Viruswaanzin

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29825
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:16

Als je daarnaast precies de richtlijnen volgt als de 1,5 meter doen ze idd iets, zéér weinig maar iets.
Dat zegt idd het RIVM ook, ze doen iets.... "Eerder werd berekend dat een buitenproportioneel aantal mensen in openbare ruimte een mondkapje moest dragen om één besmetting te voorkomen."
Vervolgens wanen mensen zich veilig, nemen die 1,5 meter niet meer in acht, want ik heb toch een mondkap op?
En dat weinig wat die mondkapjes dan doet word teniet gedaan, misschien zelfs wel erger gemaakt door de 1,5 meter niet meer te volgen.

"Inmiddels is het aantal besmettelijke mensen in Nederland echter zodanig toegenomen, dat deze verhouding kleiner is geworden."
Dus nog minder dan die genoemde 1.

Dan kun je blijven zeggen ze werken, maar wie houden we dan eigenlijk voor de gek?
Gebruik dan fatsoenlijke, of laat die regel ook weer los.
En nogmaals ik ben niet tegen mondkapjes...juist niet.

secricible

Berichten: 25701
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:18

Nee de verhouding is kleiner geworden DP. Dus net andersom: minder mensen hoeven een mondkapje te dragen om 1 besmetting te voorkomen dan destijds.

DuoPenotti

Berichten: 29825
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:24

In dezelfde zin gebruikt als; de besmettingen zijn opgelopen?
En; Op korte termijn zal ook niet met zekerheid gezegd kunnen worden of niet-medische mondkapjes wel of geen meerwaarde hebben.

Als ze meerwaarde hadden stond dat daar wel.

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-21 20:27

Shaggy09 schreef:
Waarom zouden ze bewust het hele land angst inpraten volgens jou?


Waarom weet ik niet, maar dit is wel een mooi filmpje erbij; ons een schuldgevoel/angst aanpraten, maar het zelf net zo hard doen. Hebben jullie de foto's niet gezien van die minister op de schaatsbaan, of van de jonge in de supermarkt zonder mondlapje, de hele lading ministers die wel geknipt haar heeft?
Waarom moeten wij hen serieus nemen terwijl ze zich zelf er net zo hard niet aan houden en ons dan aso's noemen?

fb link naar filmpje

Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:30

Er zijn behoorlijk veel vrouwen die het haar van hun man prima kunnen knippen. Waarom zouden ze dat niet mogen doen als de kapper dicht is? Zo ingewikkeld zijn de meeste mannenkapsels nu ook weer niet.

Ja, we hebben ook de foto's gezien van de Jonge die poseert zonder mondkapje (overigens aangegeven dat het voor de foto was), en van de minister die een rondje op de schaatsbaan deed.

Popstra
Berichten: 13803
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:31

DuoPenotti schreef:
Als je daarnaast precies de richtlijnen volgt als de 1,5 meter doen ze idd iets, zéér weinig maar iets.
Dat zegt idd het RIVM ook, ze doen iets.... "Eerder werd berekend dat een buitenproportioneel aantal mensen in openbare ruimte een mondkapje moest dragen om één besmetting te voorkomen."
Vervolgens wanen mensen zich veilig, nemen die 1,5 meter niet meer in acht, want ik heb toch een mondkap op?
En dat weinig wat die mondkapjes dan doet word teniet gedaan, misschien zelfs wel erger gemaakt door de 1,5 meter niet meer te volgen.

"Inmiddels is het aantal besmettelijke mensen in Nederland echter zodanig toegenomen, dat deze verhouding kleiner is geworden."
Dus nog minder dan die genoemde 1.

Dan kun je blijven zeggen ze werken, maar wie houden we dan eigenlijk voor de gek?
Gebruik dan fatsoenlijke, of laat die regel ook weer los.
En nogmaals ik ben niet tegen mondkapjes...juist niet.

Precies dit!

