Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22782
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 19:09

... oma Janneke heeft al zo'n 40 jaar artrose en plm 20 jaar in mijn heupen.

Geluk bij een ongeluk: toen ik artrose kreeg geloofden de artsen niet dat een jongvolwassene artrose kon hebben - dat heeft mij wel gepraat over 'versleten gewrichten' bespaard.
Bewegen is één van de dingen die essentieel zijn om je kraakbeen nog in conditie te houden. (Graag gecombineerd met een paar andere 'toeters en bellen'.)

Maar ik ben 60+ en wel blij met de draf van mijn Spaanse schone. (Vriendinnen raadden mij ooit een Fries aan: mooie barokke beesten, maar ook tuigpaarden die hoog opgeven.)

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Re: Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 16:53

Wie is er bekent met het Sint Maarten kliniek in Nijmegen?

Mijn orthopeed heeft met een ander orthopeed mijn dossier bekeken en tja… mijn heup is aan vervanging toe maar…. Mijn leeftijd (40 jaar) daar zitten ze mee. Ze willen nu dat het Sint Maarten kliniek mee kijkt of er nog andere opties zijn.

Kijken hun ook naar leeftijd of meer naar kwaliteit van leven?

cinniz123

Berichten: 4400
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 19:17

Geen ervaring met die kliniek dus kan er niets over zeggen maar wel met de leeftijd….

ola42

Berichten: 133
Geregistreerd: 28-01-09

Re: Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 10:39

Briiet, ik heb ervaring met deze kliniek, weliswaar 20 jaar geleden. Ik was 38 en had een versleten heup, zij hebben toen eerst een heupbesparende operatie gedaan, helaas kon ik daarna nog minder bewegen en lopen dus uiteindelijk met mijn 40e een kunstheup gekregen. Ik heb inmiddels ook aan de andere kant een kunstheup maar die gaat 30 jaar mee volgens de arts. Dus ik zou in jouw geval toch echt voor een kunstheup gaan, dan ben je 70 en kan je nog een 2e nemen.

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:50

ola42 schreef:
Briiet, ik heb ervaring met deze kliniek, weliswaar 20 jaar geleden. Ik was 38 en had een versleten heup, zij hebben toen eerst een heupbesparende operatie gedaan, helaas kon ik daarna nog minder bewegen en lopen dus uiteindelijk met mijn 40e een kunstheup gekregen. Ik heb inmiddels ook aan de andere kant een kunstheup maar die gaat 30 jaar mee volgens de arts. Dus ik zou in jouw geval toch echt voor een kunstheup gaan, dan ben je 70 en kan je nog een 2e nemen.


Door welke arts ben jij geholpen?
Ik zag in mijn Sint Maarten dat ik een afspraak heb op 12 juli bij dhr bosker.
Krijg je daar ook nog een mail van? Of gaan ze er vanuit dat je af en toe inlogt op hun site?
Als ze mij de keus geven zal ik wel voor een kunst heup gaan. Ben zo klaar met minder mobiel te zijn en maar pijnstillers te slikken. Wil ook graag weer een nacht door kunnen slapen. Bed, stretcher en bank niks helpt om beter te slapen. Tramadol in de nacht werkt ook niet. Wil eigenlijk niet weer naar de huisarts want weet ook niet wat voor medicijnen die dan nog weer geeft, ik wil wel gewoon met de auto naar mijn werk kunnen.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 22:02

Briiet schreef:
Wie is er bekent met het Sint Maarten kliniek in Nijmegen?

Mijn orthopeed heeft met een ander orthopeed mijn dossier bekeken en tja… mijn heup is aan vervanging toe maar…. Mijn leeftijd (40 jaar) daar zitten ze mee. Ze willen nu dat het Sint Maarten kliniek mee kijkt of er nog andere opties zijn.

Kijken hun ook naar leeftijd of meer naar kwaliteit van leven?

Ik zie dat je in Friesland woont. Ik was eerst naar de ortho in Heerenveen moeilijk moeilijk te jong en moest nog even zo door en weet ik wat. Ik zei ook steeds ik zit liever op mijn 80 ste in een karretje alsdat ik nu niks meer kan. Maar kortom ze wilden niks. Toen ben ik naar Drachten gegaan, ik heb daar niet gezegd dat ik eerst ergens anders was. Dr Bimmel bekeek de foto's en zei.... Mens dat jij nog kunt lopen die is helemaal versleten. Geen discussie je krijgt een nieuwe heup. En een maand later geopereerd, klaar. Is nu 10 jaar geleden en nog nooit weer een dag pijn gehad.

ola42

Berichten: 133
Geregistreerd: 28-01-09

Re: Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:22

Briiet, ik weet niet meer welke arts dat was, is ruim 20 jaar geleden :). Ik zou in jouw geval zeker voor een kunstheup gaan, maar net wat zij willen he! Als je bij hun niet geholpen wordt zou ik eens contact opnemen met Dr. de Man van het https://www.acibademimc.com/.

