Fit met yoga

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 17:06

Moirin schreef:
Maar ook de ondergrond is belangrijk merk ik, een tapijtje eronder is anders dan een houten vloer.


Dat scheelt ook. Ik heb inderdaad een harde, houten vloer.

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Fit met yoga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 17:07

Schemerdier, dank voor je tips mbt de lessen, ik ga ze opzoeken.
En die kaarten! Dat is eigenlijk ook echt wel een leuk idee zeg. Misschien dat ik daar ook eens naar kijken.

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 17:09

Tiggs schreef:
Goof, ik vind lessen wel zinvol - het is echt wel belangrijk om de oefeningen goed uit te voeren. Je wil je lichaam niet meer kwaad dan goed doen immers.

Ik vind een uur goed te doen hoor. En bij een goede yogaschool geven ze je ook een alternatieve oefening als je iets niet volhoudt. Waar in Zuid-Holland woon je ongeveer? Ik heb goede ervaringen met de Iyengar studio in Utrecht, maar die in Rotterdam schijnt ook erg goed te zijn.
Die in Utrecht is ook totaal niet zweverig, want dat is niks voor mij haha.


Ja, daar heb je wel een punt. Ik heb vroeger veel geturnd, dus ben me op zich wel bewust van mijn lichaam, maar ik zal vast fouten maken.
Utrecht is niet te doen en ik wil in alle eerlijkheid ook niet vast zitten aan een vast moment in Rotterdam. Ik zal eens kijken dichter bij huis.

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Fit met yoga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 17:09

Vooralsnog neig ik naar een mat van love generation, maar ik denk nog even verder na.

Thanks allemaal :D

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Re: Fit met yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 15:25

Mijn Action-mat is 10 mm, ook op een houten vloer. Ik voel nog wel iets, maar het doet in ieder geval geen pijn meer. Alleen die 55 cm breed is me net te weinig.
Misschien dan ook eens proberen met m'n dunne matje eronder, die is wel wat breeder en kan misschien net dat stukje compenseren.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Fit met yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 16:11

Wat ik in het begin soms deed was mijn mat een stukje dubbel plooien op het gedeelte waar ik met mijn knieën moest steunen. Ik moet eigenlijk zeggen dat ik in het begin inderdaad soms last had van mijn knieën, maar dat hoe langer ik het doe, hoe minder ik er nog van merk. Maar ik heb dan ook geen slechte knieën ofzo, ik kan me voorstellen dat het lastiger is voor mensen die sowieso al moeten opletten met hun knieën :)

Wanneer doen jullie het vaakst yoga, 's morgen of 's avonds of net wanneer het past?

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Fit met yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 16:17

Wij gebruiken in de sportschool de Airex Coronella 200. Deze is 1,5 cm dik en persoonlijk vind ik hem erg prettig. Ik heb deze recentelijk zelf ook aangeschaft aangezien ik toe was aan een nieuwe mat en deze mij wel heel erg goed bevalt. En omdat we momenteel zelf onze mat mee moeten nemen naar de sportschool :+

Ze hebben bij ons op de sportschool trouwens ook nog de Aire Fitline 140, deze zijn 1 cm dik maar die heb ik persoonlijk nog nooit gebruikt.

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 16:29

Van m'n knieën geen last, maar nadat ik ruim 25 kg ben afgevallen was de bufferende vetlaag wel verdwenen op sommige plaatsen :=

Ik yoga het liefst gelijk na het opstaan, en nog voor ik ontbijt. Dat voelt voor mij het best. Heb het ook wel een poosje gedaan wanneer het me uitkwam, maar dan liet ik het uiteindelijk vaker voor wat het was :+

Die Airex matten zien er ook fijn uit, ook eens verder naar kijken, zijn ook wat breder dan mijn huidige mat.

dressagelady

Berichten: 6205
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Fit met yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 17:21

Het ligt echt aan het soort yoga dat je doet hoe dik je mat moet zijn. Yin yoga op 2mm is niet fijn, vinyasa/power op meer dan 5mm is niet aan te raden. Ik heb voor vinyasa een FLXBL mat en voor de yin leg ik er een manduka onder :)

Ken je ook het YouTube kanaal van yoga with Cassandra?

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Fit met yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 17:34

De matten van ekoyogi zijn ook goed.

jeetje77

Berichten: 3457
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Fit met yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 18:27

Ik doe altijd savonds yoga. Sochtends heb ik hulp nodig om de houding in te komen en om er weer uit te komen. En ja ik heb het een tijd geprobeerd om soepeler te worden, maar het hielp niet genoeg.

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 19:31

dressagelady schreef:
Het ligt echt aan het soort yoga dat je doet hoe dik je mat moet zijn. Yin yoga op 2mm is niet fijn, vinyasa/power op meer dan 5mm is niet aan te raden. Ik heb voor vinyasa een FLXBL mat en voor de yin leg ik er een manduka onder :)

Ken je ook het YouTube kanaal van yoga with Cassandra?


Daarnaast ligt het ook aan je fysieke gestel welke mat je zelf het fijnst vindt natuurlijk ;)
Ik heb gisteren gemeten en mijn huidge mat is 1 cm. Een mat van max 5mm is absoluut geen optie.

Ja, Cassandra ken ik ook, ook fijne lessen.

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 19:33

Ik zie nog wat tips voor matten langskomen, ik ga ze straks even opzoeken. Thanks!