BigOne
Berichten: 38358
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:32

Mijn man is ook naar de kapper geweest, bij mij op de stoel met tondeuse. Weet je Dimphyl , je leven word zoveel fijner wanneer je je niet zo opwind en boos maakt over andere mensen die een scheve schaats rijden maar gewoon over wat jij zelf bij kunt dragen aan de virusbestrijding. In plaats van allerlei zaken op te zoeken om voor jezelf te rechtvaardigen dat jij je ook niet aan de regels hoeft te houden en velen met jou.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:33

Ik vind het haar van Rutte er persoonlijk niet geknipt uit zien, maar die heeft natuurlijk geen vrouw en ook geen moeder die het kan knippen.

Hoe je een heer gedekt moet knippen staat gewoon op YouTube, en we hebben het niet van dichtbij gezien hoe het eruit ziet.

Volgens mij zijn de schaatsbanen open, en volgens mij ook voor ministers, dus hoe is het een probleem als er iemand een rondje op een schaatsbaan rijdt?

En ik sta zelf ook liever zonder mondkapje op foto’s.

Die ministers zijn ook net mensen :)

secricible

Berichten: 25701
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:36

@DP: Geen idee wat je nu probeert te zeggen?

Als meer mensen besmet zijn is het toch logisch dat mondkapjes meer effect krijgen? Dus als je voorheen 100.000 mensen nodig had met een mondkapje om 1 besmetting te voorkomen, heb je er nu bijvoorbeeld 80.000 nodig om 1 besmetting te voorkomen.
Dst is toch ook gewoon logisch?

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:38

Dimphyl schreef:
Shaggy09 schreef:
Waarom zouden ze bewust het hele land angst inpraten volgens jou?


Waarom weet ik niet, maar dit is wel een mooi filmpje erbij; ons een schuldgevoel/angst aanpraten, maar het zelf net zo hard doen. Hebben jullie de foto's niet gezien van die minister op de schaatsbaan, of van de jonge in de supermarkt zonder mondlapje, de hele lading ministers die wel geknipt haar heeft?
Waarom moeten wij hen serieus nemen terwijl ze zich zelf er net zo hard niet aan houden en ons dan aso's noemen?

fb link naar filmpje


Sommige dingen zijn ronduit dom, net als die bruiloft. Maar dat heeft hij inmiddels wel doorgekregen denk ik. Besef alleen wel dat het ook mensen zijn die onder een vergrootglas liggen. Ik denk dat bijna iedereen in Nederland zo nu en dan even de teugels iets laat vieren en zich even niet aan een regel of advies houdt. Alleen komt dat niet direct online te staan.

En het viel mij ook op dat bijv. bij die allereerste vaccinatie de ministers e.d. zonder mondkapje stonden en niet echt veel afstand hielden ten opzichte van elkaar. Ik vond dat dom in zo´n voorbeeldfunctie. Maar dan nog ... als iemand in de sloot springt, spring jij er dan achteraan?

We zijn allemaal (bijna) volwassen. Als we er ons nu allemaal zo goed mogelijk aan proberen te houden, dan blijft het vast te doen tot het moment dat de vaccinatiegraad hoog genoeg is.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:39

Dimphyl schreef:
Shaggy09 schreef:
Waarom zouden ze bewust het hele land angst inpraten volgens jou?


Waarom weet ik niet, maar dit is wel een mooi filmpje erbij; ons een schuldgevoel/angst aanpraten, maar het zelf net zo hard doen. Hebben jullie de foto's niet gezien van die minister op de schaatsbaan, of van de jonge in de supermarkt zonder mondlapje, de hele lading ministers die wel geknipt haar heeft?
Waarom moeten wij hen serieus nemen terwijl ze zich zelf er net zo hard niet aan houden en ons dan aso's noemen?

fb link naar filmpje


Letterlijk iedereen kan hun haar doen, dus weet niet wat je daar nou precies mee wilt zeggen. Daarnaast is naar de schaatsbaan gaan iets wat nooit is verboden. Dat supermarkt zonder mondkapje is een fout, maar het zijn mensen. Ook zij maken weleens fouten.

DuoPenotti

Berichten: 29825
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:41

Sec, imo staat het er precies andersom.
Dat nu gezien de besmettingen opgelopen zijn ze zien dat die 1 persoon extra beschermd niet eens gehaald word.

