Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 19:38

Ja dat zou kunnen.
In mijn geval alleen niet, want train 6 dagen in de week en meestal ook 2x per dag:)

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 19:52

Helaas heb ik daar ook geen tips voor. Ik zou willen dat ik soms wat meer eetlust had! Al is 's nachts niet ideaal. :Y) Misschien een glaasje water naast je bed om de honger te kunnen stillen?

Ik heb vaak wel meer honger op de dagen dat ik juist niet sport, dus dat zou denk ik wel kunnen Lous. :j

Josien_

Berichten: 9007
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:26

Ik heb de eerste 2 a 3 weken best fanatiek zelf gesport, deels via het schema dat onze box heeft opgesteld.
Maar sinds een week heb ik een rescue hondje in huis en is sporten er eigenlijk niet meer van gekomen.
Wel iets vaker wandelen, maar die mini stukjes tellen nog niet echt mee :P .

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:28

Wat leuk Josien_! Lijkt me een goed excuus. :D

Adamootje

Berichten: 6206
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:47

Het is misschien niet het juiste moment om hier mijn gezicht te laten zien, maar ik wil graag meekletsen hier.

Ik zal mij even voorstellen: ik ben Felicity, 28 jaar en woon in Midden-Nederland. In 2018 wilde ik graag wat kilo's kwijt en in 2019 begon ik de krachttraining weer op te pakken, toen ik bijna op mijn streefgewicht zat. Inmiddels ben ik weer een aantal kilo zwaarder. :Y) Daarbij ben ik gelukkig ook een stuk sterker en gezonder geworden.

Sinds vorig jaar doe ik naast "klassieke" krachttraining ook crossfit. Ik sport normaal gesproken zo'n 5 keer per week (met Corona iets minder). Thuis begint ik de home gym ook langzamerhand uit te breiden, maar ik vind het lastig om mezelf te blijven motiveren om thuis te sporten. Mijn doel is om gezond te blijven en sterker te worden.

Wat betreft calo's tellen: daar doe ik niet meer aan. Dat hield ik een hele tijd vol waardoor het een ongezonde obsessie werd en ik bovendien gezondheidsklachten kreeg. Sindsdien dus een stukje zwaarder geworden, maar gelukkig heb ik er ook meer energie bij gekregen en bovendien heb ik geen last meer van extreme honger (en eetbuien).

De sportschool en box waar ik lid van ben komen nu langzamerhand met creatieve oplossingen zodat buiten sporten ook mogelijk is. Hoe zit dat met jullie sportscholen?

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:49

Welkom!!

Leuk dat je ook Crossfit doet! Ik doe dat ook sinds een maand of 7 :)
Bij ons is het heel fijn, want er is een grote festivaltent (20x10m, 3 meter hoog) neergezet. Wij kunnen dus gewoon blijven trainen, wel buiten dan natuurlijk. Maar we blijven iig droog (en tegen de kou kun je je grotendeels kleden).

Josien_

Berichten: 9007
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:04

Welkom!

Hier zijn ze dit weekend ook een tent aan het opbouwen naast de box en wij mogen binnenkort in groepjes van 2 komen sporten. :)

Adamootje

Berichten: 6206
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 18:36

Wat fijn dat jullie boxen ook al een oplossing gevonden hebben. Jammer dat we niet hetzelfde weer hebben als van de zomer. Ik vond het toen heerlijk om buiten te sporten. :D Op kou kun je je gelukkig wel kleden, dat scheelt.

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:19

Vraagje: Heeft er iemand tips qua meer koolhydraten binnenkrijgen?
Ik at altijd teveel eiwitten dus die ben ik nu wat aan het terugschroeven. Vind het alleen lastig om ze om te wisselen voor dingen met koolhydraten. Dus dacht misschien heeft er wel iemand een tip qua producten die zouden kunnen helpen.

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:58

Pasta?


Hier lang van het goede spoor geweest.
Gelukkig geen schade in KG's, gek genoeg is dat hetzelfde gebleven.
Inmiddels geaccepteerd dat dingen in het leven vaak juist niet gaan zoals gepland en dat het okee is dat je je dan even laat gaan qua sport, voeding en inderdaad, weleens een glas wijn of cointreau neemt..

