Welke wandelschoenen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cherrypower
Berichten: 296
Geregistreerd: 30-04-14
Woonplaats: meteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 09:18

ik heb The North Face Litewave Fastpack II Goretex erg tevreden over deze schoenen.

moonsparkle
Berichten: 21775
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 09:31

Ik heb een paar van anwb besteld, ik heb niet veel keuze met maar 36 maar die zaten gelijk niet lekker, ik heb wat extra botjes ofzo bij m'n voet en die voelde ik gelijk :o nu ga ik van decathlon bestellen om te proberen.

Ik ben op zoek naar hoge waterdichte schoenen die nog een beetje betaalbaar zijn (tot 90,-) klasse a/b

Ik heb de bever ook gemaild maar deze hebben ook hier in de buurt geen maat 36 om te proberen. Zo nadelig als je alles moet bestellen, terug sturen, wachten op je geld.

cursebreaker

Berichten: 11547
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 09:38

Ik ben 2 weken terug naar een winkel geweest waar ze voornamelijk LOWA verkopen en ik ben verkocht!

Ik heb een paar hogere stoffen, waterdichte schoenen gepakt en een paar hogere leren schoenen. Heb rot enkels, dus moest echt iets hebben wat steun gaf en vind dat bij beide - al zijn de leren Net wat steviger - erg fijn. Ik ben geen langeafstand wandelaar - ivm jonge hond ook nog - dus heb er tot nu toe pas 6km per wandeling mee gelopen, maar nooit blaren of niks gehad. Zitten gewoon meteen goed <3 Kan wel aanraden om echt naar een winkel te gaan en daar te passen :j



Ik heb deze leren bergschoenen, de LOWA Renegade gtx

https://www.karstentravelstore.nl/lowa- ... 44&93=2330

En deze LOWA ferrox pro GTX

https://www.google.com/shopping/product ... pdQCCBQoAQ

Ik had het geluk dat ik showroom maat had - ze krijgen van show room maat bulk binnen dus dat verkopen ze super goedkoop - waardoor ik per paar maar €50 hoefde te betalen. Geloofde het eerst niet haha. De winkel waar ik ben geweest verkoopt ook online en verkoopt de schoenen altijd met zeker 30% korting dus je zou bv. in een winkel kunnen gaan passen en kijken welk model je wilt en dan nog even checken of zij ze eventueel verkopen online:

https://outdooroutlet.nl

---

Ik heb dus wel echt half hoge wandelschoenen nodig op z'n minst ivm de enkels. lage schoenen werkt voor mij helaas niet. Ik heb afgelopen najaar laarzen gekocht bij de ANWB welke an zich fijn waren voor niet al te lange wandelingen, maar die zakten in waardoor mijn hiel dus telkens wond werd op een gegeven moment- echt rot - en waar ik vanaf 4/5km toch wel blaren van kreeg jammer genoeg.

Het soort schoenen welke ik nu heb vind ik qua hoogte dus wel perfect om ook het hele jaar rond mee te lopen.

Onlangs ook even de Meindl's van een vriendin aan gehad en dat was echt gelijk een hemel aan je voeten haha <3

Anoniem

Re: Welke wandelschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 09:49

Ik ga binnenkort maar even naar de winkel voor advies. De Hanwags spreken mij erg aan. Ik gebruik ze elke dag voor flinke wandelingen met de honden (een paar uur per dag) en nu de herfst weer in aantocht is is waterdichtheid voor mij een must! Niets zo vervelend om met natte sokken(voeten) rond te moeten lopen.

De Lowa Renegade was bij mij helaas vrij snel, niet meer waterdicht. Aan de voorkant liet de zool los. Eigenlijk had ik er toen meteen mee terug moeten gaan, maar er stonden nog wat wandelingen gepland, dus ik heb ze met siliconen kit weer aan elkaar gelijmd :o .

prugelpiet

Berichten: 12592
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 09:49

Hier hoge Lowa's, en ik neem nooit weer iets anders!

Goed, ik wandel niet rondjes door de natuur, maar ik heb ze wel 7 dagen per week aan tijdens het werk op stal, dus ik wandel er wel veel mee rond :j

Ik heb met mijn 1e paar 5 jaar gedaan, waarvan ik ze 3 jaar o.i.d echt heel fanatiek gedragen heb.

