Viruswaanzin

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 12:03

secricible schreef:
Dat hoeft toch ook niet? Het onderzoek wordt voor nieuwsuur gedaan, niet door nieuwsuur. Misschien moet je je gewoon even verdiepen hoe dit soort dingen werken...

Ah, ik dacht dat ivm onderzoek voor nieuwsuur, de mensen ook uit hun publiek gehaald werden. Ik hou t even in de gaten wanneer de uitslag komt.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:09

Shaggy09 schreef:
secricible schreef:
En dat is niet erg, je kan niet alles weten. Maar ga dan op zoek.
Als je je afvraagt of een onderzoek betrouwbaar is, Google dan eens hoe een steekproef er uit ziet, zoek het onderzoek op, whatever.
Maar het is vooral roeptoeter en gevoelsmatig "oh maar dit hoor ik niet om mij heen dus het zal wel niet kloppem"


Zo ver komen ze volgens mij echt niet, dat ze denken op die manier.
Weetje, het is heel fout en dom maar het is ook best zielig eigenlijk. Het komt vaak inderdaad uit een gevoel van angst, bewust of onbewust ingeboezemd.


Ik heb meer het idee dat het voorkomt uit wantrouwen, zich tekort gedaan voelen. En ergens is dat ook wel te verklaren. Want na de jaren 60 en 70, toen alles voor de wind ging en het geld niet op te krijgen was, is de economie behoorlijk gekelderd. De mensen die opgegroeid waren in luxe moesten kinderen opvoeden zonder die luxe. En we zijn nou eenmaal heel slecht in een stapje terug doen.

Karl66

Berichten: 29765
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 13:22

Dimphyl schreef:
secricible schreef:
Dat hoeft toch ook niet? Het onderzoek wordt voor nieuwsuur gedaan, niet door nieuwsuur. Misschien moet je je gewoon even verdiepen hoe dit soort dingen werken...

Ah, ik dacht dat ivm onderzoek voor nieuwsuur, de mensen ook uit hun publiek gehaald werden. Ik hou t even in de gaten wanneer de uitslag komt.


Dat laat dus zien dat de meest fundamentele kennis over marktonderzoek bij jou ontbreekt. Een onderzoek heeft alleen zin als je die onder een aselecte groep doet. Vandaar dat die niet onder het publiek van een programma gedaan kan worden als je wilt weten hoe de Nederlandse bevolking ergens over denkt. Dat is niet erg, je kan tenslotte niet overal verstand van hebben. Maar als je ergens geen verstand van hebt, dan is het misschien niet zo slim om daar uitspraken over te doen...

Spenk
Berichten: 21834
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 13:23

Dimphyl schreef:
secricible schreef:
Dat hoeft toch ook niet? Het onderzoek wordt voor nieuwsuur gedaan, niet door nieuwsuur. Misschien moet je je gewoon even verdiepen hoe dit soort dingen werken...

Ah, ik dacht dat ivm onderzoek voor nieuwsuur, de mensen ook uit hun publiek gehaald werden. Ik hou t even in de gaten wanneer de uitslag komt.

Je hebt volgensmij compleet geen idee hoe onderzoek met steekproeven werkt he? Wat denk je waarom ze zaken als verkiezingsuitslag ook aardig betrouwbaar kunnen voorspellen? Ook door steekproeven.

Daar zit een hele studie achter hoe je dat doen moet en waarom het dan een betrouwbare weergave van de werkelijkheid is.

BigOne
Berichten: 38443
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 13:24

Maar Dimphyl geeft in ieder geval aan dat ze er naar kijkt. Dat moet je haar toch nageven, er zijn veel mensen die dit soort onderzoeken onder het mom overheid gecontroleerd meteen in de prullenbak gooien. Er is nog hoop!

Karl66

Berichten: 29765
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 13:28

Maar wel nadat ze eerst vertelt dat die onderzoeken allemaal onzin zijn en dat er niks van klopt. En als je er geen verstand van hebt, moet je daar misschien een stuk terughoudender mee zijn.

mysa

Berichten: 10544
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 13:30

Vind ik ook, ze kijkt in elk geval verder. Probleem bij de mensen die dat niet doen is vaak een ontstellend gebrek aan algemene kennis. Is erg jammer want die kun je, bij wijze van spreke, alles wijsmaken.

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 15:32

Karl66 schreef:
Maar wel nadat ze eerst vertelt dat die onderzoeken allemaal onzin zijn en dat er niks van klopt. En als je er geen verstand van hebt, moet je daar misschien een stuk terughoudender mee zijn.