Maar goed, hoe dan ook, of er nu 1 of nu dan misschien zoals jij het leest 2 beschermd worden, maar daarentegen mensen die weer voor elkaar langs glippen in de winkels en er daardoor 3 besmetten, lopen de besmettingen gewoon op...wat dus ook is.
Wat ook de Duitsers bijvoorbeeld gemerkt hebben en de vodjes verboden hebben. Hebben ze vast niet gedaan omdat ze graag duurdere willen :D

In het ziekenhuis waar ik vw werk doe worden voortaan medische uitgedeeld, komt ook niemand meer binnen met een vodje.
Zal uiteindelijk ook een hele rekening zijn.

secricible

Berichten: 25701
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:49

Ik deel je twijfels over de mondkapjes wel hoor. Ben er nog steeds niet erg gelukkig mee. Zeker omdat, zoals je zegt, veel mensen maar wat doen.
Maar m.i. is het wel logisch dat hoe meer besmettingen er zijn, hoe effectiever een maatregel is/kan zijn. Doordat er meer mensen met corona zijn zullen er ook meer besmettingen voorkomen worden met een mondkapje.

Een beetje het idee dat je ook sneller een muis vangt als er meer muizen zitten zeg maar :D

DuoPenotti

Berichten: 29825
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:55

Maar ze fokken dan nog steeds door als je maar 1 klemmetje hebt staan :)
Als je er af en toe 1 vangt, zet geen zoden aan de dijk :D

secricible

Berichten: 25701
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 21:00

Absoluut waar, maar dat is wat anders. Daar zegt het RIVM in dat stuk niks over.
Alleen dat bij meer besmettingen mondkapjes een hoger effect krijgen.

Als je 1 muis hebt die in een huizenblok rondloopt dan is 1 val zetten onzinnig, dat was (volgens het rivm) de situatie in de zomer. De maatregel was belastender dan de effectiviteit. Ondertussen hebben we in dat huizenblok 200 muizen lopen en zegt het rivm dat de effectiviteit dus opweegt tegen de belasting die de maatregel meeneemt.
Uiteindelijk zul je niet met alleen die val de muizenpopulatie terugbrengen, het is dan weer die kaas: iedere maatregel doet iets.

(Waarbij de kaas in deze metafoor extra toepasselijk is :D )

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-21 21:37

Over het filmpje, ik snap niet dat jullie dat goed kunnen praten.. ZIJ moeten ons het voorbeeld geven en ons motiveren om ons aan die regels te houden, we worden uitgescholden voor aso's, en ze wéten dat ze onder een vergrootglas liggen, ze hebben allemaal de rel rondom grapperhaus gezien he, 'sorry, was niet zo handig' en een halfjaar later doen ze het nog precies zo, terwijl wij ons allemaal aan hun regels zouden moeten houden?

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 21:40

Dimphyl schreef:
Over het filmpje, ik snap niet dat jullie dat goed kunnen praten.. ZIJ moeten ons het voorbeeld geven en ons motiveren om ons aan die regels te houden, we worden uitgescholden voor aso's, en ze wéten dat ze onder een vergrootglas liggen, ze hebben allemaal de rel rondom grapperhaus gezien he, 'sorry, was niet zo handig' en een halfjaar later doen ze het nog precies zo, terwijl wij ons allemaal aan hun regels zouden moeten houden?


Het valt ook niet goed te praten. Sommige dingen vallen te begrijpen. Het zijn ook maar mensen die onder een vergrootglas liggen. En sommige dingen begrijp ik inderdaad niet. Maar wat dan? Moet ik daarom in staking gaan en ook alle regels links laten liggen? We zijn toch allemaal volwassen? Als iedereen nu eens zijn best doet en minder op een ander let.

secricible

Berichten: 25701
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 21:47

Iedereen maakt fouten, dat is gewoon zo. Het enige wat we van mensen kunnen vragen is om hun best te doen.
Op de situatie van Grapperhaus na zijn het kleine onhandige foutjes. Die iedereen maakt.

Grapperhaus vond ik van een andere gradatie. Die had m.i. Nog steeds gewoon moeten aftreden. Kun je nig zo braaf je boete betalen, ik vind hem niet meer geloofwaardig.