Ik heb nu een nieuw paar, en vanaf dag 1 is het net alsof je op wolkjes loopt. Iedereen hier loopt op Lowa.

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 09:51

Ik heb momenteel Hanwags na een paar Lowa’s te hebben versleten. Heb ook nog een paar Salomon’s staan voor het ruigere werk (c schoen).
Goede merk schoenen geven je echt extra comfort en Gore Tex is wel zo fijn als je vaak door regen of nat gras loopt.

cursebreaker

Berichten: 11547
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Welke wandelschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 09:57

[***]
Wat rot zeg! Had je geen garantie meer? In de winkel zeiden ze me dat ik echt terug moest komen als er iets zou zijn, want er is gewoon garantie.

Ik loop overigens voornamelijk natuurwandelingen met de hond in Zuid-Limburg, dus als we het heuvelland in gaan enz. lopen we ook wel wat heuvels en veel ongelijke ondergronden met worstels, keien e.d. Maar wat prugelpiet zegt: ze zitten gewoon gelijk goed! Dat idee had ik van Meindl overigens ook en ik denk dat je dat met elk goed merk wel hebt overigens.

Sharani
Gore Tex is idd erg fijn! Ik loop ook door weer en wind met de hond dus met de aankomende herfst enz. is dat echt geen overbodige luxe idd :j

maaikemuis
Berichten: 5299
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Welke wandelschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:11

Ga even een middag naar de Bever of de Zwerfkei. En dan in de middag, dan zijn je voeten al wat uitgezet. En ga daar passen. Wandelschoenen moeten gelijk lekker zitten, wanneer iemand zegt ‘ze moeten nog ingelopen worden’ dan moet je hard weglopen.

Er zijn veel goede merken, voor iedere leest is er wel wat. Ik loop fijn op HanWag want ik heb smaller voeten. Maar er zijn legio fijne schoenen, ook voor jou!

moonsparkle
Berichten: 21775
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:22

maaikemuis schreef:
Ga even een middag naar de Bever of de Zwerfkei. En dan in de middag, dan zijn je voeten al wat uitgezet. En ga daar passen. Wandelschoenen moeten gelijk lekker zitten, wanneer iemand zegt ‘ze moeten nog ingelopen worden’ dan moet je hard weglopen.

Er zijn veel goede merken, voor iedere leest is er wel wat. Ik loop fijn op HanWag want ik heb smaller voeten. Maar er zijn legio fijne schoenen, ook voor jou!



Ik wou heel graag in de winkels passen, maar in best veel winkels hebben ze dus gewoon geen maat 36,alleen online en dan nog best beperkt :(

Boras
Berichten: 9968
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:22

Hey dit topic komt me bijzonder goed uit :)

Ik wandel zeker 5 dagen in de week: afstand ongeveer 17 km / wandeltempo gemiddeld 5,5 km per uur en maximaal 6,2 km per uur. Ik loop vooral in een bosrijke omgeving, maar wel op (verharde) zandpaden. En verder op asfalt, stoeptegels of klinkers. Ik klim niet (echt).

Ik heb ooit mooie sportschoenen, toevallig hardloopschoenen (Saucony Everun), in de aanbieding gekocht. Die draag ik tijdens het wandelen. Het is een heel comfortabele, lichte schoen met veel demping in de dikke, brede zool. Ik loop er heerlijk op. Maar ze zijn helaas bijna overleden.

Wandelschoenen of toch weer sportschoenen/hardloopschoenen?
Ik sta regelmatig in een winkel bij de wandelschoenen te kijken. Maar ze hebben me nog niet kunnen overtuigen als ik ze vergelijk met mijn sportschoenen.

Mijn vraag: waarom en wanneer neem je wandelschoenen?

Gaan waterdicht en ademend samen bij wandelschoenen? Ik zag namelijk bij een webwinkel pas de onderverdeling waterdicht of ademend. Ik wil beiden. Natuurlijk gaat het om het draagcomfort, maar zijn er ook merken die er wat sportiever en kleurrijker uitzien onder mijn sportieve outfit?