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 07:04

Even een kleine update, gister in het Sint Maarten kliniek geweest en ik krijg een nieuwe heup. De andere was ook wat versleten maar die beweegt nog wel soepel.
De wachtlijst was 8 weken vertelde de orthopeed en revalidatie was makkelijker dan de hernia zei hij.
Toch zie ik er iets tegen op. Weet ook niet waarom. Terwijl ik dat niet had met mijn hernia operatie.

cinniz123

Berichten: 4400
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 12:22

Ik ken het herstel van een hernia niet maar niet mogen bukken die paar weken vond ik wel moeilijk.

carina

Berichten: 2787
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 16:10

cinniz123 schreef:
Ik ken het herstel van een hernia niet maar niet mogen bukken die paar weken vond ik wel moeilijk.


Dat ligt eraan op welke manier je geopereerd wordt. Ik mocht mijn been niet naar achteren doen, maar wel bukken of m’n schoenen aantrekken bijvoorbeeld.

cinniz123

Berichten: 4400
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 16:50

Zal zeker eraan liggen hoe je geopereerd wordt maar ik vond het niet mogen bukken een moeilijke periode.
Kwa pijn was het echt super goed te doen maar met een jong gezin en 4 honden vond ik die weken revalidatie niet makkelijk hoe ik het vaker hoor voorkomen :o
Kan me dus goed voorstellen dat Briiet er iets tegen opziet.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 21:55

carina schreef:
cinniz123 schreef:
Ik ken het herstel van een hernia niet maar niet mogen bukken die paar weken vond ik wel moeilijk.


Dat ligt eraan op welke manier je geopereerd wordt. Ik mocht mijn been niet naar achteren doen, maar wel bukken of m’n schoenen aantrekken bijvoorbeeld.

Bij mij dus net andersom, ik mocht 6 weken niet op of binnen 90 graden. Dus ook niet op een gewone stoel of autostoel zitten bijvoorbeeld.

carina

Berichten: 2787
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 22:21

pillow schreef:
carina schreef:

Dat ligt eraan op welke manier je geopereerd wordt. Ik mocht mijn been niet naar achteren doen, maar wel bukken of m’n schoenen aantrekken bijvoorbeeld.

Bij mij dus net andersom, ik mocht 6 weken niet op of binnen 90 graden. Dus ook niet op een gewone stoel of autostoel zitten bijvoorbeeld.


Dan ben je via de achterkant geopereerd, ik ben via de voorkant gedaan.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 23:16

Het litteken zit midden op de zijkant.

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 08:40

cinniz123 schreef:
Ik ken het herstel van een hernia niet maar niet mogen bukken die paar weken vond ik wel moeilijk.


Bij de hernia operatie mocht ik ook niet bukken, eerste 2 weken niet zwaar tillen eerste week zwaarte van een koffie kopje.
Veel afwisseling tussen liggen en lopen. Zitten was in kleine stukjes op bouwen.
Vooral niet met de hond lopen en naar het paard vond ik wel zwaar en alle huishoudelijke dingen uit handen geven.

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Re: Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 08:41

Hoe zijn jullie geopereerd?
Ik krijg de achterste benadering.

cinniz123

Berichten: 4400
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 09:40

Briiet schreef:
Hoe zijn jullie geopereerd?
Ik krijg de achterste benadering.


Ik ook achterste dus indd 6 weken niet verder als 90 graden buigen.
Nou werd ik wel handig met mn grijpertje alleen wat ik echt wel k*t vond is het niet op de lage bank mogen zitten.
Ik was blij dat mn 6 weken voorbij waren en dat ik weer lekker kon bank hangen :')

Christina
Berichten: 262
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Chaam

Re: Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:36

Ik ook via de achterste benadering. Ik vond die paar weken je heup niet verder dan 90 graden mogen buigen een kleine prijs voor het pijnvrij rondlopen. De grijper was inderdaad erg handig en verder bukte ik ook wel met het geopereerde been naar achteren (golfers bend). En de sok aantrek hulp heb ik ook veel gebruikt. Maar sokken aantrekken kon ik voor de operaties ook al bijna niet meer omdat ik vooral veel last had van spieren die verkrampt waren.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 10:44

Ik zou ook achterste benadering moeten. Hebben jullie een litteken over je booty lopen nu? :') Eén van de dingen die me angst inboezemt.

cinniz123

Berichten: 4400
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:58

Ik heb indd een litteken over mn bil maar die valt echt mee wel zit er meer een deuk in die bil maar indd Christina zegt het pijnvrij kunnen bewegen is een hoop waard.