Zebrastreep

Berichten: 9804
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 21:49

Dimphyl schreef:
Over het filmpje, ik snap niet dat jullie dat goed kunnen praten.. ZIJ moeten ons het voorbeeld geven en ons motiveren om ons aan die regels te houden, we worden uitgescholden voor aso's, en ze wéten dat ze onder een vergrootglas liggen, ze hebben allemaal de rel rondom grapperhaus gezien he, 'sorry, was niet zo handig' en een halfjaar later doen ze het nog precies zo, terwijl wij ons allemaal aan hun regels zouden moeten houden?


Misschien ooit eens gedacht dat dat ook mensen zijn die net als ons psychische klachten kunnen ervaren? Hun hebben net zo goed geen leuk dagje uit. En ik denk dat elke Nederlander wel eens een keer een regel heeft doorbroken. Ik stoor mij er echt niet aan als ze een regel doorbreken. Leven en laten leven denk ik dan maar. Ook zij hebben het zwaar niet alleen wij. Iedereen heeft last van deze regels op welke manier dan ook.

BigOne
Berichten: 38358
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 22:23

Dimphyl schreef:
Over het filmpje, ik snap niet dat jullie dat goed kunnen praten.. ZIJ moeten ons het voorbeeld geven en ons motiveren om ons aan die regels te houden, we worden uitgescholden voor aso's, en ze wéten dat ze onder een vergrootglas liggen, ze hebben allemaal de rel rondom grapperhaus gezien he, 'sorry, was niet zo handig' en een halfjaar later doen ze het nog precies zo, terwijl wij ons allemaal aan hun regels zouden moeten houden?

Naast dat het ook gewoon mensen zijn moeten ze ook nog eens proberen , al een jaar lang, om Nederland door de crisis te loodsen en 17 miljoen neuzen dezelfde kant op te laten wijzen. Dat zal nooit lukken, kijk hier maar op bokt.
Maar ik heb al eerder aangeven dat Nederlanders stronteigenwijs zijn, iedereen zit in de winter om negen uur voor de kachel wanneer ze niet hoeven te werken of zorgen voor mensen en dieren.
Avondklok = ze schreeuwen moord en brand. Ik vind dat echt puberaal gedrag, het mag niet dus wil ik het en wel nu.
Ik haal bewust andere landen niet aan waar het nog veel strenger is maar wat mij over het algemeen opvalt dat mensen die zo anti maatregelen zijn meestal ook niet gaan vaccineren. Ze willen alles, zijn fel tegen alles maar beseffen nog steeds niet dat dat alles hun uitweg uit de crisis is. Zal toch iets met IQ te maken hebben want het kan zo simpel zijn.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 22:27

secricible schreef:
Iedereen maakt fouten, dat is gewoon zo. Het enige wat we van mensen kunnen vragen is om hun best te doen.
Op de situatie van Grapperhaus na zijn het kleine onhandige foutjes. Die iedereen maakt.

Grapperhaus vond ik van een andere gradatie. Die had m.i. Nog steeds gewoon moeten aftreden. Kun je nig zo braaf je boete betalen, ik vind hem niet meer geloofwaardig.

Daar ben ik het mee eens. Grapperhaus heb ik ook moeite mee, die had écht de tijd om na te denken en anders te besluiten. Maar dat je zoals Hoekstra al een afspraak hebt om iemand te ontmoeten voor een gesprek in het schaatscentrum en dan op het voorstel van die ander zonder na te denken je schaatsen meeneemt voor een rondje, tja, stom, maar kom op. De Jonge zonder mondkapje in de supermarkt, tja. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik dat in het vriesweer en met een sjaal om ook weleens vergat. Gewoon suf. Oeps, en weer door. Ook mensen onder een vergrootglas blijven uiteindelijk wel gewoon mensen.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 22:28

Ik vind het ook niet terecht dat je zegt dat ZE het een half jaar later weer doen. Dat Grapperhaus in de fout ging kun je Hoekstra niet aanrekenen en andersom net zo. De regering bestaat uit veel verschillende personen die allemaal fouten kunnen maken.

secricible

Berichten: 25701
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 22:35

De Jonge deed zijn mondkapje ff af voor de foto toch? Daarvoor en daarna had hij het gewoon om.
Hoekstra vond ik nog op het randje omdat hij zelf schaatsen meenam dus er in theorie over na had kunnen denken maar hij kwam er ter promotie van de topsport dus m.i. Nog een begrijpelijk foutje. Hij zegt zelf ook dat hij de schaatsen mee had op verzoek van de krant voor een foto, dus moeilijk in te schatten hoe spontaa het was. Idem voor de kerkdienst van Bijleveld.