Ik moet gewoon eens een paar wandelschoenen proberen in de winkel. Maar ik ben zeer benieuwd naar jullie antwoorden :)

Edit: ik heb mijn flinke lap tekst flink ingekort :)
Laatst bijgewerkt door Boras op 03-09-20 10:30, in het totaal 3 keer bewerkt

noordje

Berichten: 2238
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:23

Ik heb de afgelopen 2 jaar op Meindl Vakuum Ultra gelopen,maar daar vielen de gaten in (door veel gebruik,niet omdat ze slecht zijn :D )dus ik moest nieuwe. Normaal ga ik altijd naar Bever als ik nieuwe schoenen nodig heb.
Helaas kon dat door corona niet,dus nu heb ik Hanwags gekocht. Superfijne schoenen.
Ik heb nog een ander paar gekocht,de Lowa Lady Light GTX,maar daar kreeg ik tijdens een bergwandeling enorme last van shin splint.
Ga naar een goede outdoorwinkel en laat je adviseren. Ik kreeg advies om een (bepaald) zooltje in m'n schoenen te doen en dat helpt enorm (had ik dus niet in de Lowa's :( )

Edit : wat Boras zegt. Waar ga je ze voor gebruiken?
Ik loop veel in het bos met scherpe stenen op de paden en dan moet ik echt een schoen met dikke/stevige zool hebben. En hoge schoenen,anders zwik ik nogal eens door m'n enkel.
Laatst bijgewerkt door noordje op 03-09-20 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Berichten: 11547
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:25

moonsparkle schreef:
maaikemuis schreef:
Ga even een middag naar de Bever of de Zwerfkei. En dan in de middag, dan zijn je voeten al wat uitgezet. En ga daar passen. Wandelschoenen moeten gelijk lekker zitten, wanneer iemand zegt ‘ze moeten nog ingelopen worden’ dan moet je hard weglopen.

Er zijn veel goede merken, voor iedere leest is er wel wat. Ik loop fijn op HanWag want ik heb smaller voeten. Maar er zijn legio fijne schoenen, ook voor jou!



Ik wou heel graag in de winkels passen, maar in best veel winkels hebben ze dus gewoon geen maat 36,alleen online en dan nog best beperkt :(


Wat rot zeg idd. Maar je hebt dus in elk merk wat je probeert altijd maat 36? Ik hoor namelijk dat sommigen in wandelschoenen vaak toch een andere maat hebben afhankelijk van merk omdat de ene schoen wat smaller zit als de ander. Zo heeft m'n vriendin ook haar Meindl's in een maat groter als wat ze normaal altijd heeft bv.

Die winkel waar ik was had zelfs een best ruim aanbod in kinder wandel schoenen, dus die zullen dan bv. ook zeker wel wat in maat 36 hebben dan (die winkel ligt in Vaals, dus dat is misschien wel een beetje uit de buurt haha. Ze verkopen wel online dus misschien dat daar nog iets tussen zit maar in de winkel zelf passen is wel zo fijn natuurlijk) Zo had ik die Meindl van m'n vriendin aan, maat 39 en dat zat als gegoten terwijl ik noooit 39 heb, maar bij dat merk en model schoen dus wel. Bij de twee LOWA modellen die ik nu heb, heb ik dus gewoon echt eigen maat: 38, maar er was ook een paar bij waar ik dus wel 39 van moest aantrekken omdat 38 niet goed zat; was een smaller model.

EDIT:
Boras
Lastige vraag idd haha.
Ik kocht ooit Nike hardloopschoenen bij de decathlon omdat m'n man en ik in een opwelling wilden gaan hardlopen. Nooit doorgezet... De schoenen dus zo gedragen met wandelen enz en wat waren ze heeeerlijk haha <3 Maar ondertussen te zwakke enkels en heb ik wel echt hogere schoenen nodig. En omdat ik veel op ongelijke ondergrond loop nu, merk ik dat echte wandelschoenen met goede grip toch veel fijner zijn als sneakers/hardloopschoenen enz. Daar mis je echt grip als je over paden loopt met wortels, keien en zeker met hellingen en misschien nat weer. Voor grotendeels vlakke wandelingen met veel geasfalteerd zou een sneaker/hardloopschoon prima kunnen als je daar lekker op loopt. Voor mij hangt het dus wel af van het soort ondergrond waar je grotendeels op loopt - en in mijn geval; meer stevigheid rondom de enkels.

En wat ademend betreft: Ik heb het idee dat mijn LOWA's, vooral de meer stoffen variant, echt heel erg ademend is ja. Beide modellen die ik heb hebben Gore Tex en zijn dus ook goed waterdicht van wat ik me heb laten adviseren - dat heb ik nog niet in praktijk echt goed uitgetest omdat ik ze pas een paar weken heb.