Dat heb ik niet gezegd, ik heb gezegd dat ik me afvroeg waar de mensen voor het onderzoek vandaan getrokken waren, vooral omdat ik zelf een hóóp fvd stemmers ken en zij allemaal niks van dit onderzoek afwisten.
Misschien een stuk terughoudender zijn met wat je andere mensen in de mond legt.

secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 15:35

Dimphyl schreef:
bigone schreef:
En we blijken een eigen partij van complotdenkers te hebben:

https://nos.nl/l/2370591


Een kleine extreme groep een enquete afnemen, makkelijk...


Dit is toch wel redelijk insinuerend...

Palmera

Berichten: 9487
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 15:47

Karl66 schreef:
Maar wel nadat ze eerst vertelt dat die onderzoeken allemaal onzin zijn en dat er niks van klopt. En als je er geen verstand van hebt, moet je daar misschien een stuk terughoudender mee zijn.


Maar ze heeft geen ongelijk. Sommige onderzoeken worden juist heel bewust onder eigen aanhang/klanten/fans voor mijn part gehouden.
En daar komen dan voor dat bedrijf/instantie júist daardoor hele waardevolle resultaten uit waardoor ze daar echt iets mee kunnen.

Hier niet van toepassing, dat klopt. Maar loop niet meteen te brullen dat iemand ergens geen verstand van heeft.

Karl66

Berichten: 29765
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 16:39

Juist je doet een aselect onderzoek bij de groep waar je informatie over wilt hebben. Wil je als bedrijf weten wat jouw klanten ergens van vinden, dan ga je dat onderzoek binnen je verzameling klanten doen. In dit geval wilden ze weten hoe Nederlanders ergens over dachten en ga je het onderzoek binnen de verzameling Nederlanders doen en niet binnen een subverzameling van de Nederlanders. Dus ze heeft wel ongelijk in dit geval.

Dimphyl, dit is toch echt een quote van jou en daarmee insinueer je toch echt dat er geen goed onderzoek is gedaan, terwijl je achteraf dus helemaal niet weet hoe zo'n onderzoek gedaan wordt:

Dimphyl schreef:
bigone schreef:
En we blijken een eigen partij van complotdenkers te hebben:

https://nos.nl/l/2370591


Een kleine extreme groep een enquete afnemen, makkelijk...

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 16:52

Nogmaals: de enquête is niet afgenomen onder alle fvd stemmers of alle fvd aanhang, de 100+ die ik ken hebben niks van een enquête gehoord en kunnen zich ook niet vinden in de uitslag.

De groep waaronder de enquête is afgenomen is dus niet volledig, en dus dikke kans dat als er excessen in zitten, de uitslag meer naar één kant wijst, zonder dat je hierin kunt zeggen dat dit ALLE fvd stemmers zijn, zoals ze het wel brengen in die nos link, waarop ik die reactie gaf.


En nogmaals: ik wacht de uitleg van ipsos af voor ik er verder uitspraken over doe, maar dat is hoe ik er nu in sta.
Laatst bijgewerkt door Dimphyl op 28-02-21 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 17:02

Nogmaals: Dat is hoe een steekproef werkt. Je kiest een kleine groep uit de volledige populatie. Het aantal mensen dat je nodig hebt om representatief te zijn kun je berekenen met wiskundige formules.
Door de eigenschappen die die steekproef moet hebben voorkom je juist excessen. Gemiddeld heeft zo'n steekproef een foutmarge van rond de 2%. Dus helemaal geen "dikke kans op excessen"

Nogmaals: verdiep je eens in hoe dit soort onderzoek werkt voor je vanalles roept.
Dat de fvd-stemmers zich er niet in herkennen zegt meer over hun dan over het onderzoek.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 17:07

Dimphyl schreef:
Nogmaals: de enquête is niet afgenomen onder alle fvd stemmers of alle fvd aanhang, de 100+ die ik ken hebben niks van een enquête gehoord en kunnen zich ook niet vinden in de uitslag.

De groep waaronder de enquête is afgenomen is dus niet volledig, en dus dikke kans dat als er excessen in zitten, de uitslag meer naar één kant wijst, zonder dat je hierin kunt zeggen dat dit ALLE fvd stemmers zijn, zoals ze het wel brengen in die nos link, waarop ik die reactie gaf.

En nogmaals: ik wacht de uitleg van ipsos af voor ik er verder uitspraken over doe, maar dat is hoe ik er nu in sta.

Zo werkt een onderzoek altijd. Het is een mogelijke representatieve uitslag van de gehele groep. Een gemiddelde dus, dus ja het kan zijn dat niet iedereen zich er in herkend, maar gemiddeld genomen is dit de uitslag.
Daar kun je een mening over hebben, maar dat kan een wetenschappelijk onderzoek daarmee niet ondermijnen. Je kunt het hoogstens niet eens zijn met de uitslag.