Als de mogelijkheid er weer is, dus geen Algehele lockdown, 3 x pw een PT, en 3 x pw fysio. Hopen dat mijn motivatie weer komt.
Laatst bijgewerkt door Lieffiefi op 17-01-21 19:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Snippergroen

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:59

Travel_me schreef:
Vraagje: Heeft er iemand tips qua meer koolhydraten binnenkrijgen?
Ik at altijd teveel eiwitten dus die ben ik nu wat aan het terugschroeven. Vind het alleen lastig om ze om te wisselen voor dingen met koolhydraten. Dus dacht misschien heeft er wel iemand een tip qua producten die zouden kunnen helpen.


Dit is echt het parallelle universum aan mijn voeding :+ welke producten eet je nu die je zou willen vervangen?

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:21

Ik hoor dat idd wel vaker dat mensen juist vooral moeite hebben met aan eiwitten te komen XD
Ik zat afgelopen tijd op 170 gram (ben 63 kilo), best iets te veel dus.

Qua ontbijt eet ik nu meestal kwark met brinta en 's avonds als tussendoortje ook kwark. Dit werk voor mij te beste, dus denk dat ik over de rest van de dag minder eiwitten moet eten.

Nu ben ik vooral opzoek naar tussendoortjes met gezonde koolhydraten, handige lunchgerechten (eet nu vaak brood met ei of havermout). Ook eet ik best vaak kip, dus gok dat dat ook nog wel een goede optie is om te vervangen.

Pasta eet ik inderdaad wel regelmatig, net als bijvoorbeeld rijst. Vindt het alleen niet echt fijn om dat bijvoorbeeld ook als lunch te eten.
Moet ook zeggen dat ik best veel eet (3000 calorieen) en dat mij dat ook al best wat moeite kost om weg te krijgen (op redelijk gezonde manier, met chocola zou ik er zo zijn XD)

@Lieffiefi: Klinkt goed qua planning! Tis jammer dat sportscholen enzo dicht zijn natuurlijk, ben ook bang dat dan nog wel even gaat duren. Echt heel stom

Josien_

Berichten: 9007
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:47

Haha Travel_me het is inderdaad vaak omgekeerd. Zo ook bij mij haha.
Maar misschien kun je vaker granola of muesli in je kwark doen?
Tussendoor of met lunch vaker een cracker, rijst, pasta of aardappelen?
Of de verhoudingen qua macro's van je maaltijden een beetje verschuiven?

Adamootje

Berichten: 6206
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 21:30

Koolhydraten vind je in veel dingen, gelukkig. Bij het ontbijt zou je kunnen kiezen om er koolhydraatrijk fruit bij te eten zoals banaan, mango. Gedroogd fruit bevat ook veel koolhydraten.

Bij de lunch lijkt brood mij prima. Wellicht ook hier weer een stuk fruit erbij eten of eet eens bonen in plaats van kip in een wrap bijvoorbeeld. Bij het avondeten pasta, aardappelen, rijst en groente. Als tussendoor zou je crackers of brood kunnen eten en/of fruit. Tegenwoordig heb je ook gezonde snacks van kikkererwten en erwten. Vaak zijn deze te vinden bij grote AH's of de Xenos.

Castilja

Berichten: 2504
Geregistreerd: 21-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 22:37

En een flinke bak havermout!! Als je dat in combi met fruit eet ben je al een heel eind denk ik zo :)

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:21

Bedankt voor de tips!

Nu is het al zo dat ik flink wat fruit en havermout eet (lees minimaal 3 bananen per dag, 2 mandarijnen en 200 gram blauwe bessen). Dus dat is wel lastig om daar nog meer van te doen.
Denk dat ik maar als lunch toch ga proberen om een pasta te eten of zoete aardappel.
Bonen zou ik nog wel eens vaker kunnen eten.
Die snacks van kikkererwten ga ik eens opzoeken. Helaas geen Xenos hier, maar ga eens een rondje AH doen :)

Josien_

Berichten: 9007
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 10:38

Warm lunchen, heerlijk!
Ik eet graag restjes van de vorige avond of heel simpel wat zoete aardappel, praprika en kip uit de airfryer :9 .

Vanavond voor het eerst sinds de lockdown weer bij de box trainen. Buiten uiteraard en bijna personal training. Zal wel zwaar worden :+ .

Adamootje

Berichten: 6206
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:53

Travel_me, hoeveel khd moet/wil je per dag binnenkrijgen? Wat zijn je macro's?

Je kunt ook kijken of je de porties koolhydraatrijk voedsel kunt vergroten. 5 stuks fruit lijkt mij ruim voldoende fruit inderdaad. Als je ook nog regelmatig havermout, brood, pasta, aardappelen en rijst eet, dan denk ik dat je toch wel voldoende koolhydraten eet?