Deze heb ik overigens; zijn idd niet heel kleurrijk hihi. Maar je hebt zeker wel modellen waarbij je vooral kleurrijke veters hebt of kleurrijke details.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 03-09-20 10:31, in het totaal 3 keer bewerkt

boemel

Berichten: 8496
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:29

Al jaren schoenen van de ANWB. Lopen super en vaak goede aanbiedingen.

Mijn laatste paar kocht ik bij een ANWB outlet van eur 85,00 voor eur 12,50 :D

Bellex

Berichten: 9305
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:29

Ik heb hoge wandelschoenen van Waldläufer, zie foto. Hele fijne schoenen, hoefde niet ingelopen te worden en zitten echt heerlijk! Ik heb ze nu iets minder dan een jaar en draag ze regelmatig, nog nooit blaren gehad terwijl ik daar heel gevoelig voor ben.
Wandelsokken vind ik ook een aanwinst, heb zelf goedkope van de Lidl maar zitten erg fijn! Ook zonder deze zitten de schoenen fantastisch overigens.
Bij een goede schoenenzaak gekocht, heb zelf moeilijke, gevoelige, brede voeten met een hoge wreef dus niet de makkelijkste, en goed advies is sowieso cruciaal en goed uitproberen in de winkel. Liefst als je voeten al wat moe en gevoelig zijn van de dag
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Bellex op 03-09-20 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:32

De tips van anderen heb je vaak maar weinig aan, het is zó persoonlijk... Ik heb hoge Meindl's gehad, daar kon ik tot 20km goed op lopen. Daarna liep ik m'n voeten blauw.

Ik heb lage Meindl's gehad, die kon ik 20+ km dragen, maar dan zonder de veter door de hoogste ringetjes te halen. Zat toch een drukpuntje...

Nu loop ik op lage schoenen van the North Face, lijken geen problemen op te leveren. Lowa's staan heel goed aangeschreven, maar zitten mij nooit lekker.

Wat ik bedoel te zeggen is dat het dus persoonlijk is :D Goed advies helpt, maar helaas kom je er in de praktijk pas achter of een schoen echt goed bij je past. Heb je je enkels al eens getapet? Daarmee voorkom ik blaren, ongeacht de schoen.

Kobus17

Berichten: 1213
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:57

Ik heb 2 verschillende, 1 paar hoge Hanwag(cat c) voor de actieve vakantie en 1 paar hoge lowa's maar dan cat a/b waar ik de nijmeegse 4daagse op loop,en de rondjes dorp. De lowa's bewust ook voor een brede voet aangezien je voeten behoorlijk uitzetten bij 40km wandelen.
De manier van veteren wil ook nog wel eens een oplossing bieden, bij de lowa's heb ik de veters in de schoenen anders als mijn hanwags. Bij mijn lowa's wordt mijn vreef ontzien, en bij mijn hanwag's wordt juist mn voet aan de voorkant iets omhoog gehaald.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 11:09

Beste advies is
Ga passen en lopen in een winkel met verstand van zaken

Ik heb pas nieuwe Meindl wandelschoenen gekocht en meerdere merken en modellen gepast die dag

Meindl zat fantastisch
Lowa past mij wua voetbed niet
Ik heb hanwag’s aangehad die op zich heel fijn zaten maar met een rondje lopen en de testroute in de winkel te los op de hiel zaten
Etc etc
De Meindl’s zijn het geworden

Dacht dat ik ze vast wel in zou moeten gaan lopen
Maar nee, aantrekken en gaan , loop er momenteel al de hele week mee door de duitse alpen en geen centje pijn en dat terwijl ik ze thuis echt maar een paar keer aan heb gehad met de honden uit lateb

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34752
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 11:21

Het is zo persoonlijk, je kan er niks van zeggen wat voor de een fijn is is voor de ander vreselijk. Ik heb altijd HanWag gehad, vond Lowa niks maar mijn laatste paar HanWags draag ik nooit, zitten me niet fijn. In de winkel wel, maar met lopen krijg ik standaard blaren op mijn kleine tenen. Toen gratis een paar Lowa over kunnen nemen, die lopen echt heerlijk. Maar zijn eigenlijk speciaal voor lopen in de bergen, en eigenlijk te zwaar voor wandelingen hier in de omgeving. Heb nu voor wandelingen in NL een paar lage wandelschoenen bij Scapino gekocht voor maar 40 euro (waren destijds met korting, nu duurder zie ik op de site). En die zitten me een partij lekker :j deze heb ik: https://www.scapino.nl/mountain-peak-le ... 8770094360. Maar ze hebben heel veel verschillende.