Karl66

Berichten: 29765
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 17:07

@Dimphyl, nee, zo werkt marktonderzoek niet. Je doet een aselecte steekproef en afhankelijk van de grootte van de steekproef heb je een waarschijnlijkheidsinterval. In dit geval is dat waarschijnlijk 95%.

Dat is nou net het mooie van marktonderzoek, je hoeft niet iedereen te vragen wat ze ervan vinden, om toch met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te kunnen zeggen wat de hele groep er van vindt. Dat is nou net de hele kern van marktonderzoek en statistiek. En de informatie die je daaruit krijgt is veel betrouwbaarder dan wat jij in je omgeving hoort. Jouw omgeving niet aselect en wat jij ervaart is een N=1 uitslag en daardoor onbetrouwbaar. Waar het marktonderzoek van Ipsos wel betrouwbaar is.

Wat ik al eerder zei, het is niet erg dat je ergens geen verstand van hebt. Je kan tenslotte niet overal verstand van hebben. Maar ga dan ook geen commentaar geven dat de uitslag niet klopt, omdat jij in je omgeving iets anders hoort. Want dan ga je dus onzin lopen verkondigen.

secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 17:12


verootjoo
Berichten: 35670
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 17:21

Dimphyl schreef:
Nogmaals: de enquête is niet afgenomen onder alle fvd stemmers of alle fvd aanhang, de 100+ die ik ken hebben niks van een enquête gehoord en kunnen zich ook niet vinden in de uitslag.

De groep waaronder de enquête is afgenomen is dus niet volledig, en dus dikke kans dat als er excessen in zitten, de uitslag meer naar één kant wijst, zonder dat je hierin kunt zeggen dat dit ALLE fvd stemmers zijn, zoals ze het wel brengen in die nos link, waarop ik die reactie gaf.

En nogmaals: ik wacht de uitleg van ipsos af voor ik er verder uitspraken over doe, maar dat is hoe ik er nu in sta.


Het idee van een steekproef onderzoek is ook dat je niet iedereen hoeft te enquêteren om toch een betrouwbaar onderzoek te hebben. Daar hebben we statistiek voor.

Hierboven las ik iets over het waarschijnlijkheidsinterval, die wordt meestal gesteld op 95%, dat betekent dat er 95% kans is op dezelfde uitslag als het onderzoek herhaald wordt.
De betrouwbaarheid is dus juist heel hoog. Er is 5% kans dat de uitslag niet volledig klopt, maar dat de uitslag volledig verkeerd is, is wel heel onwaarschijnlijk.

Dat jij 100 fvd’ers kent die zich niet herkennen in het onderzoek kan prima; er staat NL dat 50% van de fvd’ers zo denken, dus lang niet allemaal.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 20:21

Shaggy09 schreef:
secricible schreef:
En dat is niet erg, je kan niet alles weten. Maar ga dan op zoek.
Als je je afvraagt of een onderzoek betrouwbaar is, Google dan eens hoe een steekproef er uit ziet, zoek het onderzoek op, whatever.
Maar het is vooral roeptoeter en gevoelsmatig "oh maar dit hoor ik niet om mij heen dus het zal wel niet kloppem"


Zo ver komen ze volgens mij echt niet, dat ze denken op die manier.
Weetje, het is heel fout en dom maar het is ook best zielig eigenlijk. Het komt vaak inderdaad uit een gevoel van angst, bewust of onbewust ingeboezemd.


nynke55 schreef:
Ik heb meer het idee dat het voorkomt uit wantrouwen, zich tekort gedaan voelen. En ergens is dat ook wel te verklaren. Want na de jaren 60 en 70, toen alles voor de wind ging en het geld niet op te krijgen was, is de economie behoorlijk gekelderd. De mensen die opgegroeid waren in luxe moesten kinderen opvoeden zonder die luxe. En we zijn nou eenmaal heel slecht in een stapje terug doen.


Hoe kom jij bij die leeftijdsgroep? Ik ken of zie genoeg mensen uit latere generaties die ook die ideologie hebben van Baudet.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 21:15

Niet zozeer die leeftijdsgroep, maar van iedereen van na de jaren 70. Het wantrouwen en de ontevredenheid is ook iets wat je als kind meekrijgt van je ouders. Kijk maar naar de welbekende dansleraar.

Electra63

Berichten: 17896
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 21:18

Dimphyl schreef:
Nogmaals: de enquête is niet afgenomen onder alle fvd stemmers of alle fvd aanhang, de 100+ die ik ken hebben niks van een enquête gehoord en kunnen zich ook niet vinden in de uitslag.