Ik denk ook dat als ik geen kinderen en 4 honden en een partner met een eigen bedrijf op dat moment had gehad ik het herstel anders had ervaren maar als alles om je heen op volle kracht door gaat en je jonge gezin je eigenlijk niet kan missen hakt dat er denk ik meer in als dat ik het over 20 jaar weer laat doen.
Het is het zeker waard geweest absoluut maar dat mensen zeggen ohhh joh valt wel mee is bij mij achteraf wel enorm tegen gevallen juist omdat iedereen er zo luchtig over deed.

Christina
Berichten: 262
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Chaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 11:17

cinniz123 schreef:
Ik heb indd een litteken over mn bil maar die valt echt mee wel zit er meer een deuk in die bil maar indd Christina zegt het pijnvrij kunnen bewegen is een hoop waard.

Ik denk ook dat als ik geen kinderen en 4 honden en een partner met een eigen bedrijf op dat moment had gehad ik het herstel anders had ervaren maar als alles om je heen op volle kracht door gaat en je jonge gezin je eigenlijk niet kan missen hakt dat er denk ik meer in als dat ik het over 20 jaar weer laat doen.
Het is het zeker waard geweest absoluut maar dat mensen zeggen ohhh joh valt wel mee is bij mij achteraf wel enorm tegen gevallen juist omdat iedereen er zo luchtig over deed.


Ik vond mijn eerste operatie ook tegenvallen. Ik dacht omdat ook mensen van 80 een nieuwe heup krijgen dat het dus wel makkelijk zou zijn. Nope, het is gewoon een zware operatie. Gelukkig hoefde ik niks anders te doen dan herstellen en zorgde mijn man de eerste weken voor alles. En na de eerste dagen merk je dat alles snel begint te verbeteren. Mijn tweede operatie 5 maanden later was dan weer wel veel makkelijker. Daar liep ik na een paar dagen al met maar 1 kruk in huis rond, liet zelf mijn hond uit en begon ik een week later alweer een deel van de verzorging van mijn paarden te doen. Ik heb dan geen kinderen want dat lijkt me helemaal zwaar.
Het is dus gewoon wat iedereen ook altijd zegt, de operatie is bij iedereen verschillend en ook iedere operatie kan anders zijn.

cinniz123

Berichten: 4400
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 13:15

Ja klopt is zeker waar hoor.
Ik weet indd nog dat ik een dag langer in het zh moest blijven omdat ik steeds flauwviel door de oxi en toen zag ik al die ouwertjes rondlopen dat ik dacht waarom bij mij niet?!
Maar lopen kon ik heel vlot al met 1 kruk en al snel zonder maar blijf er bij met dank aan mn fysio en zn bindweefsel en spier massage.
Ik liep al zo ruk door de 10 jaar uitstel dat ik een hele vreemde manier van lopen had aangenomen.
Hond uitlaten had ik al wel gekund maar 4 niet haha dat is al een oefening opzich zonder krukken :')

chanicha

Berichten: 12168
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 18:26

Mag ik hier meepraten/vragen?
Ik krijg de 19e een nieuwe heup en woensdag moet ik naar de anesthesist.
Loop al jaren met pijn, ook mijn knieën dus ik zal blij zijn als het klaar is dus iemand nog tips?
Ik heb al een toiletverhoger en krukken.

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 19:09

chanicha schreef:
Mag ik hier meepraten/vragen?
Ik krijg de 19e een nieuwe heup en woensdag moet ik naar de anesthesist.
Loop al jaren met pijn, ook mijn knieën dus ik zal blij zijn als het klaar is dus iemand nog tips?
Ik heb al een toiletverhoger en krukken.



Zekers ,
Wat fijn dat jij al een datum hebt. Ik wacht nog steeds op bericht. Ben al wel bij de anesthesist geweest.
Een grijphulp is misschien ook handig.
Ga jij ook een ziekenhuis bed lenen?

chanicha

Berichten: 12168
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 19:15

Ik ben vorige week woensdag bij de Orthopeed geweest en het kon wel twee maanden duren vervolgens word ik de dag erop gebeld dat ik eigenlijk al nu dinsdag kon maar dat ging mij te snel.
Nee geen ziekenhuisbed, ik heb een hoge boxspring en we wonen gelijkvloers.
De grijphulp zat ik al naar te kijken en een lange schoenlepel.
Mijn man is gelukkig gepensioneerd dus heb hulp.

Doe jij het ook via een ruggenprik Briiet?