Josien, hoe was je training?

Ik heb mezelf vandaag vermaakt met een clean complex en een WOD (AMRAP Cindy + 60 single unders per ronde).

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 08:47

@Travel_me: Hoe zien je macro's eruit? Eet je ook genoeg vetten?

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:46

@Josien: Hopelijk heb je lekker getraind :)
@Adamootje: Ja denk dat porties vergroten de beste optie is idd. Klinkt goed je training :)
@Jip: Uhm op dit moment probeer ik maximaal 140 gram eiwitten te doen (ben 63 kilo). Zat eerst op 170 gram, dus wel een flink verschil. Qua vetten zit ik zo tussen de 70 en 80 gram per dag. Rest is koolhydraten. (zo'n 440 gram).
Eigenlijk dus wel flink veel koolhydraten, misschien kan ik nog iets qua vet doen, maar niet heel veel meer gok ik.

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 13:03

Travel_me schreef:
@Josien: Hopelijk heb je lekker getraind :)
@Adamootje: Ja denk dat porties vergroten de beste optie is idd. Klinkt goed je training :)
@Jip: Uhm op dit moment probeer ik maximaal 140 gram eiwitten te doen (ben 63 kilo). Zat eerst op 170 gram, dus wel een flink verschil. Qua vetten zit ik zo tussen de 70 en 80 gram per dag. Rest is koolhydraten. (zo'n 440 gram).
Eigenlijk dus wel flink veel koolhydraten, misschien kan ik nog iets qua vet doen, maar niet heel veel meer gok ik.


Ik zou dan toch je vetten verhogen, daar zit je toch wat aan de lage kant in verhouding.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:08

Nee vind ik niet. Vetten staan gemiddeld op 1/1,1gr per kg gewicht. Dus ook daar zit ze boven.

(Meer kan natuurlijk geen kwaad als je per se hoog in de calorieën wil zitten.)

Josien_

Berichten: 9007
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:12

Bedankt voor de vragen naar mijn training!
Weer ff in komen, maar heerlijk om weer te doen :D .
We kunnen nog niet vaak komen trainen in verband met kleine groepjes en beperkte uren, maar het smaakt naar meer :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:57

Travel_me schreef:
Ik zat afgelopen tijd op 170 gram (ben 63 kilo), best iets te veel dus.

Waarom is dat teveel?

Je hebt qua eiwitten en vetten wel minimum hoeveelheden die je binnen moet krijgen, maar geen maximum hoeveelheden. Zo lang jij je minimum hoeveelheden haalt dan kan je de rest opvullen met koolhydraten, eiwitten en vetten op basis waar jij het beste op presteert (en wat haalbaar is op je budget: eiwitten zijn duurder dan vetten/koolhydraten) en wat je naar binnen kan krijgen.

Als je eiwitrijk eten lekker vind dan zou ik die 170gr per dag gewoon aanhouden.


(ps 4 maanden geleden zat je nog op 2300kcal, nu zit je al op 3000kcal. Dat zijn flinke schommelingen).

Snippergroen

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:14

Travel_me schreef:
Bedankt voor de tips!

Nu is het al zo dat ik flink wat fruit en havermout eet (lees minimaal 3 bananen per dag, 2 mandarijnen en 200 gram blauwe bessen). Dus dat is wel lastig om daar nog meer van te doen.
Denk dat ik maar als lunch toch ga proberen om een pasta te eten of zoete aardappel.
Bonen zou ik nog wel eens vaker kunnen eten.
Die snacks van kikkererwten ga ik eens opzoeken. Helaas geen Xenos hier, maar ga eens een rondje AH doen :)


Ik eet zelf ook graag de groentenwraps van No Fairytales als lunch (relatief weinig calorieën, maar wel met koolhydraten). Op trainingsdagen eet ik tijdens de lunch ook meer koolhydraten d.m.v. salades met bijvoorbeeld pasta of couscous of peulvruchten. Of bijvoorbeeld een soep met koolhydraten (met zoete aardappel of peulvruchten). Havermoutpannekoekjes zijn ook lekker.

Ohh ik mis de sportschool zo :( Ik voel me echt vatsig. Ik heb zaterdag met een vriend kunnen trainen met zijn apparatuur en het is bizar hoe snel je kracht en spier verliest. Ik weet dat het ook sneller weer terugkomt maar ik baal echt zo..