Grapperhaus was gewoon een volle dag met meerdere foute momenten, er ook nog over liegen enz enz. Niet goed te praten, ook geen vergissinkje meer te noemen. Zeker niet in de positie waar hij zit waar hij mensen moet aansturen die overtredingen beboeten.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 22:59

Vayo schreef:
Dimphyl schreef:
Over het filmpje, ik snap niet dat jullie dat goed kunnen praten.. ZIJ moeten ons het voorbeeld geven en ons motiveren om ons aan die regels te houden, we worden uitgescholden voor aso's, en ze wéten dat ze onder een vergrootglas liggen, ze hebben allemaal de rel rondom grapperhaus gezien he, 'sorry, was niet zo handig' en een halfjaar later doen ze het nog precies zo, terwijl wij ons allemaal aan hun regels zouden moeten houden?


Het valt ook niet goed te praten. Sommige dingen vallen te begrijpen. Het zijn ook maar mensen die onder een vergrootglas liggen. En sommige dingen begrijp ik inderdaad niet. Maar wat dan? Moet ik daarom in staking gaan en ook alle regels links laten liggen? We zijn toch allemaal volwassen? Als iedereen nu eens zijn best doet en minder op een ander let.


Dit ja.

Exitium

Berichten: 7157
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 23:03

Blue_Eyes schreef:
secricible schreef:
Iedereen maakt fouten, dat is gewoon zo. Het enige wat we van mensen kunnen vragen is om hun best te doen.
Op de situatie van Grapperhaus na zijn het kleine onhandige foutjes. Die iedereen maakt.

Grapperhaus vond ik van een andere gradatie. Die had m.i. Nog steeds gewoon moeten aftreden. Kun je nig zo braaf je boete betalen, ik vind hem niet meer geloofwaardig.

Daar ben ik het mee eens. Grapperhaus heb ik ook moeite mee, die had écht de tijd om na te denken en anders te besluiten. Maar dat je zoals Hoekstra al een afspraak hebt om iemand te ontmoeten voor een gesprek in het schaatscentrum en dan op het voorstel van die ander zonder na te denken je schaatsen meeneemt voor een rondje, tja, stom, maar kom op.

Niet mee eens. Binnensport is op topsporters na al enkele maanden niet meer toegestaan, en dan heb je je daar als minister niet enkel aan te houden, maar ook nog een voorbeeldfunctie in. Ik vind 'm niet zo kwalijk als Grapperhaus, maar wel wat zwaarder dan 'stom'. Zelfde eigenlijk met De Jonge in de supermarkt. Als kabinetslid heb je een voorbeeldfunctie en dien je in het (semi-)openbaar bedacht te zijn op de basisregels. Doe je dat niet, dan kun je als overheid op den duur ook anderen de regels een keer per ongeluk overtreden niet meer terechtwijzen.


secricible schreef:
Grapperhaus was gewoon een volle dag met meerdere foute momenten, er ook nog over liegen enz enz. Niet goed te praten, ook geen vergissinkje meer te noemen. Zeker niet in de positie waar hij zit waar hij mensen moet aansturen die overtredingen beboeten.

Grapperhaus had toen de eerste foto's naar buiten kwamen een reactie moeten geven in de trant van "er is nog meer gebeurd, ik heb ook mijn schoonmoeder een knuffel gegeven". Dan had hij met door het stof gaan en boete betalen nog door gekund wat mij betreft. Dat stilhouden en vervolgens niet willen reageren als het naar buiten komt maakt hem voor mij niet meer geloofwaardig.