maaikemuis
Berichten: 5299
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 11:31

moonsparkle schreef:
maaikemuis schreef:
Ga even een middag naar de Bever of de Zwerfkei. En dan in de middag, dan zijn je voeten al wat uitgezet. En ga daar passen. Wandelschoenen moeten gelijk lekker zitten, wanneer iemand zegt ‘ze moeten nog ingelopen worden’ dan moet je hard weglopen.

Er zijn veel goede merken, voor iedere leest is er wel wat. Ik loop fijn op HanWag want ik heb smaller voeten. Maar er zijn legio fijne schoenen, ook voor jou!


Ik heb het probleem de andere kant op met 43. Zwerfkei is altijd enorm behulpzaam en heeft ooit zelfs extra maten voor me besteld in mijn maat voor mij om te passen. Bever is wat meer mainstream helaas. Voor de bijzondere dingen is een belletje naar de zwerfkei nog wel eens een goed idee.


Ik wou heel graag in de winkels passen, maar in best veel winkels hebben ze dus gewoon geen maat 36,alleen online en dan nog best beperkt :(

mag
Berichten: 1603
Geregistreerd: 09-02-06

Re: Welke wandelschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 11:46

Ik ben eigenlijk op zoek naar goede wandelschoenen (waterdicht) waarmee ik ook in nat gras kan rennen tijdens behendigheid (goede grip is dus ook belangrijk). Ik loop nu op Asics gel lyte 3 heerlijke schoenen maar niet waterdicht, en in het bos zijn hogere schoenen denk ik beter zeker in de herfst/winter. Iemand tips of kan ik het beste naar een winkel gaan?

Boras
Berichten: 9968
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 11:50

@Mag Zijn trailrunning schoenen dan niets voor je? Daar lees ik toevallig net iets over.

Montgri
Berichten: 656
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 11:53

Ik heb altijd wandelschoenen gehad van Decathlon voor mijn werk, ik liep daar zo’n 14 tot 20km per dag. Waren een van de weinige waarbij ik geen last kreeg van mijn achilles pees (voorheen aan beide kanten eens flink ontstoken geweest door verkeerde schoenen).
Ik heb 3x een nieuw paar gekocht (in 3 jaar tijd). En heb er ook mee door de bergen gewandeld in Duitsland. Qua prijs vond ik ze makkelijk te doen. Waterdicht ook, heb er vaak zat mee tot mijn enkels in een plas mee gestaan en altijd droge voeten. Zweten ook niet heel erg, waar ik zelf altijd wel erg snel last van heb.
Ik had deze: https://www.decathlon.nl/p/bergschoenen ... 56&c=BRUIN

Ik denk dat het heel erg passen is, mijn voeten zijn jou voeten niet :) Maar ik ben over deze erg tevreden!

mag
Berichten: 1603
Geregistreerd: 09-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 11:53

@Boras, heb ik inderdaad ook naar gekeken, heeft iemand ervaring met trailrunning schoenen om gewoon te wandelen (ook in het bos)?

moonsparkle
Berichten: 21775
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Welke wandelschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 12:00

@maaikemuis ik heb even gezocht maar helaas zit de zwerfkei ver weg

Supervixen

Berichten: 12927
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 12:03

mag schreef:
@Boras, heb ik inderdaad ook naar gekeken, heeft iemand ervaring met trailrunning schoenen om gewoon te wandelen (ook in het bos)?


Dat kan natuurlijk als je dat fijn vindt. Maakt niet zoveel uit. Ik doe heel veel aan trailrunning, loop hard op de weg, maar wandel ook. Voor een goede boswandeling heb ik wel liever mijn hanwags aan dan mijn trailrunschoenen. Daar wandel ik zelf niet op.

Voor het trailrunnen ben ik nu aan mijn 5e paar saucony peregrines toe. Voor mij een fijne schoen. Zou je prima op kunnen wandelen ook.