De groep waaronder de enquête is afgenomen is dus niet volledig, en dus dikke kans dat als er excessen in zitten, de uitslag meer naar één kant wijst, zonder dat je hierin kunt zeggen dat dit ALLE fvd stemmers zijn, zoals ze het wel brengen in die nos link, waarop ik die reactie gaf.


En nogmaals: ik wacht de uitleg van ipsos af voor ik er verder uitspraken over doe, maar dat is hoe ik er nu in sta.



Ik hoop niet dat die 100+ FvD- aanhangers allemaal in [woonplaats] wonen ;)
Laatst bijgewerkt door Sica op 01-03-21 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek privégegevens verwijderd

Zebrastreep

Berichten: 9833
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 21:31

nynke55 schreef:
Niet zozeer die leeftijdsgroep, maar van iedereen van na de jaren 70. Het wantrouwen en de ontevredenheid is ook iets wat je als kind meekrijgt van je ouders. Kijk maar naar de welbekende dansleraar.


Dit dus... Hun hebben altijd al gedoe gehad met justitie , dus dit zien ze als een mooie kans om meer mensen te laten zien dat de overheid slecht is. Maar doordat hun een slechte ervaring hebben ( door eigen toedoen) hoeft dat nog niet te betekenen dat alles slecht is :')

Zijn zoon is dus gevormd door hem... Eigenlijk wel triest

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:49

Ik krijg net een uitnodiging voor een facebookgroep: bij deze ondernemers geen vaccinatiebewijs nodig, keuzevrijheid. Manman, wat een toestand, ze willen niks, geen vaccinatie, geen mondkapje, enz. En allemaal van die vage typetjes.

Electra63

Berichten: 17896
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:59

nynke55 schreef:
Ik krijg net een uitnodiging voor een facebookgroep: bij deze ondernemers geen vaccinatiebewijs nodig, keuzevrijheid. Manman, wat een toestand, ze willen niks, geen vaccinatie, geen mondkapje, enz. En allemaal van die vage typetjes.


Ik was gisteren bij mijn kapster en haar man is altijd heel breed georiënteerd en welbespraakt, gewoon een leuke vent. Ik ken hun al meer dan 15 jaar.
Ik schrok me rot, al had ik het wel verwacht: the Great Reset, Klaus Schwab, Haga, PVV, stok die in je hersenen roert/beschadigt, het kwam allemaal voorbij. :D
Ze hebben 3 soorten "medicijnen" in huis, die Corona kunnen genezen en geloven niet in de artsen van het OMT.
Zij is een schat, maar ik zou bijna niet meer naar haar toegaan.

BigOne
Berichten: 38443
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 23:07

Electra63 schreef:
nynke55 schreef:
Ik krijg net een uitnodiging voor een facebookgroep: bij deze ondernemers geen vaccinatiebewijs nodig, keuzevrijheid. Manman, wat een toestand, ze willen niks, geen vaccinatie, geen mondkapje, enz. En allemaal van die vage typetjes.


Ik was gisteren bij mijn kapster en haar man is altijd heel breed georiënteerd en welbespraakt, gewoon een leuke vent. Ik ken hun al meer dan 15 jaar.
Ik schrok me rot, al had ik het wel verwacht: the Great Reset, Klaus Schwab, Haga, PVV, stok die in je hersenen roert/beschadigt, het kwam allemaal voorbij. :D
Ze hebben 3 soorten "medicijnen" in huis, die Corona kunnen genezen en geloven niet in de artsen van het OMT.
Zij is een schat, maar ik zou bijna niet meer naar haar toegaan.

Daar ging ik zeker niet meer in de stoel zitten zolang ik niet volledig gevaccineerd was.

verootjoo
Berichten: 35670
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 23:14

Electra63 schreef:
nynke55 schreef:
Ik krijg net een uitnodiging voor een facebookgroep: bij deze ondernemers geen vaccinatiebewijs nodig, keuzevrijheid. Manman, wat een toestand, ze willen niks, geen vaccinatie, geen mondkapje, enz. En allemaal van die vage typetjes.


Ik was gisteren bij mijn kapster en haar man is altijd heel breed georiënteerd en welbespraakt, gewoon een leuke vent. Ik ken hun al meer dan 15 jaar.
Ik schrok me rot, al had ik het wel verwacht: the Great Reset, Klaus Schwab, Haga, PVV, stok die in je hersenen roert/beschadigt, het kwam allemaal voorbij. :D
Ze hebben 3 soorten "medicijnen" in huis, die Corona kunnen genezen en geloven niet in de artsen van het OMT.
Zij is een schat, maar ik zou bijna niet meer naar haar toegaan.


Is dat diezelfde die wormspuiten bij ali bestelde?

Ik zou idd ook niet meer gaan :')