Ik doe het altijd in de avond. Ik ben 'sochtends knetterstijf en ik ben geen ochtendmens. 'sAvonds vind ik fijn, daarna lekker onder de douche en op de bank.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Fit met yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 19:44

Ik volg yoga bij mijn dans/sportschool, super fijne lessen. Ik doe vaak 1x per week yin en 1x per week power/hatha, beide een uur. Thuis heb ik er het geduld niet echt voor, dus ik doe dat maar zelden. Les is echt een uurtje voor mezelf, helemaal ontspannen en weer zen naar huis. Heerlijk.

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Re: Fit met yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 13:14

Ik volg 1 keer in de week yin-yoga en dat vind ik echt onwijs leuk! Ik zit bij een yoga school waar ze ook yang- en poweryoga hebben en wil dat eens proberen, maar ik vind yin eigenlijk wel echt mega lekker en ontspannend :=

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Fit met yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:48

Yin yoga is als ik het goed begrijp vooral rustig stretchen? Doe je daar ook nog iets bij dat spieren opbouwt?

Zelf let ik daar heel erg op om naast stretchen voldoende te werken aan spieren, en ook op een actieve manier te stretchen ipv enkel passief. Want het kan nogal belastend zijn voor je gewrichten wanneer je veel stretcht zonder dat je je spieren versterkt. Ik weet niet of ik het goed uitleg, maar ik voel het namelijk direct aan mijn heupen wanneer ik te veel heb gefocust puur op het stretchen ipv ook op opbouwen van spieren en sterk te zijn in je stretch zelf.

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Fit met yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:54

Yin yoga is niet zo zeer voor de spieren maar eigenlijk voor de bindweefsels en gewrichten. Het wordt zelfs geadviseerd om het met koude spieren te doen. Er worden zeker geen spieren opgebouwd.

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:57

Schemerdier schreef:
Zelf let ik daar heel erg op om naast stretchen voldoende te werken aan spieren, en ook op een actieve manier te stretchen ipv enkel passief. Want het kan nogal belastend zijn voor je gewrichten wanneer je veel stretcht zonder dat je je spieren versterkt. Ik weet niet of ik het goed uitleg, maar ik voel het namelijk direct aan mijn heupen wanneer ik te veel heb gefocust puur op het stretchen ipv ook op opbouwen van spieren en sterk te zijn in je stretch zelf.

En daarom is begeleiding heel belangrijk mijn inziens :D Die kunnen je goed vertellen wat je hoort te voelen en wat niet.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Fit met yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:02

Ja klopt, maar ofwel zijn de oefeningen dan low impact, ofwel ga je je uiteindelijk overbelasten als je steeds dieper wil stretchen zonder dat je je spieren daarbij gebruikt.
(Ik ken yin yoga niet, dus geen idee wat voor oefeningen er gegeven worden, ik heb het enkel heel kort even opgezocht)

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Fit met yoga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 15:15

Yin yoga pak ik soms ook mee. Ik voel me daarna altijd erg los en mijn lichaam lijkt dan te gloeien ofzo. Het is wel fijn.
Maar ik doe voornamelijk andere vormen waar ik sterker van word, daar profiteert mijn lichaam toch het meeste van.

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 16:46

Schemerdier schreef:
Ja klopt, maar ofwel zijn de oefeningen dan low impact, ofwel ga je je uiteindelijk overbelasten als je steeds dieper wil stretchen zonder dat je je spieren daarbij gebruikt.
(Ik ken yin yoga niet, dus geen idee wat voor oefeningen er gegeven worden, ik heb het enkel heel kort even opgezocht)


Ik kan niet helemaal uit je opmerking opmaken of het nu over yin yoga gaat maar het is helemaal niet de bedoeling om diep te stretchen met yin. Je houdt een houding 3-5 minuten aan, het is niet de bedoeling dat het pijn doet want dan moet je een stapje terug gaan of uit de houding komen. Het zijn vrijwel allemaal houdingen waarbij je zit ligt en/of ligt. Ook wordt er goed opgelet dat je niet bijv. je schouders aanspant in een houding en dat je deze goed ontspant.

Edit: ik doe voornamelijk als ik yoga doe, yin. Dit omdat ik al andere actieve beweging heb (floatfit, sportschool, paardrijden) dus als tegenhanger van alle yang sporten doe ik yin yoga.

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Fit met yoga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 17:36

Ik heb inmiddels een mat besteld en vandaag binnen gekregen. Ben erg benieuwd hoe hij bevalt.

jeetje77

Berichten: 3457
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Fit met yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 18:45

Welke heb je uiteindelijk besteld?

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 19:22

Ik heb een mat van Melior products nu. 1 cm dik. Ik vind de dikte super en hij is dusdanig stevig dat je er niet in wegzakt of dat je super onstabiel staat ofzo.
Ik vind hem alleen niet zo 'sticky' als beloofd, ik glijd met sommige houdingen toch nog iets weg. Ik heb wel begrepen dat een mat van TPE wel wat stroever wordt naarmate je hem meer gebruikt.
Dus daar hoop ik dan op.


Afbeelding

Unoo

Berichten: 1314
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Breda

Re: Fit met yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 19:48

Hier ook iemand die graag aan krachtige yoga doet. Ik ben vooral bezig met de lessen van Breathe and Flow, een channel op Youtube. Dat is van een koppel die vooral lessen aanbieden met een kracht element erin.
Ze hebben voor beginners het Embark programma, voor mensen die al basiskracht hebben is er het Ignite programma. Verder hebben ze ook 'Yoga for men' wat echt op kracht is gericht.
Het mooie van dit channel is, is dat het niet alleen asana's zijn waar ze zich op richten. Ook ademhalingsoefeningen en meditatie is bijna standaard onderdeel van de lessen.

Ik heb een mat van de Decathlon, gemaakt van pvc geloof ik (?). Erg fijne en dunne mat, waar ik veel grip op heb.