Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Re: Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:32

Ik hoop morgen

chanicha

Berichten: 12175
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 20:01

Ik hoop het voor je _/-\o_
Ik had gevraagd of ik als eerste op de lijst kon met de stille hoop dat ik die avond naar huis zou mogen :')

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Re: Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 20:19

Dat is helemaal fijn als dat kan.

Christina
Berichten: 262
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Chaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 13:36

Briiet schreef:
Ik heb vandaag de operatie achter de rug.
Waar de hechting zit bijt het wat maar is niet hinderlijk. Ik wacht tot mijn benen weer kunnen bewegen.


Ik neem aan dat je weer thuis bent? Hoe gaat het herstel?

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Re: Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 17:11

Ja klopt, mocht gelukkig gister weer naar huis. Was even bang dat ik nog een nacht moest blijven omdat ik dinsdag niet uit bed ben geweest pas op woensdag tegen half 12. De verpleging wil pas met je lopen als je al met de fysio uit bed bent geweest. Maar gelukkig ging het lopen goed en mochten we gaan.
2 uren in de auto zitten naar huis was even gevoelig. Geen pijn maar die spieren om de heup vonden het niet zo grappig.
Vandaag zijn de spieren al wat rustiger.
Heb geen pijn aan de heup. Alleen mijn spieren zijn erg gevoelig. Op bed en van bed moet ik mijn been nog een beetje helpen. Gister voelde hij meer als een baksteen.
Tot nu toe ben ik zeer tevreden met het herstel.

chanicha

Berichten: 12175
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 19:36

Fijn joh, je hebt het lekker achter de rug en nu revalideren!

carina

Berichten: 2787
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 21:15

Briiet schreef:
Ja klopt, mocht gelukkig gister weer naar huis. Was even bang dat ik nog een nacht moest blijven omdat ik dinsdag niet uit bed ben geweest pas op woensdag tegen half 12. De verpleging wil pas met je lopen als je al met de fysio uit bed bent geweest. Maar gelukkig ging het lopen goed en mochten we gaan.
2 uren in de auto zitten naar huis was even gevoelig. Geen pijn maar die spieren om de heup vonden het niet zo grappig.
Vandaag zijn de spieren al wat rustiger.
Heb geen pijn aan de heup. Alleen mijn spieren zijn erg gevoelig. Op bed en van bed moet ik mijn been nog een beetje helpen. Gister voelde hij meer als een baksteen.
Tot nu toe ben ik zeer tevreden met het herstel.


Wat fijn!

Ben je via de voorste of achterste benadering geopereerd?

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Re: Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 09:31

Hoop dat jij ook snel geholpen word chanicha.

Ik ben via de achterste benadering geholpen Carina.

chanicha

Berichten: 12175
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 11:48

Hoe gaat het thuis met zitten e.d?
No place like home he <3

cinniz123

Berichten: 4402
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 13:50

Dat je been als een steen voelt is wel herkenbaar.
Ik noemde het mn blok aan mn been :')
Nu heb je het ergste achter de rug en ik heb het vanaf toen alleen maar als beter ervaren.
Ik had vanaf dag 1 na de operatie al geen pijn meer hele bijzondere gewaarwording als je zo lang met pijn en beperkingen hebt geleefd.

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 09:46

Zitten gaat goed, gister weer gewoon aan de etenstafel gegeten. Het is inderdaad een vreemde gewaarwording. Pijn heb ik ook niet ik voel eigenlijk alleen mijn spieren dat die even flink wakker zijn geschud. Pierpijn is nu al veel minder. En blok aan mijn been gevoel ook. Kan nu al zonder hulp van mijn handen het been van bed en op bed doen. De oefeningen been op zij leggen voel ik mijn spieren wel iets meer maar zal na verloop ook minder worden denk ik.
De eerste keer dat de fysio dat deed in het ziekenhuis kromp ik in elkaar omdat ik dacht dit gaat weer pijn doen maar nee niks. Ze zei dit rustig opbouwen zodat de spieren sterker worden en zo kun je steeds verder je benen uit elkaar schuiven.
Op mijn linker sok na kan ik mij ook al vanaf de eerste dag zelf aankleden. Had het echt veel zwaarder verwacht.

chanicha

Berichten: 12175
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 10:11

Nou knap hoor!
Ben je onder narcose geweest of ook via de ruggenprik?

pillow
Berichten: 7825
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 14:26

Maar jij mag dan wel in 90 graden? Anders kun je toch geen sok aantrekken of aan de keukentafel zitten.

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 16:00

chanicha schreef:
Nou knap hoor!
Ben je onder narcose geweest of ook via de ruggenprik?


Met ruggenprik.
Mijn rechter sok krijg ik wel aan linker niet.
Mijn linker heup is vervangen. Verpleegkundige zei kijk maar hoe lenig je bent voor het aankleden. Had eerst mijn bedenkingen maar fysio zei dat ik bij lage stoelen moest uitkijken. Op onze eetkamer stoel heb ik ook een kussen liggen zodat deze niet te laag is.
Voet naar voren bij gaan zitten.

