsgraad/veiligheid is het misschien zelfs nog wel degelijker dan wat nu gebeurt.


Ik weet niet wat de kosten zouden zijn.
Ik weet ook niet of het logistiek mogelijk is.

Maar je hoort hier eigenlijk niets over. Nergens.
Terwijl deze strategie mij niet onlogisch lijkt.


Benieuwd hoe jullie daarover denken.


Misschien moet ik dit ook wel in get wetenschapstopic zetten trouwens.


Snap je redenatie. Maar...die nieuwe varianten dan? Daar kan ik toch evengoed ziek van worden? Vaccin beschermt daar wel tegen als het goed is.

beert
Berichten: 2432
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 15:24

Ik heb dat wel gelezen als suggestie op nieuwssites, maar volgens mij was het niet goed werkbaar in praktijk. Ze weten nog te weinig van de antistoffen, meen ik. Dus hoe lang en hoe goed het beschermt.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 15:39

Ze willen idd toch bespreken of het een mogelijkheid is de mensen die het al hebben gehad achteraan te zetten
SusanH schreef:
Snap je redenatie. Maar...die nieuwe varianten dan? Daar kan ik toch evengoed ziek van worden? Vaccin beschermt daar wel tegen als het goed is.


Nou daar is nog niet alles over gezegd. Die mRNA vaccins "lijken" best ok wat betreft de huidige mutaties. Zijn ze nog flink mee aan het onderzoeken.

Die van A-Z moet wss wel aangepast worden. Of dat is de reden van de vertraging... Maar ze geven niet voor niets aan dat ze nu aan het onderzoeken zijn om aan te passen voor de mutaties. Daarmee zeggen ze eigenlijk indirect dat het huidige vaccin van A-Z dus suboptimaal werkt op de mutaties. := Maar dit is maar een interpretatie van die uitspraak.
Laatst bijgewerkt door Bagheera_206 op 23-01-21 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 15:42

Stemmen met digid gaat hem ook niet worden want sommige mensen hebben een ander gemachtigd via digiD. Dan zou je ook voor diegene kunnen stemmen.

Nu zou stemmen inderdaad onverantwoord zijn. Maar bedenk je dat we 2 maanden geleden nog totaal ergens anders waren dan nu hè. Dingen veranderen.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 15:44

Susan bedoeld denk ik juist dat ze door haar antistoffen beschermd is tegen het virus dat ze heeft gehad, maar (wellicht) niet tegen mutaties. En juist met een vaccinatie als Pfizer ben je ook grotendeels beschermd tegen mutaties.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 15:49

Ah op die manier. :)

Als je nu een vaccin krijgt is het iig de goede. Krijg je die van Pfizer of Moderna. +:)+ Al die anderen zijn nog niet klaar of nog niet goed gekeurd.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 15:53

Klopt. Ik krijg morgen pfizer. Maar geen idee of ik antistoffen heb. Ik verwacht het van mezelf niet. Wel een keer een contact van een besmet iemand geweest, maar niet ziek geworden. Verder ook nooit corona klachten gehad.

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 16:13

Wat betreft verkiezingen, vorige keer duurde het daarna een half jaar voor we een werkend kabinet hadden dus laten ze het in ieder geval een maand uitstellen wanneer er nog steeds hoge besmettingen of te weinig gevaccineerden zijn.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 16:21

Video over vaccinatie en zwangerschap! :)



@bigone, maar we hebben nu ook alleen een demissionair kabinet, waarom is het beter om uit te stellen dan? (Er vanuit gaande dat maatregelen effectief blijven en de vaccinatietrein een beetje goed blijft rijden.)

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 16:35

Dat geef ik ook aan, kan door gaan wanneer de besmettingen onder controle zijn. Duurt nog even dus afwachten. Ook hoe het met de andere varianten gaat, in Oostende is een zeer grote uitbraak van de Zuid-Afrikaanse variant.
Wel fijn hoe die Belgen overtredingen aanpakken, weer een groep domme Hollanders op de bon die een feestje vierden in een vakantie huisje. Duur feestje , 750 pp . En de huurder van het huisje mag voor de rechter komen.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 17:02

Bigone, kan niet streng genoeg aangepakt worden dergelijke overtredingen. Ik ben er zo klaar mee dat ze het verpesten voor de rest. Zo komen we er nooit vanaf.

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 17:12

Het is een beetje raar dat bij alle dingen die zijn opgelegd er wel gestemd kan worden.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 17:17

Stemmen kan prima als ze het gewoon goed regelen.

Uitstellen is imo geen optie.

Of wil je nog meer wappies en dus mensen die zich niet aan de regels houden? Dan zou ik zeker voor uitstellen zijn.

Ik merk dat op Bokt bij elk aankomend ‘evenement’ of ‘feestdag’ heel huiverig wordt gedaan maar er is echt al heel vaak gebleken dat het uiteindelijk wel meevalt.

Gaat met stemmen ook zo zijn als iedereen gewoon zich aan de regels houdt.

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 17:24

Femke, daar is toch al meer over te doen? Mensen die recent (3mnd meen ik) een besmetting hebben doorgemaakt wordt al gevraagd bij ons om even te wachten, maar hierop is geen verplichting.
Daarnaast is volgens mij een issue dat ze niet weten welke mate van antistoffen ook daadwerkelijk betekent dat je ook daadwerkelijk beschermd bent, dus wat dan de afkapwaarde moet worden wanneer je moet wachten en die mensen moet je blijven opvolgen om te zien wanneer ze er onder komen.
En als laatste zijn er nu aanwijzingen dat de huidige antistoffen niet helpen tegen de zuidafrikaanse en zuidamerikaanse variant, dus dan kom je daar voor een (vooral ethisch) dilemma te staan.

Wat er van realistisch is en wat onterechte beren op de weg zijn weet ik niet goed, maar ik weet wel,dat het onderwerp dus wel besproken wordt.