Vind het zelf wel een beetje verwarrend want er was 1 verpleegkundige die zei dat ik niet op mijn zij mocht liggen en mijn been maar een klein stukje mocht buigen terwijl de rest weer wat anders zei.

Hoop dat volgende week de fysio komt dan kan ik daar ook nog weer aan vragen wat nou wel en niet mag. Had woensdag gelijk gebeld, want ik mocht deze week gelijk fysio aan bed hebben.
Degene waar ik om vroeg was met vakantie hoop dat ze maandag terug reageert. Ik wou haar graag omdat zij zelf ook een aantal jaar geleden een nieuwe heup had gekregen.

Tinka

Berichten: 3779
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 16:08

Bij mij kwam elke ochtend de thuiszorg om te helpen met douchen en aankleden.

chanicha

Berichten: 12175
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 16:18

Ik krijg ook een ruggenprik.
Wat ik hoorde is dat je op moet passen dat je niet 90 graden gebogen moet zitten omdat er dan kans is dat je heup uit de kom gaat %)
Nou je kan mij wegbrengen ala ik ineens PLOP hoor _O-
Ik heb ook een toiletverhoger gekocht.
Fysio had ik al gebeld, die komen de middag na de operatie.
Beterschap voor jou Brieet!

Tinka

Berichten: 3779
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 17:35

Dat kan gebeuren dat je heup uit de kom gaat bij buigen van meer dan 90 graden. Mij hadden ze flink bang gemaakt daarvoor, dan moet je in een corset en heel lang revalideren en veel pijn. Bij mij op de afdeling lag een oud vrouwtje die dat had.

chanicha

Berichten: 12175
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 18:28

Nou wel fijn dat ik dat weet Tinka :')
LoL, het lijkt me eng :))

pillow
Berichten: 7825
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 19:05

Tinka schreef:
Dat kan gebeuren dat je heup uit de kom gaat bij buigen van meer dan 90 graden. Mij hadden ze flink bang gemaakt daarvoor, dan moet je in een corset en heel lang revalideren en veel pijn. Bij mij op de afdeling lag een oud vrouwtje die dat had.

Vandaar ook mijn vraag.

Christina
Berichten: 262
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Chaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 11:58

Tinka schreef:
Dat kan gebeuren dat je heup uit de kom gaat bij buigen van meer dan 90 graden. Mij hadden ze flink bang gemaakt daarvoor, dan moet je in een corset en heel lang revalideren en veel pijn. Bij mij op de afdeling lag een oud vrouwtje die dat had.

Er is echt maar een hele, hele kleine kans dat je heup uit de kom gaat. En bij die kleine kans overal, is het bij de voorste benadering nog kleiner. Maar chirurgen zijn liever voorzichtig en adviseren niet te buigen verder dan 90 graden de eerste tijd na de operatie. Ook bij het slapen op je zij en wel of niet op de operatie kant geven klinieken verschillende adviezen. Ik heb het wel gedaan en nergens last van gehad. Bij het slapen op mijn operatie kant had ik zelfs minder pijn dan als ik op de andere kant lag.

xPabloBokt

Berichten: 9451
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 11:15

Ik ben net voor een second opinion naar een ander ziekenhuis geweest voor mijn heup en ben zó blij dat ik het gedaan heb.

Mijn eerste ziekenhuis zei meteen, je artrose is al te erg dus we kunnen niets meer doen.

Dit ziekenhuis ziet echter misschien nog mogelijkheden en zegt helemaal nog niet te kunnen oordelen of mijn artrose al te ver gevorderd is voor een osteotomie. De orthopeed gaat nog met zijn collega's overleggen en ik heb de 13e een belafspraak. Mogelijk is er nog vervolgonderzoek nodig (CT/MRI) maar ze zien hier misschien nog mogelijkheden..

Ben wel emotioneel merk ik, ik wil me heel graag hieraan optrekken maar ik durf ook niet te veel erop te hopen. Maar wat zou het intens fijn zijn als ze iets kunnen doen..

Christina
Berichten: 262
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Chaam

Re: Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 15:25

Spannend. Hopelijk kunnen ze nog iets voor je doen.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-23 15:37

Wat fijn Pablo! Bij jou zit de artrose dan dus niet echt in de kop zelf? Of hoe werkt dat precies?

Miriam91

Berichten: 2851
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Re: Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 16:33

Pablo bij welk ziekenhuis ben je geweest voor je second opinion?
Ik heb vorig jaar een triple osteotomie ondergaan voor dysplasie en daar ontzettend mee geholpen. Waarschijnlijk ooit wel een heupprothese nodig, maar pas als ik 60+ ben in plaats van 30

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 16:33

Wat spannend Pablo, hoop zo dat er meer mogelijkheden voor jou zijn.

chanicha hoe is het nu met jou?

Had de fysio ook nog gevraagd over hoe snel zoiets uit de kom kan gaan. Die zei dat gebeurt eigenlijk niet zo snel je kunt pech hebben maar eigenlijk gebeurt dat pas als je er een dikke klap op hebt gekregen of gevallen bent . Op de eetkamer stoel zitten mag maar ik mag niet voorover buigen om bv iets van de grond te pakken.